Körning 368 km motorväg?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Körning 368 km motorväg?

Inlägg av Johnny_B »

Jag sitter och planerar min första jobb-resa med Teslan och skulle vilja höra åsikter från de som har mer erfarenhet än jag.

Jag ska köra till Linköping från Dalby utanför Lund i Skåne. Jag undrar om det är troligt att jag kommer hela vägen till SC i Ödeshög (368 km i ett svep) med min 85D om jag startar med 90-95% laddning? Jag kommer att köra enligt skyltarna och mestadels på farthållare (ja, jag är bekväm).

Jag har en SC redan i Lagan (217 km) men av vad jag förstått så laddar jag fortare med ett nästan tomt batteri än ett knappt halvtomt. Jag har inte jätte lång tid på mig att göra resan p.g.a. planerade kundbesök i Linköping samma dag så bara en laddning i Ödeshög verkar "rätt"?

Frågan är: tänker jag rätt eller fel här? Vad tycker/vet ni?
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Körning 368 km motorväg?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Varför inte börja med 100% laddning?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Gun o Frank
Teslaägare

Inlägg av Gun o Frank »

Det går nog, men jag skulle med min p85:a köra lite friskare och tippat i mig en kaffe ur medhavd termos under en tiominuter vid Lagan. Det är ganska skönt att ta en liten paus på resan till Linköping. Dessutom är det ganska vacker natur på det landstället.
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare

Inlägg av emphili »

Johnny_B skrev:
Jag sitter och planerar min första jobb-resa med Teslan och skulle vilja höra åsikter från de som har mer erfarenhet än jag.

Jag ska köra till Linköping från Dalby utanför Lund i Skåne. Jag undrar om det är troligt att jag kommer hela vägen till SC i Ödeshög (368 km i ett svep) med min 85D om jag startar med 90-95% laddning? Jag kommer att köra enligt skyltarna och mestadels på farthållare (ja, jag är bekväm).

Jag har en SC redan i Lagan (217 km) men av vad jag förstått så laddar jag fortare med ett nästan tomt batteri än ett knappt halvtomt. Jag har inte jätte lång tid på mig att göra resan p.g.a. planerade kundbesök i Linköping samma dag så bara en laddning i Ödeshög verkar "rätt"?

Har noterat följande från våra resor mellan Sthlm-Malmö. Enligt bilens mätarställning "kostar"
Malmö-Lödde 32 km
Lödde-Ödeshög 405 km
Ödeshög-Sthlm 331 km

Vi brukar ladda nästan fullt i Lödde och då har vi god marginal när vi anländer Ödeshög.

Brukar undvika charmiga Toftaholm för det är lite off och snor för mycket tid. Fast det är klart vill man ha en god måltid, istället för snabbmat, är det värt att lägga in som stopp
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

Nicke Nyfiken skrev:
Varför inte börja med 100% laddning?
Ja, det verkar klokt att börja med 100%.
Om du dessutom har bråttom och kör snabbare än 70km/t ;) kan det vara bra att stanna till under 10 min. vid Lagan och sträcka på benen.
Då kan du lätt hålla 110-120 där vägen tillåter det.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Tack för alla bra svar. Jag startar med 90-95 för hemmaladdningen inte är möjlig riktigt än.
Men att "toppa upp" batteriet i Lödde och sedan blåsa förbi Lagan verkar vara vad jag ska ta mig för. Har tyvärr inte tid för förlustelser på denna tur..

Tack igen!
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Re: Körning 368 km moto

Inlägg av krabbe »

Jag ville inte chansa !

Med 90-95% och hastighet på 110-130 i Danmark, så kan jag med vädret som är nu åka ca 280 km inte mer. (Om det även er motvind då kan jag inte köra så långt ) jag skulle ladda på vägen, då kan du ochså köra lite snabbare.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Re: Körning 368 km moto

Inlägg av Johnny_B »

krabbe skrev:
Jag ville inte chansa !

Med 90-95% och hastighet på 110-130 i Danmark, så kan jag med vädret som är nu åka ca 280 km inte mer. (Om det även er motvind då kan jag inte köra så långt ) jag skulle ladda på vägen, då kan du ochså köra lite snabbare.
Tack Krabbe. Bra info för en novis som mig.
Senast redigerad av Johnny_B, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Om du märker att det går åt pipan har du chademo i värnamo och jönköping kräver dock clever kort
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Undrar om det är något fel på min 85:a. Det finns inte en chans att jag skulle klara 368km i 110 km/h med 90% batteri.

Ca 345 km är vad bilen brukar estimera vid 90% batteri och jag förbrukar ofta mer än vad den själv räknar med.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

emphili skrev:
Johnny_B skrev:

Har noterat följande från våra resor mellan Sthlm-Malmö. Enligt bilens mätarställning "kostar"
Malmö-Lödde 32 km
Lödde-Ödeshög 405 km
Ödeshög-Sthlm 331 km

Vi brukar ladda nästan fullt i Lödde och då har vi god marginal när vi anländer Ödeshög.

Brukar undvika charmiga Toftaholm för det är lite off och snor för mycket tid. Fast det är klart vill man ha en god måltid, istället för snabbmat, är det värt att lägga in som stopp
Jag är mer intresserad av hur du kör för att sätta sträckan mellan Lödde och Ödeshög med god marginal? Långt under tillåten hastighet?
Detta är inte så svårt, jag vet, det är bara att svänga in till Toftaholm och tratta i 20 min med kräm och ha god marginal (väl?) fram till Ödeshög, men jag hade gärna sluppit det stoppet, i alla fall på denna tur.

Har jag förstått rätt om att de km du anger ovan är vad din Tesla fysiskt "förbrukar" för de olika sträckorna? Lödde-Ödeshög är ju t.ex. 330 km IRL och du skriver ut den som att den kostar 405 km.

Ursäkta om jag verkar hjärndöd, men det är ett nytt tankesätt för mig att gå från fossil till el när det gäller transporter. Jag försöker få styrfart på min kunskap så jag kan planera bättre själv.

Tack igen.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Det är samma för mig, det beror på att det är kallare här i Norden och då krymper hela Sverige många mil och därför är räckvidden kraftigt justerad neråt på räckviddsreglaget som är under frunkmattan. Annars skulle vi åka för långt och det är ju onödigt. Eller så är det helt normalt med 35 mils räckvidd. Jag körde Trollhättan-Borås 100km Borås-Mölndal 70km då hade jag 80 km kvar och började på 300Teslakilometrar (Tkm) ca 0,85 km. så formeln blir Tkm*0,85=Fkm enligt Jörgensformel. Det blir iaf så om man stannar och bilen hinner kallna mellan turerna :D
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

jjmaskin skrev:
Det är samma för mig, det beror på att det är kallare här i Norden och då krymper hela Sverige många mil och därför är räckvidden kraftigt justerad neråt på räckviddsreglaget som är under frunkmattan. Annars skulle vi åka för långt och det är ju onödigt. Eller så är det helt normalt med 35 mils räckvidd. Jag körde Trollhättan-Borås 100km Borås-Mölndal 70km då hade jag 80 km kvar och började på 300Teslakilometrar (Tkm) ca 0,85 km. så formeln blir Tkm*0,85=Fkm enligt Jörgensformel. Det blir iaf så om man stannar och bilen hinner kallna mellan turerna :D
"Tkm*0,85=Fkm" kan ju vara bra att ha i åtanke. :)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Feddan skrev:
Undrar om det är något fel på min 85:a. Det finns inte en chans att jag skulle klara 368km i 110 km/h med 90% batteri.

Ca 345 km är vad bilen brukar estimera vid 90% batteri och jag förbrukar ofta mer än vad den själv räknar med.
Range mode. AC off. Tempset 18/18 och istället stolsvärme. Lätt gasfot. Högt däcktryck. Kör där asfalten är jämn och torr, inte i "rännan". Släpp av lite i uppförsbackar och regenna inte för mycket nedför.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MSO skrev:
Feddan skrev:

Range mode. AC off. Tempset 18/18 och istället stolsvärme. Lätt gasfot. Högt däcktryck. Kör där asfalten är jämn och torr, inte i "rännan". Släpp av lite i uppförsbackar och regenna inte för mycket nedför.
Men det där kan man inte själv bestämma eftersom man alltid kör med Autopilot på motorvägen. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Feddan skrev:

Har nog samma som dig 336 km på 90%. Klarade en gång i januari förra året ca 38 mil på 90 och 110 väg men var ganska kallt de sista 3-4 milen.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Feddan skrev:

Nä. Inte en chans här heller. Beror kanske på högerfoten.
Men sommar i 90 km/h hade funkat.
Våt vägbana, lite motvind. Och förbrukningen är långt över detta. Är nog inget onormalt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Blir nog klurigt. Jag skulle tippa på att du kommer få ett par mil för lite räckvidd om du ska hålla hastigheten. Kör som vanligt och var beredd att dra in vid toftaholm eller Chademo o Jönköping är mitt tips. Och skriv gärna här sen hur det gick :).
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Tack för all input! Det verkar bli ett strandhugg i Lagan kanske trots allt. Eller så ser jag vad jag får för förbrukning efter Lödde och kanske visslar rakt upp till Ödeshög.
Jag återkommer med resultatet!
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Jag startade med 418 km i uppskattad räckvidd från Dalby och "trip-plannern" i bilen föreslog laddning i Lagan och sedan sträckkörning till Linköping. Jag hade inte is nog i magen att på min första tur hoppa över rekommendationen och köra i ett sträck till Ödeshög istället. Med facit i hand skulle jag kunnat gjort precis så. Att jag ville ladda i Ödeshög berodde på en hel del körning inne i Linköping - och ovisshet om hur pass effektiv laddning dom skulle ha på hotellet, bara ett "ja vi har laddstolpe, men jag vet inte mer än så" svar från receptionen när jag ringde gav lite räckviddsångest.

Laddningen i Lagan blev på snäva 30 min och i höjd med Ödeshög var jag ändå hungrig så det blev ett stopp på Dinners där medan jag laddade ytterligare 30 min. Väl vid i Linköping hade jag styvt 20% kvar i batteriet och hotellet hade laddstolpe (3,7 kW 16A) så jag var på 90% igen morgon efter.

Nu glider jag lite från ämnet..

Nu är jag istället i Västerås och imorgon ska jag ta mig hem till Dalby igen. Denna gång ska jag ha lite mer is i magen och inte stanna på var SuC längs vägen. 608 km totalt att avverka från kl 10.00. Det blir nog lite mer av ett eldprov för mig i elbil. Jag har SuC i Arboga, Ödeshög, Lagan och Löddeköpinge. Jag räknar inte med att ha mer än drygt 50% i batteriet när jag lämnar Västerås. I Arboga ska jag inte ta mer laddning än att jag kommer de 191 km till Ödeshög och där istället toppa batteriet så jag når Löddeköpinge (328 km). Eller det är i alla fall planen.

Tack för all input. Mycket lärorikt. :)
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Förstår att du vill undvika omvägen till Lagan supercharger. Men generellt så är snabbaste sättet att ta sig fram att ladda så ofta så möjligt men så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Spontant skulle jag försökt att ladda mer i Västerås så att man når Ödeshög och sen ladda i lagan igen. Beror på hur lång omvägen blir men du spar nog tio minuter ungefär på att ladda två korta gånger med låg laddnivå när du startar.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

apkungen skrev:
Spontant skulle jag försökt att ladda mer i Västerås så att man når Ödeshög och sen ladda i lagan igen. Beror på hur lång omvägen blir men du spar nog tio minuter ungefär på att ladda två korta gånger med låg laddnivå när du startar.
Det är precis sådan här insikt jag saknar som nybörjare. Jag vet att det går fortare att ladda ett batteri med lägre laddning i när man börjar ladda, men att det är mest "tids-kostnads-effektivt" att ladda lite och ofta mot mer och längre - det var nyheter för mig.
Tack för det!
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Johnny_B skrev:
apkungen skrev:
Det är precis sådan här insikt jag saknar som nybörjare. Jag vet att det går fortare att ladda ett batteri med lägre laddning i när man börjar ladda, men att det är mest "tids-kostnads-effektivt" att ladda lite och ofta mot mer och längre - det var nyheter för mig.
Tack för det!
I praktiken anpassar du detta också med när du tar en fika, lunch eller bara tar en kort promenad efter att ha uträttat eventuella behov hos dig eller familjen.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Johnny_B skrev:
apkungen skrev:
Tack för det!
Förutsatt att du håller dig på låg SOC då. Laddar 0-75% eller ännu lägre. Minnesregel jag brukar ha som inte är helt exakt men hyfsat är
0-50% 20 min
25-75% 20 min
75-100% 40 min
Du kan se hur jag planerade min Tysklandstur här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2404
Laddstopp mellan 15 och 30 min. Inte mer.
Skriv svar