NEO skrev:Legato skrev:
Det pris du relaterar till med Raven är privatköp. Tesla har inte några Raven till salu. Fantastiskt vad du trollar.
Att du promotar Raven är ganska uppenbart, inte så konstigt kanske när du vill bli av med din.
Nej, ett högre pris betyder absolut inte per definition ett sämre andrahandsvärde. Prisskillnaden är så pass liten att jag tror den förra generationen kommer tappa betydligt mer. I den här prisklassen är det många som vill köpa det bästa som finns och då är Plaid ett självklart val framför en Raven. Det spelar egentligen ingen roll vilken tidshorisont man tittar över. Det är inte alls säkert att det överhuvudtaget kommer en ny generation av Model S, men kommer den så blir hoppet ännu större ner till Raven...
Oklart varför du fortsätter tjata om keramiska bromsar. Plaid har överlägsna prestanda, framförallt i hög fart, jämfört med en gammal P även utan uppgradering.
En "medioker uppgradering"? Tja, diskussionen rörde egentligen din extremt skeva och vilseledande prisjämförelse. Men ska vi prata uppgraderingen så är den såklart långt mycket större än någon annan uppgradering som gjorts på Model S. Det är solklart större skillnad mellan en Plaid och en Raven P, än mellan en Raven P och tom en gammal P85a sett till konstruktion. Anser man att Plaid är en gammal bil redan när den släpps så är såklart Raven uråldrig...
Promotar jag min Raven genom att inte tycka Plaid är värt pengarna? Du menar alltså att någon som har 1.6mSEK att lägga på en bil istället ska lägga strax över hälften på min? Det är inte rimligt, troll.
Oklart varför jag tjatar om keramiska bromsar? Har du någonsin kört bana? Knappast, då hade du inte förminskat behovet av bra bromsar på en bil över 2.2T med 1020hk. Acceleration är en sak, ja superhäftigt. Men när man dundrar förbi i 200+ och inte kan bromsa för att bromsarna fadeat är man nog inte lika kaxig längre, misstänker att du aldrig upplevt fenomenet. Man får dessutom inga 300km/h utan keramiska, det är snarare 282km/h och då i track mode. Annars är det 261km/h som gamla Raven.
Jag trollar? Du målar in dig mer och mer i ett hörn som fanboy. Jag är övertygad om att hade Tesla släppt en ny modell med raketer hade du stått färdig i astronautkläder á la Fuglesang och kastat pengar på Tesla bara för att vara först, sen hade du svävat fritt där uppe. Det är sånt beteende som gör att nya modeller med bättre egenskaper inte kommer utan att det sker inkrementella småändringar. Skillnaden med plaid är nu att priset ökat exponentiellt jämfört med tidigare. Raven gick inte nämnvärt upp mer i pris än P100DL trots helt nytt chassi och asynkron permanentmagnet motor fram med one pedal driving. Övertygad om att ett ras är närstående, tycker synd om de som beställer för så höga priser ovetandes om att Tesla kommer hugga de i ryggen likt de gjorde över natten på P100DL.
Och jo, högre pris är såklart högre fallhöjd när skillnaderna inte är astronomiska mot föregående toppvariant.
Är du medveten om att man skalat ner på HEPA filter på Plaid? Nu kör man kolfilter för 400kr som på Model 3 och Model Y, eller nej ännu sämre än Model 3/Y för där sitter två filter. Är det en förbättring också? Spännande att höra hur du argumenterar för det, viktsparande
Skärmavbild 2022-11-23 kl. 10.43.35.png
Ja, du gör ditt bästa för att promota den bil du blir av med. Det går sannerligen inget vidare, men försöker gör du.
Plaid kostar återigen inte 1,6 MSEK och Raven kostar inte 900k, oavsett hur du fantiserar. Raven finns som sagt inte ens att köpa från Tesla, vilket tydligen är en förutsättning för att någon ska köpa en dyr bil (logik på topp återigen).
Keramiska bromsar är jättebra, men Raven har inte heller några keramiska bromsar. Så återigen, du trollar bara med jämförelser som helt saknar relevans.
Bilen är typad för 300 km/h. 322 km/h kräver keramiska. Återstår att se hur det blir i verkligheten, men det spelar ingen större roll om det är 282 km/h eller 300 km/h, faktum är fortfarande att Raven är helt chanslös i hög fart.
Fanboy

Jag som inte ens kör en Tesla i dagsläget? Du är verkligen underhållande. Hepa-filtret?

Snacka om att gripa efter halmstrån.
Men ja, jag förstår att du desperat vill bli av med bilen... Blir det en prissänkning på Plaid så dyker såklart även Raven i pris. Återigen, ingen som har pengarna väljer en Raven när Plaid finns på marknaden och när prisskillnaden bara är ca 300k.