Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Dafro
elbilist
Inlägg: 3187
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dafro »

Nör den 100 så köper jag nog.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Sabbe
Inlägg: 1602
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Jag planerar att köpa så förbereder er för en ordentlig dipp efter det.
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

Sabbe skrev:
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?
Någonstans mellan 0 och 1000. Jag har ganska bra koll på aktier 8-)
backe
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?

Vad tror du den är värd om 6 månader? 12 månader?
Sabbe
Inlägg: 1602
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

backe skrev:
Sabbe skrev:
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?

Vad tror du den är värd om 6 månader? 12 månader?
Lättare att sia om vad aktien är värd om 10 år än om 6-12 månader, men visst jag kan göra ett försök och hoppas fler visar vad dom själva tror.

6-12 månader: $200-400/aktie
10 år: $1500-3000/aktie
Dafro
elbilist
Inlägg: 3187
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dafro »

Sabbe skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?

Vad tror du den är värd om 6 månader? 12 månader?
Lättare att sia om vad aktien är värd om 10 år än om 6-12 månader, men visst jag kan göra ett försök och hoppas fler visar vad dom själva tror.

6-12 månader: $200-400/aktie
10 år: $1500-3000/aktie
Jag tänker nog mer åt Ericsson hållet att den kommer gå ner rejält nu och ligga lågt, aldrig några 1000 men kanske 200. För lite modeller och marknaden börjar fatta att det bara är mest snack,
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Sabbe
Inlägg: 1602
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

BC446485-B5F3-4D05-8FFF-D7FDBBF87E95.jpeg
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1527
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kenjon »

Jag tror (hoppas) den kommer gå upp rätt mycket, men det tar några år. När Semi blir stort, när PowerWall blir vanligt, mm.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Sabbe
Inlägg: 1602
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

FCD4BCAC-40E7-4CD8-A848-6F0F99A8309D.jpeg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
FCD4BCAC-40E7-4CD8-A848-6F0F99A8309D.jpeg
Tesla har väl fortfarande knappt någon i house-produktion av batterier? Med tanke på alla timelines som brutits å det grövsta de senaste åren så skulle jag ta alla löften ang 2030 med en stor skopa salt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8553
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12764
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Och design. Som det alltid varit.
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Kan dock vara strategiskt viktigt om man inte vill sätta sig i knäna på Kineserna. De kan ju redan idag sänka all västerlänsk elbilsproduktion.. om de vill. Taiwan kan bli spännande.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4205
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

LarsOJ skrev:
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Kan dock vara strategiskt viktigt om man inte vill sätta sig i knäna på Kineserna. De kan ju redan idag sänka all västerlänsk elbilsproduktion.. om de vill. Taiwan kan bli spännande.
Det är ju en hel del batteridabriker på gång i EU och NA så kinesberoendet kommer nog minska
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Nej, inte mig veterligen.

Beror nog på hur långt i framtiden man ser. På riktigt lång sikt håller jag med, skulle nog snarare gissa 2035-2040 än 2030 dock. På mellanlång sikt tror jag tillgång till billiga batterier kommer vara väldigt viktigt. Tror efterfrågan kommer vara så mycket större än tillgången att LG, Samsung, CATL mfl kommer kunna ta extremt höga priser.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
dfa
Inlägg: 466
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dfa »

spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Businesscaset för Tesla i framtiden är väl om de lyckas nå tillväxt i andra segment än bilar.
Vad gäller bilarna så är det tveksamt om det blir ytterligare en Tesla för egen del vid nästa byte.
Kombinationen "märklig CEO", tappad USP med SuC och att många andra OEMer är i princip i kapp (är totalt ointresserad av mjukvaran i bilarna) gör att Teslabilarna inte är lika intressanta längre.
Ärligt talat, varför skall man köpa en Tesla idag? Kort leveranstid är det enda som möjligtvis är unikt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8553
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

dfa skrev:
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Businesscaset för Tesla i framtiden är väl om de lyckas nå tillväxt i andra segment än bilar.
Det här ger jag väldigt höga odds. Vad skulle det vara? Energy storage är 95% batterier. Kanske kan spinna av marknadsavdelningen? Det är dom världsbäst på.
dfa skrev:
Vad gäller bilarna så är det tveksamt om det blir ytterligare en Tesla för egen del vid nästa byte.
Kombinationen "märklig CEO", tappad USP med SuC och att många andra OEMer är i princip i kapp (är totalt ointresserad av mjukvaran i bilarna) gör att Teslabilarna inte är lika intressanta längre.
Ärligt talat, varför skall man köpa en Tesla idag? Kort leveranstid är det enda som möjligtvis är unikt.
Håller med med det mesta av ovanstående. Det jag menade med mjukvara är inte infotainment utan saker som förbättrar bilen över tid, servicemöjligheter/felsökning och körningen. Långt från alla är ikapp där, om ens någon.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 908
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av juristen »

spacecoin skrev:
Håller med med det mesta av ovanstående. Det jag menade med mjukvara är inte infotainment utan saker som förbättrar bilen över tid, servicemöjligheter/felsökning och körningen. Långt från alla är ikapp där, om ens någon.
Problemet är att Tesla, i alla fall i mina ögon, har tappat mycket även i detta avseende. Min upplevelse är inte att saker blir bättre och bättre med uppdateringarna längre, de blir sämre och sämre. Och det är stora försämringar. Redan min S85 tappade 30-40% av sin laddeffekt med en "uppdatering" år 2020. Radar som slutar användas. Färddatorinformationen som försvann från displayen i V11. Om det skett några mjuvaruförbättringar och nya bra funktioner vet jag inte, inte märkt av det, så summan är på minus upplevelsemässigt. Ja, schemaläggning i appen infördes väl hyfsat nyligt, det var en bra sak.

Känslan av att Tesla godtyckligt bestämmer över min bil med mjukvaran är också övervägande sämre än de möjliga förbättringar som kan göras.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

dfa skrev:
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Ärligt talat, varför skall man köpa en Tesla idag? Kort leveranstid är det enda som möjligtvis är unikt.
Kör just nu ingen Tesla men har en Plaid på ingång. Håller med delvis, är inte alls lika självklart att välja Tesla längre men för mig finns det betydligt fler faktorer än leveranstid där de är ledande (där imponerar inte två år ;)) :

* Mjukvara i bilen (förstår inte hur det kan vara irrelevant för någon. Lagg tex är väl plågsamt för alla).
* Appen.
* Energieffektivitet (kanske Kia/Hyundai kan konkurrera).
* Prestanda.

Däremot har några stora konkurrensfördelar med tiden snarare blivit nackdelar imo:

* Autopilot
* Laddnätverk.
* Serviceupplevelsen.

Dessutom känns det ju mer och mer outdated att inte ha tex fungerande regnsensor.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Däremot har några stora konkurrensfördelar med tiden snarare blivit nackdelar imo:

* Autopilot
* Laddnätverk.
* Serviceupplevelsen.
Jag kan förstå AP och service i den här listan, men på vilket sätt menar du att SuC har blivit en nackdel med tiden? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Däremot har några stora konkurrensfördelar med tiden snarare blivit nackdelar imo:

* Autopilot
* Laddnätverk.
* Serviceupplevelsen.
Jag kan förstå AP och service i den här listan, men på vilket sätt menar du att SuC har blivit en nackdel med tiden? :?

/fth
Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.
Ok, då förstår jag, du menar alltså det abonnemang som ingår med köpet?

Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?

Integration med destinationsladdare håller jag helt med borde finnas i alla laddappar, märkesspecifika och "öppna", det är ju fortfarande bedrövligt dåligt med allt strul med detta när man är ute och reser i Europa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.
Ok, då förstår jag, du menar alltså det abonnemang som ingår med köpet?

Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?

Integration med destinationsladdare håller jag helt med borde finnas i alla laddappar, märkesspecifika och "öppna", det är ju fortfarande bedrövligt dåligt med allt strul med detta när man är ute och reser i Europa.

/fth
Nej, det håller jag inte med om. När jag nu snart börjar köra Plaid så får jag en dramtisk höjning av laddpriset. Det går inte (mig veterligen) att ens köpa det abonnemang jag har gratis via Audi (och även om det gick att köpa så vore det ju en nackdel att behöva betala).

Oavsett bil blir det två appar, en för Tesla, en för Ionity, men då dramtatisk högre priser med Teslan.

Sen då fördelen med destinationsladdare som sagt.

Enda reella fördelen imo med Teslan blir att man får tillgång till de SUC som är stängda för andra tillverkare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
dfa
Inlägg: 466
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dfa »

fth skrev:
Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?
För att det skall vara likvärdigt så kräver det ju att priserna är samma. Med VAG apparna så betalar du ju (typ) halva priset på Ionity idag jämfört med SuC
Beroende på hur mycket du reser så går det rätt fort att tjäna in månadskostnaden.
Nu har vi även en icke-Tesla men laddar med Elli även med Teslan eftersom det är så mycket billigare. Det tog 3 resor på tre veckor att (nästan) tjäna in årskostnaden för abonemanget.
Skriv svar