Prissänkningar på gång?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verbal

Prissänkningar på gång?

Inlägg av Verbal »

Hej!

Jag har under ett tag nu varit intresserad av att köpa en model y. Har sneglat på att själv importera en från Tyskland pga överdriven prisskillnad (även inkl. ökad försäkringskostnad pga avsaknad av vagnskadegaranti).

Jag har noterat att Sverige har bland världens högsta priser på Tesla och att man ändå lyckats vara bland de mest sålda bilarna i landet. Imponerande med tanke på att det rör sig om dyra bilar jämfört med medelinkomst naturligtvis.

Jag har dock en stark känsla för att konjunkturnedgång tillsammans med elpriser och ränteuppgång kommer göra det betydligt svårare att sälja bilarna. Lägg till fallande bopriser som gör att folk i allmänhet känner sig mindre rika och mindre sugna på att belåna villan lite extra och dessutom ökad produktion från både Shanghai och Berlin.

Det är många faktorer som talar för kraftigt minskad efterfrågan och dessutom ökat utbud.

Tesla har nu nya kampanjer på 7500 dollar vid köp av bil innan årsskiftet i USA och man har ju redan sänkt priserna i Kina med ca 10%. Aktien har backat tydligt efter beskedet om rabatter i USA.

Så. Vad tror ni om prissänkningar även här i Sverige? När i så fall? Det är ju i princip ingen väntetid vid nybeställning idag…
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkningar på gång?

Inlägg av mikebike »

Verbal skrev: 23 dec 2022 20:46
Hej!

Jag har under ett tag nu varit intresserad av att köpa en model y. Har sneglat på att själv importera en från Tyskland pga överdriven prisskillnad (även inkl. ökad försäkringskostnad pga avsaknad av vagnskadegaranti).

Jag har noterat att Sverige har bland världens högsta priser på Tesla och att man ändå lyckats vara bland de mest sålda bilarna i landet. Imponerande med tanke på att det rör sig om dyra bilar jämfört med medelinkomst naturligtvis.

Jag har dock en stark känsla för att konjunkturnedgång tillsammans med elpriser och ränteuppgång kommer göra det betydligt svårare att sälja bilarna. Lägg till fallande bopriser som gör att folk i allmänhet känner sig mindre rika och mindre sugna på att belåna villan lite extra och dessutom ökad produktion från både Shanghai och Berlin.

Det är många faktorer som talar för kraftigt minskad efterfrågan och dessutom ökat utbud.

Tesla har nu nya kampanjer på 7500 dollar vid köp av bil innan årsskiftet i USA och man har ju redan sänkt priserna i Kina med ca 10%. Aktien har backat tydligt efter beskedet om rabatter i USA.

Så. Vad tror ni om prissänkningar även här i Sverige? När i så fall? Det är ju i princip ingen väntetid vid nybeställning idag…
Prissänkningarna i USA nu beror på ökad bonus efter årsskiftet, så det har inget att göra med priset i Sverige.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Det är väl mest svenska marknaden som drabbas av ränteuppgång, fallande bopriser och elpriser (och inga subventioner). Om efterfrågan minskar här säljer Tesla bilarna i något europeiskt land istället.

Prissänkningarna i USA är tillfälliga och beror på nya subventioner vid årsskiftet, så det är ingen indikator för Sverige.

Å andra sidan är det ofrånkomligt att ökad utbud kommer leda till lägre priser på sikt. Senaste året motverkade det av prisökningar på insatsvaror, men det verkar upphört nu.

Min gissning är lägre priser på budgetversionerna av 3 och Y, dvs SR, kanske i enklare utförande utan dragkrok, begränsade färgval, månadsavgift för mobildata, etc.
Inom 3 månader i Europa.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

FinaFisken skrev: 23 dec 2022 21:06
Det är väl mest svenska marknaden som drabbas av ränteuppgång, fallande bopriser och elpriser (och inga subventioner). Om efterfrågan minskar här säljer Tesla bilarna i något europeiskt land istället.

Prissänkningarna i USA är tillfälliga och beror på nya subventioner vid årsskiftet, så det är ingen indikator för Sverige.

Å andra sidan är det ofrånkomligt att ökad utbud kommer leda till lägre priser på sikt. Senaste året motverkade det av prisökningar på insatsvaror, men det verkar upphört nu.

Min gissning är lägre priser på budgetversionerna av 3 och Y, dvs SR, kanske i enklare utförande utan dragkrok, begränsade färgval, månadsavgift för mobildata, etc.
Inom 3 månader i Europa.
Med målet att öka 50% varje år kan man inte strunta i några kunder och sälja i ett annat land istället.
backe

Inlägg av backe »

Inom 3 månader i Europa.
Det är väl mest svenska marknaden som drabbas av ränteuppgång, fallande bopriser och elpriser (och inga subventioner).
Ränteuppgångarna och problem på bokmarknaden är ett stort problem i stora delar av världen, USA, Europa och Kina åtminstone.

Lågkonjunkturen tror jag kommer bli värre än vad de flesta förväntar sig...
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Fredrik j skrev: 23 dec 2022 21:07
Med målet att öka 50% varje år kan man inte strunta i några kunder och sälja i ett annat land istället.
Det har gått en och annan bil till Norge istället för Albanien de senaste året.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

FinaFisken skrev: 23 dec 2022 22:14
Fredrik j skrev: 23 dec 2022 21:07
Det har gått en och annan bil till Norge istället för Albanien de senaste året.
Precis. Med 50% ökning per år behövs både Norge och Albanien.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

backe skrev: 23 dec 2022 21:39

Ränteuppgångarna och problem på bokmarknaden är ett stort problem i stora delar av världen, USA, Europa och Kina åtminstone.

Lågkonjunkturen tror jag kommer bli värre än vad de flesta förväntar sig...
Jag skulle säga att det är värre i Sverige.
Sverige har väldigt högt värderade och högt belånade bostäder.
I de flesta länderna binder man räntan på bostaden betydligt längre än 3 månader.
Räntan på billånet ökar dock ungefär samma i alla länder antar jag.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

I Sverige kommer vi dock att dubbla insatsen igen med reducerade amorteringskrav. Går alltid att öka hävstången, tills...
backe

Inlägg av backe »

Lurkern skrev: 23 dec 2022 22:38
I Sverige kommer vi dock att dubbla insatsen igen med reducerade amorteringskrav. Går alltid att öka hävstången, tills...
E0B17E8C-A46E-4C87-B589-509345FAFFAE.jpeg
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Tur vi har en handlingsfattig regering. Nej, fel av mig, de fimpade höghastighetståget direkt och det räcker långt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Om du kikar och jämför model3 och modelY:s priser med USA-priserna så ser du att Y är lite lågt prissatt här jämfört med model3.
Så egentligen borde model3 sänkas lite men det verkar som de hellre pumpar Y upp till Norden som sagt.

Möjligen skulle dock RWD kunna sänkas lite. Gissar på 20.000 i vår som tar ut bonussänkningen från 70 till 50.000.
Det som talar emot är dock svag krona. (som i och för sig stärkts lite mot dollarn på sistone).

Är någon insatt i hur och när de justerar priserna gentemot valutorna?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:

Inom 3 månader i Europa.
Påstår du att Tesla har ett mål att öka 50% varje år? Det får du gärna berätta mer om.

Oavsett så stämmer det inte.
Det finns mängder med marknader Tesla ännu inte börjat sälja på.
Man gick tex precis in i Thailand. En enorm marknad som säkert kan svälja en del av tappet på andra marknader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verbal

Inlägg av Verbal »

Jag tror ju att även model Y kommer behöva sänkas för att inte försäljningen ska kollapsa. Tittar man på priset i exempelvis Tyskland på 56900 euro för LR (innan statlig bonus) bör det finnas utrymme nedåt. Något lägre moms kan inte förklara den prisskillnaden.

Bloomberg gjorde en jämförelse för några månader sedan:
501EE961-CCF9-4D2A-AF89-0667B290F0BA.jpeg
7504CD98-43D6-43B1-B755-CDBCC3310EB0.jpeg
Verbal

Inlägg av Verbal »

taliz skrev: 24 dec 2022 04:02
Fredrik j skrev:

Inom 3 månader i Europa.
Påstår du att Tesla har ett mål att öka 50% varje år? Det får du gärna berätta mer om.

Man gick tex precis in i Thailand. En enorm marknad som säkert kan svälja en del av tappet på andra marknader.
Man har ju på ett år dubblat produktionen i Shanghai och tillverkar väl där över 100000 på en enskild månad vad jag förstått. Lägg till Berlin-fabriken som väl är extra intressant för den europeiska marknaden så är det många bilar som ska säljas på en sval marknad
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Far min beställde en ID4 GTX nyligen. Tycker MY long range har ett bra pris i jämförelse, framför allt nu när ID4 inte får bonus längre.
Verbal

Inlägg av Verbal »

Lurkern skrev: 24 dec 2022 08:17
Far min beställde en ID4 GTX nyligen. Tycker MY long range har ett bra pris i jämförelse, framför allt nu när ID4 inte får bonus längre.
Jag håller med om det. Tror att hela marknaden kommer att få det mycket tufft den närmaste tiden. Jag tror inte att bilar för 800k tidigare varit några volymbilar på samma sätt som nu. Mer nischade produkter till en mer välbeställd eller åtminstone mer bilintresserad grupp. Under senaste åren har räntorna varit låga och huspriserna skenande och många som tidigare inte köpt så dyra bilar har kanske prioriterat detta på ett sätt som jag inte tror man kommer att göra i nuvarande läge.

Just i Teslas fall har man ju lyckats hålla relativt höga produktionsvolymer senaste tiden och har inte så överdrivet fulla orderböcker i relation till produktion. Dessutom indikerar ju de globala priserna att Tesla har utrymme för prissänkningar i just Sverige, utan att för den skull gå med förlust.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ja, det uppfattar jag det som att man påstår.

"We are planning to grow our manufacturing capacity as quickly as possible. Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries. In some years we may grow faster, which we expect to be the case in 2021. The rate of growth will depend on our equipment capacity, operational efficiency and capacity and stability of the supply chain."
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 24 dec 2022 08:50

"We are planning to grow our manufacturing capacity as quickly as possible. Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries. In some years we may grow faster, which we expect to be the case in 2021. The rate of growth will depend on our equipment capacity, operational efficiency and capacity and stability of the supply chain."
"Multi-year horizon" och "average" är nyckelorden där.
Dvs vissa år mer, andra år mindre.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 24 dec 2022 09:13
Fredrik j skrev: 24 dec 2022 08:50

"Multi-year horizon" och "average" är nyckelorden där.
Dvs vissa år mer, andra år mindre.
Nyckelorden är att man bara anser att det handlar om produktionskapacitet.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Så länge Tesla tjänar pengar på varje såld bil, så kommer man justera priset för att sälja allt man kan producera.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag är säker på att vi ser prissänkningar under 2023 (så länge som eventuell växelkurs inte kompenserar för internationella prissänkningar), Tesla har som mål att producera fler bilar samtidigt som ekonomin kommer bli värre innan det blir bättre, tror den stora smockan för ekonomin slår till först om ca ett år (dvs då vi faktiskt börjar se arbetslösheten öka bland medelklassen osv). För att få ut dessa kommer deras marginaler behöva krympa kraftigt, alternativet är att producera färre bilar och låta fabrikerna gå på lågvarv vilket är sämre för dem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Skulle bli väldigt förvånad om vi inte ser prissänkningar i Q1.

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Ja du brukar ju säga det.

Nåt år får du rätt!! :D ;)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Model 3 RWD 559'
Model 3 LR 609'
Model 3 P 649'

Model Y RWD 659'
Model Y LR 709'
Model Y P 749'