Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av migato »

Domenix skrev:
Happ då var det ändå dags här också :). Dem ringde idag och frågade om jag kunde tänka mig utan dragkrok men att jag skulle få 15000 rabatt per bil + 1000 gratis mil (eftermontering av krok kostar cirkus 15-16k) så det kändes ändå jäkligt najs :)!

Så klart alla rykten kring radar och vad som ska hända nästa år, det tar emot men när man får chansen att hämta bilarna om några dagar då blir man
knäsvag och då klipper man xD!
Fick du 15 eller 14k avdrag? Min kom också utan dragkrok och jag fick 14000kr rabatt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Domenix skrev:
Happ då var det ändå dags här också :). Dem ringde idag och frågade om jag kunde tänka mig utan dragkrok men att jag skulle få 15000 rabatt per bil + 1000 gratis mil (eftermontering av krok kostar cirkus 15-16k) så det kändes ändå jäkligt najs :)!

Så klart alla rykten kring radar och vad som ska hända nästa år, det tar emot men när man får chansen att hämta bilarna om några dagar då blir man knäsvag och då klipper man xD!
Jag trodde du hade bestämt dig för att vänta?
Dessa bilar saknar både uss och radar?

För mig drog de av 12000 och sedan höjde de priset på dragkrok till 14000. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

mikebike skrev:
Domenix skrev:
Happ då var det ändå dags här också :). Dem ringde idag och frågade om jag kunde tänka mig utan dragkrok men att jag skulle få 15000 rabatt per bil + 1000 gratis mil (eftermontering av krok kostar cirkus 15-16k) så det kändes ändå jäkligt najs :)!

Så klart alla rykten kring radar och vad som ska hända nästa år, det tar emot men när man får chansen att hämta bilarna om några dagar då blir man knäsvag och då klipper man xD!
Jag trodde du hade bestämt dig för att vänta?
Dessa bilar saknar både uss och radar?

För mig drog de av 12000 och sedan höjde de priset på dragkrok till 14000. :roll:
Vet men som skrivet så blev jag knäsvag när jag fick chansen att hämta så pass nära inpå xD, fuck it liksom, ingen vet vad som kommer hända, man kan alltid byta bil om det skulle ske någon jätte förändring :)
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
YKC
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 mar 2021 00:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av YKC »

Själv får jag drag monterat då den ingick i första bilen som jag tackade nej till pga skador. Så det går att få till lösningar om man ligger på.
[
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Hämtade ut min idag MY V/S /FSD dragkrok samt 19 tum däck det är en 2023 tillverkad 2022-09-27 den hade UCS. Den var i fint skick tvättad och vinter hjulen satt på :)
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

pejvic skrev:
joelsvantesson skrev:
Fått reg nr nu.
Men är förvirrad

På teslas VIN Recall search står det årsmodell 2023. På transportstyrelsen står det 2022.

Tillverkad 2022-11-04

Missförstå mig rätt - är glad att få den redan nu (beställde sista dagen med klimatbonus 8/11! Har beställt MYRWD S/S 20” Trosta)

Bara nyfiken undran: har årsmodell något värde den dag jag säljer?

Ja det har det. Om du har ett P som tionde siffra i
Alltså finns det någon värdeminskning om jag tex säljer om 3 år om man jämfört dessa i december 2025:

årsmodell 2023 6000 mil körda
vs.
årsmodell 2022 6000 mil körda
Ja det har det. Om du har P som tionde siffra i vin så är det en riktig 2023

Om du har N så är det en 2022.
Och det är det som gäller till 100% vad som än står någonstans annars
Har P i mitt VIN.
Då står de fel hos Trafikverket. Antar att de måste kunna korrigeras i efterhand så de blir rätt?

Eller måste jag kontakta tesla för att fixa detta?
Senast redigerad av joelsvantesson, redigerad totalt 1 gånger.
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

Känns mig bortskämt lyckosam med hastigheten.

Beställde MYRWD s/s 20” till Trosta 8/11. Hämtas på torsdag 22/12

Klimatbonus på 70k och köpte med minsta möjliga marginal (sista dagen)

Om de inte händer nått skit och tesla skjuter fram, dvs
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Domenix skrev:
mikebike skrev:
Domenix skrev:
Happ då var det ändå dags här också :). Dem ringde idag och frågade om jag kunde tänka mig utan dragkrok men att jag skulle få 15000 rabatt per bil + 1000 gratis mil (eftermontering av krok kostar cirkus 15-16k) så det kändes ändå jäkligt najs :)!

Så klart alla rykten kring radar och vad som ska hända nästa år, det tar emot men när man får chansen att hämta bilarna om några dagar då blir man knäsvag och då klipper man xD!
Jag trodde du hade bestämt dig för att vänta?
Dessa bilar saknar både uss och radar?

För mig drog de av 12000 och sedan höjde de priset på dragkrok till 14000. :roll:
Vet men som skrivet så blev jag knäsvag när jag fick chansen att hämta så pass nära inpå xD, fuck it liksom, ingen vet vad som kommer hända, man kan alltid byta bil om det skulle ske någon jätte förändring :)
Är du billös nu?
Jag har ju redan en Model Y, så det krävs lite mer för att jag skall bli knäsvag. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

joelsvantesson skrev:
pejvic skrev:
joelsvantesson skrev:
Fått reg nr nu.
Men är förvirrad

På teslas VIN Recall search står det årsmodell 2023. På transportstyrelsen står det 2022.

Tillverkad 2022-11-04

Missförstå mig rätt - är glad att få den redan nu (beställde sista dagen med klimatbonus 8/11! Har beställt MYRWD S/S 20” Trosta)

Bara nyfiken undran: har årsmodell något värde den dag jag säljer?

Ja det har det. Om du har ett P som tionde siffra i
Alltså finns det någon värdeminskning om jag tex säljer om 3 år om man jämfört dessa i december 2025:

årsmodell 2023 6000 mil körda
vs.
årsmodell 2022 6000 mil körda
Ja det har det. Om du har P som tionde siffra i vin så är det en riktig 2023

Om du har N så är det en 2022.
Och det är det som gäller till 100% vad som än står någonstans annars
Har P i mitt VIN.
Då står de fel hos Trafikverket. Antar att de måste kunna korrigeras i efterhand så de blir rätt?

Eller måste jag kontakta tesla för att fixa detta?
Nä tesla är fel att kontakta. Men det är lugnt. Du har en 2023. kanske kan @franz i forumet svara hur man skall göra men det bör inte stå modellår 2022 någonstans. Däremot kanske det står tillverkningsår 2022. Det är definitivt en 2023. Ingen kan ta ifrån dig det.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av leiflodde »

Körde ikväll över Öresundsbron hemåt och passerade då 2 st trailer med Tesla och det såg ut att var Y och då bör väl dessa komma från Berlin? GOD JUL till er som får leverans.
Thelock
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2022 18:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Thelock »

defend skrev:
Hämtade ut min idag MY V/S /FSD dragkrok samt 19 tum däck det är en 2023 tillverkad 2022-09-27 den hade UCS. Den var i fint skick tvättad och vinter hjulen satt på :)

Fråga till dig som har en -23:a tillverkad i september, har du det förlängda baksätet?
Model Y LR -22
Model 3 LR -19 (Såld)
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Thelock skrev:
defend skrev:
Hämtade ut min idag MY V/S /FSD dragkrok samt 19 tum däck det är en 2023 tillverkad 2022-09-27 den hade UCS. Den var i fint skick tvättad och vinter hjulen satt på :)

Fråga till dig som har en -23:a tillverkad i september, har du det förlängda baksätet?

Nä jag tror inte det baksätet såg ut att vara i linje med alla platser. Kan kolla på det nästa gång jag är ute och åker.
Thelock
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2022 18:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Thelock »

defend skrev:
Thelock skrev:
defend skrev:
Hämtade ut min idag MY V/S /FSD dragkrok samt 19 tum däck det är en 2023 tillverkad 2022-09-27 den hade UCS. Den var i fint skick tvättad och vinter hjulen satt på :)

Fråga till dig som har en -23:a tillverkad i september, har du det förlängda baksätet?

Nä jag tror inte det baksätet såg ut att vara i linje med alla platser. Kan kolla på det nästa gång jag är ute och åker.
Okej. Min ska vara en -22:a enligt vin tillverkad 24 september och därmed intressant om det är någon skillnad. Troligen spelar då årsmodellen ingen roll när det gäller uppdateringar som en del nämnt förut. Min är en förmånsbil så för mig spelar inte årsmodellen någon direkt roll.
Senast redigerad av Thelock, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR -22
Model 3 LR -19 (Såld)
thefork
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 nov 2022 01:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av thefork »

SMS idag, hämtning inbokad 22/12.
TeslaNiklas
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 nov 2022 19:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaNiklas »

thefork skrev:
SMS idag, hämtning inbokad 22/12.
Var ska du hämta?
thefork
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 nov 2022 01:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av thefork »

TeslaNiklas skrev:
thefork skrev:
SMS idag, hämtning inbokad 22/12.
Var ska du hämta?
Sorry, glömde den detaljen. Ska hämta i Trosta.
Användarvisningsbild
riro
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 jun 2022 08:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av riro »

Har haft koll på den här tråden en stund då jag också väntar leverans.

Sista SMS'et så har jag "schemalagd" upphämtning nu på måndag 19/12 men det är inte bekräftat. Via mail fick jag svaret att dom inte kan bekräfta det ännu då "Den befinner sig i Sverige men har inte kommit fram till leveransplatsen"
Måste säga att det är riktigt uselt... hur f-n ska man kunna planera en arbetsvecka när man inte vet om man måste avvara en halvdag hipp som happ.


Har funderat på att starta en vadslagning om jag kommer att köra ren el eller hybrid (XC60 T8 nu) till Norrland under jul... planen är att åka norrut 22'a så jag hoppas verkligen på leverans innan det.


MY 19", Svart/Svart beställd i Maj med leverans till Trosta. RN1172520xx Har både VIN och regnr.
Model Y LR Svart/Svart 19"
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

riro skrev:
Har haft koll på den här tråden en stund då jag också väntar leverans.

Sista SMS'et så har jag "schemalagd" upphämtning nu på måndag 19/12 men det är inte bekräftat. Via mail fick jag svaret att dom inte kan bekräfta det ännu då "Den befinner sig i Sverige men har inte kommit fram till leveransplatsen"
Måste säga att det är riktigt uselt... hur f-n ska man kunna planera en arbetsvecka när man inte vet om man måste avvara en halvdag hipp som happ.


Har funderat på att starta en vadslagning om jag kommer att köra ren el eller hybrid (XC60 T8 nu) till Norrland under jul... planen är att åka norrut 22'a så jag hoppas verkligen på leverans innan det.


MY 19", Svart/Svart beställd i Maj med leverans till Trosta. RN1172520xx Har både VIN och regnr.

Jag fick samma svar av Tesla när jag väntade på min. Bekräftelse SMS kom på kvällen 21:50 och jag hade en bokad tid dagen efter 11:20.
niklas12
Inlägg: 2594
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av niklas12 »

Någon som vet när Model y kommer med 7-sits ?
Såvitt jag förstått så går det inte att eftermontera detta
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Hämtade min MYLR igår i Trosta. En sak jag dock inte riktigt fattar.
Jag fick med 1-fas laddaren men jag var helt hundra på att Tesla slutade skicka med dessa med bilarna i våras?

Eller har jag missförstått något? :?:
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

mikebike skrev:
Domenix skrev:
mikebike skrev:
Domenix skrev:
Happ då var det ändå dags här också :). Dem ringde idag och frågade om jag kunde tänka mig utan dragkrok men att jag skulle få 15000 rabatt per bil + 1000 gratis mil (eftermontering av krok kostar cirkus 15-16k) så det kändes ändå jäkligt najs :)!

Så klart alla rykten kring radar och vad som ska hända nästa år, det tar emot men när man får chansen att hämta bilarna om några dagar då blir man knäsvag och då klipper man xD!
Jag trodde du hade bestämt dig för att vänta?
Dessa bilar saknar både uss och radar?

För mig drog de av 12000 och sedan höjde de priset på dragkrok till 14000. :roll:
Vet men som skrivet så blev jag knäsvag när jag fick chansen att hämta så pass nära inpå xD, fuck it liksom, ingen vet vad som kommer hända, man kan alltid byta bil om det skulle ske någon jätte förändring :)
Är du billös nu?
Jag har ju redan en Model Y, så det krävs lite mer för att jag skall bli knäsvag. :lol:
Naj billös är jag ikke :), har en Mach E GT och en GLS, tidigare Model 3 men gillade verkligen inte hur compact den var och nära marken, men Tesla model Y har jag velat ha länge och dem är så långt före alla andra så det är dags :)! Nästa blir Model X Plaid men det kommer dröja då de först nu börjat levera
Senast redigerad av Domenix, redigerad totalt 1 gånger.
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CrazyGang »

Anonym skrev:
Hämtade min MYLR igår i Trosta. En sak jag dock inte riktigt fattar.
Jag fick med 1-fas laddaren men jag var helt hundra på att Tesla slutade skicka med dessa med bilarna i våras?

Eller har jag missförstått något? :?:
Jag fick en på min RWD som hämtades igår i Umeå.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pasjostrom »

Anonym skrev:
Hämtade min MYLR igår i Trosta. En sak jag dock inte riktigt fattar.
Jag fick med 1-fas laddaren men jag var helt hundra på att Tesla slutade skicka med dessa med bilarna i våras?

Eller har jag missförstått något? :?:
Nej inte i Sverige, här har det ingått hela tiden. Dock slutade de leverera den i USA om jag minns rätt.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

defend skrev:
Hämtade ut min idag MY V/S /FSD dragkrok samt 19 tum däck det är en 2023 tillverkad 2022-09-27 den hade UCS. Den var i fint skick tvättad och vinter hjulen satt på :)
När skickade du in beställning på en sån?
Model Y Performance Quicksilver 2023.
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Scania skrev:
defend skrev:
Hämtade ut min idag MY V/S /FSD dragkrok samt 19 tum däck det är en 2023 tillverkad 2022-09-27 den hade UCS. Den var i fint skick tvättad och vinter hjulen satt på :)
När skickade du in beställning på en sån?
7 juni 2022
Skriv svar