Hoppas det inte blir som förut med model X osv bara…bjornnilsson skrev:Jomenprecis. Förberedda för krok som man ska kunna köpa till i efterhand.erbo73 skrev:De Model S som kommer nu, är de med dragkrok?
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Och sedan 25% rabatt första året....Frippanecci skrev:Legato skrev:Hur är det "nuförtiden", får man någon "prova på" försäkring från Tesla gratis eller måste man teckna försäkring innan upphämtning?
Har också fått VIN. Blir intressant att se hur dyr försäkringen blir sen...
Är väl 2 veckor TryggHansa som vanligt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Är det någon som har blivit det?NEO skrev:Nja, du vet att Tesla svartlistar folk som tar ut bilar och säljer vidare tidigt?Nogo skrev:Synd att ni har avbokat bilen. Vet att ni hade lätt kunnat få 50k för er rabatterade Plaid om ni bara tog ut den för att sälja vidare.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Japp, jag blev svartlistad april 2021. Vet minst två till som blivit det. Med tanke på att Tesla vill accelerera omställningen till fossilfritt är det mycket märkligt att man straffar de som byter bil ofta.Nogo skrev:Är det någon som har blivit det?NEO skrev:Nja, du vet att Tesla svartlistar folk som tar ut bilar och säljer vidare tidigt?Nogo skrev:Synd att ni har avbokat bilen. Vet att ni hade lätt kunnat få 50k för er rabatterade Plaid om ni bara tog ut den för att sälja vidare.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vad innebar denna svartlistning?NEO skrev:Japp, jag blev svartlistad april 2021. Vet minst två till som blivit det. Med tanke på att Tesla vill accelerera omställningen till fossilfritt är det mycket märkligt att man straffar de som byter bil ofta.Nogo skrev:Är det någon som har blivit det?NEO skrev:Nja, du vet att Tesla svartlistar folk som tar ut bilar och säljer vidare tidigt?Nogo skrev:Synd att ni har avbokat bilen. Vet att ni hade lätt kunnat få 50k för er rabatterade Plaid om ni bara tog ut den för att sälja vidare.
Volvo PV 544 Special 1963
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Att han varken får köpa en ny eller beg från tesla.mikebike skrev:Vad innebar denna svartlistning?NEO skrev:Japp, jag blev svartlistad april 2021. Vet minst två till som blivit det. Med tanke på att Tesla vill accelerera omställningen till fossilfritt är det mycket märkligt att man straffar de som byter bil ofta.Nogo skrev:Är det någon som har blivit det?NEO skrev:Nja, du vet att Tesla svartlistar folk som tar ut bilar och säljer vidare tidigt?Nogo skrev:Synd att ni har avbokat bilen. Vet att ni hade lätt kunnat få 50k för er rabatterade Plaid om ni bara tog ut den för att sälja vidare.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Att man inte får köpa bilar av Tesla helt enkelt.mikebike skrev:Vad innebar denna svartlistning?NEO skrev:Japp, jag blev svartlistad april 2021. Vet minst två till som blivit det. Med tanke på att Tesla vill accelerera omställningen till fossilfritt är det mycket märkligt att man straffar de som byter bil ofta.Nogo skrev:Är det någon som har blivit det?NEO skrev:Nja, du vet att Tesla svartlistar folk som tar ut bilar och säljer vidare tidigt?Nogo skrev:Synd att ni har avbokat bilen. Vet att ni hade lätt kunnat få 50k för er rabatterade Plaid om ni bara tog ut den för att sälja vidare.
Det hela eskalerade i en bil jag köpte begagnat av de, som hade AP1 hårdvara men ej aktiverat. Jag frågade specifikt vid leverans om man kunde aktivera i efterhand, fick svar att "Ja absolut, så fort du får tillgång till bilen i appen kan du beställa hem det" Efter några vändor till SC och mail hit och dit, eskalering hit och dit så visade det sig att det inte alls gick. Jag ville häva köpet, Tesla vägrade för det fanns inget skriftligt. Jag valde då att sälja bilen, varvid Tesla sex månader senare vägrade sälja mig en CPO bil med hänvisning till att jag köpt i ond tro. De menade på att jag hade för avsikt att sälja vidare den bilen, vilket inte alls var sanning. Men de har rätt att neka köp om man köper i ond tro.
Mycket mycket fult gjort, och som sagt, för ett företag som önskar ställa om till fossilfritt borde de vara glada och nöjda med folk som byter bil rätt ofta.
Får väl hoppas att denna person inte vill köpa en ny Tesla efter de har sålt en till mig 

Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Hur är det, står det något i allmänna villkoren om vidareförsäljning osv? Brukar väl ofta finnas det har jag för mig.
Det gör det. Det jag har läst handlar dock bara om att man kan nekas att köpa bilen om de misstänker att den ska säljas vidare.improwise skrev:Hur är det, står det något i allmänna villkoren om vidareförsäljning osv? Brukar väl ofta finnas det har jag för mig.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Pratade med tesla igår, jag har fått min bil matchad men leveransen för alla kommer bli 1 vecka sen ca. I mitten på december var han väldigt säker på.
Jag hörde igår att det finns minst en som redan sålt sin vidare mot handpenning, så någon andrahandsmarknad finns det väl frågan är bara hur liten/stor den är?Legato skrev:Det gör det. Det jag har läst handlar dock bara om att man kan nekas att köpa bilen om de misstänker att den ska säljas vidare.improwise skrev:Hur är det, står det något i allmänna villkoren om vidareförsäljning osv? Brukar väl ofta finnas det har jag för mig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Vad räknas som sälja vidare? Om jag vill köpa bilen och köra den ett tag innan jag säljer den, hur långt måste "ett tag" vara för att inte bli svart listad (om man inte håller på och bråkar med dom)?Legato skrev:Det gör det. Det jag har läst handlar dock bara om att man kan nekas att köpa bilen om de misstänker att den ska säljas vidare.improwise skrev:Hur är det, står det något i allmänna villkoren om vidareförsäljning osv? Brukar väl ofta finnas det har jag för mig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Om du låter bli ”att bråka med dom”, så har jag extremt svårt att tro att dom ens har koll på vad du gör med din bil efter att du köpt den. Och varför skulle din bry sig?Pontus skrev:Vad räknas som sälja vidare? Om jag vill köpa bilen och köra den ett tag innan jag säljer den, hur långt måste "ett tag" vara för att inte bli svart listad (om man inte håller på och bråkar med dom)?Legato skrev:Det gör det. Det jag har läst handlar dock bara om att man kan nekas att köpa bilen om de misstänker att den ska säljas vidare.improwise skrev:Hur är det, står det något i allmänna villkoren om vidareförsäljning osv? Brukar väl ofta finnas det har jag för mig.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Läste lite på teslamotorsclub om model s 2023.
I slutet på oktober fick några 2022 och några 2023, gränsen verkar gå någonstans mellan VIN nummer NF4940xx och PF4945xx.
Jag har 4948xx
Så rättså nära gränsen, kanske alla som kommer till Europa får PF(2023)
Får man VIN när dom lämnar fabriken i Fremont? Hur lång tid tar båten isåfall? Eller är det vid avlastning i Europa man tilldelas VIN?
20-25 dagar tar båten
I slutet på oktober fick några 2022 och några 2023, gränsen verkar gå någonstans mellan VIN nummer NF4940xx och PF4945xx.
Jag har 4948xx
Får man VIN när dom lämnar fabriken i Fremont? Hur lång tid tar båten isåfall? Eller är det vid avlastning i Europa man tilldelas VIN?
20-25 dagar tar båten

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Förstår inte, har du fått VIN?Tellus skrev:Läste lite på teslamotorsclub om model s 2023.
Jag har 4948xx
20-25 dagar tar båten
Tolkar det så när du skriver "Jag har 4948xx".
Har du P är det då 2023, N var 2022.
Model S Plaid 2023 Black/Black
- Tellus
- Teslaägare
Fick VIN i Onsdags, MSP. Flera andra har också fått VIN enl denna tråd. PF4948xx.
Flera båtar anländer i Europa från mitten på november.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
- Tellus
- Teslaägare
Hur ser det ut på era konton, har ni fått slutfaktura utan VIN på den?
Har ingen slutfaktura, endast "Beställningsavtal".Tellus skrev:Hur ser det ut på era konton, har ni fått slutfaktura utan VIN på den?
På det står fortfarande bara RN, inte VIN. Har inte VIN i URL heller, bara RN.
I källkoden har jag dock VIN.
Får man slutfaktura först när man betalat kontantinsats / första förhöjda månadsavgift?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
Ok!Legato skrev:Har ingen slutfaktura, endast "Beställningsavtal".Tellus skrev:Hur ser det ut på era konton, har ni fått slutfaktura utan VIN på den?
Får man slutfaktura först när man betalat kontantinsats / första förhöjda månadsavgift?
Har inte betalat in något utöver reservationsavgiften 11700kr för länge sedan, fick mail i onsdags med denna rubrik "Your invoice is now available for review in your Tesla Account."
Loggade in och såg slutfaktura med VIN
Hur är ditt VIN i förhållande till mitt

PF4948xx
OK! Märkligt att jag inte fått samma.Tellus skrev:Ok!Legato skrev:Har ingen slutfaktura, endast "Beställningsavtal".Tellus skrev:Hur ser det ut på era konton, har ni fått slutfaktura utan VIN på den?
Har inte betalat in något utöver reservationsavgiften 11700kr för länge sedan, fick mail i onsdags med denna rubrik "Your invoice is now available for review in your Tesla Account."
Loggade in och såg slutfaktura med VIN
Hur är ditt VIN i förhållande till mitt![]()
PF4948xx
VIN har vi samma iaf

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dåså. "P" på den platsen i VIN innebär att det är en 2023Tellus skrev:Fick VIN i Onsdags, MSP. Flera andra har också fått VIN enl denna tråd. PF4948xx.

Grattis!
Model S Plaid 2023 Black/Black
Jädrar, jag har också vin i källkoden, 7SAXCCE68PFxxxxxx. Jag har ju sökt efter 5YJ, men det är ju 7SA som gäller för x/y numera.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Vart söker jag? Hur?Dagfinn skrev:Jädrar, jag har också vin i källkoden, 7SAXCCE68PFxxxxxx. Jag har ju sökt efter 5YJ, men det är ju 7SA som gäller för x/y numera.
Logga in på ditt Tesla-konto i en webbläsare, klicka på bilen du väntar på. När sidan är uppe, tryck ctrl+u (eller högerklick på sidan och välj "visa sidkälla"). Därefter ctrl+f för att få upp sökrutan, och sök efter 7SA eller 5YJ beroende på vilken biltyp du väntar på. Då ska du kunna hitta texten "vin":"7SAXCCE68PFxxxxxx"Jimboo99 skrev:Vart söker jag? Hur?Dagfinn skrev:Jädrar, jag har också vin i källkoden, 7SAXCCE68PFxxxxxx. Jag har ju sökt efter 5YJ, men det är ju 7SA som gäller för x/y numera.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024