Tvättborste till stålkastarna - var hitta?
Moderator: Redaktion
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Tvättborste till stålkastarna - var hitta?
Eftersom elbilen sällan besöker en mack och vi inte är några fanatiker av varken mackmat eller mackkaffe så tänkte jag köpa en tvättborste liknande de som de har på mackarna som vanligtvis används för att tvätta rutan och strålkastarna.
Någon som kan tipsa om var man hittar dessa?
Hittar massor av tvättborstar och dyligt men ingen som checkar alla tre:
- Skaft
- Mjuk borste
- Gummilist för rentorkning
Gärna matchande hink också...
Hur gör ni andra?
(bilen rullar 15 mil/dag och jag ids inte tvätta bilen varje dag)
Någon som kan tipsa om var man hittar dessa?
Hittar massor av tvättborstar och dyligt men ingen som checkar alla tre:
- Skaft
- Mjuk borste
- Gummilist för rentorkning
Gärna matchande hink också...
Hur gör ni andra?
(bilen rullar 15 mil/dag och jag ids inte tvätta bilen varje dag)
Tesla Model Y Performance
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Tvättborste till stålkastarna - var hitta?
Duger inte en sådan här?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Absolut!Nicke Nyfiken skrev:Duger inte en sådan här?
F-n, var det så enkelt. Har sonderat Biltema, Jul, C-O men sökte aldrig på "fönsterskrapa"...
Sökte du på "borste" som i rubriken så är det nog inte så konstigt, det är ju något helt annat.Arctic Drifter skrev:Absolut!Nicke Nyfiken skrev:Duger inte en sådan här?
F-n, var det så enkelt. Har sonderat Biltema, Jul, C-O men sökte aldrig på "fönsterskrapa"...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hrm, har inte ens tänkt tanken förut att ha en sån hemma, men det är ingen dum idé faktiskt 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Samma tanke här... Expressenlöpet imorgon: "Biltema stormat".Bjelke skrev:Hrm, har inte ens tänkt tanken förut att ha en sån hemma, men det är ingen dum idé faktiskt
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
What?spacecoin skrev:Samma tanke här... Expressenlöpet imorgon: "Biltema stormat".Bjelke skrev:Hrm, har inte ens tänkt tanken förut att ha en sån hemma, men det är ingen dum idé faktiskt

Det finns ju på alla mackar. Hur har ni lyckats undvikit tanken på att ha en egen sådan?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Precis en sån och en sprayflaska med (utspädd) fönsterputs har jag haft i frunken sen dag 1 med min Tesla, grymt skönt att slippa åka in på någon mack för att fixa rutan.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Har du något du lägger den i när den är blöt eller lägger du den bara i bakluckan?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- fth
- Teslaägare
Jag har min i frunken som sagt, och där har jag inget känsligt, jag brukar bara stänka av det värsta och slänga in den där, har inte varit något problem hittills.agehall skrev:Har du något du lägger den i när den är blöt eller lägger du den bara i bakluckan?
/fth
Mackar? Vad är det? Det är där jag undviker tanken...Nicke Nyfiken skrev:Det finns ju på alla mackar. Hur har ni lyckats undvikit tanken på att ha en egen sådan?

Aldrig haft behov att rengöra rutan. Det brukar ju regna titt som tätt och då försvinner ju insekter lätt mha torkarna.
Fågelskit däremot... det är dom där bra för att få bort.
(ja jag vet att det är "fel", men vad ska man göra när man bor vid kusten och har p-plats utan tak...)
Fågelskit däremot... det är dom där bra för att få bort.

- fth
- Teslaägare
När jag kör i Europa på sommaren så brukar det kunna bli rätt geggigt på rutan av insekter, som inte lossnar så lätt med bara torkarna, då är det bra med lite hårdför mekanisk rengöring när man stannar på SuC.taliz skrev:Aldrig haft behov att rengöra rutan. Det brukar ju regna titt som tätt och då försvinner ju insekter lätt mha torkarna.
Fågelskit däremot... det är dom där bra för att få bort.(ja jag vet att det är "fel", men vad ska man göra när man bor vid kusten och har p-plats utan tak...)
/fth
Nä om det inte regnar så lossnar de ju inte. Folk är väl olika med hur mkt skräp de tolererar i synfältet med tänker jag.fth skrev:När jag kör i Europa på sommaren så brukar det kunna bli rätt geggigt på rutan av insekter, som inte lossnar så lätt med bara torkarna, då är det bra med lite hårdför mekanisk rengöring när man stannar på SuC.taliz skrev:Aldrig haft behov att rengöra rutan. Det brukar ju regna titt som tätt och då försvinner ju insekter lätt mha torkarna.
Fågelskit däremot... det är dom där bra för att få bort.(ja jag vet att det är "fel", men vad ska man göra när man bor vid kusten och har p-plats utan tak...)
/fth
- Bjelke
- Teslaägare
Ja inte är det ofta man är på macken längre, det blir väl på ställen som Gävle SuC att man knallarspacecoin skrev:Mackar? Vad är det? Det är där jag undviker tanken...Nicke Nyfiken skrev:Det finns ju på alla mackar. Hur har ni lyckats undvikit tanken på att ha en egen sådan?
in på macken och köper nåt ibland (och lånar toan), men då står ju dom där hinkarna helt fel ändå liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Om man helt förträngt eller helt enkelt förnekar att man någonsin kört fossilbil innan man skaffade elbil, så förstår jag att det kan uppfattas som en nyhet med en fönsterskrapa med svamp.Bjelke skrev:Ja inte är det ofta man är på macken längre, det blir väl på ställen som Gävle SuC att man knallarspacecoin skrev:Mackar? Vad är det? Det är där jag undviker tanken...Nicke Nyfiken skrev:Det finns ju på alla mackar. Hur har ni lyckats undvikit tanken på att ha en egen sådan?
in på macken och köper nåt ibland (och lånar toan), men då står ju dom där hinkarna helt fel ändå liksom…

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Du missade ordvitsen med "tanken"? Jag tyckte den var rätt fyndig.Nicke Nyfiken skrev:Om man helt förträngt eller helt enkelt förnekar att man någonsin kört fossilbil innan man skaffade elbil, så förstår jag att det kan uppfattas som en nyhet med en fönsterskrapa med svamp.Bjelke skrev:Ja inte är det ofta man är på macken längre, det blir väl på ställen som Gävle SuC att man knallarspacecoin skrev:Mackar? Vad är det? Det är där jag undviker tanken...Nicke Nyfiken skrev:Det finns ju på alla mackar. Hur har ni lyckats undvikit tanken på att ha en egen sådan?
Hur som helst så har i alla fall jag inte varit inne på en mack mer än tre ggr de senaste tre åren.
- Bjelke
- Teslaägare
Nej absolut ingen nyhet, bara att det är så otroligt sällan man befinner sig på en mack numera bara…Nicke Nyfiken skrev:Om man helt förträngt eller helt enkelt förnekar att man någonsin kört fossilbil innan man skaffade elbil, så förstår jag att det kan uppfattas som en nyhet med en fönsterskrapa med svamp.Bjelke skrev:Ja inte är det ofta man är på macken längre, det blir väl på ställen som Gävle SuC att man knallarspacecoin skrev:Mackar? Vad är det? Det är där jag undviker tanken...Nicke Nyfiken skrev:Det finns ju på alla mackar. Hur har ni lyckats undvikit tanken på att ha en egen sådan?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
Jag undviker också mackar ”aktivt”, med en dunk spolarvätska och en batteridriven kompressor i frunken (förutom fönsterskrapan då) så har jag inte behövt besöka en mack på flera år.
/fth
/fth
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Jo, men för mig så är även "fönsterskrapa" något annat än en sådan härtaliz skrev:Sökte du på "borste" som i rubriken så är det nog inte så konstigt, det är ju något helt annat.

Aldrig behov av att rengöra strålkastarna heller? Det var min primära orsak...taliz skrev:Aldrig haft behov att rengöra rutan. Det brukar ju regna titt som tätt och då försvinner ju insekter lätt mha torkarna.
Nu med saltade vägar så bygger det på rätt snabbt och Teslan har ju ingen utrustning för att rengöra strålkastarna.
Jag köpte i alla fall en "fönsterskrapa med gummilist" på Biltema igår, funkade helt ok. Testade imorse vid -8 C så vattnet frös på rätt snabbt, men rent blev det!
- Bjelke
- Teslaägare
Köpte en precis nyss också 
Jag fattar fortfarande inte att jag inte tänkt på det här för länge sedan (alltså redan på
fossilare-tiden)

Jag fattar fortfarande inte att jag inte tänkt på det här för länge sedan (alltså redan på
fossilare-tiden)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Exakt den fönsterskrapan, och ett antal rengöringsflaskor har jag bak i bilen, antingen i det undre trunkfacket eller i facket till vänster vid hjulhuset.Nicke Nyfiken skrev:Duger inte en sådan här?

Denna flaska har jag med färdigblandad spolarvätska, som är perfekt att spray direkt på kamerorna (utan skrapa eller dukar som lätt kan repa speciellt backkameran):

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nope, nuförtiden har ju bilar så kraftiga lampor att det lyser bra även med smuts på dem IMO.Arctic Drifter skrev:Aldrig behov av att rengöra strålkastarna heller? Det var min primära orsak...taliz skrev:Aldrig haft behov att rengöra rutan. Det brukar ju regna titt som tätt och då försvinner ju insekter lätt mha torkarna.
Nu med saltade vägar så bygger det på rätt snabbt och Teslan har ju ingen utrustning för att rengöra strålkastarna.
Förr hade de ju spolning och i vissa fall t.o.m. torkare, men det krävdes väl när de hade ljusstyrka som en gammal ficklampa.