Tjenare kompisar går i köptankarna men vet inte riktigt hur jag ska tänka, detta är priserna just nu. Min fråga är hur jag ska tänka, nyare med halvförsäkring elr äldre med helförsäkring? Sedan var ligger gränsen ungefär för hur långt bilen har gått?
Känner rent spontant att 21an för 450k känns mest bil för pengarna men är det något jag missar som 22an har som inte 21an har?
Tesla model 3 SR 2022
530k 1-2k mil
Tesla model 3 SR+ 2021
450k 2-4k mil
Tesla model 3 SR+ 2021
400k 11k mil
Tesla model 3 SR+ 2020
390k 8-9k mil
Tesla model 3 SR+ 2019
350k 13k mil
Köpråd model 3 SR
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 7483
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd model 3 SR
Det finns tydligen en del importerade Model 3... Och dessa kan tydligen vara dyrare att försäkra. Och av någon eller några anledningar som jag nog inte har riktigt bra koll på så har de tydligen sämre andrahandsvärde än svensksålda...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7483
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd model 3 SR
Det här kan kanske också vara bra att känna till...
Tror det här har ändrats (vet dock inte när), men från början hade Model 3 en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där går det nämligen in en bit plåt längst ner bakom framhjulen. Sitter det stänkskydd där så antar jag att den här plåtbiten är skyddad. Personligen skulle jag dock kolla så att stänkskydden verkligen skyddat all plåt här så att det inte sitter en bit exponerad plåt längst in som inte varit skyddad av stänkskyddet... Det har även hänt att folk upptäckt att en del av bakdörrarna och plåten framför bakhjulen 'blästrats' rätt rejält av framhjulen. Detta kan vara svårt att se ifall detta lagats på ett bättre sätt med lackstift. Men har man åtminstone sett det så vet man ju det. Många har valt att skydda det här partiet med PPF.
Ytterligare en grej (gissningsvis främst på amerikanskbyggda bilar) är att det har förekommit att det varit lite väl tät passning mellan dörrar och 'dörramarna'. Så kolla förslagsvis att lacken inte blivit skavd på dörrar och dörrtrösklar. Har även förekommit 'för tät' passning mellan andra karossdelar, så kan förslagsvis vara bra att kolla så det inte uppstått skavskador på lack på andra ställen på bilen också...
Mer info ang. första stycket ovan t.ex. här:
viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20
Tror det här har ändrats (vet dock inte när), men från början hade Model 3 en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där går det nämligen in en bit plåt längst ner bakom framhjulen. Sitter det stänkskydd där så antar jag att den här plåtbiten är skyddad. Personligen skulle jag dock kolla så att stänkskydden verkligen skyddat all plåt här så att det inte sitter en bit exponerad plåt längst in som inte varit skyddad av stänkskyddet... Det har även hänt att folk upptäckt att en del av bakdörrarna och plåten framför bakhjulen 'blästrats' rätt rejält av framhjulen. Detta kan vara svårt att se ifall detta lagats på ett bättre sätt med lackstift. Men har man åtminstone sett det så vet man ju det. Många har valt att skydda det här partiet med PPF.
Ytterligare en grej (gissningsvis främst på amerikanskbyggda bilar) är att det har förekommit att det varit lite väl tät passning mellan dörrar och 'dörramarna'. Så kolla förslagsvis att lacken inte blivit skavd på dörrar och dörrtrösklar. Har även förekommit 'för tät' passning mellan andra karossdelar, så kan förslagsvis vara bra att kolla så det inte uppstått skavskador på lack på andra ställen på bilen också...
Mer info ang. första stycket ovan t.ex. här:
viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpråd model 3 SR
22 bör ha Ryzen och ca 10% större batteri.
Kolla tex AutoScout24, kanske kan det vara värt att importera en själv.
Kolla tex AutoScout24, kanske kan det vara värt att importera en själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 7483
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd model 3 SR
Har du sett den här tråden? Den är bara dryga två veckor gammal och handlar också om 3 SR.
Begagnatpriser M3
viewtopic.php?t=31644
Tycker att det brukar vara mer aktivitet på forumet, men det verkar som det avtagit rätt mycket nu över julen. Åtminstone i vissa trådar...
Begagnatpriser M3
viewtopic.php?t=31644
Tycker att det brukar vara mer aktivitet på forumet, men det verkar som det avtagit rätt mycket nu över julen. Åtminstone i vissa trådar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1098
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Köpråd model 3 SR
Kolla chassinumret, LRW är tillverkade i kina och har därmed högre byggkvalitet (dvs kan köpas på distans utan att vara orolig). USA-tillverkade kräver fysisk inspektion för att kolla hur pass sned och vind bilen egentligen är, om det är något man kan leva med eller om man ska ta nån annan.
Har bilen svarta lister har den värmepump vilket sparar energi samt led matrix-strålkastare vilket eventuellt i framtiden skulle kunna få adaptiv funktion. Kan även ha hårdvara för rattvärme och baksätesvärme.
LRW+svarta lister -> LFP-batteri (som är mindre känsligt för att laddas till 100% vilket är väldigt praktiskt)
Kolla mönsterdjupet på däcken, de slits snabbt på så vridstarka bilar som även SR+ är.
Lacken blästras framför bakhjulen, det är antagligen slitaget där som är största skillnaden mellan en som gått långt och en som gått kort.
Batteriet degraderas mer av tidens tand än av antalet mil, så ju nyare desto mer kapacitet kvar.
Kontrollera mycket noga att det inte finns stenskott i glastaket då det kostar 13000 att få lagat. Titta inifrån och ut med bra belysning ovanför bilen (lampor eller solen). Teckna tilläggsförsäkringar för att få ner självrisken då bilen är en stenskottsmagnet.
I mitten av 2021 fick bilarna dubbelglas i sidorutorna fram och eventuellt bättre ljudisiolering i kupén, leta efter fuskträ på dörrpanelernas insida. Fuskträ på dörrarna -> sannolikt dubbelglas. Bara fuskträ på instrumentbrädan -> sannolikt ej dubbelglas.
Helförsäkring är jättedyrt, men ganska lätt att räkna ut.
Kontrollera på transportstyrelsen huruvida bilen är svensksåld eller import, import blir svårare att sälja plus att du får betala helförsäkring direkt.
Har bilen dragkrok är det ett plus då det inte går att eftermontera.
Stora skillnaderna mellan SR+ och RWD: 10% större batteri i RWD, starkare motor (snabbare acceleration) i SR+. Om de 10% extra batterikapacitet spelar roll för dig i verklig körning är upp till dig. Sätesvärme och rattvärme ingår i RWD, kostar 3000 kr i mjukvaruuppgradering på de SR+ som har hårdvaran på plats från fabrik.
Har bilen svarta lister har den värmepump vilket sparar energi samt led matrix-strålkastare vilket eventuellt i framtiden skulle kunna få adaptiv funktion. Kan även ha hårdvara för rattvärme och baksätesvärme.
LRW+svarta lister -> LFP-batteri (som är mindre känsligt för att laddas till 100% vilket är väldigt praktiskt)
Kolla mönsterdjupet på däcken, de slits snabbt på så vridstarka bilar som även SR+ är.
Lacken blästras framför bakhjulen, det är antagligen slitaget där som är största skillnaden mellan en som gått långt och en som gått kort.
Batteriet degraderas mer av tidens tand än av antalet mil, så ju nyare desto mer kapacitet kvar.
Kontrollera mycket noga att det inte finns stenskott i glastaket då det kostar 13000 att få lagat. Titta inifrån och ut med bra belysning ovanför bilen (lampor eller solen). Teckna tilläggsförsäkringar för att få ner självrisken då bilen är en stenskottsmagnet.
I mitten av 2021 fick bilarna dubbelglas i sidorutorna fram och eventuellt bättre ljudisiolering i kupén, leta efter fuskträ på dörrpanelernas insida. Fuskträ på dörrarna -> sannolikt dubbelglas. Bara fuskträ på instrumentbrädan -> sannolikt ej dubbelglas.
Helförsäkring är jättedyrt, men ganska lätt att räkna ut.
Kontrollera på transportstyrelsen huruvida bilen är svensksåld eller import, import blir svårare att sälja plus att du får betala helförsäkring direkt.
Har bilen dragkrok är det ett plus då det inte går att eftermontera.
Stora skillnaderna mellan SR+ och RWD: 10% större batteri i RWD, starkare motor (snabbare acceleration) i SR+. Om de 10% extra batterikapacitet spelar roll för dig i verklig körning är upp till dig. Sätesvärme och rattvärme ingår i RWD, kostar 3000 kr i mjukvaruuppgradering på de SR+ som har hårdvaran på plats från fabrik.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021