Efter slopade klimatbonusen – ”Aldrig sålt så många bilar någonsin”
Publicerat idag kl 12.12
Elbilsförsäljningen slog rekord för flera biltillverkare dagen innan klimatbonusen slopades.
Ekot har pratat med flera stora biltillverkare som uppger att de mer än dubblerade försäljningen jämfört med normala dagar. Samtidigt menar de att marknaden för miljöbilar nu kommer att påverkas negativt.
”Förmodligen kommer det bidra till en inbromsning i omställningen till elektrifiering, men exakt vad det innebär på sikt, det får vi se”, säger Marcus Thomasfolk på Volkswagen Sverige.
Hyundai öppnade orderboken för IONIQ 5 (tidigare "slutsåld") endast för den dagen.... Samt tog bort sin tidigare rabatt på 35.000kr.
Så man fick beställa en bil för 35 000kr extra för att eventuellt få klimatbonus på 50 000kr. En bil många redan väntat över ett år på (utan någon som helst info angående leverans).
Jag passerade Hedins bil i Akalla den aktuella dagen. Tänkte på kul titta in och se om det var långa köer.
Visst satt det en del kunder vid säljarna och skrev kontrakt, men när det kom in en ny kund och kollade BYD bilarna fick han hjälp direkt av en säljare. Så någon kö var det inte vid 15.30 tiden.
Vid avdelningen med Ford elbilar var det väldigt lugnt, tre säljare sätt och fikade och inga kunder syntes till.
Fast Mustang Mach E är väl ovanför 700 000:- gränsen.
De höll på att bygga en ny stor bilhall för BYD bilarna i en del av huset.
Lagerbilar under 700 000:- hade såld skylt på samtliga, var väl ett 20-tal elbilar i huset, bland annat Opel Mokka.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Dag för dag gällande nybilsregistrering av nya elbilar. Tisdagen sticker ju ut en del . Regeringen uttryckte ju själva att man valde att ha ett kort intervall mellan utkommunicerande och förändring av reglerna för att undvika en allt för stor våg av bonus-berättigade beställningar. Med tanke på förändringen av beloppet vid årsskiftet blir det nog också lite extra frestande att ta en lagerbil eftersom det ju innebär 20 000:- mer. Sedan kan ju handlaren "luras" lite genom att höja priset.
Som jag förstod det hela sammanföll det hela med en annan drive där en tillverkare av bilar behöver få upp sin elbilskvot inför årsskiftet och därför givit handlare bra priser för att ta hem lager nyligen (troligen utan kännedom om regeländringarna då). Det är ju trots allt lite så att för varje elbil en tillverkare sålt kan den sälja X st bensinbilar med bra marginal.