Senaste version 2024.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Franz »

Jaegaern skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Jag har haft lite olika bilar med den funktionen (bla. Audi och Range Rover), men ingen har fungerat tillräckligt bra för att jag ska vara helt avslappnad.

Däremot är ju regnsensorn en riktig besvikelse. Där har jag i princip kunnat slå på automatiken vid leverans av bilen och sen inte behövt röra torkarspaken under hela tiden jag ägt bilen. I min Tesla är den helt obrukbar. Lite extra irriterande med tanke på att det är lite extra krångligt att välja hastighet manuellt.
Min upplevelse är att Teslas AP1 helljusautomatik är bäst. Bättre än någon annan bil jag provat.
På min P85 men AP1 stod helljusautomatiken alltid på. Funkade hur bra som helst. Höll inte på att blinka i tätbebyggt område med gatubelysning.

Visst missade den ibland att släcka för lastbilar med svaga positionsljus på hytten, som kom över ett krön, och det tog ungefär 0,5 sekunder för länge innan den tände helljuset efter ett möte. Men utöver det var det inget att klaga på. Det var avslappnade att använda automatiken på den bilen, inte ett stressmoment som det är nu med min MYP.
Håller helt med, AP1 var grym avseende helljusautomatiken!
Jag tyckte AP1 var ganska medioker. Ibland fixade den mitträcken och ibland inte. Åtminstone på vägarna utanför mig ;). Som tur var så var ju strålkastarna så dåliga att skadan var begränsad :lol:
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av tor-ake »

ONSatan skrev:
tor-ake skrev:
Tydligen har matrix varit olagligt på grund av en teknikalitet i USA , men Biden har (genom H.R Bill 3684) drivit igenom att lagen skall ändras bl.a. på denna punkt och det skall vara på plats senast november 2023.

Att det inte har hänt tidigare beror på att D.O.T. Har haft en väldigt omfattande testprocedur som bl.a. innefattar att man ställer människor i olika positioner relativt fordonet, i olika körfall, och avgör om man blir bländad. T.ex en motorcykel som står vid en korsning på en anslutande väg skall inte bli bländad, vilket många matrixsystem struntar i. Även jag struntar i det. Om jag kommer på en 90-väg och en snubbe står vid en utfart så får denne helt enkelt titta åt ett annat håll till jag passerat. Men så får man inte göra i USA.
De testerna gäller bara ny teknik va?
Jag menar, en random tesla med automatik bländar ju runt 50% av medtrafikanterna som det är idag….
Skulle tro att Tesla klarar D.O.Ts specifika tester alldeles utmärkt, men att de testerna har väldigt lite bäring på vår verklighet. Åtminstone förstår jag nu bättre varför automatiken är så otroligt usel, de har tagit en programvara avsedd för att passera D.O.Ts tester och kanske modifierat parametrarna för att funka (o)hjälpligt på våra vägar. Gissningsvis har de i så fall modifierat "på känn" och inte alls testat i verklig trafik.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Franz skrev:
Jaegaern skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Jag har haft lite olika bilar med den funktionen (bla. Audi och Range Rover), men ingen har fungerat tillräckligt bra för att jag ska vara helt avslappnad.

Däremot är ju regnsensorn en riktig besvikelse. Där har jag i princip kunnat slå på automatiken vid leverans av bilen och sen inte behövt röra torkarspaken under hela tiden jag ägt bilen. I min Tesla är den helt obrukbar. Lite extra irriterande med tanke på att det är lite extra krångligt att välja hastighet manuellt.
Min upplevelse är att Teslas AP1 helljusautomatik är bäst. Bättre än någon annan bil jag provat.
På min P85 men AP1 stod helljusautomatiken alltid på. Funkade hur bra som helst. Höll inte på att blinka i tätbebyggt område med gatubelysning.

Visst missade den ibland att släcka för lastbilar med svaga positionsljus på hytten, som kom över ett krön, och det tog ungefär 0,5 sekunder för länge innan den tände helljuset efter ett möte. Men utöver det var det inget att klaga på. Det var avslappnade att använda automatiken på den bilen, inte ett stressmoment som det är nu med min MYP.
Håller helt med, AP1 var grym avseende helljusautomatiken!
Jag tyckte AP1 var ganska medioker. Ibland fixade den mitträcken och ibland inte. Åtminstone på vägarna utanför mig ;). Som tur var så var ju strålkastarna så dåliga att skadan var begränsad :lol:
Jag hade inga som helst problem med mitträcken.
Jag uppgraderade nästan direkt till 45W xenonstrålkastare på min S, så jag hade betydligt starkare ljus än originalet som var riktigt fjuttigt. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av themax »

larjon skrev:

Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Jag skulle byta ut varenda spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster mot att få fungerande BIL-funktioner (fungerande automatiskt helljus, fungerande automatiska torkare och självklart Matrixljus).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
larjon skrev:

Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Jag skulle byta ut varenda spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster mot att få fungerande BIL-funktioner (fungerande automatiskt helljus, fungerande automatiska torkare och självklart Matrixljus).
Så du menar alltså att du ser bilen som ett transportmedel? :shock:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
themax skrev:
larjon skrev:

Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Jag skulle byta ut varenda spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster mot att få fungerande BIL-funktioner (fungerande automatiskt helljus, fungerande automatiska torkare och självklart Matrixljus).
Så du menar alltså att du ser bilen som ett transportmedel? :shock:
:lol: Ja synd bara att Tesla inte gör det också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av martinot »

Håller med om att det är dåligt av Tesla gällande automatiskt helljus och automatiska vindrutetorkare (har aldrig fungerat väl för mig). Saknar också att de inte ordnat mjukvara som kan fixa matrixbelysning.

Men det sätt så vill jag inte bli av med underhållningsfunktioner eller bekvämligheter. Hade en bil enbart varit ett transportmedel från A-Ö så hade vi alla åkt i en ryska el-Lada. Vi hade inte heller haft några trevliga ljudsystem att njuta fin musik ur. Nej, det hade inte varit någon kul bil att använda om man enbart skall prioritera transportfunktionaliteten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
psaaf
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av psaaf »

Riktigt kul med förbättringen av helljusautomatiken i 2022.40. Det tar fortfarande för lång tid för helljuset att återaktiveras efter passerat möte, 3-4s känns som en evighet. Får dom bara ordning på det skulle jag vilja säga att den nog är i det närmaste så bra den kan bli. Jag har iofs inte testat i ösregn eller snöfall än.

Har haft den aktiv i tre dagar nu och har nästan slutat sitta på helspänn inför varje möte :lol:

Det ska sägas att detta är med en M3 SR+ 2022.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av LarsL »

Det som gör att man/jag väljer Tesla är ju tekniken, spelen och filmerna. Ja och laddningen då, att den är utan appar, tags eller annat trassel, men det är så sällan jag åker långt att det inte är avgörande. Så jodå det är nog viktigt att fokusera på spel och roliga saker också… Sedan tror jag att satsningen på att FSD har gjort att andra funktioner har fått stå tillbaka, vilket är synd.


Går det att skynda på uppdateringen till 40 på något sätt? Förut gick det ju att klicka fram och tillbaka och då kollade bilen efter nya uppdateringar. Numera ser jag inget sånt längre vilket är lite tråkigt, även om det inte hjälpte innan heller kanske.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Xeik »

LarsL skrev:
Det som gör att man/jag väljer Tesla är ju tekniken, spelen och filmerna. Ja och laddningen då, att den är utan appar, tags eller annat trassel, men det är så sällan jag åker långt att det inte är avgörande. Så jodå det är nog viktigt att fokusera på spel och roliga saker också… Sedan tror jag att satsningen på att FSD har gjort att andra funktioner har fått stå tillbaka, vilket är synd.


Går det att skynda på uppdateringen till 40 på något sätt? Förut gick det ju att klicka fram och tillbaka och då kollade bilen efter nya uppdateringar. Numera ser jag inget sånt längre vilket är lite tråkigt, även om det inte hjälpte innan heller kanske.
Ja, precis. Det är ju alla sådana grejer som gör det extra kul med Tesla jämfört med övriga.

Körde förövrigt 3 timmar i mörker ikväll. Ca 1 timme landsväg och 2 timmar motorväg/motortrafikled. Har fortfarande. 36, men tycker att helljuset betedde sig mycket bättre redan. Oväntat bra just på landsvägen. Så är nu .40 ännu bättre så är det ju väldigt lovande.

Och det här med att Vision är värdelöst och allt är skit och mög i mörker? Fläckfri körning med AP i 3 timmar. I mörker då.
Läser man andra kommentarer så måste jag ju fantiserat ihop detta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av LarsL »

Spökbromsningar har helt försvunnit i Model Y, var ju riktigt tätt ett tag med Model 3:an. Däremot har jag drabbas av spökfilbyten. Bilen börjar byta fil lugnt och fint men får sedan ett spel och avbryter hastigt bytet och vinklar tillbaka till ursprungsfilen för att sedan återuppta bytet. Riktigt läskigt om man har en BMW förare ien Audi bakom sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jerker »

Det är mycket i Teslas teknik som är ljusår före alla andra bilmärken och det uppskattar jag verkligen. Jag förstår också att spelen och leklådan inte har krävt så många utvecklares engagemang, så om det roar några så är det väl bra om det finns där. Men det intresserar inte mig.

Tror också att det är FSD som tagit kraft från annat som de flesta ändå vill ha först, som autotorkare och autohelljus.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av themax »

Jerker skrev:

Så du menar alltså att du ser bilen som ett transportmedel? :shock:
Ja, jag vet att jag är en udda fågel i det här forumet … :roll:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av themax »

martinot skrev:
Men det sätt så vill jag inte bli av med underhållningsfunktioner eller bekvämligheter.
Bekvämligheter har jag inte något emot, vad får dig att tro det? Det är bara att jag liksom Jerker inte har någon användning av spelen och videotjänsterna i en bil. Noll. Nada. Men jag använder belysning och torkare.

Om Tesla kunde tänka sig att låta bli att förstöra saker och plocka bort en massa funktioner skulle mitt tålamod med leksaker vara betydligt större. Det enda jag upplevt blivit bättre för första gången med Vision & 2022.40.4.1 som jag fick igår (håll i hatten nu) är att den automatiska avbländningen nu är bättre. Misstag gör den fortfarande, men inte varannan gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av frippan »

Vi har fått nya navigeringsdata i bilen nu också
Version 2022.40
Eller kartuppdatering som vissa vill kalla det.

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av jpetters »

Måste också säga att automatiskta helljusets avbländning fungerar riktigt bra nu med 40.4 (MX). Fortfarande alldeles för seg att slå på helljuset igen, men ett ordentligt steg i rätt riktning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av LarsL »

themax skrev:
Jerker skrev:

Så du menar alltså att du ser bilen som ett transportmedel? :shock:
Ja, jag vet att jag är en udda fågel i det här forumet … :roll:
Det gör jag också. En bil som inte klarar att ta mig från A till B blir inte långlivad hos mig. Som tur är har både Nissan Leaf, Model 3 och Model Y (peppar, peppar ta i trä) fixat detta utan anmärkning (min Model S är nu såld).
Men samtidigt är det första steget på behovs trappan.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

themax skrev:
larjon skrev:

Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Jag skulle byta ut varenda spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster mot att få fungerande BIL-funktioner (fungerande automatiskt helljus, fungerande automatiska torkare och självklart Matrixljus).
Samma här.
Jag sitter aldrig i bilen när den är parkerad, så alla de funktionerna är helt ointressanta för mig.
Jag förstår inte varför folk spenderar så mycket tid i sina parkerade bilar, att de tycker att ”spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster” är viktiga funktioner.

Har jag kört så långt att jag behöver snabbladda för att komma vidare, så går jag mycket hellre en promenad undertiden än sitter kvar i bilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
Samma här.
Jag sitter aldrig i bilen när den är parkerad, så alla de funktionerna är helt ointressanta för mig.
Jag förstår inte varför folk spenderar så mycket tid i sina parkerade bilar, att de tycker att ”spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster” är viktiga funktioner.

Har jag kört så långt att jag behöver snabbladda för att komma vidare, så går jag mycket hellre en promenad undertiden än sitter kvar i bilen.
Antar att du inte har barn som är på diverse aktiviteter där föräldrar inte ska hänga med.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av tor-ake »

Testade .40 på Svinningevägen ikväll. Kan bara skriva under på vad psaaf säger - den bländar av helt korrekt och bländar på korrekt fast med tre sekunders fördröjning.
Blir spännande att prova nästa tripp upp till Jämtland!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

När ni säger 3-4-5 sekunder innan helljuset slås på, klockar ni eller är det "en upplevelse"?

Varför jag frågar är för att min slår på efter ca 1,2 sekunder - varje gång.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av tor-ake »

Räknar sekunderna som när man räknar åska. Kan vara 2.5 sekunder också, inte superexakt. Men definitivt inte 1.2s. Kan det vara fartberoende, eller hur kurvig vägen är som påverkar? Svinningevägen är 60-väg och mkt krokig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Rimligen bör det ju vara tiden som bilen behöver för att bedöma om det går att tända ljuset eller inte. Har du kalibrerat kamerorna?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Samma här.
Jag sitter aldrig i bilen när den är parkerad, så alla de funktionerna är helt ointressanta för mig.
Jag förstår inte varför folk spenderar så mycket tid i sina parkerade bilar, att de tycker att ”spel, Youtube, Netflix, Twitch och fan och hans moster” är viktiga funktioner.

Har jag kört så långt att jag behöver snabbladda för att komma vidare, så går jag mycket hellre en promenad undertiden än sitter kvar i bilen.
Antar att du inte har barn som är på diverse aktiviteter där föräldrar inte ska hänga med.
Jodå, men våra barn tar bussen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Om Tesla kunde tänka sig att låta bli att förstöra saker och plocka bort en massa funktioner skulle mitt tålamod med leksaker vara betydligt större. Det enda jag upplevt blivit bättre för första gången med Vision & 2022.40.4.1 som jag fick igår (håll i hatten nu) är att den automatiska avbländningen nu är bättre. Misstag gör den fortfarande, men inte varannan gång.
Håller 100% med i det störiga att de plockat bort radar i nya mjukvarorna. Ren idioti! Riktigt sur på Tesla för detta (och även den oansvariga öppnadet av SuC, och skippandet av avståndssensorer)! Tesla har tyvärr gått bakåt, istället för framåt, på många punkter senaste året... :evil:

Har själv vägrat att installera, och ligger kvar på "radar-mjukvaran" så länge som det går. Litar inte på "vision-only" och vill kunna köra AP i 150.

Men jag hade inte blivit gladare, eller kompenserats av radarbortfallet, om de samtidigt plockat bort YouTube, Spotify, spel, Netflix eller andra funktioner. Tycker det är trevlig underhållning när man väntar i bilen (tex. vid laddning, men även annars) och bekvämt att ha direkt i bilskärmen (slipper ta upp på iPad eller dator).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar