Elon Musk tror på medborgarjournalistik på twitter

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Swede1

Elon Musk tror på medborgarjournalistik på twitter

Inlägg av Swede1 »

Elon Musk

·
Nov 11, 2022
@elonmusk
·
Follow
As Twitter pursues the goal of elevating citizen journalism, media elite will try everything to stop that from happening

Elon Musk

@elonmusk
·
Follow
Mainstream media will still thrive, but increased competition from citizens will cause them to be more accurate, as their oligopoly on information is disrupted
7:05 PM · Nov 11, 2022

https://www.hindustantimes.com/business ... 22284.html

Att diskutera? Är Elon ute och drömmer igen? Eller har han rätt? Är Tesla club Sweden medborgarjournalistik? Är journalistiken ett oligopol? Varför behövs twitter för medborgarjournalistik? Vad är medborgarjournalistik? Behövs det öht?
SwedishAdvocate

Re: Elon Musk tror på medborgarjournalistik på twitter

Inlägg av SwedishAdvocate »

Swede1 skrev:
.../ Varför behövs twitter för medborgarjournalistik? Vad är medborgarjournalistik? Behövs det öht?
Man kan ju t.ex. kolla på alla OSINT-källor som skriver om kriget i Ukraina. De ledande där brukar ju stämma rätt ofta. Och de publicerar ju ofta rätt många gånger ganska mkt snabbare än traditionella medier...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Swede1 skrev:
.../ Är journalistiken ett oligopol? /...
Antar att Elon till stor del syftar på en amerikansk kontext...

Hur många större nyhetskällor som t.ex. nyhets-tv-kanaler finns det i USA? Hur många större tidningar? Vilka är det som äger dessa nyhetsmedia? Tycker du det är en stor och diversifierad grupp ägare? Hur många gånger har du själv tagit del av rapportering i nyhetsmedia gällande ämnen som du har sakkunskap inom? Hur många gånger tycker du att rapporteringen har stämt överens med din egen sakkunskap?

Med det sagt så tycker jag Public Service i Sverige är viktigt*.

*Nu hittar jag ingen bra källa, men har ett minne av att SVT under någon period t.ex. betalade Kristian Luuk mer än en miljon om året. Om det var så – tycker jag isåfall att det är rimligt? Nej det gör jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Finns många riktigt vassa journalister som lätt skulle etablera sig på Twitter om de 1) inte blev avstängda på 5 sekunder när deras utredningar motsäger narrativen och 2) kan erbjuda djuplodande kvalitetsmaterial mot ersättning.

Desutom finns många som byggt upp varumärken kring sig själva utan att få direkt ersättning för sitt material. De skulle lägga än mer tid på att skapa fantastiskt material om de fick betalt för det.

Känns som en straffspark.
Skriv svar