Model S luftfjädring
Moderator: Redaktion
Model S luftfjädring
Vad har ni för erfarenheter av luftfjädringen på model S. Är det värt pengarna och vad är det bästa med funktionen? Har sökt lite på nätet med inte mycket information kommer upp.
Vad tycker ni med luftfjädringen?
PS, min bil levereras på ons nästa vecka, tjooho:)
Vad tycker ni med luftfjädringen?
PS, min bil levereras på ons nästa vecka, tjooho:)
Re: Model S luftfjädring
Är skönt att kunna höja upp bilen när man kör på gropiga o ojämna småvägar på landet och när det är stora fartgupp o trottoarkanter. Samt när du kör i djupare snö så är det bra att ha!JanE skrev:Vad har ni för erfarenheter av luftfjädringen på model S. Är det värt pengarna och vad är det bästa med funktionen? Har sökt lite på nätet med inte mycket information kommer upp.
Vad tycker ni med luftfjädringen?
PS, min bil levereras på ons nästa vecka, tjooho:)
Samt att kunna ha så låg tyngdpunkt som möjligt är ju aldrig fel

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: Model S luftfjädring
Bekväm och praktiskt att kunna höja bilen automatiskt på vissa GPS-koordinater - inget negativt förutom prislappen egentligen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Model S luftfjädring
Jag hade förväntat mig att kunna ställa in fjädringen hård/mjuk. Den är lite väl sportig för oss ibland. Borde ha forskat djupare innan.
Men det är ju bra att kunna höja sig över potthål och dassiga fartgupp, t ex längs Västerled i Bromma där gatstenen ständigt står på trekvart. Arma bussförare säger jag!
Men det är ju bra att kunna höja sig över potthål och dassiga fartgupp, t ex längs Västerled i Bromma där gatstenen ständigt står på trekvart. Arma bussförare säger jag!
Re: Model S luftfjädring
En stor fördel är parkeringsgarage med branta in/utfarter där bilen annars kan ta i.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S luftfjädring
Jättebra men det går inte att radera positioner som man höjt bilen på så det piper om man kör fortare än 50 km/h att den inte kan höja, samt så är default standard så om du vill ha låg så får du knappa in det varje gång eller ha "fartsänkning" aktiverad. min bil höjer sig och piperöverallt bara för attjag visat kompisar osv
Re: Model S luftfjädring
jjmaskin skrev:Jättebra men det går inte att radera positioner som man höjt bilen på så det piper om man kör fortare än 50 km/h att den inte kan höja, samt så är default standard så om du vill ha låg så får du knappa in det varje gång eller ha "fartsänkning" aktiverad. min bil höjer sig och piperöverallt bara för attjag visat kompisar osv
Jo då, du går bara in i settings där du normalt höjer och sänker. Varje gång den höjer pga gps så kommer det upp ett litet kryss till höger som du kan trycka bort lagringen via.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S luftfjädring
jasså vad bra i så fall är det jättebra!! tack nu slutar kanske mina kompisar skratta. toppen
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S luftfjädring
Jag har stålfjädring på min bil, och hade nyligen luftfjädring på en lånebil i en vecka. Det är smidigt att kunna höja och sänka, men that's about it. Bilen blir marginellt mer komfortabel, men i gengäld känns den mycket med frånkopplad och fjärmad att köra. Körupplevelsen blir mindre direkt och styrningen sämre. Stålfjädringen är klart mer sportig och trevlig att köra, utan att vara nämnvärt mycket mindre bekväm. Jag är glad att jag inte valde till luftfjädringen!
Så mitt råd: om du vet att du regelbundet kör där markfrigången kan vara ett problem, välj luftfjädringen. Annars välj stålfjädringen. Men tänk på att den långa hjulbasen kan göra så att behovet av markfrigång är större.
Så mitt råd: om du vet att du regelbundet kör där markfrigången kan vara ett problem, välj luftfjädringen. Annars välj stålfjädringen. Men tänk på att den långa hjulbasen kan göra så att behovet av markfrigång är större.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model S luftfjädring
Konstigt att de inte har en komfort inställning också. Det finns många "äldre" som nog föredrar komfort före "sportigt" stötig fjädring, vet en, åtminstone, som skulle köp om det funnits en mjukare gång.
Re: Model S luftfjädring
Skönt att höra att det finns andra som tycker som jag.danni skrev:Jag har stålfjädring på min bil, och hade nyligen luftfjädring på en lånebil i en vecka. Det är smidigt att kunna höja och sänka, men that's about it. Bilen blir marginellt mer komfortabel, men i gengäld känns den mycket med frånkopplad och fjärmad att köra. Körupplevelsen blir mindre direkt och styrningen sämre. Stålfjädringen är klart mer sportig och trevlig att köra, utan att vara nämnvärt mycket mindre bekväm. Jag är glad att jag inte valde till luftfjädringen!
Så mitt råd: om du vet att du regelbundet kör där markfrigången kan vara ett problem, välj luftfjädringen. Annars välj stålfjädringen. Men tänk på att den långa hjulbasen kan göra så att behovet av markfrigång är större.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Model S luftfjädring
Tänk också på att Tesla brukar släppa funktioner som man som kund saknat (och som man inte förstått att man saknat förrän dom kommer). En inte allt för vild gissning är att luftfjädringen kommer att vidareutvecklas med nya funktioner såsom justering av hårdhet mm. Om man vill ha en så framtidssäkrad bil som möjligt, välj luftfjädring.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.
Re: Model S luftfjädring
Jag håller med om comfortläget. Har i tidigare bilar haft luftfjädring och det har alltid varit ett måste. Beställde därför min S med luftfjädring. Vi får se vad jag tycker:)
Tackar för era svar!
Tackar för era svar!
Re: Model S luftfjädring
Svara: ja
1. Bättre komfort
2. Höj och sänkbart med positionsbaserat minne
3. Snygg med läge low (utan hiphopmsänka...)
4. Perfekt vid oplogade vägar, djupare vattenpölar, kanter och gropar
Efter provat utan tycker jag faktiskt komforten är det viktigaste. Skönare med luftfjädring.
1. Bättre komfort
2. Höj och sänkbart med positionsbaserat minne
3. Snygg med läge low (utan hiphopmsänka...)
4. Perfekt vid oplogade vägar, djupare vattenpölar, kanter och gropar
Efter provat utan tycker jag faktiskt komforten är det viktigaste. Skönare med luftfjädring.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S luftfjädring
Model S är inte stötig och sportig i fjädringen oavsett vilken version du väljer (i alla fall inte sen de tog bort den särskilda sportfjädringen som P85+ och tidiga P85D hade, har dock aldrig fått provköra den). Den är välavstämd, bekväm, men inte för gungig.LarsL skrev:Konstigt att de inte har en komfort inställning också. Det finns många "äldre" som nog föredrar komfort före "sportigt" stötig fjädring, vet en, åtminstone, som skulle köp om det funnits en mjukare gång.
//Föredetta Audi-förare
Äsch, nu pratar du i nattmössan igen. Har du ens kört med stålfjädring? Skillnaden i komfort är marginell och inte värd att ge upp så mycket körkänsla för.hybris skrev:Svara: ja
1. Bättre komfort
2. Höj och sänkbart med positionsbaserat minne
3. Snygg med läge low (utan hiphopmsänka...)
4. Perfekt vid oplogade vägar, djupare vattenpölar, kanter och gropar
Efter provat utan tycker jag faktiskt komforten är det viktigaste. Skönare med luftfjädring.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model S luftfjädring
Skitsnack att körupplevelsen är sämre med luftfjädring. Kör på samma däck när du jämför. Min ligger som en BMW M3 på vägen men fortfarande komfortabel. Stålfjädringen var mer omkomfortabel och inte det minsta skarpare!!! Glöm det är FUD!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Model S luftfjädring
Hur mycket kan man höja max och vad är min?
Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
Re: Model S luftfjädring
Ja Mr Danni jag har nog kört fler Teslor än dig! Provat ca 50 mil med atålfjädringen på en P85. Med PS2 sommardäck. Dvs samma som jag haft på två bilar med luftfjädringen. Mycket stötigare och jag upplevde att båda mina bilar har klart böttre väghållning (med luftfjödringj. Skillnaden iofs att jag hade + på den ena och P85D har också sportfjädringen som några få av oss fick.
Gissar att ingen köper en P85D utan luftfjädringen.
Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...
Gissar att ingen köper en P85D utan luftfjädringen.
Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Model S luftfjädring
Har nte exakt cm. Den får samma markfrigång som en Santa Fee vid very high. Low är lägre än med stålfjädring.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Model S luftfjädring
Någon som testat i djup snö och hur mycket klarar den? 

Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
Re: Model S luftfjädring
Farsan hade en MB med luftfjädring som gått 40 000 mil utan att den gått sönder så risken är inte överhängande om de kör med samma system.Segelflygaren skrev:.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.
Re: Model S luftfjädring
tackar, har ingen koll på santafe får googla...hybris skrev:Har nte exakt cm. Den får samma markfrigång som en Santa Fee vid very high. Low är lägre än med stålfjädring.
Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
Re: Model S luftfjädring
Du har alla paket på din bila bara i fall ?hybris skrev:Ja Mr Danni jag har nog kört fler Teslor än dig! Provat ca 50 mil med atålfjädringen på en P85. Med PS2 sommardäck. Dvs samma som jag haft på två bilar med luftfjädringen. Mycket stötigare och jag upplevde att båda mina bilar har klart böttre väghållning (med luftfjödringj. Skillnaden iofs att jag hade + på den ena och P85D har också sportfjädringen som några få av oss fick.
Gissar att ingen köper en P85D utan luftfjädringen.
Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...
Hur som helst så håller jag med om att bilen ligger på vägen minst lika bra som bmw om inte bättre
Kan dock inte säga vilket som är bätre då jag kört med stålfjädring bara när jag provkörde
Det krävs nog 2 bilar med i övrigt samma däck batteri och motor och köra direkt efter varandra för att avgöra vad som känns bäst
Sen gillar vi olika också

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S luftfjädring
Markfrigång mm 180 mm På santa feehybris skrev:Har nte exakt cm. Den får samma markfrigång som en Santa Fee vid very high. Low är lägre än med stålfjädring.
Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Model S luftfjädring
Förhoppningsvis har du rätt. Jag har dock sett vad delarna till luftfjädringen kostar i samband med plåtskada, och dom är inte billiga...LarsL skrev:Farsan hade en MB med luftfjädring som gått 40 000 mil utan att den gått sönder så risken är inte överhängande om de kör med samma system.Segelflygaren skrev:.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.
En intressant observation är att luftfjädringen är klart hårdare efter plåtskadan på min tidiga P85D. Innan var den väldigt lik vår P85+ med luftfjädring, men nu är den klart styvare.