Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsaR »

pejvic skrev:
taliz skrev:
Ahh då förstår jag. Living on the edge. :mrgreen:
Nja, det är inte spekulation eller business... jag använder grejerna.
Tack för att du håller koll!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

niklas12 skrev:
pejvic skrev:
niklas12 skrev:
pejvic skrev:
Det är så SJUUUKT mycket fula bilfirmor som lägger ut importer och döljer skyltarna.
Jag har kollat upp varenda 22a.

Om du har en RIKTIG 22:a med N i chassinumret så vänder du ut den på 715 direkt och med vinterdäck 720.
Har du vinterhjul original alltså inklusive fälgar till både vinter och sommar så har du 730+.

Annonsera med bra annons och dölj för tusan inte registreringsnumret i annonsen.
Det är sjukt skumt att göra så och jag kan inte fatta varför man döljer identiteten på bilen man skall sälja.

Och som någon sa här ovan i tråden så glöm att det gått någon riktig 2022 på kvd under 700.
Det har sålts lite 2021:or och som sagt en import äkta 22a för 690 plus inrop vilket är 700.000:-
Har kollat allihop sen augusti. Så det stämmer INTE.
Finns en hel del billiga Model3 till salu på blocket
Här är en 2022 för 525”

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /105040653

En till för 539”

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /105125746

Nr 1 många mil och ev import. EJ inknappad ens anonymt hos Blocket med regnr
Nr 2, IMPORT. de jobbar med dolda importbilar endast.

Man kan inte jämföra sin egna svensksålda med en import.
1:a bilen
2000mil och uttagen i mars 1ägare
Vart hittar du att den är import?

569” svensksåld på firma
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /104511305

Varför betala 150.000kr mer ?
Nä ingen skall kanske betala 150 mer. Det är för dyrt. Men oavsett så är första bilen på samman nivå som den kostade ny i Sverige.
- men det är en import.

Jag slår vad 1000kr mot 100kr. skriv PM om du vill sätta emot :D

Det blir en sjuk prispåverkan när folk slår in på blocket och kollar vad de 5 billigaste kollar när de skall sälja sin bil.
Och lägger den 10.000 under... Och sen är alla 5 billigaste import..
Egentligen borde blocket ha en stjärna på alla import. Känns lite bluff-och-båg med alla annonser som ser ut som fabriksnya svenska bilar med dolda registreringsnummer som alla är importerade. Kan inte bara fatta att tex Autoperformance bara skriver att bilarna är importerade i annonserna. De skäms tydligen över att de vilseleder folk
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

pejvic skrev:
niklas12 skrev:
pejvic skrev:
niklas12 skrev:
pejvic skrev:
Det är så SJUUUKT mycket fula bilfirmor som lägger ut importer och döljer skyltarna.
Jag har kollat upp varenda 22a.

Om du har en RIKTIG 22:a med N i chassinumret så vänder du ut den på 715 direkt och med vinterdäck 720.
Har du vinterhjul original alltså inklusive fälgar till både vinter och sommar så har du 730+.

Annonsera med bra annons och dölj för tusan inte registreringsnumret i annonsen.
Det är sjukt skumt att göra så och jag kan inte fatta varför man döljer identiteten på bilen man skall sälja.

Och som någon sa här ovan i tråden så glöm att det gått någon riktig 2022 på kvd under 700.
Det har sålts lite 2021:or och som sagt en import äkta 22a för 690 plus inrop vilket är 700.000:-
Har kollat allihop sen augusti. Så det stämmer INTE.
Finns en hel del billiga Model3 till salu på blocket
Här är en 2022 för 525”

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /105040653

En till för 539”

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /105125746

Nr 1 många mil och ev import. EJ inknappad ens anonymt hos Blocket med regnr
Nr 2, IMPORT. de jobbar med dolda importbilar endast.

Man kan inte jämföra sin egna svensksålda med en import.
1:a bilen
2000mil och uttagen i mars 1ägare
Vart hittar du att den är import?

569” svensksåld på firma
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /104511305

Varför betala 150.000kr mer ?
Nä ingen skall kanske betala 150 mer. Det är för dyrt. Men oavsett så är första bilen på samman nivå som den kostade ny i Sverige.
- men det är en import.

Det blir en sjuk prispåverkan när folk slår in på blocket och kollar vad de 5 billigaste kollar när de skall sälja sin bil.
Egentligen borde blocket ha en stjärna på alla import. Känns lite bluff-och-båg med alla annonser som ser ut som fabriksnya svenska bilar med dolda registreringsnummer som alla är importerade. Kan inte bara fatta att tex Autoperformance bara skriver att bilarna är importerade i annonserna. De skäms tydligen över att de vilseleder folk
Men vad är det som gör att import ska vara så mycket mindre värt?
Det enda som skiljer är att en svensksåld bil har vagnskadeförsäkring de första 3 åren. Bilarna i sig är identiska och alla garantier är lika.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är inte alla Teslabilar importerade till Sverige?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Off Grid Byggaren skrev:
Är inte alla Teslabilar importerade till Sverige?
Nä, de tillverkas i en källarlokal här i Köping. :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

Leo skrev:

KVD fick 689500kr för en vit 22, 900mil häromdagen
NEJ! Syftar du på bilen med regnummer JAA+XXX så är den tillbaks på KVD med avslut 20/11.
Antar att budgivaren som lade högst bud vid tidigare budgivning backade ur då KVD hade fel information i blocket annonsen där man påståd att bilen var svensksåld....
Det gäller att se upp med alla importer
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tesla82 skrev:
Annonser på blocket för model y har minskat från 150 till 84 på drygt en vecka. Utbudet är inte galet stort för den modellen iaf.
MY har ju inte funnits i så många år på den svenska marknaden så det är ju inte så märkligt. Vänta tills det gått ca tre från när MY började säljas i hyfsade volymer så kommer beg.läget högst troligen att se betydligt bättre och större ut.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

[
- men det är en import.

Egentligen borde blocket ha en stjärna på alla import. Känns lite bluff-och-båg med alla annonser som ser ut som fabriksnya svenska bilar med dolda registreringsnummer som alla är importerade. Kan inte bara fatta att tex Autoperformance bara skriver att bilarna är importerade i annonserna. De skäms tydligen över att de vilseleder folk[/quote]

Det enda som skiljer är att en svensksåld bil har vagnskadeförsäkring de första 3 åren. Bilarna i sig är identiska och alla garantier är lika.[/quote]

Helt ärligt så verkar det vara befintliga ägare som vill hålla upp sitt eget värde på svensksålda bilar som ropar varg, det är som du säger. Prisar man in försäkringen så…
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Precis. Det är ju säljare av svensksålda som påpekar det och förväntar sig ett högre pris. Den som säljer en sidoimporterad berättar ju inte frivilligt av samma orsak.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det var konstiga spekulationer...

jag har inget emot att köra importerat och har gjort det innan, både bilar jag tagit in själv men också som jag köpt i sverige.
Men faktum kvarstår att en Y och 3 är värd minst 50.000 mindre som importerad.

Det finns många orsaker till det, en orsak nämner ni ovan och skillnaden i försäkring kanske inte blir brutal för en del men de som är i fel ålder och bor i storstad kan bara där förlora 50 på 3år bara på den detaljen.

Nästa detalj är att många bilhandlare inte vill ta in bilen i inbyte eller köpa in den alls.
Med mindre tänkbara köpare så sjunker värdet på bilen.

När det gäller osäkerheten hos privatköpare där många heller inte vill köpa en import så skulle jag tro att det handlar om att man som normal svensk har svårt att se var bilen varit innan. Ser man i historiken att den varit hos en specifik person/familj på en liten ort i sverige så litar man på att bilen är skött på nåt sätt tror jag. -jag ser ingen annan anledning. Kanske ännu viktigare på batteribilar att försöka se historiken och hoppas att personen skött bilen. Eller rentav köpa den av första ägaren direkt.

Oavsett så är det fakta och jag tror inte man påverkar priset eller rädslan för import genom att skriva det i ett forum.
Testa själv att ringa Riddermarks eller någon och uppge ett regnr på en importerad Tesla så får du se :lol:
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Blipblop skrev:
[
- men det är en import.

Det enda som skiljer är att en svensksåld bil har vagnskadeförsäkring de första 3 åren. Bilarna i sig är identiska och alla garantier är lika.[/quote]

Helt ärligt så verkar det vara befintliga ägare som vill hålla upp sitt eget värde på svensksålda bilar som ropar varg, det är som du säger. Prisar man in försäkringen så…[/quote]

Har ju historiskt sett varit sjukt mycket fuffens när det gäller import (främst under 90-talet ..) så antar det sitter kvar i folks medvetande. Folk är ofta varken rationella eller logiska, allra minst när det gäller bilköp.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Försök till sammanfattning
Nackdelar med import

- ingen VSG
- Ev sämre försäkringsvillkor på importerade bilar, som högre självrisker
- Svårare att kolla upp historik, därmed större risk att bli lurad (omlackad, reparerad, dåligt skött)
- Svårare att sälja och lägre andrahandsvärde
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Som säljare är det ju något man får förhålla sig till även om det är orationellt.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Även vikoperdinbil.se svarar att dom inte vill ha en model s, så även om inte marknaden för s/x är död så är den banne mig lite slapp i alla fall.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

pejvic skrev:

jag har inget emot att köra importerat och har gjort det innan, både bilar jag tagit in själv men också som jag köpt i sverige.

Det finns många orsaker till det, en orsak nämner ni ovan och skillnaden i försäkring kanske inte blir brutal för en del men de som är i fel ålder och bor i storstad kan bara där förlora 50 på 3år bara på den detaljen.

Nästa detalj är att många bilhandlare inte vill ta in bilen i inbyte eller köpa in den alls.

När det gäller osäkerheten hos privatköpare där många heller inte vill köpa en import så skulle jag tro att det handlar om att man som normal svensk har svårt att se var bilen varit innan. Ser man i historiken att den varit hos en specifik person/familj på en liten ort i sverige så litar man på att bilen är skött på nåt sätt tror jag. -jag ser ingen annan anledning. Kanske ännu viktigare på batteribilar att försöka se historiken och hoppas att personen skött bilen. Eller rentav köpa den av första ägaren direkt.

Oavsett så är det fakta och jag tror inte man påverkar priset eller rädslan för import genom att skriva det i ett forum.
Testa själv att ringa Riddermarks eller någon och uppge ett regnr på en importerad Tesla så får du se :lol:
Vad har storleken på köparen med värdet att göra? :roll: ( :lol: )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Walker skrev:
pejvic skrev:

Större pojkar har mer pengar :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare

Inlägg av Domenix »

pejvic skrev:
Walker skrev:
pejvic skrev:

Större pojkar har mer pengar :lol: :lol:
Brukar va tvärtom ju, liten måste kompensera med något :roll:
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11741XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11748XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP QS Beställd 2024-11-14 RN12316XXXX FSD Levererad ----TBD----
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Domenix skrev:
pejvic skrev:
Walker skrev:
pejvic skrev:

Testa själv att ringa Riddermarks eller någon och uppge ett regnr på en importerad Tesla så får du se Bild
Vad har storleken på köparen med värdet att göra? :roll: ( Bild )

Större pojkar har mer pengar Bild Bild
Brukar va tvärtom ju, liten måste kompensera med något :roll:
Precis!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
Nackdelar med import

- ingen VSG
- Svårare att kolla upp historik, därmed större risk att bli lurad (omlackad, reparerad, dåligt skött)
VSG innebär ju en galet hög självrisk, 13-14 loppor om inte jag minns fel.
Dvs tvingas man nyttja den någon gång under de 3 åren, vilket man nog får anta det är hög risk för, så har det typ kostat skillnaden vs helförsäkring.
Alternativt får man köpa någon tilläggsförsäkring som sänker självrisken, men då har man återigen betalat en stor del av mellanskillnaden vs helförsäkring.
Kort sagt är VSG med hög självrisk i det närmaste värdelöst IMO.

Är det dyrare försäkring på importerat? Jag har inte noterat någon direkt skillnad när jag kollat runt.

Skulle det vara lättare att kolla historik i Sverige menar du? Det finns ingen "journal" över vad som blivit gjort, eller inte gjort, på en bil här.

Jag tror inte det är så mkt svårare att sälja numera. Sen bilar blev helfordonsgodkända på EU-nivå så är det ju mer eller mindre samma bil som säljs på hela kontinenten. Det som skiljer är att vissa paket ibland är standard på en marknad och inte på en annan. Men Tesla har ju inget sånt, det är exakt samma bil här som i Tyskland eller Spanien.
Sen är det ju också så att även om man får mindre betalt när man säljer så har man ju också betalt mindre när man köpte.
Om du köper en TV för 10k och säljer den för 8k så har du inte förlorat mer än om du köper samma TV för 12k och säljer för 10k. Däremot har du bundit upp mindre kapital, vilket normalt brukar vara en fördel.
Vanligt folk har typ noll koll förövrigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
WALL-E
Teslaägare

Inlägg av WALL-E »

Varför denna svada av gissningar. Samma diskussion fördes på 90 talet, när bilar importerades från Tyskland. Sen igen när nya exportbilar från Storbritannien gick att handla med bra marginal.

Export från Storbritannien
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=258422

På 90 talet fanns det säkert många varningstecken.
Men en Tesla som är ca 6-12 månader, varför skulle denna vara sämre skick en motsvarade svensk?

På elbil.se kan man läsa följande (https://alltomelbil.se/bonusknepet-tysk ... l-sverige/)

Sedan 2020 erbjuder Tyskland en generös bonus till den som väljer att köpa elbil. Totalt kan man få upp till 9000 euro vilket motsvarar ungefär 95 000 kronor. Staten betalar 6 000 euro och återstående 3 000 euro betalas av biltillverkaren.

Många tyskar har funnit att systemet kan utnyttjas. Efter ett halvår när bonusen är utbetald kan bilen säljas vidare till ett pris som överstiger priset efter bonus. Bilen går då ofta på export, oftast till Danmark, Sverige eller Norge.

Ungefär samma beteende som svenska handlare !
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

WALL-E skrev:
10 år gammal forumtråd med vår vän Verdi i högform :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

taliz skrev:
Tellus skrev:
Nackdelar med import

- ingen VSG
VSG innebär ju en galet hög självrisk, 13-14 loppor om inte jag minns fel.
Dvs tvingas man nyttja den någon gång under de 3 åren, vilket man nog får anta det är hög risk för, så har det typ kostat skillnaden vs helförsäkring.
Alternativt får man köpa någon tilläggsförsäkring som sänker självrisken, men då har man återigen betalat en stor del av mellanskillnaden vs helförsäkring.
Kort sagt är VSG med hög självrisk i det närmaste värdelöst IMO.

Är det dyrare försäkring på importerat? Jag har inte noterat någon direkt skillnad när jag kollat runt.

Skulle det vara lättare att kolla historik i Sverige menar du? Det finns ingen "journal" över vad som blivit gjort, eller inte gjort, på en bil här.

Jag tror inte det är så mkt svårare att sälja numera. Sen bilar blev helfordonsgodkända på EU-nivå så är det ju mer eller mindre samma bil som säljs på hela kontinenten. Det som skiljer är att vissa paket ibland är standard på en marknad och inte på en annan. Men Tesla har ju inget sånt, det är exakt samma bil här som i Tyskland eller Spanien.
Sen är det ju också så att även om man får mindre betalt när man säljer så har man ju också betalt mindre när man köpte.
Om du köper en TV för 10k och säljer den för 8k så har du inte förlorat mer än om du köper samma TV för 12k och säljer för 10k. Däremot har du bundit upp mindre kapital, vilket normalt brukar vara en fördel.
Vanligt folk har typ noll koll förövrigt.
Håller med.

VSG som man får på svensksålda bilar är inte värt särskilt mycket om man inte tycker det är okej att betala 14.000:- i självrisk. Jag har av nyfikenhet frågar försäkringsbolaget (när jag försäkrade en importerad Model S) hur mycket en vagnskadeförsäkring med så hög självrisk skulle kosta. Runt 3500 - 4000 kr/år. Men de säljer inte så dåliga försäkringar till privatpersoner fick jag till svar. Istället fick jag betala runt 5000:- /år för vagnskadeförsäkringen med en självrisk på 3000:-

Så värdet är inte mycket mer än 10k i teorin och då har man en skyhög självrisk. Så i praktiken fullständigt värdelöst i min värld. Det är en No-brainer för mig om det gick att välja. Jag hade hellre tagit de pengarna och lagt till några tusenlappar för att få en helförsäkring med normal självrisk istället.

Och det var inte dyrare att försäkra en importerad S än en svensksåld hos LF.

Mycket kring importfobin är kvarlevor från 90-talet då det stals importerade bilar på löpande band, och vägmätarna var duktigt skruvade. Försäkringsbolagen fick höga kostnader för rasade motorer och växellådor då bilarna ofta hade gått mycket längre än vad mätarna visade. Så då var det högre försäkringspremier för importerade bilar, vilket var väl befogat. Idag är det inte ett problem på moderna bilar.

Det är naturligtvis de svenska generalagenterna som gör allt de kan för att hålla liv i myten att allt direktimporterat är pestsmittat och inte vilja byta in bilarna. Trist bara att många konsumenter tror på myterna och till och med bidrar till att de får leva vidare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Håller med om att det är trist att myterna lever kvar. Har inget emot import och skulle kunna köra det själv.
Bara man förhåller sig till det när man köper och betalar mindre, alternativt importerar den själv (finns bra utbud i Tyskland tex)

Sen måste man också ha klart för sig att vissa inte vill ha den alls. Särskilt många firmor ger kalla handen vid inbyte eller inköp.

Bilen som sådan är det inget problem med.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

pejvic skrev:
Håller med om att det är trist att myterna lever kvar. Har inget emot import och skulle kunna köra det själv.
Bara man förhåller sig till det när man köper och betalar mindre, alternativt importerar den själv (finns bra utbud i Tyskland tex)

Sen måste man också ha klart för sig att vissa inte vill ha den alls. Särskilt många firmor ger kalla handen vid inbyte eller inköp.

Håller med fullständigt!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
pejvic skrev:

Håller med fullständigt!
Så ni tycker det är trist men vill inte själva betala lika mycket för en importerad bil?
Skriv svar