” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”
” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”
Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.
Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Har samma erfarenhet (och en något högre snittförbrukning på 200 Wh/km… )
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Det är självklart bara en tidsfråga innan elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar. Fordonsskatten kommer att höjas, och en kilometerskatto/laddskatt är i princip bara en tidsfråga innan den införs.
Vad menar du? Att elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar är nu, eller att i framtiden kommer elbilar och ICE-bilar ha samma skatt och driftskostnad?
Det första låter klart mer rimligt än det andra.
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Samma erfarenhet här.
Körde 12000 mil med min Model S P85 och den hade inte märkbart större däckslitage än andra bilar jag haft.
Jag tror att många med erfarenheter från Teslor som sliter mycket däck har Model S och X med luftfjädring.
Hjulvinklarna ändras när höjden på fjädringen ändras och blir därför sällan optimal. Min S hade vanlig stålfjädring.
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening.
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt.
Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening.
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt.
Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening.
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt.
Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.
Många semester mil i varmt väder = mjukare däck = högre slitage. Kan det vara ett logiskt samband?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Många semester mil i varmt väder = mjukare däck = högre slitage. Kan det vara ett logiskt samband?
Helt klart en rimligt hypotes. Jag lade ungefär 570 mil under en resa i somras när det var en bra bit över 30 grader en stor del av tiden. Men jag tror ändå att körstilen har större betydelse. Ska tillägga att däcken alltid slitits jämnt och fint, så det handlar knappast om felaktiga hjulinställningar eller så.
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”
” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”
Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.
Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
Jag förespråkar alltid färre eller inga skatter i alla lägen
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
Det är ju EU-kommissionen som funderar…
du och Bjelke?
Menar du på riktigt så åker jag till Norge och skor om bilen när det är dags.
Vet inte riktigt vad du menar. Jag menade att det inte är en svensk idé.
Jag trodde du skämtade och kallade dig själv och Bjälke för EU-kommissionen, för att ni sitter och tänker ut finurliga sätt att sno pengar från befolkningen.
Men jag förstår nu att du är gravallvarlig.
Som sagt, det går alltid att åka till Norge för att sko om bilen.
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Självklart så skall det helst vara samma regler inom hela EU. Men annars så får de lägga på det hos enbart svenska ÅF. Ungefär som med kemikalieskatt eller privatkopieringsavgift hanteras idag. Blir ju ingen större skillnad mot de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.
Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
Jag förespråkar alltid färre eller inga skatter i alla lägen [/quote]
Där är jag 100% enig med dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Just runt däck går det att göra ganska mycket. Just nu är de flesta däck i Sverige helt fokuserade på fäste och möjligen ljud och rullmotstånd. Det går så klart att bygga däck som har längre livslängd men det finns ju ingen motivation för tillverkarna att göra det eftersom de då får sälja färre däck. Tror det var i ett Fully Charge Podcast där någon tog upp att man skulle kunna sälja däck som en tjänst så att tillverkarna tjänade mer ju längre däcken höll. Den personen sa något om att USA hade längre däck livslängd men kommer inte ihåg orsaken… i samma program togs det också upp hur löjligt lite partiklar ett däck faktiskt släpper ifrån sig, bevis väg ett nytt och ett 1 år gammalt däck… knappt mätbart.
Känns spontant som en dålig idé att lägga punktskatter på däck… då riskerar man att folk börjar köra runt alltför länge på sina gamla slitna däck.
Jag tycker biltidningarna har ett visst ansvar i däcksfrågan. Testar alltid fabriksnya däck, aldrig hur länge de håller eller hur bra greppet är efter 1-2 år. Inte konstigt att däckstillverkarna fokuserar på att maximera kortsiktiga prestanda.
.../ Jag tycker biltidningarna har ett visst ansvar i däcksfrågan. Testar alltid fabriksnya däck, aldrig hur länge de håller eller hur bra greppet är efter 1-2 år. Inte konstigt att däckstillverkarna fokuserar på att maximera kortsiktiga prestanda.
Jag kan inte se hur det går att förvänta sig att kommersiella biltidningar kan lösa en sån här problematik. Har de ens i närheten av de ekonomiska förutsättningar som krävs? I Tyskland, USA eller Frankrike kanske. Kanske att amerikanska Consumer Reports skulle kunna fixa det.
Om det ska till några slags vettiga och rättvisa tester av det här så tror jag nog faktiskt att det kommer behövas något motsvarande för däcktester som EURO NCAP är för tester av säkerhet. Och det verkar ju som det redan idag finns något slags testprotokoll för våtgrepp, rullmotstånd och ljudnivå. På något sätt får man väl utveckla något slags test så det kan utdelas betyg för hållbarhet också. Eller som ngn skrev göra om affärsmodellen så däck istället säljs som en tjänst.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 10 gång.
Känns spontant som en dålig idé att lägga punktskatter på däck… då riskerar man att folk börjar köra runt alltför länge på sina gamla slitna däck.
Den risken finns väl redan i dag, eller?
Däck är ju knappast gratis.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
.../ Tror det var i ett Fully Charge Podcast /.../ i samma program togs det också upp hur löjligt lite partiklar ett däck faktiskt släpper ifrån sig, bevis väg ett nytt och ett 1 år gammalt däck… knappt mätbart. [Min understrykning.]
Problemet här är väl att det finns liksom inte bara ett däck(!)...
Från: 19.7.2021
.../ Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av mikroplast i Sverige. Det mesta kommer från däckslitage men även slitage av vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen bidrar. Vår bedömning är att minst hälften, 10-15 000 ton, av utsläppen av mikroplast kommer från vägtrafiken, säger Mikael Johannesson, forskningschef på miljöenheten på VTI och huvudprojektledare för mikroplastuppdraget.