Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?

Inlägg av Tars »

NEO skrev:
Legato skrev:

Återigen #1 Den stora skillnaden är att man får en ny bil, en skillnad du helt ignorerade i din lista trots att den givetvis är helt central.

Återigen #2 1,6 MSEK är inte ett relevant pris att jämföra med då det inte är nuvarande marknadspris. Givetvis gör man en dålig affär om man betalar 1,6.

Återigen #3 Ja, det du skriver om prestandan bevisar bara det jag just sa. Hoppet mellan nya LR till gamla P är inte större än hoppet från gamla P till Plaid sett till prestanda, snarare tvärtom med tanke på Plaids 300 km/h...

Återigen #4 Så kommer det såklart finnas en marknad för billigare LR precis som det nu gör för Plaid. Pris på ca 1,1MSEK troligen.

Personligen är jag övertygad om att en ny LR inköpt för 1,1 MSEK kommer ha mindre värdefall än en begagnad Raven köpt för 900k. Time will tell...
Inte nuvarande marknadspris? Vad kostar en Plaid ny idag? Har plaid toppfart på 300km/h? Nej. Då måste man köpa keramiska bromsar som inte finns samt 21” då är vi uppe i 1.850.000kr med dagens pris som ÄR marknadspris då Tesla säljer den till 1.6 oavsett om det är en bra affär eller ej.

Ytterst få som köper bil av privatperson för 1.4-1.5 på blocket istället för av Tesla. Trygghet > pris
Motsvarande bil med keramiska bromsar kostar en hel del mer så man får mycket för pengarna med nya plaiden.
Karossen må se lik ut, men nästan allt är annorlunda under det. Munro har tagit isär den och gjort en noggrann analys. De har tex bantat en del på vikten fastän den har fler motorer.

Men tycker att det från början ska vara bättre bromsar då testerna visat att bromsarna är inte så jättebra.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

NEO skrev:
Legato skrev:

Återigen #1 Den stora skillnaden är att man får en ny bil, en skillnad du helt ignorerade i din lista trots att den givetvis är helt central.

Återigen #2 1,6 MSEK är inte ett relevant pris att jämföra med då det inte är nuvarande marknadspris. Givetvis gör man en dålig affär om man betalar 1,6.

Återigen #3 Ja, det du skriver om prestandan bevisar bara det jag just sa. Hoppet mellan nya LR till gamla P är inte större än hoppet från gamla P till Plaid sett till prestanda, snarare tvärtom med tanke på Plaids 300 km/h...

Återigen #4 Så kommer det såklart finnas en marknad för billigare LR precis som det nu gör för Plaid. Pris på ca 1,1MSEK troligen.

Personligen är jag övertygad om att en ny LR inköpt för 1,1 MSEK kommer ha mindre värdefall än en begagnad Raven köpt för 900k. Time will tell...
Inte nuvarande marknadspris? Vad kostar en Plaid ny idag? Har plaid toppfart på 300km/h? Nej. Då måste man köpa keramiska bromsar som inte finns samt 21” då är vi uppe i 1.850.000kr med dagens pris som ÄR marknadspris då Tesla säljer den till 1.6 oavsett om det är en bra affär eller ej.

Ytterst få som köper bil av privatperson för 1.4-1.5 på blocket istället för av Tesla. Trygghet > pris
Alla Plaid som levereras nu har ett lägre marknadspris. Återigen, köper man för 1,6 så gör man givetvis en usel affär, och tycker du det är relevant att utgå ifrån att alla köpare är idioter så visst...

Nej man måste inte köpa keramiska bromsar för 300 km/h. Däremot måste man det om man vill få maxfarten på 322 km/h.

Underhållande att du nu till den redan extremt skeva jämförelsen adderar att man absolut kan köpa en Raven privat men att det är otänkbart att köpa en Plaid på samma sätt. :lol: Dessutom finns det och kommer såklart finnas handlare som säljer dem också.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tars skrev:
NEO skrev:
Legato skrev:

Motsvarande bil med keramiska bromsar kostar en hel del mer så man får mycket för pengarna med nya plaiden.
Karossen må se lik ut, men nästan allt är annorlunda under det. Munro har tagit isär den och gjort en noggrann analys. De har tex bantat en del på vikten fastän den har fler motorer.

Men tycker att det från början ska vara bättre bromsar då testerna visat att bromsarna är inte så jättebra.
Japp, det är dramatiska förändringar under ytan. Ska bli spännande att uppleva hur det påverkar körupplevelsen! Faktiskt så är ju karossen aningen annorlunda också, framförallt bredare över hjulhusen bak. Det gör större skillnad än många nog tror när man ser den IRL.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Legato skrev:
NEO skrev:
Legato skrev:

Alla Plaid som levereras nu har ett lägre marknadspris. Återigen, köper man för 1,6 så gör man givetvis en usel affär, och tycker du det är relevant att utgå ifrån att alla köpare är idioter så visst...

Nej man måste inte köpa keramiska bromsar för 300 km/h. Däremot måste man det om man vill få maxfarten på 322 km/h.

Underhållande att du nu till den redan extremt skeva jämförelsen adderar att man absolut kan köpa en Raven privat men att det är otänkbart att köpa en Plaid på samma sätt. :lol: Dessutom finns det och kommer såklart finnas handlare som säljer dem också.
Vart skrev jag att man absolut kan köpa en Raven privat?

Vi diskuterar att gå från Raven till Plaid, den övergången har ingenting med att jag promotar att köpa en Raven. Fallhöjden på alla Model S är hög även Raven, men den som kommer med högst pris har självfallet mest fallhöjd om inte specen är banbrytande. I mina ögon är inte Plaid banbrytande; 0.4s 0-100 snabbare acceleration och en hög toppfart som nästintill ingen kommer nyttja här i landet, då blir det raka vägen in till fängelset. Inte heller nya LR är banbrytande; LÄGRE WLTP än Raven LR +. 652km vs 634km. Adderar man då att man behöver köpa till keramiska bromsar och 21" hjul för 250.000kr så blir bilen plötsligt ännu större steg från tidigare toppmodell. Jag hade aldrig velat köra Plaiden över 200 med de undermåliga bromsar som den levereras med, fullständigt livsfarligt. Bilen väger 2277kg mot tidigare 2328kg på Raven, det är 51kg inga hiskeliga 200-300kg eller skalstolar i kolfiber som en prestandabil borde ha. Det som är underhållande är att du fortfarande försvarar en medioker uppgradering istället för att vara objektiv, det är fanboy deluxe, har du tagit Zalmans plats nu? :lol:

För det priset borde bilen ha haft strukturellt batteripaket, och inte 100kWh batteri med 7+ km WLTP mot föregående toppmodell.
För det priset borde bilen ha keramiska bromsar som standard.
För det priset borde bilen ha haft skalstolar.

DÅ hade bilen varit värd pengarna, utan tvekan.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Det är tydligt att min fråga har rört upp både känslor och olika perspektiv i frågan :)

Tack för alla svar, jag kommer nog fortsätta sitta lugnt i båten med min finfina bil. Tills den dag då en helt ny generation med andra egenskaper kommer. Då får vi se! Plaid känns mest som en inkrementell mindre polering av befintlig S, och med den knäppa yoke-ratten som en upplevd nedgradering. Inte värt 700'.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

NEO skrev:
Legato skrev:
NEO skrev:
Legato skrev:

Vart skrev jag att man absolut kan köpa en Raven privat?

Vi diskuterar att gå från Raven till Plaid, den övergången har ingenting med att jag promotar att köpa en Raven. Fallhöjden på alla Model S är hög även Raven, men den som kommer med högst pris har självfallet mest fallhöjd om inte specen är banbrytande. I mina ögon är inte Plaid banbrytande; 0.4s 0-100 snabbare acceleration och en hög toppfart som nästintill ingen kommer nyttja här i landet, då blir det raka vägen in till fängelset. Inte heller nya LR är banbrytande; LÄGRE WLTP än Raven LR +. 652km vs 634km. Adderar man då att man behöver köpa till keramiska bromsar och 21" hjul för 250.000kr så blir bilen plötsligt ännu större steg från tidigare toppmodell. Jag hade aldrig velat köra Plaiden över 200 med de undermåliga bromsar som den levereras med, fullständigt livsfarligt. Bilen väger 2277kg mot tidigare 2328kg på Raven, det är 51kg inga hiskeliga 200-300kg eller skalstolar i kolfiber som en prestandabil borde ha. Det som är underhållande är att du fortfarande försvarar en medioker uppgradering istället för att vara objektiv, det är fanboy deluxe, har du tagit Zalmans plats nu? :lol:

För det priset borde bilen ha haft strukturellt batteripaket, och inte 100kWh batteri med 7+ km WLTP mot föregående toppmodell.
För det priset borde bilen ha keramiska bromsar som standard.
För det priset borde bilen ha haft skalstolar.

DÅ hade bilen varit värd pengarna, utan tvekan.
Det pris du relaterar till med Raven är privatköp. Tesla har inte några Raven till salu. Fantastiskt vad du trollar.

Att du promotar Raven är ganska uppenbart, inte så konstigt kanske när du vill bli av med din.

Nej, ett högre pris betyder absolut inte per definition ett sämre andrahandsvärde. Prisskillnaden är så pass liten att jag tror den förra generationen kommer tappa betydligt mer. I den här prisklassen är det många som vill köpa det bästa som finns och då är Plaid ett självklart val framför en Raven. Det spelar egentligen ingen roll vilken tidshorisont man tittar över. Det är inte alls säkert att det överhuvudtaget kommer en ny generation av Model S, men kommer den så blir hoppet ännu större ner till Raven...

Oklart varför du fortsätter tjata om keramiska bromsar. Plaid har överlägsna prestanda, framförallt i hög fart, jämfört med en gammal P även utan uppgradering.

En "medioker uppgradering"? Tja, diskussionen rörde egentligen din extremt skeva och vilseledande prisjämförelse. Men ska vi prata uppgraderingen så är den såklart långt mycket större än någon annan uppgradering som gjorts på Model S. Det är solklart större skillnad mellan en Plaid och en Raven P, än mellan en Raven P och tom en gammal P85a sett till konstruktion. Anser man att Plaid är en gammal bil redan när den släpps så är såklart Raven uråldrig...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Legato skrev:

Det pris du relaterar till med Raven är privatköp. Tesla har inte några Raven till salu. Fantastiskt vad du trollar.

Att du promotar Raven är ganska uppenbart, inte så konstigt kanske när du vill bli av med din.

Nej, ett högre pris betyder absolut inte per definition ett sämre andrahandsvärde. Prisskillnaden är så pass liten att jag tror den förra generationen kommer tappa betydligt mer. I den här prisklassen är det många som vill köpa det bästa som finns och då är Plaid ett självklart val framför en Raven. Det spelar egentligen ingen roll vilken tidshorisont man tittar över. Det är inte alls säkert att det överhuvudtaget kommer en ny generation av Model S, men kommer den så blir hoppet ännu större ner till Raven...

Oklart varför du fortsätter tjata om keramiska bromsar. Plaid har överlägsna prestanda, framförallt i hög fart, jämfört med en gammal P även utan uppgradering.

En "medioker uppgradering"? Tja, diskussionen rörde egentligen din extremt skeva och vilseledande prisjämförelse. Men ska vi prata uppgraderingen så är den såklart långt mycket större än någon annan uppgradering som gjorts på Model S. Det är solklart större skillnad mellan en Plaid och en Raven P, än mellan en Raven P och tom en gammal P85a sett till konstruktion. Anser man att Plaid är en gammal bil redan när den släpps så är såklart Raven uråldrig...
Promotar jag min Raven genom att inte tycka Plaid är värt pengarna? Du menar alltså att någon som har 1.6mSEK att lägga på en bil istället ska lägga strax över hälften på min? Det är inte rimligt, troll.

Oklart varför jag tjatar om keramiska bromsar? Har du någonsin kört bana? Knappast, då hade du inte förminskat behovet av bra bromsar på en bil över 2.2T med 1020hk. Acceleration är en sak, ja superhäftigt. Men när man dundrar förbi i 200+ och inte kan bromsa för att bromsarna fadeat är man nog inte lika kaxig längre, misstänker att du aldrig upplevt fenomenet. Man får dessutom inga 300km/h utan keramiska, det är snarare 282km/h och då i track mode. Annars är det 261km/h som gamla Raven.

Jag trollar? Du målar in dig mer och mer i ett hörn som fanboy. Jag är övertygad om att hade Tesla släppt en ny modell med raketer hade du stått färdig i astronautkläder á la Fuglesang och kastat pengar på Tesla bara för att vara först, sen hade du svävat fritt där uppe. Det är sånt beteende som gör att nya modeller med bättre egenskaper inte kommer utan att det sker inkrementella småändringar. Skillnaden med plaid är nu att priset ökat exponentiellt jämfört med tidigare. Raven gick inte nämnvärt upp mer i pris än P100DL trots helt nytt chassi och asynkron permanentmagnet motor fram med one pedal driving. Övertygad om att ett ras är närstående, tycker synd om de som beställer för så höga priser ovetandes om att Tesla kommer hugga de i ryggen likt de gjorde över natten på P100DL.

Och jo, högre pris är såklart högre fallhöjd när skillnaderna inte är astronomiska mot föregående toppvariant.

Är du medveten om att man skalat ner på HEPA filter på Plaid? Nu kör man kolfilter för 400kr som på Model 3 och Model Y, eller nej ännu sämre än Model 3/Y för där sitter två filter. Är det en förbättring också? Spännande att höra hur du argumenterar för det, viktsparande :roll:
Skärmavbild 2022-11-23 kl. 10.43.35.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kilowatt skrev:
mati skrev:
Konstigt hur olika vi är. Jag har aldrig tidigare bytt bil så snabbt som jag gjorde när jag körde Tesla. Har tidigare alltid kört mina bilar i flera år, minst 4-5 eller betydligt mer. Det var bara Tesla och Audi som jag sålde redan efter mindre än 2 år.
Det är först nu med Ioniq och e-Golf att jag känner att det är bilar som jag kan behålla i många år utan att det blir jobbigt. :)
Vad var det som fick dig att byta?
Massor med krångel, ett service center som låg alldeles för långt bort, och därmed svårt att motivera ägandet av en jättedyr bil som bara ställer till det i vardagen. Bilen var ett ständigt irritationsmoment som påverkade helt mitt liv negativt.
Avsaknad av dragkrok var en annan anledning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

NEO skrev:
Legato skrev:

Promotar jag min Raven genom att inte tycka Plaid är värt pengarna? Du menar alltså att någon som har 1.6mSEK att lägga på en bil istället ska lägga strax över hälften på min? Det är inte rimligt, troll.

Oklart varför jag tjatar om keramiska bromsar? Har du någonsin kört bana? Knappast, då hade du inte förminskat behovet av bra bromsar på en bil över 2.2T med 1020hk. Acceleration är en sak, ja superhäftigt. Men när man dundrar förbi i 200+ och inte kan bromsa för att bromsarna fadeat är man nog inte lika kaxig längre, misstänker att du aldrig upplevt fenomenet. Man får dessutom inga 300km/h utan keramiska, det är snarare 282km/h och då i track mode. Annars är det 261km/h som gamla Raven.

Jag trollar? Du målar in dig mer och mer i ett hörn som fanboy. Jag är övertygad om att hade Tesla släppt en ny modell med raketer hade du stått färdig i astronautkläder á la Fuglesang och kastat pengar på Tesla bara för att vara först, sen hade du svävat fritt där uppe. Det är sånt beteende som gör att nya modeller med bättre egenskaper inte kommer utan att det sker inkrementella småändringar. Skillnaden med plaid är nu att priset ökat exponentiellt jämfört med tidigare. Raven gick inte nämnvärt upp mer i pris än P100DL trots helt nytt chassi och asynkron permanentmagnet motor fram med one pedal driving. Övertygad om att ett ras är närstående, tycker synd om de som beställer för så höga priser ovetandes om att Tesla kommer hugga de i ryggen likt de gjorde över natten på P100DL.

Och jo, högre pris är såklart högre fallhöjd när skillnaderna inte är astronomiska mot föregående toppvariant.

Är du medveten om att man skalat ner på HEPA filter på Plaid? Nu kör man kolfilter för 400kr som på Model 3 och Model Y, eller nej ännu sämre än Model 3/Y för där sitter två filter. Är det en förbättring också? Spännande att höra hur du argumenterar för det, viktsparande :roll:
Ja, du gör ditt bästa för att promota den bil du blir av med. Det går sannerligen inget vidare, men försöker gör du.

Plaid kostar återigen inte 1,6 MSEK och Raven kostar inte 900k, oavsett hur du fantiserar. Raven finns som sagt inte ens att köpa från Tesla, vilket tydligen är en förutsättning för att någon ska köpa en dyr bil (logik på topp återigen).

Keramiska bromsar är jättebra, men Raven har inte heller några keramiska bromsar. Så återigen, du trollar bara med jämförelser som helt saknar relevans.

Bilen är typad för 300 km/h. 322 km/h kräver keramiska. Återstår att se hur det blir i verkligheten, men det spelar ingen större roll om det är 282 km/h eller 300 km/h, faktum är fortfarande att Raven är helt chanslös i hög fart.

Fanboy :lol: Jag som inte ens kör en Tesla i dagsläget? Du är verkligen underhållande. Hepa-filtret? :lol: Snacka om att gripa efter halmstrån.

Men ja, jag förstår att du desperat vill bli av med bilen... Blir det en prissänkning på Plaid så dyker såklart även Raven i pris. Återigen, ingen som har pengarna väljer en Raven när Plaid finns på marknaden och när prisskillnaden bara är ca 300k.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag förstår de som är supernöjda med sina Raven. När man satt sig tillrätta för en långfärd så känns det som att man klivit tillbaks rakt in i livmodern igen. Allt är mjukt, fint, behagligt. Man vill bara åka och åka.. Slänga på ett par omkörningar här och där. För att därefter glida i ett lite lugnare tempo. Så jag har haft bytes-ångest delux, speciellt med tanke på att det förmodligen är bättre range i min nuvarande MSP med 628 WLTP (just nu degraderade till 600 vilket typ är utgångspunkten för Plaid som ny) men har ändå inte kunnat sluta att tänka på nya Plaid. Har försökt men det går inte. I två års tid snart. Plaid, Plaid Plaid..

Förnuftigast hade förmodligen varit att njuta av nuvarande bilen med en månadskostnad som snart skulle varit avbetald till noll vilket var min plan när jag köpte den.

Men jag vill ju ha den konstiga nya ratten. Och allt annat som kommer med. Som att man verkar kunna byta färg på ljuset i kupén. Köpa till en dragkrok som inte ger en garantiproblem. Osv. Så jag har valt att ta steget.

Men ibland undrar jag om det är värt det. Jag bränner iväg rätt mycket pengar på bytet.

Samtidigt så är det här livet för kort för att inte unna sig det man önskar sig, om man har möjligheten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

NEO skrev:

Bilagan Skärmavbild 2022-11-23 kl. 10.43.35.png finns inte längre
Screen Shot 2022-11-23 at 8.37.44 AM.png
Det där har du nog fått lite om bakfoten. Bilden du bifogade föreställer ett S kupé-kolfilter för både friskluft och recirkulering. Kolfiltret tar bort damm och dåligt lukt inne även om uteluften är avstängd. Alla Teslor har kupéfilter. HEPA filtret å andra sidan tar bort mikorpartiklar utifrån.

I tillägg till kupefilter har alla nya Teslor, utom Model 3, HEPA filter och Bioweapon Defence Mode. Bifogar en bild från nya Model S servicemanual där man ser hur HEPA filtret sitter monterat framför torpedväggen. Det kolfilter du visade sitter inne i kupén.

Håller inte med om att de två kolfilter som sitter i 3/Y är bättre en det ensamma kolfiltret i S/X. 3/Y filtret är bara delat i två halvor för att det är så trångt att man annars inte skulle få in och ut dem vid byte.
Senast redigerad av Olof Tenghoff, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Olof Tenghoff skrev:
NEO skrev:

Det där har du nog fått lite om bakfoten. Bilden du bifogade föreställer ett S kupé-kolfilter för både friskluft och recirkulering. Alla Teslor har kupéfilter.

I tillägg till kupefilter så alla nya Teslor, utom Model 3, HEPA filter och Bioweapon Defence Mode. Bifogar en bild från nya Model S servicemanual där man ser hur HEPA filtret sitter monterat framför torpedväggen. Det kolfilter du visade sitter inne i kupén.

Håller inte med om att de två kolfilter som sitter i 3/Y är bättre en det ensamma kolfiltret i S/X. 3/Y filtret är bara delat i två halvor för att det är så trångt att man annars inte skulle få in och ut dem vid byte.
Helt rätt! Man skulle ju inte bli förvånad, först radar, sen ultraljudssensorer, hade inte blivit förvånad om man plockade bort ett stort och dyrt HEPA filter för att öka sina marginaler. Men det stämmer 2022 har HEPA, tack för infon!
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

NEO skrev:
Olof Tenghoff skrev:
NEO skrev:

Det där har du nog fått lite om bakfoten. Bilden du bifogade föreställer ett S kupé-kolfilter för både friskluft och recirkulering. Alla Teslor har kupéfilter.

I tillägg till kupefilter så alla nya Teslor, utom Model 3, HEPA filter och Bioweapon Defence Mode. Bifogar en bild från nya Model S servicemanual där man ser hur HEPA filtret sitter monterat framför torpedväggen. Det kolfilter du visade sitter inne i kupén.

Helt rätt! Man skulle ju inte bli förvånad, först radar, sen ultraljudssensorer, hade inte blivit förvånad om man plockade bort ett stort och dyrt HEPA filter för att öka sina marginaler. Men det stämmer 2022 har HEPA, tack för infon!
Varsågod. Servicemanualen på https://service.tesla.com är en guldgruva om du vill veta fler av skillnaderna mellan bilarna. Där kan man ta upp genomskärningsbilder på tex gamla och nya S och få en väldigt fin överblick och sedan gå ner i detalj om man så önskar. Perfekt för oss bil-gottegrisar :D

Just nu är manualen dessutom gratis.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

NEO skrev:
Oavsett hur rik man än är kastar man inte 710.000kr bara sådär. Även rika har krav på kvalitet och service, oavsett hur inbiten Teslafan man är så har Tesla aldrig konkurrerat i byggkvalitet någonsin. Och man kan inte säga att de inte byggt bilar tillräckligt länge, kom igen nu är det ett decennium sedan man kickade igång ordentligt.

Jämfört med att lägga 44 miljarder dollar på att köpa Twitter så är det nog en bra affär :)
Skriv svar