Allt som är toppen!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Allt som är toppen!

Inlägg av larjon »

Av naturliga skäl så blir det många fel och brister som diskuteras på ett forum, och det finns en del med min Model Y som gör mig vansinnig.
Med det sagt så är det ingen annan bil jag hellre skulle vilja ha just nu och tänkte att vi listar allt vi tycker är toppen med våra Teslor.
Jag börjar :)
  • Accelerationen - helt enkelt oslagbar och det är fortfarande lika kul ett halvår senare
    Mobilnyckel - att jag aldrig behöver fundera på bilnyckel och bara kliver in och ur bilen
    Musikanläggningen - har haft bra ljud i andra bilar, men den här toppar allt
    Glastaket - inte nu på vintern så mycket, men riktigt nice på sommaren
    Camp mode - körde en resa i somras där vi campade i bilen och det var riktigt nice
    Dog mode - har inte hund själv men älskar innovationen hos Tesla
    Light show - egentligen rätt meningslöst och jag använder den i princip aldrig, men igen.. älskar innovationen
    Frunken - första elbilen för mig så det har jag inte haft tidigare, men uppskattar verkligen det extra utrymmet, speciellt med hämtmat
    Boombox - inte alls nödvändigt men ytterligare en sak som gör bilen unik. Dessutom kul att köra ljudet från glassbilen lite då och då :lol:
    Superchargers - Enkelheten med laddnätverket integrerat i navigationen och den ultrasnabba handskakningen med bilen är suveränt
Inser att det finns hur många saker som helst jag gillar med bilen, vilket gör att jag kan förlåta de irriterande sakerna.
Finns som sagt ingen bil jag hellre skulle ha just nu. :)

Vad är era favoritsaker med era bilar?
Screenshot 2022-12-22 at 08.29.54.png
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Allt som är toppen!

Inlägg av NiklasTesla »

Ägt många bilar men Model 3 är lätt bästa bilen jag haft.

Trevlig design, tekniknivå, prestanda för valutan, snabb laddning, bra andrahandsvärde, billig driftskostnad, billig service mm mm.

Bara köp om du funderar på Model 3 eller Y skulle jag säga.

MVH
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag har haft min M3LR sen september 2020 och har ännu inte hittat någon annan bil jag hellre skulle köpa. Väldigt rolig att köra, snål på elektronerna vilket ger bra räckvidd och snabb laddhastighet i den dimension som är viktig (km räckvidd per minut), mycket trevligt med den vita klädseln, allmänt smidig att äga, tillräckligt bekväm, behöver inte större bil, har bara drabbats av ett fel (förutom brister vid leverans som åtgärdades på garantin) och det är det klassiska med vatten i bakljusen. Det har blivit flera långresor i Europa och bilen fungerar utmärkt på sådan färder.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Blir ingen uppsats från mig, men några saker blev påtagliga när jag hämtade min X Plaid igår efter att ha varit utan Tesla några månader:
    • Appen! - Så skönt med en app som fungerar (nästan) hela tiden och har mycket funktioner.
    • Infotainment! - Här är verkligen Tesla överlägset och med Plaid har man tagit allt ytterligare ett steg framåt
    • Accelerationen! - Min XP100DL var snabb, men denna är "out of this world". BANANAS!
    • Ljudanläggningen! - Har saknat min Model 3 då det är den bil jag haft med klart bäst HiFi. Bättre än premium i de X jag haft tidigare och bättre än svindyra anläggningar i BMW, Lexus, Jaguar mm. I min nya är det dock ruskigt bra ljud igen. Var för länge sen jag körde trean för att säga om det är ännu bättre eller ej, men ruskigt bra hur som helst!
    • Räckvidd/Förbrukning! - Med 80% laddning i nya har jag samma räckvidd som i min XP100DL med 100%. Galet att det går att förbättra så mycket med samma batteristorlek och trots en extra motor. Första indikationen på faktisk förbrukning så skiljer det faktiskt så mycket även i verkligheten.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Ja, ljudanläggningen glömde jag att nämna som ett plus. Jag har visserligen haft bättre ljud i tidigare bilar, men då har jag kastat ut originalgrejorna och byggt själv. Det finns utrymme för förbättringar i Teslans ljudsystem, men originalsystemet är så pass bra att jag inte tycker det är värt att tänka på uppgraderingar. Jag spelar min musik och njuter av den.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

Legato skrev: 22 dec 2022 12:41
Blir ingen uppsats från mig, men några saker blev påtagliga när jag hämtade min X Plaid igår efter att ha varit utan Tesla några månader:
    • Appen! - Så skönt med en app som fungerar (nästan) hela tiden och har mycket funktioner.
    • Infotainment! - Här är verkligen Tesla överlägset och med Plaid har man tagit allt ytterligare ett steg framåt
    • Accelerationen! - Min XP100DL var snabb, men denna är "out of this world". BANANAS!
    • Ljudanläggningen! - Har saknat min Model 3 då det är den bil jag haft med klart bäst HiFi. Bättre än premium i de X jag haft tidigare och bättre än svindyra anläggningar i BMW, Lexus, Jaguar mm. I min nya är det dock ruskigt bra ljud igen. Var för länge sen jag körde trean för att säga om det är ännu bättre eller ej, men ruskigt bra hur som helst!
    • Räckvidd/Förbrukning! - Med 80% laddning i nya har jag samma räckvidd som i min XP100DL med 100%. Galet att det går att förbättra så mycket med samma batteristorlek och trots en extra motor. Första indikationen på faktisk förbrukning så skiljer det faktiskt så mycket även i verkligheten.
Kul att du fick den före jul, vilken julklapp!

Accelerationen måste verkligen vara helt galen! Jag garvar lite varje gång jag trycker plattan i mattan på min och då är det ju ändå en hel sekunds skillnad. Bananas låter som ett bra ordval :D
Svart Model Y Performance
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Har kört min Model Y i ett drygt år och är mycket nöjd. De saker jag uppskattar är:

- Framåtsikten. Älskar konceptet med stor vindruta och låg instrumentpanel. Önskar att alla bilar byggdes på det sättet.
- Autopilot. Vet att det även finns på andra märken men autopilot är underbart på långresa och jag blir inte alls lika trött som jag blev när jag skötte all körning själv.
- Camp Mode. Att kunna sitta och vänta i bilen med värme på, medan dottern är på träning är riktigt trevligt.
- Telefonnyckel. Teslas nyckelkoncept är inget annat än briljant! Att ha fullständig inblick i vilka nycklar som finns till bilen och dessutom kunna lägga till och ta bort dem själv gillar jag skarpt. Också underbart att inte behöva något annat än telefonen för att låsa och köra bilen.
- OTA. Enda bil jag ägt som blir bättre med tiden.
- Instrumenteringen. Jag gillar Teslas koncept med pekskärm och multifunktionella rattknappar skarpt. Andra bilar känns överkomplicerade i jämförelse.
- Körkänslan. Har inte kört någon annan SUV som erbjuder denna kombination av vassa köregenskaper och enorma utrymmen. Styrkänslan från mittläget är riktigt bra. De flesta bilar känns som de har glapp i styrningen efter man kört Model 3/Y.
-Kalibreringen av drivlinan. Har kört en del andra elbilar, men ingen kommer i närheten av Teslas känsla i drivlinan. Man kan verkligen köra bilen med millimeterprecision och köra precis så långsamt eller fort som man vill. Liknande "gas"-respons har jag inte upplevt i någon annan bil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Trodde det skulle finnas något nytt bättre på marknaden när jag sålde min gamla M3 LR -19 och skulle skaffa en ny förmånsbil förra året. Var inne på PS2, men allt för trång i förarmiljön (speciellt abnorma mittkonsolen), och lite för ineffektiv drivlina med allt för hög förbrukning för att passa mina långresor. Andra bilen jag också övervägde seriöst var Taycan. Grundpriset var ändå acceptabelt (runt 800), men blev snabbt fantastiskt dyr när jag skulle lägga på glastak, autopilot och en massa andra funktioner som är standard på Tesla. Gick snabbt upp till 1,3-1,4 i den konfiguration man ville ha. Då skulle jag även fått en tyngre bil och lägre motoreffekt. Dvs. en bil som inte alls blev lika körglad och lätt agil som M3:an (dock ett klart steg upp i interiörkvalitet). Sedan retade jag mig på den idiotiska placeringen av laddintaget mitt vid förardörren. Blir svårt att ladda på tex. Tesla SuC, även om många stationer öppnat upp (där var ju en stor del med PS2 som passar utmärkt för SuC).

Fick bli en Tesla M3 LR igen även förra året (fast jag trodde jag skulle bytt till något annat märke).

Mina åtta främsta orsaker;

1. Körglädjen. Har inte hittat någon bil som är så kul att köra i kurvor och aktivt med som M3. Oslagbar så här långt.

2. Ekonomi. Aldrig ägt en ny och så motorstark bil till en så enormt låg TCO som Tesla. Vettiga försäkringspriser, inga krav på dyr service, högt andrahandsvärde och lågt förmånsvärde.

3. Räckvidden och snålheten. 82 kWh batteri kombinerat med lågt luftmotstånd och extremt effektiv drivlina/värmepaket ger grymt energisnål och effektiv elbil (även om Taycan inte är så dålig, så är Tesla långt mycket bättre än allt som Volvo, Audi och Polestar har). Bra ekonomiskt för mig med dagens höga elpriser, bra för miljön och bra för att inte lasta elkonsumtionen i landet onödigt mycket.

4. Autopiloten. Har bara basvarianten, och förutom att den slår av AP vid filbyten så är den bättre än allt jag testat (då skall det sägas att jag även jobbat ett par år i karriären med detta hos konkurrenter).

5. Infotainment. Här är ju PS2 också starkt kort (lite olika +/-; bättre laddstationshantering i Tesla, bättre med tredjepartsappar på PS2), men tex. VAG/Porsche är ju pinsamt dåligt.

6. Appen. Stabilare än alla andra jag använt, och har klart mest vettig funktionalitet av de alla.

7. Dog mode. Har blivit med hund och var enormt smidigt i somras att veta att hunden hade det bra när man var inne och handlade i den starka sommarvärmen. Är man hundägare så är det svårt att välja något annat än Tesla.

8. Interiören. Är inte fantast av den exteriört (även om helt OK), men är verkligen förälskad i den enormt skandinaviskt snygga och minimalistiska moderna interiören. Skulle kunnat vara en modern dansk möbelfirma som formgivit den. Underbar!

Extra litet +. Delvis SuC. Mycket mindre viktig punkt än tidigare efter att Tesla öppnat upp SuC, men en viss fördel med tillgång till de stängda stationerna och smidigheten att slippa appar. (Dock har höjda priser, köer och mer tekniskt strul/nertid tagit bort en stor del av denna tidigare starka USP.)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar