AP osäker omkörning skapade olycka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Quicktortoise
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 nov 2022 18:04

AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Quicktortoise »

Hej,

Lärde mig i körskolan att inte påbörja en omkörning när det är olämpligt. T.ex precis innan en påfart. Anledningen är att man hindrar bilen i högerfilen från att släppa på från påfarten. Detta lära fortfarande ut, har precis kollat upp det.

Hursomhelst, AP verkar inte ha koll på detta. Ni kan se resultaten här:
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1799
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av tor-ake »

Hm, jag hade nog avvaktat med omkörning, men det är ju inte så att alla bilar nödvändigtvis ska skifta ett steg vänster, den som är i högra filen och den som kommer på påfarten kan ju anpassa sina hastigheter också.

Inte solklart fall tycker jag. Men påfartsnubben gjorde "mest fel", därefter högerfilsnubben, och teslan var minst vållande. Och det skulle nog försäkringsbolaget också hålla med om.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Franz »

Quicktortoise skrev:
Hej,

Lärde mig i körskolan att inte påbörja en omkörning när det är olämpligt. T.ex precis innan en påfart. Anledningen är att man hindrar bilen i högerfilen från att släppa på från påfarten. Detta lära fortfarande ut, har precis kollat upp det.

Hursomhelst, AP verkar inte ha koll på detta. Ni kan se resultaten här:
Nu har jag inte koll på reglerna/utlärandet i Washington men alla regler är ju inte nödvändigtvis samma här och där. Skapandet av olyckan var knappast heller Teslans även om man kan argumentera för att den omkörda bilen kanske haft andra möjligheter att undvika den ifall det inte var en bil vänster om den. Panikutsvängingar åt vänster framför inbromsning tror jag dock inte är någon vinnande strategi.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av LarsL »

Vore kanske bättre om folk började följa reglerna lite mer noga. Kommer du inpå motorvägen ska du lämna företräde. Är någon i vänsterfilen ska du lämna företräde till den.

Drabbas ofta av personer som lägger sig i min döda-vinkel när jag kommer ikapp tex en lastbil i högerfilen. De gör det så klart för att ”vanligt folk” bara kastar sig ut i vänsterfilen när de kommer ikapp en lastbil. Men eftersom jag inte vill göra så så måste jag vänta på att bilen ska köra förbi…. Och trafiken blir bara sämre och sämre.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Andersen »

Quicktortoise skrev:
Hej,

Lärde mig i körskolan att inte påbörja en omkörning när det är olämpligt. T.ex precis innan en påfart. Anledningen är att man hindrar bilen i högerfilen från att släppa på från påfarten. Detta lära fortfarande ut, har precis kollat upp det.

Hursomhelst, AP verkar inte ha koll på detta. Ni kan se resultaten här:
Är det verkligen definitionen av "omkörning" att passera en bil i en annan fil på en tvåfilig väg? Låter helknas att skuldbelägga Teslaföraren för det som hände - och helt orimligt att jag inte ska få passera långsammare bilar bara för att det är en påfart. Blir väldigt ryckig trafik på motorvägarna annars...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av agehall »

Jag tolkar det som att TS bara vill trolla.

Filmen är ju inte från Sverige, så den har ingen relevans i relation till våra trafikregler. I Sverige kräver AP att föraren själv initierar omkörningen så det är helt upp till föraren när det sker. Och som det påpekats ska de som ska in på vägen lämna företräde.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1160
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av bjornnilsson »

Nog är det så. Tolkar texten som direktöversatt + detta:

Quicktortoise
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 nov 2022 18:04
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Curik »

Två sopor i trafiken som inte borde ha körtkort.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Jaegaern »

Klippet är ju bara flera dåliga förare i samma film, strutar egentligen att prata om det. Men i Sverige är det väl lag på att släppa på från påfart? Om någon kommer in ska man antingen byta fil, bromsa, eller öka hastigheten så en förare i påfartsfilen säkert kan komma på motorvägen?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Player »

Jaegaern skrev:
Klippet är ju bara flera dåliga förare i samma film, strutar egentligen att prata om det. Men i Sverige är det väl lag på att släppa på från påfart? Om någon kommer in ska man antingen byta fil, bromsa, eller öka hastigheten så en förare i påfartsfilen säkert kan komma på motorvägen?
Är väl den som kommer från påfarten som ska anpassa sin hastighet? Bromsa på motorvägen för att släppa in någon kan också ställa till med en del, beroende på fart. Ungefär som de som pallnitar för att släppa förbi gående där det inte ens är övergångsställe.
Men vad lagen säger är ju en annan sak, kör bilen på motorväg en viss hastighet är det ju ganska enkelt att anpassa sin egen hastighet och falla in istället för att han på motorvägen ska bromsa ner hela filen.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Jwe »

Fann denna artikel:
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... 235?page=1
Svaret från tjänsteman transportstyrelsen är väl det som gäller.

Utom i Jönköping enligt senare inlägg.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Mickep »

Tycker inte det är teslas fel. den körde i sin fil och inte heller bilen som oavsiktligt körde i och rearendade teslan (polisen brukar göra så för att stoppa bilar). Felet enligt mig är pickupen som körde in på huvudleden utan att lämna företräde och orsakade seriekrocken. pickuppen flydde fältet vilket självklart medförde problem för de två bilarna som blev skadade då båda försäkringsbolagen inte ansåg sig skyldiga.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Jaegaern »

Player skrev:
Jaegaern skrev:
Klippet är ju bara flera dåliga förare i samma film, strutar egentligen att prata om det. Men i Sverige är det väl lag på att släppa på från påfart? Om någon kommer in ska man antingen byta fil, bromsa, eller öka hastigheten så en förare i påfartsfilen säkert kan komma på motorvägen?
Är väl den som kommer från påfarten som ska anpassa sin hastighet? Bromsa på motorvägen för att släppa in någon kan också ställa till med en del, beroende på fart. Ungefär som de som pallnitar för att släppa förbi gående där det inte ens är övergångsställe.
Men vad lagen säger är ju en annan sak, kör bilen på motorväg en viss hastighet är det ju ganska enkelt att anpassa sin egen hastighet och falla in istället för att han på motorvägen ska bromsa ner hela filen.
Absolut, det kan skapa lite knasiga situationer, men jag tror lagen säger det.

Edit: Läste artikeln du länkade. Rimligt.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: AP osäker omkörning skapade olycka

Inlägg av Jeppe_E »

Quicktortoise skrev:
Hej,

Lärde mig i körskolan att inte påbörja en omkörning när det är olämpligt. T.ex precis innan en påfart. Anledningen är att man hindrar bilen i högerfilen från att släppa på från påfarten. Detta lära fortfarande ut, har precis kollat upp det.

Hursomhelst, AP verkar inte ha koll på detta. Ni kan se resultaten här:

Nej, antingen så bromsar man för att släppa in bilen på påfarten. Eller så ligger man kvar och då får föraren på påfarten anpassa sig. Videon du länkar till visar hur det kan gå när man är lite trött. Den visar inte att AP osäker omkörning skapar olycka. Men ett bra trollningsförsök.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar