Enligt BMWs hemsida så ingår inte Ionity Plus gratis första 12 månaderna för i4 längre (stod bara för iX3) men verkar kunna teckna det i appen ändå. Så då är det väl rätt vettigt om man bara kör Ionity, de tar dock mer för andra laddare och jag tror inte Ionity är de jag kommer använda mest. Men kanske avbryter Elli och tar BMW ändå eftersom jag nog ändå kommer köra Tesla/OKQ8/Circle K mest och BMWs verkar vara gratis första året som sagt.ObscureEconomist skrev:
2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ionitys laddnätverk
Ah, ja ingår inte ionity plus längre förstår jag dig.
För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
BMW i4 M50 -22
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, vill tacka dig för tipset dock. Kollade i appen igen och nu stod det att jag skulle få Ionity Plus gratis i ett år, förra gången stod det att det skulle kosta så något har ändrats. Var fortfarande inom mina 14 dagars ångerrätt med Elli så avbröt den och tar BMWs istället när månadsavgifterna nu är gratis första året, laddar inte tillräckligt på de icke Ionity-laddararna som stöds för att den där kronan i skillnad på andra DC laddare skall bli dyrare än 1500 kr per år i abonnemanget som Elli kostar.ObscureEconomist skrev:Ah, ja ingår inte ionity plus längre förstår jag dig.
För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
Re: Ionitys laddnätverk
Ytterligare en plats i Sverige som Ionity ska bygga på.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Elli?Skabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Kostar det 7 kr/kwh så är det ungefär som 23 kr/liter bensin för mig. Laddhybriderna slår tillbaka. 15 kr /kwh dödar elbilsmarknaden, då kör folk på bensin på långresor. 4-5 kr / kwh är rimlgit pga att det tar längre tid att snabbladda än att tanka.mati skrev:Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.Gargamel skrev:Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbetmati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
+1 på ElliSkabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Eller har också bindningstid på ett år väl?Hoppsan_84 skrev:+1 på ElliSkabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men man ska ha rätt att avbryta avtalet om de gör prisjusteringar vad jag förstod.Dexter86 skrev:Eller har också bindningstid på ett år väl?Hoppsan_84 skrev:+1 på ElliSkabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Re: Ionitys laddnätverk
Härligt, denna har väl alltid varit högt lastad..Nick skrev:Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Undrar vem de ska samarbeta med nu, antar de inte kommer bli fler ionity på några circle K.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Perfekt avlastning för Värnamo där det ofta är högt tryck.Nick skrev:Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ionitys laddnätverk
Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
BMW i4 M50 -22
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Nä, det gör det väl inte, men.. Finns ju några *host host* 50-80kW i Skellefteå och så den nya eviny/bilkraft 200kW (5,99kr/kWh) utanför Piteå - i Roknäs. (SuC i Skeå är Tesla-only tyvärr.)chaffis75 skrev:Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Ionitys laddnätverk
Det har dykt upp många nya 150 kW+ norröver senaste veckorna. Just i Skellefteå har OKQ8 öppnat 6 st 150kW på samma område som Teslas SuC:samuelsu skrev:Nä, det gör det väl inte, men.. Finns ju några *host host* 50-80kW i Skellefteå och så den nya eviny/bilkraft 200kW (5,99kr/kWh) utanför Piteå - i Roknäs. (SuC i Skeå är Tesla-only tyvärr.)chaffis75 skrev:Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/drrrxe
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ionitys laddnätverk
Jodå nog vet jag vilka som finns, har kört den vändan några gånger och Eviny är ju ett trevligt tillskott. Ionity kostar bara en bråkdel för mig däremot med ionity plus som ingick till bilen så tänkte mer för bekvämligheten och att faktiskt få testa en Ionity laddare någon gång.
BMW i4 M50 -22
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen som varit förbi Ljungby och sett hur långt dom har kommit? Kommer nog att ta sin lilla tid tänker jag.
Re: Ionitys laddnätverk
Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Re: Ionitys laddnätverk
Där ser man! Ionity kanske har haft ett öga på Supercharger location voting kartanNick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.

Re: Ionitys laddnätverk
Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Re: Ionitys laddnätverk
Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.Bengt-re skrev:Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Nä, det hade varit gött. Och dessutom så är ju peekeffekten under en ganska kort tid så dela på två går ju oftast utmärkt. Skulle minskat köerna (och ökat ionitys intäkter)Dafro skrev:Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.Bengt-re skrev:Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...chaffis75 skrev:Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.