Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2436
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Vi som alltid brukar exportera, nu är vi största importör i norden/Baltikum.
Jobbigt för länder som byggt upp sin elförsörjning på import från oss.
Finns det någon debatt om det i Danmark?
Vi har ju höga priser men vi har ju ändå ett statligt bolag som tjänar pengar. Danskarna skyfflar ju ut pengar i rasande takt.
Nu importerar Danmark säkert brunkolsel från Tyskland. De toksatsar ju på brunkol nu, monterar till och med ned vindkraftsparker för att kunna bryta ännu mer brunkol. Jag antar att danskarna inte bryr sig så mycket. Lika lite som tyskarna gör.
Känns sådär.
NiklasTesla tycker ju det går bra för danskarna. Kurvor som pekar åt rätt håll. Man får ju nästan intrycket att det skulle vara ett föredöme.
Ehh nej nu förvränger du.
Fredrik j
Inlägg: 11079
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Vi som alltid brukar exportera, nu är vi största importör i norden/Baltikum.
Jobbigt för länder som byggt upp sin elförsörjning på import från oss.
Finns det någon debatt om det i Danmark?
Vi har ju höga priser men vi har ju ändå ett statligt bolag som tjänar pengar. Danskarna skyfflar ju ut pengar i rasande takt.
Nu importerar Danmark säkert brunkolsel från Tyskland. De toksatsar ju på brunkol nu, monterar till och med ned vindkraftsparker för att kunna bryta ännu mer brunkol. Jag antar att danskarna inte bryr sig så mycket. Lika lite som tyskarna gör.
Känns sådär.
NiklasTesla tycker ju det går bra för danskarna. Kurvor som pekar åt rätt håll. Man får ju nästan intrycket att det skulle vara ett föredöme.
Ehh nej nu förvränger du.
Nej. Möjligen är du lite otydlig.
NiklasTesla skrev:
Bara för att det ser ut på ett sätt idag är det ingen sanning i framtiden (Danmarks utsläpp har för övrigt gått ner över tid om du tittar bakåt i tiden med hjälp av bla vindkraften (och med övriga förnyelsebara energikällor som nu installeras lär det med högsta sannolikhet gå ner ännu mer)).
iAkita
elbilist
Inlägg: 2553
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av iAkita »

Det finns ingenting i det citatet som stöder de ord du la i munnen på honom. Det enda som är otydligt är din tolkning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 11079
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

iAkita skrev:
Det finns ingenting i det citatet som stöder de ord du la i munnen på honom. Det enda som är otydligt är din tolkning.
Jag tolkar det som att han tycker Danmark går i rätt riktning. Jag undrar hur Danmark ska undvika att investera i fossil baskraft när/om möjligheterna att importera fossilfritt från Sverige minskar.
Hur tycker du jag borde tolka vad han skrev och hur tolkar du vad jag skriver?
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Pasjostrom »

Fredrik j skrev:
iAkita skrev:
Det finns ingenting i det citatet som stöder de ord du la i munnen på honom. Det enda som är otydligt är din tolkning.
Jag tolkar det som att han tycker Danmark går i rätt riktning. Jag undrar hur Danmark ska undvika att investera i fossil baskraft när/om möjligheterna att importera fossilfritt från Sverige minskar.
Hur tycker du jag borde tolka vad han skrev och hur tolkar du vad jag skriver?
Du skriver ”Man får ju nästan intrycket att det skulle vara ett föredöme.”

Nej, det intrycket får man inte. Den delen är väldigt dåligt tolkad och är bara en argumentationsteknik.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

Rejäl lättnad av priset imorgon här i SE4. Och lågt imorgon kväll indikerar att även måndag ser vettig ut.

Skönt att O2 är klar och fasar in på nätet redan i eftermiddag. Ökar marginalerna.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

MrRun skrev:
Det ska bli ganska mycket mildare till veckan som sagt, 5-10 plusgrader i Tyskland t.ex. O3 går igång för fullt på tisdag, och det blir mer vind i Tyskland enligt prognoserna så det lättar nog betydligt till veckan.... tror jag. :?

https://www.energinyheter.se/20221215/2 ... ntas-falla
Oskarshamn 3 har några dagar kvar av sin extra revision och ska starta igen på söndag kväll och full effekt väntas på tisdag nästa vecka.

– Bränslepriserna förväntas också sjunka till följd av att temperaturerna stiger nere på kontinenten. Dessutom förväntas mer vind i Tyskland vilket kommer att dämpa priserna där. Vi kan alltså förvänta oss en rejäl prisnedgång under nästa vecka även om läget är mycket svårbedömt på elprismarknaden just nu, avslutar Johan Sigvardsson.
O3 kommer starta kl 16.00 idag sedan tar det 80 timmar innan de är i full drift och det är vid midnatt mellan onsdag/torsdag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

ChristerSjo skrev:
MrRun skrev:
Det ska bli ganska mycket mildare till veckan som sagt, 5-10 plusgrader i Tyskland t.ex. O3 går igång för fullt på tisdag, och det blir mer vind i Tyskland enligt prognoserna så det lättar nog betydligt till veckan.... tror jag. :?

https://www.energinyheter.se/20221215/2 ... ntas-falla
Oskarshamn 3 har några dagar kvar av sin extra revision och ska starta igen på söndag kväll och full effekt väntas på tisdag nästa vecka.

– Bränslepriserna förväntas också sjunka till följd av att temperaturerna stiger nere på kontinenten. Dessutom förväntas mer vind i Tyskland vilket kommer att dämpa priserna där. Vi kan alltså förvänta oss en rejäl prisnedgång under nästa vecka även om läget är mycket svårbedömt på elprismarknaden just nu, avslutar Johan Sigvardsson.
O3 kommer starta kl 16.00 idag sedan tar det 80 timmar innan de är i full drift och det är vid midnatt mellan onsdag/torsdag.
Redan uppe i 480 mw iaf. Looking good. 80 h känns väl tilltaget.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

Skabb1 skrev:
ChristerSjo skrev:
MrRun skrev:
Det ska bli ganska mycket mildare till veckan som sagt, 5-10 plusgrader i Tyskland t.ex. O3 går igång för fullt på tisdag, och det blir mer vind i Tyskland enligt prognoserna så det lättar nog betydligt till veckan.... tror jag. :?

https://www.energinyheter.se/20221215/2 ... ntas-falla
Oskarshamn 3 har några dagar kvar av sin extra revision och ska starta igen på söndag kväll och full effekt väntas på tisdag nästa vecka.

– Bränslepriserna förväntas också sjunka till följd av att temperaturerna stiger nere på kontinenten. Dessutom förväntas mer vind i Tyskland vilket kommer att dämpa priserna där. Vi kan alltså förvänta oss en rejäl prisnedgång under nästa vecka även om läget är mycket svårbedömt på elprismarknaden just nu, avslutar Johan Sigvardsson.
O3 kommer starta kl 16.00 idag sedan tar det 80 timmar innan de är i full drift och det är vid midnatt mellan onsdag/torsdag.
Redan uppe i 480 mw iaf. Looking good. 80 h känns väl tilltaget.
Det är O3 som säger. Har väl med säkerhet att göra så dom gör nog upptrampningen så fort det går med bibehållen säkerhet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av bjelkeman »

Morgondagens elpriser ser redan bättre ut. Med kapacitet och varmare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

ChristerSjo skrev:
Skabb1 skrev:
ChristerSjo skrev:
MrRun skrev:
Det ska bli ganska mycket mildare till veckan som sagt, 5-10 plusgrader i Tyskland t.ex. O3 går igång för fullt på tisdag, och det blir mer vind i Tyskland enligt prognoserna så det lättar nog betydligt till veckan.... tror jag. :?

https://www.energinyheter.se/20221215/2 ... ntas-falla
Oskarshamn 3 har några dagar kvar av sin extra revision och ska starta igen på söndag kväll och full effekt väntas på tisdag nästa vecka.

– Bränslepriserna förväntas också sjunka till följd av att temperaturerna stiger nere på kontinenten. Dessutom förväntas mer vind i Tyskland vilket kommer att dämpa priserna där. Vi kan alltså förvänta oss en rejäl prisnedgång under nästa vecka även om läget är mycket svårbedömt på elprismarknaden just nu, avslutar Johan Sigvardsson.
O3 kommer starta kl 16.00 idag sedan tar det 80 timmar innan de är i full drift och det är vid midnatt mellan onsdag/torsdag.
Redan uppe i 480 mw iaf. Looking good. 80 h känns väl tilltaget.
Det är O3 som säger. Har väl med säkerhet att göra så dom gör nog upptrampningen så fort det går med bibehållen säkerhet.
Jag vet. Har också läst det. Konstaterar bara att det verkar gå fortare nu i början, vilket jag tycker är positivt.

Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Fredrik j
Inlägg: 11079
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Skabb1 skrev:
Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Det är väl det positiva. Vi har ju alla fått en helt annan insyn i hur det fungerar med energiförsörjning.
På samma sätt som vi kan mer om virus och vaccin nu.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skabb1 »

Fredrik j skrev:
Skabb1 skrev:
Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Det är väl det positiva. Vi har ju alla fått en helt annan insyn i hur det fungerar med energiförsörjning.
På samma sätt som vi kan mer om virus och vaccin nu.
Jag vet inte om jag tycker att det är positivt egentligen.
För mig är det ett tecken på att vi har ett elsystem med små eller inga marginaler och jag anser vi inte kan ha det så.
Fredrik j
Inlägg: 11079
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Skabb1 skrev:
Fredrik j skrev:
Skabb1 skrev:
Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Det är väl det positiva. Vi har ju alla fått en helt annan insyn i hur det fungerar med energiförsörjning.
På samma sätt som vi kan mer om virus och vaccin nu.
Jag vet inte om jag tycker att det är positivt egentligen.
För mig är det ett tecken på att vi har ett elsystem med små eller inga marginaler och jag anser vi inte kan ha det så.
Naturligtvis är inte situationen positiv totalt sätt men förståelsen som kommer med sånt här är värdefull.
Många visste ju väldigt lite om elförsörjning för ett år sedan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Skabb1 skrev:
Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Det är väl det positiva. Vi har ju alla fått en helt annan insyn i hur det fungerar med energiförsörjning.
På samma sätt som vi kan mer om virus och vaccin nu.
Först var vi alla virologer. Nu är vi elnätsexperter. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11079
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Skabb1 skrev:
Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Det är väl det positiva. Vi har ju alla fått en helt annan insyn i hur det fungerar med energiförsörjning.
På samma sätt som vi kan mer om virus och vaccin nu.
Först var vi alla virologer. Nu är vi elnätsexperter. :D
Nä. Grundkursen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Skabb1 skrev:
Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Det är väl det positiva. Vi har ju alla fått en helt annan insyn i hur det fungerar med energiförsörjning.
På samma sätt som vi kan mer om virus och vaccin nu.
Först var vi alla virologer. Nu är vi elnätsexperter. :D
Nä. Grundkursen.
Ja, men enligt Dunning-Kruger tycker vi att vi är experter. Det finns många experter just nu när det kommer till frågor kring elförsörjningen och framförallt kring kärnkraft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11079
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Skabb1 skrev:
Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Det är väl det positiva. Vi har ju alla fått en helt annan insyn i hur det fungerar med energiförsörjning.
På samma sätt som vi kan mer om virus och vaccin nu.
Först var vi alla virologer. Nu är vi elnätsexperter. :D
Nä. Grundkursen.
Ja, men enligt Dunning-Kruger tycker vi att vi är experter. Det finns många experter just nu när det kommer till frågor kring elförsörjningen och framförallt kring kärnkraft.
Ja, vissa får för sig att dom vet hur alla andra borde tycka.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Skabb1 skrev:
Helt sjukt för övrigt att jag sitter och följer effekten på en enskild reaktor. Trodde jag aldrig för två år sedan... :shock:
Det är väl det positiva. Vi har ju alla fått en helt annan insyn i hur det fungerar med energiförsörjning.
På samma sätt som vi kan mer om virus och vaccin nu.
Först var vi alla virologer. Nu är vi elnätsexperter. :D
Nä. Grundkursen.
Ja, men enligt Dunning-Kruger tycker vi att vi är experter. Det finns många experter just nu när det kommer till frågor kring elförsörjningen och framförallt kring kärnkraft.
Ja, och våran energiminister Ebba är den största experten av alla…. (Not)

Låt Elsa Widding ta över hela energifrågan och se vad hon kommer fram till för lösning, hon har mitt fulla förtroende. Kör en beslutande folkomröstning till vad hon kommer fram till.

Elsa i högform: :D

https://youtu.be/K_xtMX0WDpA
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11728
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Men om man laddar gratis och säg att man tar ca 5 kWh a 4 kr = 20 kr per dag. (folk reser i snitt 5 km om dagen) och säg att man har 1-2 h på jobbet som man kan ladda. (man vill inte att folk kommer på en.)
20 x 20 dagar = 400 kr per månad. (4800 kr om året.)

regeringen säger att varje kWh är viktig. så man får inte förminska de som är sparsamma (även om de är egoistiska snålvalpar)
Men det går väl åt exakt lika mycket el, oavsett om du tar den gratis eller betalar för den? Eller är det något som jag missat helt här?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Nu blir jag nästan lite arg, vi exporterar nu 5.7 GW och ändå ska vi i SE3och SE4 betala 247 öre per kWh inklusive avgifter och skatt, va f-…. Visst exporten är säkert från norr men det är ju något generalfel med denna prissättning.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av bjelkeman »

Dafro skrev:
Nu blir jag nästan lite arg, vi exporterar nu 5.7 GW och ändå ska vi i SE3och SE4 betala 247 öre per kWh inklusive avgifter och skatt, va f-…. Visst exporten är säkert från norr men det är ju något generalfel med denna prissättning.
Är det inte ganska förväntat? Elen är dyrare på kontinenten. Fler elkablar mellan Sverige och kontinenten ger mer exportmöjligheter. Företag ska tjäna pengar. Då blir det väl så att de säljer till bästa pris och priset för oss i Sverige blir högre.

Ur ett klimatperspektiv så är det bra. Mindre kol eldas. Priserna jämkas över den marknaden som är tillgänglig. Men visst är det tråkigt när man är van vid låga priser. :|
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
LJac
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 feb 2017 08:47

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LJac »

Ett antal personer med lång erfarenhet från ledande befattningar inom elbranschen, det s.k. Beken-teamet, har en bestämd uppfattning om hur de svenska inhemska elpriserna skulle kunna sänkas till en normal nivå. Du kan läsa om deras förslag på www.second-opinion.se. De har även gett ut en bok ”Elsystemkrisen”. Teamets namn kommer från dess mest framträdande debattör Bengt Ekenstierna. Beken-modellen föreslår (kortfattat) att man frikopplar exportpriserna från de inhemska, ungefär som vi har olika priser i våra skilda elområden. I en artikel i SVD (10/11) så beskriver Bengt Ekenstierna hur gruppen presenterat modellen för alla politiska partier, men avvisats av samtliga, utom Vänsterpartiet. Politikerna hävdar att en sådan prismodell strider mot EUs regelverk. Bengt Ekenstierna invänder att Spanien, Portugal och Polen har infört en dylik modell, utan protester från EU, och att dessa länder nu har en inhemsk prisnivå som inte påverkas av prisnivån för deras export. Den 14/12 la han upp en artikel på second-opinion där du kan läsa mer om detta. Det sorgliga är att vi har så extremt dåliga journalister i svensk media, som inte orkar sätta sig in i förslaget och ställa politikerna mot väggen. Det är enklare att bara tjata om det uteblivna EU-stödet. Beken- teamet hade iaugusti räknat ut att, med de priser gällde då, vilka var betydligt lägre än dagens, så medförde systemet en förmögenhetsöverföring från konsumenter och företag till elproducenterna och staten på 225 miljarder, där staten direkt eller indirekt ( via Vattenfall och Svenska Kraftnät och moms) tar merparten. Det är lätt att se att denna extra inkomst är som en skänk från ovan för vår regering. Sedan kan man framstå generös då man via elstödet lämnar tillbaka 25 miljarder! Jag kan tänka mig att med de priser som råder nu är 225 miljarder en underskattning av denna stöld. När denna vinter har passerat så är beloppet kanske 500 miljarder, det vore intressant få en ny kalkyl. Som jämförelse, statsbudgeten för 2022 förutsätter en inkomst på 1285 miljarder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Nu blir jag nästan lite arg, vi exporterar nu 5.7 GW och ändå ska vi i SE3och SE4 betala 247 öre per kWh inklusive avgifter och skatt, va f-…. Visst exporten är säkert från norr men det är ju något generalfel med denna prissättning.
Inte bara det. Många exporterar, inte bara vi. Massa vindkraft som snurrar överallt. Någon brist på el kan det knappast vara just nu. Ändå så har vi elpriser som vi för nåt år sedan inte hade trott skulle vara möjliga.
Det är nåt som inte stämmer med prissättningen, den saken är tydlig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

LJac skrev:
[...] Jag kan tänka mig att med de priser som råder nu är 225 miljarder en underskattning av denna stöld. När denna vinter har passerat så är beloppet kanske 500 miljarder, det vore intressant få en ny kalkyl. Som jämförelse, statsbudgeten för 2022 förutsätter en inkomst på 1285 miljarder.
Det är klart att detta är ett ypperligt tillfälle för staten att tjäna hutlöst med pengar utan att behöva höja skatter. Och sen skyller man på EU. Vilket drömscenario. Det är naturligtvis som att kissa i byxorna eftersom samhället kollapsar förr eller senare om detta fortgår, men så långt framåt kan ju politiker inte tänka. Då blir det nog stack-overflow i deras hjärnor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar