Tesla Model Y 2022, 2023 Long ranger eller performance?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

kungcc

Tesla Model Y 2022, 2023 Long ranger eller performance?

Inlägg av kungcc »

Hej,

Jag äger en Peugeot e-2008 idag men vill byta ut den till att ha en elbil som primärbil. Men undrar mobbat ska sikta på en Model Y Long Range eller Perfeomance? Och ska jag vänta till 2023 modellerna är ute eller är de redan det? Hjälp mig att reda ut allt är ni snälla :-)

Med vänliga hälsningar, Carl
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla Model Y 2022, 2023 Long ranger eller performance?

Inlägg av slugger75 »

kungcc skrev:
Hej,

Jag äger en Peugeot e-2008 idag men vill byta ut den till att ha en elbil som primärbil. Men undrar mobbat ska sikta på en Model Y Long Range eller Perfeomance? Och ska jag vänta till 2023 modellerna är ute eller är de redan det? Hjälp mig att reda ut allt är ni snälla :-)

Försök provköra en Long Range. Plattan i mattan. Om du är besviken med accelerationen och har gott om pengar så ta en Performance.

Strunta i modellår. Små förbättringar kommer hela tiden. Små prisökningar också. Slå till när du är redo. Lycka till!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

slugger75 skrev:
kungcc skrev:
Hej,

Försök provköra en Long Range. Plattan i mattan. Om du är besviken med accelerationen och har gott om pengar så ta en Performance.

Strunta i modellår. Små förbättringar kommer hela tiden. Små prisökningar också. Slå till när du är redo. Lycka till!
Håller med slugger75. Jag personligen är helt nöjd med LR (Model 3). Ytterst sällan jag behöver trycka "pälle i botten" mer än att jag vill känna "skjutet". Gör det helst när det inte finns några bilar framför mig då det är väldigt mycket kraft som släpps lös. Vid omkörning behövs det sällan om det inte är en "idiot" omkörning man skall göra. Men jag är 55+ och kanske börjar bli gammal och tråkig. :D

Bry dig inte om årsmodeller det enda som har viss betydelse är att när Tesla ändrat tillverkningsår på sina bilar blir det en ny lista att gå efter från SKV och som ligger till grund för förmånsvärdet och eventuell bonus.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

kungcc skrev:
.../ undrar om jag ska sikta på en Model Y Long Range eller Perfeomance? Och ska jag vänta till 2023 modellerna är ute eller är de redan det? Hjälp mig att reda ut allt är ni snälla :-) /...
Vet inte, men tror att Tesla snart kommer att börja levererera 2023 års modeller (ifall de inte redan har börjat). Som jag förstått det så vet man vilken årsmodell det är på bilen genom en bokstav i bilens serienummer.

Precis som skrivits ovan så är årsmodell inte så 'påtagligt' hos Tesla som det kanske kan vara hos andra tillverkare. Men om du vill ha en 2023 så gissar jag att det bara är att tala med en Sales Adviser hos Tesla så kan de säkert beställa en sån åt dig 'redan' nu.

Som redan skrivits i tråden är väl en Long Range det 'rimligare' alternativet här. Men det är ju ingen större skillnad på bilarna. Det är ju dina pengar, och om du vill ha en Performance så kommer du väl ångra dig om du inte köper en. En sak som kan vara bra att tänka på är att så pass tunga och motorstarka bilar som det här kan slita däck rätt mkt snabbare än t.ex en VW Golf Kombi med 110-200 hk...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

I dagsläget verkar de som levererats hittills i år vara bäst.
Det skedde en del förbättringar Q1 och många av de som kommer i Q4 kommer sakna parkeringsassistans.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
kungcc

Inlägg av kungcc »

Tack för svaren.

Hur är det med fjädringen, buller och stötighet? Är det någon skillnad på performance kontra Long range i de avseenden?

Om jag skulle jämföra att köpa en Audi e-tron, vad tror ni då?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

kungcc skrev:
Tack för svaren.

Hur är det med fjädringen, buller och stötighet? Är det någon skillnad på performance kontra Long range i de avseenden?

Om jag skulle jämföra att köpa en Audi e-tron, vad tror ni då?
Ja, Performance (som är tillverkade i Tyskland) är mindre stötigare än LR, men de LR som levereras nu har nog uppdaterad fjädring oavsett tillverkningsland.

SwedishAdvocate

kungcc skrev:
.../ Om jag skulle jämföra att köpa en Audi e-tron, vad tror ni då?
Gäller frågan köp av utgående modellen av e-tron eller en beställning av den nya uppdaterade versionen som väl t.ex. har rätt mycket större batterikapacitet än gamla?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

E-tron har fantastisk komfort, halvkassa standardstolar dock.

Är också ett skepp att häva runt i stan och parkera.

Skulle säga att E-tron har rätt dåligt bagageutrymme också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kör man mkt motorväg och vill ha maximal komfort så är nog etron att föredra.
I typ alla övriga fall är nog Y att föredra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kungcc

Inlägg av kungcc »

Tack, bra svar. Nej var nog den nya q8 e-tron jag hade i åtanke, men antar att förmånsvärdet är typ 2000 kr mer än tesla y och ungefär samma månadskostnad för företaget.

Jag ska se om jag kan provköra en Y.

Btw, jag har hört att de tagit bort tex parkeringssensorer och kör bara med kamera på 2023 Model Y. Är det annat de tagit bort om man köper ny?
SwedishAdvocate

kungcc skrev:
.../ Btw, jag har hört att de tagit bort tex parkeringssensorer och kör bara med kamera på 2023 Model Y. Är det annat de tagit bort om man köper ny?
Det är meningen att bilens kameror ska kunna erbjuda samma funktioner vid parkering som parkeringssensorerna gjorde (eller åtminstone nästan lika bra/exakt). Så vitt jag vet så har dock Tesla inte implementerat den här kameralösningen än. Det har skrivits en del om det här i andra trådar på forumet. Tror att det för nuvarande inte är känt när den ersättande kameralösningen kommer finnas som skarp funktion i bilarna utan parkeringssensorer. Man kan ju tycka att det inte borde vara så långt borta – men som sagt – jag vet inte...
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

taliz skrev:
Teslans mjukvara, app och energieffektivitet Är flera år före alla VW gruppens el-törstiga bilar med pinsamt usla mjukvara och appar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

taliz skrev:
Cd för Q8 e-tron är tydligen sänkt från 0,26 till 0,24. Model Y har 0,23. Men Cd är ju inte hela luftmotståndet... Å andra sidan har ju Q8 e-tron tydligen fått större batteri, så den kanske kommer ha liknande räckvidd i 100-120 km/h som en Model Y...

Det här dock bara ett lekmansresonemang, så om räckvidd i höga hastigheter är viktigt, så kanske det ovanstående är värt att undersöka vidare...
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

SwedishAdvocate skrev:
kungcc skrev:
.../ Btw, jag har hört att de tagit bort tex parkeringssensorer och kör bara med kamera på 2023 Model Y. Är det annat de tagit bort om man köper ny?
Det är meningen att bilens kameror ska kunna erbjuda samma funktioner vid parkering som parkeringssensorerna gjorde (eller åtminstone nästan lika bra/exakt). Så vitt jag vet så har dock Tesla inte implementerat den här kameralösningen än. Det har skrivits en del om det här i andra trådar på forumet. Tror att det för nuvarande inte är känt när den ersättande kameralösningen kommer finnas som skarp funktion i bilarna utan parkeringssensorer. Man kan ju tycka att det inte borde vara så långt borta – men som sagt – jag vet inte...
De ska enligt några källor släppt stöd för det i .40.4 releasen. Dock inte helt bekräftat. Tror inte det ligger långt bort oavsett.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

kungcc skrev:
Tack, bra svar. Nej var nog den nya q8 e-tron jag hade i åtanke, men antar att förmånsvärdet är typ 2000 kr mer än tesla y och ungefär samma månadskostnad för företaget.

Jag ska se om jag kan provköra en Y.

Btw, jag har hört att de tagit bort tex parkeringssensorer och kör bara med kamera på 2023 Model Y. Är det annat de tagit bort om man köper ny?
Köp Q8 E tron !
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Skulle kunna hålla med föregående men försöker med en kort utläggning. Nya Q8 55 lär väl komma minst 10 mil längre än Y om man får tror på hans ca 35 mil. Audin är tystare och mindre stötig och bagaget är fullt tillräckligt, jag har en hundbur som tar upp halva och ändå klarar vi oss bra fast vi är 4 personer. Som någon annan sa i annan tråd så känns Y nästan 200 kkr för dyr i jämförelse. Kör på en Q8.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev:
SwedishAdvocate skrev:
kungcc skrev:
De ska enligt några källor släppt stöd för det i .40.4 releasen. Dock inte helt bekräftat. Tror inte det ligger långt bort oavsett.
Fast det kommer ju aldrig att fungera i praktiken, inte ens efter 5-6 år som i fallet med avbländningsautomatik.

SwedishAdvocate

mikebike skrev:
Fast det kommer ju aldrig att fungera i praktiken, inte ens efter 5-6 år som i fallet med avbländningsautomatik.
Det verkar ju råda delade meningar om det på forumet. Jag kan ju tycka att det vore konstigt ifall Tesla ändrar sensorerna till en sån basic-grej som parkeringshjälp utan att först åtminstone ha någon slags fungerande prototyp av något slag så att de vet att det faktiskt går att göra...
SwedishAdvocate

Dafro skrev:
Skulle kunna hålla med föregående men försöker med en kort utläggning. Nya Q8 55 lär väl komma minst 10 mil längre än Y om man får tror på hans ca 35 mil. /... [Min understrykn.]
Vem då?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
Det verkar ju råda delade meningar om det på forumet. Jag kan ju tycka att det vore konstigt ifall Tesla ändrar sensorerna till en sån basic-grej som parkeringshjälp utan att först åtminstone ha någon slags fungerande prototyp av något slag så att de vet att det faktiskt går att göra...
Ja, det är konstigt.
Vi har ju facit från Teslas andra system, och i detta fall finns inte ens några pålitliga kameror bilen kan använda.
Bara att de tar bort sensorerna innan det finns något alternativ är ju illa nog.
Fansen hävdar dels att Tesla snart har löst detta, dels att de inte behövs om man kan köra bil.

Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Tesla kan säkert lösa det med kamerorna halvbra på ett par års tid. Kanske duger, då halvbra beskriver funktionen hos de USS jag använt hittills.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Dafro skrev:
Skulle kunna hålla med föregående men försöker med en kort utläggning. Nya Q8 55 lär väl komma minst 10 mil längre än Y om man får tror på hans ca 35 mil. Audin är tystare och mindre stötig och bagaget är fullt tillräckligt, jag har en hundbur som tar upp halva och ändå klarar vi oss bra fast vi är 4 personer. Som någon annan sa i annan tråd så känns Y nästan 200 kkr för dyr i jämförelse. Kör på en Q8.
Etron q8 WLTP 582km (med största batteriet)
Model Y WLTP 565km

Model Y ca 30% energieffektivare och snabbare
Andra Tesla fördelar
- ingen service, garantin 4/8år gäller ändå
- stor lättanvänd skärm
- Youtube, netflix, spel, internet
- Spotify
- Vaktläge
- Dashcam
- Trådlösa uppdateringar
- Servicebil kommer hem gratis eller till jobbet, under garantitid
- Dog mode/ camp mode
- Stabil app
- Pruttkudde
Med mera

Men provköra är bäst, är väldigt olika bilar
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
SwedishAdvocate

Tellus skrev:
Dafro skrev:
Model Y WLTP 565km /...
Kan vara bra att tänka på att genomsnittshastigheten i WLTP är ca 46,5 km/h...

Så min gissning är att en Model Y kommer komma längre än en Q8 e-tron i hastigheter runt 100-120 km/h.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
Dafro skrev:
Model Y WLTP 565km /...
Kan vara bra att tänka på att genomsnittshastigheten i WLTP är ca 46,5 km/h...

Så min gissning är att en Model Y kommer komma längre än en Q8 e-tron i hastigheter runt 100-120 km/h.
Dafro menade nog att Y går 10 mil längre i dessa farter :)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Skriv svar