Behöver lite tips. Har en M3 på leasing sen dryga tre år och vill nu köpa ut den privat. Enligt DNB måste jag först lösa ut den till bolaget som har leasingavtalet, sen sälja den vidare till mig själv privat (med värdeintyg, etc).
Men hur funkar momsen? DNB säljer som jag förstått det bilen + moms till mitt bolag. Bolaget kan inte dra av den momsen direkt, inte ens delvis, utan bara som kostnad. Fine so far.
Men när jag säljer bilen från bolaget till mig privat, lägger jag på moms (igen!) som sen ska till SKV, eller säljer jag den utan moms?
Tacksam för tips.
Utköp av leasingbil, moms?
Moderator: Redaktion
Re: Utköp av leasingbil, moms?
jag gjorde det där men sålde den från företaget direkt till annan person. Redovisade ingen moms på försäljningen då och kollade att det skulle vara så.renes skrev:Behöver lite tips. Har en M3 på leasing sen dryga tre år och vill nu köpa ut den privat. Enligt DNB måste jag först lösa ut den till bolaget som har leasingavtalet, sen sälja den vidare till mig själv privat (med värdeintyg, etc).
Men hur funkar momsen? DNB säljer som jag förstått det bilen + moms till mitt bolag. Bolaget kan inte dra av den momsen direkt, inte ens delvis, utan bara som kostnad. Fine so far.
Men när jag säljer bilen från bolaget till mig privat, lägger jag på moms (igen!) som sen ska till SKV, eller säljer jag den utan moms?
Tacksam för tips.
Dock så uppstår det ju en vinst (mellanskillnaden mellan skulden plus moms från DnB mot det du säljer den för till dig) så du betalar ju bolagsskatt på den biten.
Det slutade med att jag insåg att det var billigare att ha teslorna privat i framtiden.
Av jättemånga anledningar som såklart skiljer sig från person till person och företag till företag.
Men en bil som nästan inte minskar i värde generellt som ju elbilar haft svårt att göra har man ju ingen anledning att ha på sitt eget bolag.
Tanken är att bolaget skall få ta smällen av kostnaderna (värdeminskningen är ju den stora kostnaden) och därmed skall bolaget betala mindre skatt.
Sen måste man ju betala förmånsvärde för att ha den, så det är superviktigt att man inte betalar statlig skatt.
SEn är försäkringen mer än dubbelt så dyr på företaget. I mitt fall storstad så skiljde det 10.000kr/ år som bolaget behövde betala.
Det är pengar man kan ta ut som utdelning eller lön istället eller köpa något roligare för.
Re: Utköp av leasingbil, moms?
Tackar! Jo, och du har säkert rätt att det blir alltmer ofördelaktigt att ha förmånsbil.pejvic skrev:jag gjorde det där men sålde den från företaget direkt till annan person. Redovisade ingen moms på försäljningen då och kollade att det skulle vara så.renes skrev:Behöver lite tips. Har en M3 på leasing sen dryga tre år och vill nu köpa ut den privat. Enligt DNB måste jag först lösa ut den till bolaget som har leasingavtalet, sen sälja den vidare till mig själv privat (med värdeintyg, etc).
Tacksam för tips.
Dock så uppstår det ju en vinst (mellanskillnaden mellan skulden plus moms från DnB mot det du säljer den för till dig) så du betalar ju bolagsskatt på den biten.
Det slutade med att jag insåg att det var billigare att ha teslorna privat i framtiden.
Av jättemånga anledningar som såklart skiljer sig från person till person och företag till företag.
Men en bil som nästan inte minskar i värde generellt som ju elbilar haft svårt att göra har man ju ingen anledning att ha på sitt eget bolag.
Tanken är att bolaget skall få ta smällen av kostnaderna (värdeminskningen är ju den stora kostnaden) och därmed skall bolaget betala mindre skatt.
Sen måste man ju betala förmånsvärde för att ha den, så det är superviktigt att man inte betalar statlig skatt.
SEn är försäkringen mer än dubbelt så dyr på företaget. I mitt fall storstad så skiljde det 10.000kr/ år som bolaget behövde betala.
Det är pengar man kan ta ut som utdelning eller lön istället eller köpa något roligare för.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"