Funderar att köpa X60d

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

JanA

Funderar att köpa X60d

Inlägg av JanA »

Hej, jag kör i dagsläget en M3 LR men är i behov av något större.
Jag undrar om x60(batteri netto 57KWh) är lite för klen batterimässigt eller borde jag kolla på en x75 eller x90 ?
Andra funderingar man ska tänka på ?

mvh
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Funderar att köpa X60d

Inlägg av jonasl »

Skulle du vara nöjd med drygt halva räckvidden mot din Model 3? Just X60D är nog en av de modeller jag skulle undvika.

Å andra sidan, om man inte behöver räckvidden så lär väl batteriet aldrig degraderas märkbart eftersom det är gott om buffert uppåt och du kan ladda till 100% utan dåligt samvete.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag hade en X60D för 6år sedan när det var tunt med laddare. Det funkade bra. Idag skulle jag inte tveka alls på en
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja det beror ju helt på ditt körmönster.
Kör du sällan långa resor så är det ju knappast ngt problem.
Men om/när du kör det får du nog räkna med att ladda ca dubbelt så ofta som idag, kanske dubbla laddtiden per stopp dessutom(den laddar ju långsammare än M3 och du måste upp i högre SOC).

Gå in på abetterrouteplanner.dom och mata in dina vanliga resor så ser du hur det skulle funka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
JanA

Inlägg av JanA »

jonasl skrev:
Skulle du vara nöjd med drygt halva räckvidden mot din Model 3? Just X60D är nog en av de modeller jag skulle undvika.

Å andra sidan, om man inte behöver räckvidden så lär väl batteriet aldrig degraderas märkbart eftersom det är gott om buffert uppåt och du kan ladda till 100% utan dåligt samvete.
Bra poäng med tanke på batteriets hälsa.
JanA

Inlägg av JanA »

taliz skrev:
Men om/när du kör det får du nog räkna med att ladda ca dubbelt så ofta som idag, kanske dubbla laddtiden per stopp dessutom(den laddar ju långsammare än M3 och du måste upp i högre SOC).

Gå in på abetterrouteplanner.dom och mata in dina vanliga resor så ser du hur det skulle funka.
Jag kör ungefär 3000mil per år med några utländsresor.
Å andra sidan gilar jag verkligen inte stanna och ladda ofta men kanske kan man vänja sig :-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

X75D borde iaf inte vara alternativet. Skillnaden mellan en begagnad (degraderad) X75D och en X60D är extremt litet. Dessutom laddar X75 så långsamt på toppen att nyttan blir ytterst marginell.

X60an bör för övrigt ha mer än 57 kWh tillgängligt då degraderingen sker på den "låsta" delen av batteriet.

Allt handlar om körmönster. På långresa blir en X60 usel jämfört med din trea pga usel räckvidd och långsam laddning. Men ska du mest ha den för korta resor och behöver utrymmet så är den såklart ett jättebra alternativ.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

JanA skrev:
taliz skrev:

Jag kör ungefär 3000mil per år med några utländsresor.
Å andra sidan gilar jag verkligen inte stanna och ladda ofta men kanske kan man vänja sig :-)
Då har du indirekt svarat på din fråga :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Model S är ju rätt stor den med, lastar mer än en Volvo kombi.
Jag hade nog satsat på en sådan med 100-batteriet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
JanA

Inlägg av JanA »

Legato skrev:
X75D borde iaf inte vara alternativet. Skillnaden mellan en begagnad (degraderad) X75D och en X60D är extremt litet. Dessutom laddar X75 så långsamt på toppen att nyttan blir ytterst marginell.

X60an bör för övrigt ha mer än 57 kWh tillgängligt då degraderingen sker på den "låsta" delen av batteriet.

Allt handlar om körmönster. På långresa blir en X60 usel jämfört med din trea pga usel räckvidd och långsam laddning. Men ska du mest ha den för korta resor och behöver utrymmet så är den såklart ett jättebra alternativ.
Så om efter degradering skillnad är så lite då borde man kanske inte kika på låsa upp dessa extra 15kwh för en kostnad (50.000 kanske?)
Sen undrar jag också hur det blir med andrahandsvärde efter 3 år när det gäller x60 i jämförelse med x75,90
JanA

Inlägg av JanA »

Legato skrev:

Du hade rätt:
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usabl
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

JanA skrev:
...] Andra funderingar man ska tänka på? [...
Hur gammal bil handlar det om?

Om den är äldre än visst datum 2018 så gissar jag att du vill kontrollera ifall den har fått vissa komponenter i hjulupphängningen bytta... Tror det gick på ca 16K innan den senaste inflationen slog till. Men den siffran får du dubbelkolla...

Lite mer info t.ex. här:
viewtopic.php?f=8&t=22894
viewtopic.php?f=29&t=30101
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
JanA

Inlägg av JanA »

Hej, tack all för era svar.
Jag kom till insikten att räckvidden är för dåligt i x60d och det känns att man borde ta en x90d istället.
Men då hittade jag en S75D som jag verkligen gillade och har köpts av mig nu men blir levererad nästa vecka (gillar att förmånsvärdet är låg)
Bilen är 2017 med 8000 körde mil och fri supercharging.

Nu gäller det att sälja min M3 LR, tror jag lägger den i lägsta regionen på blocket.
Skriv svar