Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

foo8ar skrev:
och där åkte "estimatet" ytterligare två veckor.
med tanke på Teslas tekniska förmågor är det förvånande att dom inte kan hantera leveranserna bättre.

"Estimated Delivery: December 22 - December 31"

/f
Samma här: Uppdaterades till 19-31 december idag
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

joelsvantesson skrev:
foo8ar skrev:
och där åkte "estimatet" ytterligare två veckor.
med tanke på Teslas tekniska förmågor är det förvånande att dom inte kan hantera leveranserna bättre.

"Estimated Delivery: December 22 - December 31"

/f
Samma här: Uppdaterades till 19-31 december idag
Nu ändrade dem tillbaka till 15-29 :lol:
Användarvisningsbild
Hoffan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2022 17:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hoffan »

Hej,

Vi beställde en MYP tidigare i år och fick häromdagen mail från Tesla:

Du har inte slutfört samtliga steg i ditt Tesla-konto för din Model Y-beställning med beställningsnummer RN1178....


Det enda steg som inte är ibockat är betalning (Vi har valt med privatavbetalning med Santander) så antar att det är vad som menas i Teslas Mail.
Bild

Men, Santander säger följande efter att jag kontaktat dom:
Hej!
Avtalet ligger godkänt hos oss. När vi godkänt avtalet så sker all kontakt med Tesla samt avtalsskrivning. Det kan vara så att Tesla behöver ytterligare information från er. Vi hänvisar därför ytterligare frågor direkt till Tesla, bifogar deras kontaktuppgifter nedan;

Din kredit är godkänd och du kommer att bli kontaktad av Tesla för överenskommelse om leverans av din nya bil. Om det i mellantiden skulle uppstå frågor är du välkommen att kontakta någon av Teslas butiker för mer information: Tesla Stockholm – Segeltorp +46 (0)8-446 838 72, Stockholm - Mall of Scandinavia +46 (0)8-446 860 57, Göteborg – Södra Hamngatan +46 (0)31-304 56 55, Malmö -Boplatsgatan +46 (0)40-645 05 43, Norrköping +46 (0)11-323 29 40



Medan det på Tesla står:
Bild

Någon som genomfört en beställning likt oss och vet vad som gäller? Missar vi något?

Tack :)
TeslaBenz
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 20:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaBenz »

Vi hade likadant att inte betalningen var klar. Fick leveransdatum i slutet på denna vecka i måndags så betalade in handpenningen till tesla samma dag och skickade in en PoP till tesla sales. Dagen efter var betalningen i bockad. Har också santander

Har du leverans datum?
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

Hoffan skrev:
Hej,

Vi beställde en MYP tidigare i år och fick häromdagen mail från Tesla:

Du har inte slutfört samtliga steg i ditt Tesla-konto för din Model Y-beställning med beställningsnummer RN1178....


Det enda steg som inte är ibockat är betalning (Vi har valt med privatavbetalning med Santander) så antar att det är vad som menas i Teslas Mail.
Bild

Men, Santander säger följande efter att jag kontaktat dom:
Hej!
Avtalet ligger godkänt hos oss. När vi godkänt avtalet så sker all kontakt med Tesla samt avtalsskrivning. Det kan vara så att Tesla behöver ytterligare information från er. Vi hänvisar därför ytterligare frågor direkt till Tesla, bifogar deras kontaktuppgifter nedan;

Din kredit är godkänd och du kommer att bli kontaktad av Tesla för överenskommelse om leverans av din nya bil. Om det i mellantiden skulle uppstå frågor är du välkommen att kontakta någon av Teslas butiker för mer information: Tesla Stockholm – Segeltorp <a href="tel:+46 (0)8-446 838 72">+46 (0)8-446 838 72</a>, Stockholm - Mall of Scandinavia <a href="tel:+46 (0)8-446 860 57">+46 (0)8-446 860 57</a>, Göteborg – Södra Hamngatan <a href="tel:+46 (0)31-304 56 55">+46 (0)31-304 56 55</a>, Malmö -Boplatsgatan <a href="tel:+46 (0)40-645 05 43">+46 (0)40-645 05 43</a>, Norrköping <a href="tel:+46 (0)11-323 29">+46 (0)11-323 29</a> 40



Medan det på Tesla står:
Bild

Någon som genomfört en beställning likt oss och vet vad som gäller? Missar vi något?

Tack :)
Betala handpenningen till tesla bara, det där den du missat 8-)
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

Fått reg nr nu.
Men är förvirrad

På teslas VIN Recall search står det årsmodell 2023. På transportstyrelsen står det 2022.

Tillverkad 2022-11-04

Missförstå mig rätt - är glad att få den redan nu (beställde sista dagen med klimatbonus 8/11! Har beställt MYRWD S/S 20” Trosta)

Bara nyfiken undran: har årsmodell något värde den dag jag säljer?

Alltså finns det någon värdeminskning om jag tex säljer om 3 år om man jämfört dessa i december 2025:

årsmodell 2023 6000 mil körda
vs.
årsmodell 2022 6000 mil körda
Användarvisningsbild
Hoffan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2022 17:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hoffan »

TeslaBenz skrev:
Vi hade likadant att inte betalningen var klar. Fick leveransdatum i slutet på denna vecka i måndags så betalade in handpenningen till tesla samma dag och skickade in en PoP till tesla sales. Dagen efter var betalningen i bockad. Har också santander

Har du leverans datum?
joelsvantesson skrev:
Hoffan skrev:
Betala handpenningen till tesla bara, det där den du missat 8-)
Hmmm, okej!

Nej, inget leveransdatum. Fortfarande preliminärt feb-mar 2023 för oss. Min uppfattning är att man betalar handpenningen när man väl fått ett mer precist leveransintervall.

Har vad jag ser ingen betalningsinformation någonstans på mitt teslakonto.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

perkabolo skrev:
SMS med bekräftelse av upphämtning imorgon. Så långt har allt gått bra...
Så då har man en model Y på uppfarten. Blev lite förvånad över att det var hankook sommardäck. Men de kanske är bra? Frunken hade frusit men det lär ligga en dragkrok där säger de. Vi får se om jag hittar ett varmgarage imorgon.

Någon småskavank från transport på på plasten i hjulhusen. I övrigt verkar det vara i sin ordning. Ska kolla i dagsljus imorgon.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Inget fel på sommardäcken men EV-specifika däck har redan från början ganska lite mönsterdjup. Bättre än Bridgestone som ID.4 levererades med dock som folk fick byta efter 1000 mil..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

Hoffan skrev:
TeslaBenz skrev:
Vi hade likadant att inte betalningen var klar. Fick leveransdatum i slutet på denna vecka i måndags så betalade in handpenningen till tesla samma dag och skickade in en PoP till tesla sales. Dagen efter var betalningen i bockad. Har också santander

Har du leverans datum?
joelsvantesson skrev:
Hoffan skrev:
Betala handpenningen till tesla bara, det där den du missat 8-)
Hmmm, okej!

Nej, inget leveransdatum. Fortfarande preliminärt feb-mar 2023 för oss. Min uppfattning är att man betalar handpenningen när man väl fått ett mer precist leveransintervall.

Har vad jag ser ingen betalningsinformation någonstans på mitt teslakonto.
Helt rätt, handpenningen rekommenderar de att man betalar ca 10 dagar innan leverans, tesla kommer förmodligen kontakta dig när allt närmar sig och vill att du kompletterar det sista, de gjorde det till mig iallafall. Dagen efter jag betalade handpenning verkade appen fattat att jag betalat och allt var grönt.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CrazyGang »

1000 gratis mil, tack Tesla!
E9579DCA-4177-4244-9054-C4629A3BE7EF.png
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

CrazyGang skrev:
1000 gratis mil, tack Tesla!
Trevlig present med detta elpris! Såg också att jag fått, då kör man hem bilen gratis iallafall. Undra hur länge det gäller?
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av uncle_bob »

CrazyGang skrev:
1000 gratis mil, tack Tesla!
Fick samma, inte kattpiss i dessa tider :-)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CrazyGang »

Gäller i två år från leveransdag.

Blir ”gratis” bilsemester i Europa i sommar. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Snigeln
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 aug 2020 22:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Snigeln »

Player skrev:
CrazyGang skrev:
1000 gratis mil, tack Tesla!
Trevlig present med detta elpris! Såg också att jag fått, då kör man hem bilen gratis iallafall. Undra hur länge det gäller?
Du kommer nog tyvärr inte kunna köra hem bilen på detta erbjudande. Det står I den smala knappt läsbara texten längst ner "Superchargering-krediterna kommer att synas på ditt Tesla-konto innan slutet av januari 2023 och gälla i två kalenderår från datumet du tog leverans."

Jag undrar hur man hanterar de 1000 milen? Är det en fix mängd kWh baserat på WLTP eller liknande?
Model Y RWD -23
Model 3 LR -20 (Såld)
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av linx »

CrazyGang skrev:
1000 gratis mil, tack Tesla!
Jag tog också leverans det här året... i augusti dock (och en MYP iofs). :cry:
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sTorM3 »

Härligt! Skulle hämtat 12/12 men är en av de som väntar på delar för AC kompressor. Nu känns det ju iaf lite bättre :) Tidigare, när man fick 1500km per rekommendation så var det väldigt generöst tilltaget, de 1500km räckte längre än så. Jag fick ihop totalt 6000km via rekommendationer och behövde inte betala de första två åren i princip, på SuC, så 10000km bör räcka ett tag…
Lurkern
Inlägg: 922
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

Varför fick ni 1000 mil gratis laddning, för att ni behöver hämta bilen i mellandagarna?
Användarvisningsbild
YKC
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 mar 2021 00:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av YKC »

Med alla turer man varit med om de här ~6månaderna sedan beställning ska man inte ropa hej förrän man sitter i bilen på väg från utlämningen.

I det finstilta finns möjligheten till ytterligare en besvikelse, läs - AC delarna hinner inte bytas ut före nyår tex :( Men just nu känns det som en bra gest från deras sida.

”Tesla tar inte ansvar för händelser, oavsett orsak, som försenar din leverans till efter 31 december 2022, och du inte kan nyttja det här erbjudandet”

En spaning. Kan det vara så att många hoppar av med alla osäkerheter runt USS, radar, bonus, konjunkturen osv att de gör försök att hålla oss kvar..?

Själv har jag börjat utvärdera alternativ, tex Audi Q4 eller Q8.
[
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

Snigeln skrev:
Player skrev:
CrazyGang skrev:
1000 gratis mil, tack Tesla!
Trevlig present med detta elpris! Såg också att jag fått, då kör man hem bilen gratis iallafall. Undra hur länge det gäller?
Du kommer nog tyvärr inte kunna köra hem bilen på detta erbjudande. Det står I den smala knappt läsbara texten längst ner "Superchargering-krediterna kommer att synas på ditt Tesla-konto innan slutet av januari 2023 och gälla i två kalenderår från datumet du tog leverans."

Jag undrar hur man hanterar de 1000 milen? Är det en fix mängd kWh baserat på WLTP eller liknande?
Såg det när jag löste noggrannare, nåja har man tur och får hämta bilen full så tar jag mig nästan hela vägen hem, någon som vet vad det kostar på SC nu?
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

Player skrev:
Snigeln skrev:
Player skrev:
CrazyGang skrev:
1000 gratis mil, tack Tesla!
Trevlig present med detta elpris! Såg också att jag fått, då kör man hem bilen gratis iallafall. Undra hur länge det gäller?
Du kommer nog tyvärr inte kunna köra hem bilen på detta erbjudande. Det står I den smala knappt läsbara texten längst ner "Superchargering-krediterna kommer att synas på ditt Tesla-konto innan slutet av januari 2023 och gälla i två kalenderår från datumet du tog leverans."

Jag undrar hur man hanterar de 1000 milen? Är det en fix mängd kWh baserat på WLTP eller liknande?
Såg det när jag löste noggrannare, nåja har man tur och får hämta bilen full så tar jag mig nästan hela vägen hem, någon som vet vad det kostar på SC nu?
När jag körde hem min igår laddade jag för 8,30 per kWh. Så det där 1000 milen blir en del pengar.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Foosa
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 mar 2021 20:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Foosa »

CrazyGang skrev:
1000 gratis mil, tack Tesla!
fyyfan va gött. fick samma trots att jag fick leverans tidigare än jag befarat (20e december men jag kunde valt ännu tidigare).
Beställd: Tesla Model Y Standard Range RWD 2022
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

perkabolo skrev:
Player skrev:
Snigeln skrev:
Player skrev:
CrazyGang skrev:
1000 gratis mil, tack Tesla!
Trevlig present med detta elpris! Såg också att jag fått, då kör man hem bilen gratis iallafall. Undra hur länge det gäller?
Du kommer nog tyvärr inte kunna köra hem bilen på detta erbjudande. Det står I den smala knappt läsbara texten längst ner "Superchargering-krediterna kommer att synas på ditt Tesla-konto innan slutet av januari 2023 och gälla i två kalenderår från datumet du tog leverans."

Jag undrar hur man hanterar de 1000 milen? Är det en fix mängd kWh baserat på WLTP eller liknande?
Såg det när jag löste noggrannare, nåja har man tur och får hämta bilen full så tar jag mig nästan hela vägen hem, någon som vet vad det kostar på SC nu?
När jag körde hem min igår laddade jag för 8,30 per kWh. Så det där 1000 milen blir en del pengar.
Oj det var saftigt! Läste 3 kr på en lokal laddstolpe här i stan nyss.

Ja de blir ju några tusen, undra hur de räknar ut hur mycket man får ladda för. Om det är samma för alla eller beroende på hur man kört?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

joelsvantesson skrev:
Fått reg nr nu.
Men är förvirrad

På teslas VIN Recall search står det årsmodell 2023. På transportstyrelsen står det 2022.

Tillverkad 2022-11-04

Missförstå mig rätt - är glad att få den redan nu (beställde sista dagen med klimatbonus 8/11! Har beställt MYRWD S/S 20” Trosta)

Bara nyfiken undran: har årsmodell något värde den dag jag säljer?

Ja det har det. Om du har ett P som tionde siffra i
Alltså finns det någon värdeminskning om jag tex säljer om 3 år om man jämfört dessa i december 2025:

årsmodell 2023 6000 mil körda
vs.
årsmodell 2022 6000 mil körda
Ja det har det. Om du har P som tionde siffra i vin så är det en riktig 2023

Om du har N så är det en 2022.
Och det är det som gäller till 100% vad som än står någonstans annars
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

Happ då var det ändå dags här också :). Dem ringde idag och frågade om jag kunde tänka mig utan dragkrok men att jag skulle få 15000 rabatt per bil + 1000 gratis mil (eftermontering av krok kostar cirkus 15-16k) så det kändes ändå jäkligt najs :)!

Så klart alla rykten kring radar och vad som ska hända nästa år, det tar emot men när man får chansen att hämta bilarna om några dagar då blir man knäsvag och då klipper man xD!
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Skriv svar