Nu blir det jobbigt för man måste hålla två tankar i huvudet samtidigt.pefreli skrev:Det forna östblocket är goda föredömen tänker du alltså?niklas12 skrev:Många länder från forna östblocket är väldigt progressiva när det gäller utveckling av kraftssystemet.pefreli skrev:Rumäniens energimix består till 75% av fossila bränslen…niklas12 skrev:Rumänien har säkrat finansiering för ytterligare 2 reaktorer
https://ceenergynews.com/nuclear/cop27- ... wer-plant/
Jag välkomnar ALL fossilfri el i Rumänien. Inklusive kärnkraft.
Men att Sverige ska följa i Rumäniens spår är inget jag rekommenderar. I många avseenden…
Rumänien,Bulgarien,Tjeckien,Slovakien,Ungern och snart även Polen satsar på kärnkraft
Energisystemet i det forna östblocket stinker av fossila bränslen. De är ungefär där vi var för 50 år sen. Det har noll bäring på Sverige 2022.
Hur man öht kan se dessa länder som föredömen är en total gåta för mig.
Den gammaldags kärnkraftteknologin är på utdöende i väst. Sista halmstrået för kärnkraften är SMR.
Vi gör ett försök jag tycker att östblockets satsningar att byta ut sin fossila baskraft mot ny kärnkraft är föredömligt för att minska beroendet av Ryssland och behålla stabiliteten i kraftsystemet.
Det finns dock fortfarande mängder med saker i dessa länder som inte fungerar och även inom etik moral och demokrati finns det mycket kvar att jobba på.