VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID Buzz

Inlägg av GustavE »

Måste väl vara skillnad på reservation och beställning. Vissa i tråden har väl nyligen beställt efter att ha reserverat för länge sen.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

GustavE skrev:
Måste väl vara skillnad på reservation och beställning. Vissa i tråden har väl nyligen beställt efter att ha reserverat för länge sen.
Tyvärr fick man ingen orderbekräftelse utan en reservationsbekräftelse när man signerat ”beställningen”

Samtidigt fick jag nedanstående mail efter ”beställningen”
BC44A8E4-AF9C-430E-ADCF-AD6F7433CA37.jpeg
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

flipmac skrev:
LarsOJ skrev:
Bidde inget :(
Ok det var ju en väldigt tråkig tolkning. Även om det inte är juridiskt bindande (för att det går att dra sig ur) så tycker jag att det likväl bör räknas som ett köp?
Vi får väl se om VW hittar på något. De vill ju sälja bilar när allt kommer till kritan.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

LarsOJ skrev:
flipmac skrev:
LarsOJ skrev:
Bidde inget :(
Ok det var ju en väldigt tråkig tolkning. Även om det inte är juridiskt bindande (för att det går att dra sig ur) så tycker jag att det likväl bör räknas som ett köp?
Vi får väl se om VW hittar på något. De vill ju sälja bilar när allt kommer till kritan.
Borde de inte räcka med att de tog en handpenning på några tusenlappar bara? Annars tänkte jag att den underskrivna beställningen skulle duga. Men VW gör uppenbarligen inte den tolkningen. Fick samma mail som tidigare bifogats i tråden. Vår beställningen undertecknades 13 sep 2022.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

Oj, detta blir komplicerat. Läste igenom villkoren för "Reservationen" och det står ju att det inte är ett köp :shock:
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

dfa skrev:
Oj, detta blir komplicerat. Läste igenom villkoren för "Reservationen" och det står ju att det inte är ett köp :shock:
Exakt! we’re fucked :lol:
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

LarsOJ skrev:
dfa skrev:
Oj, detta blir komplicerat. Läste igenom villkoren för "Reservationen" och det står ju att det inte är ett köp :shock:
Exakt! we’re fucked :lol:
Måste man skicka in villkoren då? Jag tänkte det räckte med första sidan... :D

Riktigt tråkigt detta hur som helst.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Vad tror ni om formuleringen reservation mot fabrik? Sammantaget kan man ju tycka att en reservation som är gjord i tid och sedan fullföljs borde duga. någon som reserverar senast idag och sedan inte plockar bilen får ju ändå ingen bonus?
E4B867BD-E621-450F-8DAD-B73364BA2430.jpeg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Pratade med ÅF nu och fick svaret att handpenning eller liknande inte var möjligt och inte heller skulle göra skillnad. Alla id buzz säljs ju med nya modellen direkt från generalagenten så åf är bara ombud och inte själva försäljaren.
Samtidigt påpekade han att det som generalagenten skickat ut är information, så långt de vet idag men att det kan komma att ändras närmsta dagarna om ytterligare förtydliganden kommer. Troligtvis vill de väl vara på den säkra sidan. Möjligheten att hoppa av finns ju också ända tills bilen kommer tack vare den icke bindande juridiska klausulen. Så får väl ligga lågt helt enkelt.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bjelke »

Bra att dom gick ut med det iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1882
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID Buzz

Inlägg av backe »

Såg en gul ID Buzz nyss hos bilhandlaren, tycker den var både snyggare och coolare i verkligheten än på bild enligt mig.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

Någon som har koll på om We Charge ingår "gratis" i 12 månader med ID.Buzz?
Har för mig att det följt med andra VW ID modeller, men är osäker på hur det var med Buzz.

Är det kanske även någon vet hur länge man kan vänta med att aktivera sitt "gratis år" ?

Frågar då jag överväger att teckna ett separat abb. med Elli/ Ionity ganska omgående pga kommande långresor, men det kanske är korkat att göra det om köper en Buzz och om det inte går att vänta med att aktivera ett eventuellt "gratis år"
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 957
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

dfa skrev:
Någon som har koll på om We Charge ingår "gratis" i 12 månader med ID.Buzz?
Har för mig att det följt med andra VW ID modeller, men är osäker på hur det var med Buzz.

Är det kanske även någon vet hur länge man kan vänta med att aktivera sitt "gratis år" ?

Frågar då jag överväger att teckna ett separat abb. med Elli/ Ionity ganska omgående pga kommande långresor, men det kanske är korkat att göra det om köper en Buzz och om det inte går att vänta med att aktivera ett eventuellt "gratis år"
99:-/månad första året istället för 129:-
Samma erbjudande på alla ID och aldrig varit gratis.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsL »

Är det inte bättre att abonnera på Tesla Supercharger i så fall?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 957
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

LarsL skrev:
Är det inte bättre att abonnera på Tesla Supercharger i så fall?
Hur kan det någonsin vara bättre med Tesla vs Elli?

Samma månadskostnad och 1-4:- dyrare / kWh hos tesla.
Och inte så många fler laddare heller om vi slår ut det över Sveriges södra region (upp till Östersund typ) :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11728
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

Mötte en ID Buzz "live" i trafiken idag. Tyckte den såg snygg ut i vitt/gulgrönt, men samtidigt så såg den mycket mindre ut än vad jag föreställt mig. Oavsett så kul att se att de äntligen börjar hitta hem till slutkunder iaf! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

martinot skrev:
Mötte en ID Buzz "live" i trafiken idag. Tyckte den såg snygg ut i vitt/gulgrönt, men samtidigt så såg den mycket mindre ut än vad jag föreställt mig. Oavsett så kul att se att de äntligen börjar hitta hem till slutkunder iaf! :)
Ja väldigt roligt att de börjar synas! Men så vitt jag vet är det inte någon som levererats till slutkund än i hela Europa. Dock ska de börja i november, åtminstone i andra länder. Men det finns nu 99 registrerade i Sverige. Tror alla är hos ÅF.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11728
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

flipmac skrev:
Ja väldigt roligt att de börjar synas! Men så vitt jag vet är det inte någon som levererats till slutkund än i hela Europa. Dock ska de börja i november, åtminstone i andra länder. Men det finns nu 99 registrerade i Sverige. Tror alla är hos ÅF.
Skumt. Detta var i en villaförort/villaområde nu på lördag kväll. Långt ifrån bilhallar och industrier. Dessutom långt ifrån deras typiska öppettider på lördagar (vid 18-tiden). Den hade inte heller någon typisk logga eller reklam för bil-ÅF eller liknande. Den såg iaf. väldigt privat och civil ut.

Ser jag den en gång till skall jag se om jag kan notera regnummret (satt i vår lilla Mini, och inte i Teslan med kameror).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1882
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID Buzz

Inlägg av backe »

martinot skrev:
flipmac skrev:
Ja väldigt roligt att de börjar synas! Men så vitt jag vet är det inte någon som levererats till slutkund än i hela Europa. Dock ska de börja i november, åtminstone i andra länder. Men det finns nu 99 registrerade i Sverige. Tror alla är hos ÅF.
Skumt. Detta var i en villaförort/villaområde nu på lördag kväll. Långt ifrån bilhallar och industrier. Dessutom långt ifrån deras typiska öppettider på lördagar (vid 18-tiden). Den hade inte heller någon typisk logga eller reklam för bil-ÅF eller liknande. Den såg iaf. väldigt privat och civil ut.

Ser jag den en gång till skall jag se om jag kan notera regnummret (satt i vår lilla Mini, och inte i Teslan med kameror).

Jag såg också en gul utan loggor igår eftermiddag/kväll. Såg en första gången i bilhallen förra veckan, visningsex. Möjligt att det var den som var ute?

Jag blev positivt överraskad hur bra den ser ut i verkligheten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Den jag såg förra veckan var också en "vanlig" gul utan logga eller reklam på. Och det var utanför Ica i Götene. Alltså långt ifrån civilisationen så att säga. Inte sannolikt att detta var någon som provkörde eller att den var ute i ett ärende.
Möjligen nån som var på väg till en utställning, typ eCar expo eller liknande, och som bara var kissnödig och var därför tvungen att stanna till här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

Två ensamma stackare i Södertälje
E1E7675D-302C-4FB7-8EB5-CC07C09FCAC8.jpeg
09F23377-81B1-491B-A8D8-DB90037CCC46.jpeg
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID Buzz

Inlägg av GustavE »

Väldigt snygg i helsvart.

Angående siktade på udda platser och tider är det väl troligen anställda på VW bilaffären som tar hem dom, så är det där jag bor i alla fall.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Jag tycker det GustavE skriver verkar rimligt. Hos min Åf har visningsbilarna inte heller dekaler eller liknande utan ser helt neutrala ut. Jag tänker också om leveranser börjat på riktigt så borde det ha funnits någon film på youtube med någon i Europa som fått leverans. Och någon av de som varit tidiga med att beställa här i tråden borde i så fall också ha fått sin. Och det har varit tyst hos oss alla utom dfa :)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
Referralkod: ts.la/mattias13016

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maltino »

Provkörde buzzen igår hos en återförsäljare. Första gången i en VW id för mig.
Tyvärr fick man bara 15min på sig då det var öppet hus.

Men trots kort tid så kunde man konstatera att detta är en mycket trevlig bil att ratta runt med, bra fjädringskomfort och ljuddämpning.

Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11728
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar