Bättre stereo - men inte original

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas74
Teslaägare

Bättre stereo - men inte original

Inlägg av Jonas74 »

Hej.
Jag valde standardstereon när jag köpte min Tesla i somras. Ljudet är ganska dåligt om man ska vara ärlig, men jag var för snål för att slå till på premiumljudet. I helgen var jag på BRL och bokade en uppgradering av stereon. Nya högtalare i dörrarna och en specialbyggd baslåda i bagaget. BRL har byggt om ett femtontal bilar i Sverige och hävdar att de kan spöa skiten ur Teslas premiumstereo för ungefär tio tusen kronor. Någon som har testat att uppgradera ljudet?

/ Jonas
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Re: Bättre stereo - men inte original

Inlägg av Alx »

Sen när det tänds en lampa/något går sönder i bilen så hävdar Tesla att det är pga den som gjort uppgraderingen av högtalare/pga. högtalarna sen sitter man där och ska försöka bevisa sin oskuld :cry:
(talar inte av egen erfarenhet utan gissar bara på att man sitter i rävsaxen så att säga om man inte håller tungan rätt i mun)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag och Ghia64 har varit hos BRL i Trollhättan. Själv har jag bara en bas med steg och sedan ett nytt steg till de befintliga dörrhögtalarna. Det låter ju helt klart bättre än standard stereon och om står sig emot Teslas ultra får jag än så länge låta vara osagt. Ghia har ju mer omfattande förändringar inkl extra isolering mm och den bör ju rimligtvis spela skiten ur Teslas egna då han ställt upp på SM och kommit två om jag minns rätt.
Men när dom säger 10.000 är det bara materialkostnader då?
Vilken BRL var du i kontakt med?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Hade under längre tid en lånebil,signatur P85 panoramatak 21 tum fälgar: Förskräckligt dåligt ljud vid färd, uppfattada att anläggningen inte var anpassad till buller i kupen. Däremot mycket angenämnt ljud vid stillastående.
Bävade inför leverans av ordinarie bil 85D med tygtak och 19 tum och endast enklaste orginalljudanläggningen: Njuter varje stund av välbalaserad ljudbild i alla hastigheter.
Varför detta utfall?
Anläggningen vidareutvecklad? Mer dämpad kaross och tygtak ger rätt akustik som harmonierar med anläggningen?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jwe skrev:
Hade under längre tid en lånebil,signatur P85 panoramatak 21 tum fälgar: Förskräckligt dåligt ljud vid färd, uppfattada att anläggningen inte var anpassad till buller i kupen. Däremot mycket angenämnt ljud vid stillastående.
Bävade inför leverans av ordinarie bil 85D med tygtak och 19 tum och endast enklaste orginalljudanläggningen: Njuter varje stund av välbalaserad ljudbild i alla hastigheter.
Varför detta utfall?
Anläggningen vidareutvecklad? Mer dämpad kaross och tygtak ger rätt akustik som harmonierar med anläggningen?
Byggkvaliteten har ju blivit mycket bättre och ditt tak skulle jag gissa är de saker som gör mest skillnad i ditt fall. Om jag förstått det så har Tesla tagit in en extern europeisk firma för ljudet i Model S, dvs dom har säkert ingen egen expert kunskap på området = ingen egen vidare utveckling av ljudet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Hittade denna sida om ljud i Model S och Model X som kanske kan vara intressant:

http://teslatap.com/?s=sounds
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Hittade denna sida om ljud i Model S och Model X som kanske kan vara intressant:

Problem 18 hade jag på min semester men inte i en Tesla dock. :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:

Kunde du vrida upp volymen till 11 på den bilen eller testade du att säga "Ja phud krap!"? :mrgreen:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:

Vilket av lösningsförslagen använde du?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:

Bra länk. Lagom info på något vis. Jag som inte är så kritisk har nog ändå en önskan om att byta högtalarna i framdörrarna eftersom jag tycker det saknas lite midrange men å andra sidan har jag inte pillat med inställningarna på förstärkaren ännu, det kanske räcker. Men efter att ha tittat lite på denna länken känns det som man fått lite mer vatten på sin kvarn eftersom ultra har 7,9" fram i stället för 6".
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons skrev:

Kunde du vrida upp volymen till 11 på den bilen eller testade du att säga "Ja phud krap!"? :mrgreen:
11 var inget alternativ eftersom det var en Honda City men kan dölja ljud från baksätet genom att öka farten... och som en äkta svärmor lyssnar hon inte när man ber henne vara tyst ens på sitt eget språk. :o
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har aldrig förstått folk som klagar på ljudsystemet. Jag har grundpaketet och jag tycker det låter förvånansvärt bra för att vara ett ouppgraderat system - det är klart, balanserat, neutralt och vackert ljud, och även om det inte är något jättetryck så finns där bas i låtar som är bastunga. Det är förresten s1nn som utvecklat bägge systemen, och för den som vill läsa mer om hur det gick till rekommenderas den här artikeln: http://www.whathifi.com/news/insight-ho ... l-s-saloon

Med det sagt så finns det ju alltid utrymme för mer och bättre. Bättre isolering och en baslåda hade nog gjort stor skillnad. Det vore intressant att höra mer om vad ni kommer fram till, särskilt om vi pratar stora förbättringar i prisregionen 10k. Jonas, vilket BRL är det du pratat med?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Jag har aldrig förstått folk som klagar på ljudsystemet. Jag har grundpaketet och jag tycker det låter förvånansvärt bra för att vara ett ouppgraderat system - det är klart, balanserat, neutralt och vackert ljud, och även om det inte är något jättetryck så finns där bas i låtar som är bastunga. Det är förresten s1nn som utvecklat bägge systemen, och för den som vill läsa mer om hur det gick till rekommenderas den här artikeln: http://www.whathifi.com/news/insight-ho ... l-s-saloon

Med det sagt så finns det ju alltid utrymme för mer och bättre. Bättre isolering och en baslåda hade nog gjort stor skillnad. Det vore intressant att höra mer om vad ni kommer fram till, särskilt om vi pratar stora förbättringar i prisregionen 10k. Jonas, vilket BRL är det du pratat med?
jag mailade BRL Gbg för några veckor sen ang ljudisolering. Fick inte ens nåt svar, så jag antar att det inte är den filialen iaf :(
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Jag har standardljudet i min som är från 2014, en tidig S85 alltså. Tycker det är helt OK efter att ha justerat lite: 7.5 Bass, 0.0 Mid, 3.5 Treble. Det där hittade jag på amerikanska Tesla-klubbens sida (har tyvärr inte nån länk här och nu).
Har dock aldrig åkt i någon bil med high end anläggning, så jag är (lyckligt?) ovetande om skillnaden, men ibland väldigt nyfiken. Vrider sällan upp till 11 ;)
Senast redigerad av ironjack, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag kan tycka att stereobilden är diffus i Teslan. Undrar om diskanterna på a-stolpen fungerar som de skall i min bil. Sen är problemet att dörrarna inte tål att spela så mycket bas som finns i dem utan att skorra. Skulle säga att det är klarare ljud i i3:an med Harman Kardon ljud, men mindre bas än i Teslan med std ljud.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

jonas skrev:
Jag kan tycka att stereobilden är diffus i Teslan. Undrar om diskanterna på a-stolpen fungerar som de skall i min bil. Sen är problemet att dörrarna inte tål att spela så mycket bas som finns i dem utan att skorra. Skulle säga att det är klarare ljud i i3:an med Harman Kardon ljud, men mindre bas än i Teslan med std ljud.
Har hört att centerhögtalaren förstör mer än den tillför enligt vissa, kanske den påverkar stereobilden negativt? Den är ju borta i model X vilket det säkert finns en anledning till.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad får man för 10 kkr? Antar att det är BRL i Jönköping?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag uppskattar den breda, luftiga ljudbilden som standardljudet har. Bilen jag hade med HiFi-paketet hade klart tydligare separation av kanalerna, men det upplevde jag mer som negativt än positivt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag provkörde en P90DL i fredags och fick då även möjligheten att prova ljudet med samma Spotify spår i båda bilarna och jag är nu glad att jag lät BRL uppgradera ljudet i stället för att köpa till premiumljud från Tesla.
Det första jag märkte var att basen i premiumen var lite tunn, klart fylligare i min bil. Sedan var det inte så stor skillnad på dörrarna, kanske den nya förstärkaren skrämt lite liv i standard högtalarna i dörrarna också.
Får tacka Ghia64 som fick mig att göra detta valet.
Sedan kan säkert lite mer pillande på inställningarna hjälpa till om man har premiumljudet, jag hann bara fippla lite grann.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Då jag i telefonen inte lyckades lägga in en bild i ett PM så lägger jag bilden här
image.jpeg
Givetvis lägger jag in den felvriden...
OT upplevelsen av att prova iphone blir inte bättre med tiden :twisted:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tack för bilden! Det är förstärkaren som syns på bildens högersida, antar jag? Där skulle den i princip kunna sitta för mig också, förutsatt att den klarar av att bli sparkad på med leriga stövlar... Däremot skulle jag behöva ha elementet till baslådan mer skyddat, men det lär det ju finnas olika galler att välja på för misstänker jag. Tack iaf!
Skriv svar