Rostiga dörrhandtag Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Rostiga dörrhandtag Model S

Inlägg av bjornnilsson »

Har en MSP årsmodell -21 som efter ca 4000 mil (typ) började rosta i dörrhandtagen. Har polerat upp handtagen tidigare med Autosol men fick inte bort rosten helt och lämnade därför in bilen till Tesla som ett garantiärende. Tesla återkom med åsikten att det inte alls var rost på dörrhandtagen utan snarare smuts som gick att torka rent, vilket enligt min åsikt var nonsens, men kanske att problemet inte var så tydligt vid det tillfället i somras då större delen av rosten var bortpolerad.

Därefter har jag medvetet låtit dörrhandtagen vara utan polering med syfte att visa för Tesla vid ett annat tillfälle att det absolut inte är smuts utan riktig hederlig rost, vilket numera har gett resultat. Jag har aldrig tidigare sett någon Tesla med så rostiga dörrhandtag och då är det här ändå en av de model S som kom sist till Sverige.

Bilen ska snart lämnas i inbyte till Tesla. Bilderna som jag tog för värdering av inbytet i Tesla-appen och skickade till Tesla är från i höstas när de begärde inbytesinfo första gången och då var handtagen mindre rostangripna.

Fråga: Ska jag försöka polera bort rosten på nytt så att skicket ser bättre ut vid dagen för inbytet? Eller ska jag låta bli att polera dörrhandtagen och förklara för Tesla att de vid tidigare tillfälle ansett att dörrhandtagen är smutsiga och inte alls rostiga?

Bilen har snart gått 7000 mil.

Lutar åt att låta rosten sitta kvar så att det här problemet inte visar sig på nytt för den nya ägaren utanför garanti-tiden (8000 mil) men vill gärna ha forumets åsikt.

Kanske att det bolag som köper in bilen via Tesla kommer polera handtagen ändå. Fast jag tycker själv att handtagen borde bytas av Tesla.

Bilen har garanti kvar.
Skärmavbild 2022-11-23 kl. 12.03.46.png
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rostiga dörrhandtag Model S

Inlägg av Bjelke »

Jag har aldrig sett något liknande på något handtag faktiskt :shock:
Men är handtagen ens i stål/rostbart material? Jag trodde det var plast med chrome på typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Testade med magnet nu iaf och det var mycket svagt magnetiskt, ungefär lika som den
chromade detaljen på bakluckan (och den är väl iaf gjord i plast)…
Blev handtagen helt blanka när du polerade förut? Jag tror isf som Tesla att det är en beläggning
och inte rost iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är bara lekman, så det här är endast vilda gissningar...

Det kan inte vara så att bromsbeläggen fram är slut? Då kan det ju tydligen bli lite flygrost 'de luxe' från dem...

Det kan inte vara någon slags annan flygrost?

Kan dubbdäck ge mer flygrost?

Det kanske är något slags magnetfält i handtagen som agerar som någon slags 'flygrostmagnet'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Ser ut som att yttersta skiktet delvis är borta och skiktet därunder (koppar?) har börjat titta fram?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är inte nått organiskt? Diverse sporer kan ju få fäste.
Ser ut som nån påväxt/avlagring IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Mitt svar som är uppväxt med amazon med kromade detaljer säger solklart rost.

Om du ska åtgärda eller inte beror väl på vilken insats det ör, om det är värt det eller inte.

Om du säljer till firma så skulle jag inte bry mig så mycket om köparen som köper av firman.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Du har nog gnidit sönder ”kromfinishen” på handtagen om du använt Autosol. Det är ju för att slipa/polera metall. Handtagen är väl gjorda av plast? Autosol skall man INTE använda på plast.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Men vänta nu - om handtagen är gjorda av plast, hur skulle de då kunna rosta!?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Model 3 handtagen är iaf gjorda av plast

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... of.182767/
1FCD17B9-E7A3-454B-ACD6-9390B667DD75.jpeg
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

OM handtagen är gjorda av plast så är det en flerstegsprocess (6 olika) för att få till kromfinish och att få den att fästa. Jag tror i det här fallet att det yttersta är skadat (genom slipning med Autosol) och de undeliggande lagre(n) då korroderar.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jättemärkligt. Jag har levt alldeles för många år med gamla rosthögar till fordon. Det här är absolut rost och har så varit sedan det började..

<edit: alltså innan jag tog bort första omgången med rost, dvs orsaken från första början är inte polering /edit>

Men förstår samtidigt det orimliga i plasthandtag som rostar.. måste varit något slags tillverkningsfel.

Jag tror jag tvättar av bilen innan leverans så gott det går utan att engagera mig i handtagen vidare och ser vad som händer därefter.

Tack för alla funderingar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar