Senaste version 2024.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

Tillsynsmannen skrev:
larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Nej. De är halvkassa allihopa.
Även de som har partiell avskärmning?
Jag har en kompis som är lyrisk över sin ID.3 Matrix.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Matrix är något helt annat än avbländningsautomatik.

Det innebär att du i princip släcker överallt där det finns ljuskällor, du behöver aldrig ha en avgörande gräns för på/av och som alltid kommer att vara fel…
Tesla Y LR -22 EAP
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 939
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Arctic Drifter »

Bjelke skrev:
larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Jag har haft lite olika bilar med den funktionen (bla. Audi och Range Rover), men ingen har fungerat tillräckligt bra för att jag ska vara helt avslappnad.

Däremot är ju regnsensorn en riktig besvikelse. Där har jag i princip kunnat slå på automatiken vid leverans av bilen och sen inte behövt röra torkarspaken under hela tiden jag ägt bilen. I min Tesla är den helt obrukbar. Lite extra irriterande med tanke på att det är lite extra krångligt att välja hastighet manuellt.
Vi hade en större modell av Mercedes som lånebil för några år sedan och den var så jäkla bra att jag
hade automatiken på konstant och behövde aldrig röra den oavsett typ av väg osv :)
Den hade någon slags mekanisk optik kändes det som, man kunde se hur den ”vred” ljuskäglan typ :)
Den uppförde sig ungefär som Matrix… men tror inte att det var Matrix ändå.
Jag har haft en BMW X5 (F15) med adaptiva Xenon (inte Matrix alltså), funkade klockrent!
Sämsta upplevelsen var någon gång med slitna torkarblad, regn och novembermörker. Då kanske den missade på var 15'e möte.
Gällande Teslan så har jag gett upp och kör manuellt...

Bristfällig helljusautomatik i kombination med att Tesla plockat bort ultraljudssensorerna gör att jag kommer släppa min beställda M3SR till fördel för den beställda i4an.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Matrix är något helt annat än avbländningsautomatik.

Det innebär att du i princip släcker överallt där det finns ljuskällor, du behöver aldrig ha en avgörande gräns för på/av och som alltid kommer att vara fel…
Ja, många påstår att det skall vara lättare att få till än avbländning, men varför har inte min Tesla detta då?
Nä, vi kan inte skylla på att det först nyligen blivit tillåtet i USA, andra tillverkare har haft denna teknik i åratal.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Jag har haft lite olika bilar med den funktionen (bla. Audi och Range Rover), men ingen har fungerat tillräckligt bra för att jag ska vara helt avslappnad.

Däremot är ju regnsensorn en riktig besvikelse. Där har jag i princip kunnat slå på automatiken vid leverans av bilen och sen inte behövt röra torkarspaken under hela tiden jag ägt bilen. I min Tesla är den helt obrukbar. Lite extra irriterande med tanke på att det är lite extra krångligt att välja hastighet manuellt.
Min upplevelse är att Teslas AP1 helljusautomatik är bäst. Bättre än någon annan bil jag provat.
På min P85 men AP1 stod helljusautomatiken alltid på. Funkade hur bra som helst. Höll inte på att blinka i tätbebyggt område med gatubelysning.

Visst missade den ibland att släcka för lastbilar med svaga positionsljus på hytten, som kom över ett krön, och det tog ungefär 0,5 sekunder för länge innan den tände helljuset efter ett möte. Men utöver det var det inget att klaga på. Det var avslappnade att använda automatiken på den bilen, inte ett stressmoment som det är nu med min MYP.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Matrix är något helt annat än avbländningsautomatik.

Det innebär att du i princip släcker överallt där det finns ljuskällor, du behöver aldrig ha en avgörande gräns för på/av och som alltid kommer att vara fel…
Ja, många påstår att det skall vara lättare att få till än avbländning, men varför har inte min Tesla detta då?
Nä, vi kan inte skylla på att det först nyligen blivit tillåtet i USA, andra tillverkare har haft denna teknik i åratal.
Ingen aning, för det är verkligen inte jättesvårt. Kanske är det något juridiskt som måste lösas först? Patent? Eller så kanske är det någon som investerat tid/pengar i den ursprungliga lösningen (med 100% av/på) och inte vill släppa - det är ju en klassiker och lite det som sker med regnsensorn. Eller så ville man inte brancha ut ännu mer eftersom S/X tills alldeles nyligen inte haft dessa matrix-lampor? Vem vet!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

Curik skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Matrix är något helt annat än avbländningsautomatik.

Det innebär att du i princip släcker överallt där det finns ljuskällor, du behöver aldrig ha en avgörande gräns för på/av och som alltid kommer att vara fel…
Ja, många påstår att det skall vara lättare att få till än avbländning, men varför har inte min Tesla detta då?
Nä, vi kan inte skylla på att det först nyligen blivit tillåtet i USA, andra tillverkare har haft denna teknik i åratal.
Ingen aning, för det är verkligen inte jättesvårt. Kanske är det något juridiskt som måste lösas först? Patent? Eller så kanske är det någon som investerat tid/pengar i den ursprungliga lösningen (med 100% av/på) och inte vill släppa - det är ju en klassiker och lite det som sker med regnsensorn. Eller så ville man inte brancha ut ännu mer eftersom S/X tills alldeles nyligen inte haft dessa matrix-lampor? Vem vet!
Fast till skillnad mot regnsensorn finns ju hårdvaran på plats sedan typ 1 1/2 år.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Tillsynsmannen »

mikebike skrev:
Tillsynsmannen skrev:
larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Nej. De är halvkassa allihopa.
Även de som har partiell avskärmning?
Jag har en kompis som är lyrisk över sin ID.3 Matrix.
Hm, jag hade en Volvo V90 med adaptiva helljus, den funkade rätt bra med partiell avskärmning. Men s.k. matrix-ljus är såklart det finaste. Gäller bara att den tekniken är bra implementerad också, och det kanske den är generellt. Automatisk avbländning av vanligt bonnahelljus är dock inte nån hit enligt mig, lika bra att peta till ljusspaken med fingret och sköta det själv i stället. Jag menar, nåt ska man väl göra när man sitter bakom ratten och kör?
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av larjon »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Matrix är något helt annat än avbländningsautomatik.

Det innebär att du i princip släcker överallt där det finns ljuskällor, du behöver aldrig ha en avgörande gräns för på/av och som alltid kommer att vara fel…
Ja, många påstår att det skall vara lättare att få till än avbländning, men varför har inte min Tesla detta då?
Nä, vi kan inte skylla på att det först nyligen blivit tillåtet i USA, andra tillverkare har haft denna teknik i åratal.
Har inte koll på hur tekniken fungerar, men kan det vara så illa att andra märken använder sensorer av något slag, och att kamerorna i våra bilar helt enkelt hårdvarumässigt inte klarar av att stänga av ljuset på rätt sätt? I så fall har de ju petat i matrix-lampor helt i onödan.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

larjon skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Matrix är något helt annat än avbländningsautomatik.

Det innebär att du i princip släcker överallt där det finns ljuskällor, du behöver aldrig ha en avgörande gräns för på/av och som alltid kommer att vara fel…
Ja, många påstår att det skall vara lättare att få till än avbländning, men varför har inte min Tesla detta då?
Nä, vi kan inte skylla på att det först nyligen blivit tillåtet i USA, andra tillverkare har haft denna teknik i åratal.
Har inte koll på hur tekniken fungerar, men kan det vara så illa att andra märken använder sensorer av något slag, och att kamerorna i våra bilar helt enkelt hårdvarumässigt inte klarar av att stänga av ljuset på rätt sätt? I så fall har de ju petat i matrix-lampor helt i onödan.
Ja, det vore ju typiskt Tesla! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av tor-ake »

Matrix är ett ganska trivialt problem, fattar inte varför de inte får till det? Man behöver bara titta efter vita eller starkt röda pixelområden, applicera transformationsmatris så att pixel X,Y i kamerabilden blir pixel X,Y i strålkastaren och släcka denna.

Om man råkar släcka ett litet område pga snöflinga eller reflex så är det inte hela världen, mycket bättre än att släcka hela helljusbilden.

Behövs ingen AI som klassificerar och bestämmer bäring och kurs på objekten i bilden. Lys inte på lysande objekt, helt enkelt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Bjelke »

tor-ake skrev:
Matrix är ett ganska trivialt problem, fattar inte varför de inte får till det? Man behöver bara titta efter vita eller starkt röda pixelområden, applicera transformationsmatris så att pixel X,Y i kamerabilden blir pixel X,Y i strålkastaren och släcka denna.

Om man råkar släcka ett litet område pga snöflinga eller reflex så är det inte hela världen, mycket bättre än att släcka hela helljusbilden.

Behövs ingen AI som klassificerar och bestämmer bäring och kurs på objekten i bilden. Lys inte på lysande objekt, helt enkelt.
Just reflexer är en bra bonus, systemet bländar av för reflexvästar osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
Matrix är ett ganska trivialt problem, fattar inte varför de inte får till det? Man behöver bara titta efter vita eller starkt röda pixelområden, applicera transformationsmatris så att pixel X,Y i kamerabilden blir pixel X,Y i strålkastaren och släcka denna.

Om man råkar släcka ett litet område pga snöflinga eller reflex så är det inte hela världen, mycket bättre än att släcka hela helljusbilden.

Behövs ingen AI som klassificerar och bestämmer bäring och kurs på objekten i bilden. Lys inte på lysande objekt, helt enkelt.
Problemen är två.
Teslas strålkastare ställer om sig själv med jämna mellanrum, så man vet inte var pixlarna är i verkligheten. Det krävs nog frekventa självkalibreringar.
Var ljuspunkterna befinner sig framför bilen ändras hela tiden, så man måste göra nya bedömningar hela tiden. Det gäller att både mjukvara och hårdvara klarar av detta. Krävs HW4 månntro?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Den Tesla Y jag har sedan mars -22 har aldrig ställt om sina ljus. Den tidigare M3P gjorde det lite då och då.

Finns det rentav skäl att anta att denna ”finess” inte alls gäller bilar utrustade med Matrixljus?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BrooklynS skrev:
Den Tesla Y jag har sedan mars -22 har aldrig ställt om sina ljus. Den tidigare M3P gjorde det lite då och då.

Finns det rentav skäl att anta att denna ”finess” inte alls gäller bilar utrustade med Matrixljus?
Där kan du vara något på spåren. (Hoppas jag)

Min MY har heller aldrig ställt om ljuset och vad jag minns så har jag aldrig mött någon MY med feljusterade strålkastare. Däremot möter man M3 lite då och då med ena eller båda halvljusen som bländar. Senast för några dagar sedan mötte jag en M3 där vänster strålkastare bländade som helljus medan höger var helt normalt halvljus.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av ChristerSjo »

Nicke Nyfiken skrev:
BrooklynS skrev:
Den Tesla Y jag har sedan mars -22 har aldrig ställt om sina ljus. Den tidigare M3P gjorde det lite då och då.

Finns det rentav skäl att anta att denna ”finess” inte alls gäller bilar utrustade med Matrixljus?
Där kan du vara något på spåren. (Hoppas jag)

Min MY har heller aldrig ställt om ljuset och vad jag minns så har jag aldrig mött någon MY med feljusterade strålkastare. Däremot möter man M3 lite då och då med ena eller båda halvljusen som bländar. Senast för några dagar sedan mötte jag en M3 där vänster strålkastare bländade som helljus medan höger var helt normalt halvljus.
För min del är det alltid vänster halvljus som till slut blir för högt. När andra bilar börjar blinka på en åker jag upp mot en garagevägg och går in i menyn för strålkastare. Genast sker en kalibrering som är tillräcklig.

Behöver givetvis inte stå mot en (garage)vägg det är mera för att man skall se skillnaden från före och efter.

Gör detta 2-3 ggr per år.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Dexter86 »

Folk bländar åt mig hela tiden :lol: så mina ljus står nog helt åt helvete
Men alltid kul o blända tillbaka
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Vi hade en större modell av Mercedes som lånebil för några år sedan och den var så jäkla bra att jag
hade automatiken på konstant och behövde aldrig röra den oavsett typ av väg osv :)
Den hade någon slags mekanisk optik kändes det som, man kunde se hur den ”vred” ljuskäglan typ :)
Den uppförde sig ungefär som Matrix… men tror inte att det var Matrix ändå.
Min Mercedes 2012 hade bra hantering av ljuset. På motorväg höjde den det högra halvljuset och i kurvor vred den på ljuset.
Men av någon anledning så hade jag det avstängt emellan åt… kommer inte ihåg varför men det måste ju varit något som trasslade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Vi hade en större modell av Mercedes som lånebil för några år sedan och den var så jäkla bra att jag
hade automatiken på konstant och behövde aldrig röra den oavsett typ av väg osv :)
Den hade någon slags mekanisk optik kändes det som, man kunde se hur den ”vred” ljuskäglan typ :)
Den uppförde sig ungefär som Matrix… men tror inte att det var Matrix ändå.
Min Mercedes 2012 hade bra hantering av ljuset. På motorväg höjde den det högra halvljuset och i kurvor vred den på ljuset.
Men av någon anledning så hade jag det avstängt emellan åt… kommer inte ihåg varför men det måste ju varit något som trasslade.
Det kanske var en utveckling av det vi hade då :) den var nog från 2014-2015 om jag minns rätt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av larjon »

Nicke Nyfiken skrev:
BrooklynS skrev:
Den Tesla Y jag har sedan mars -22 har aldrig ställt om sina ljus. Den tidigare M3P gjorde det lite då och då.

Finns det rentav skäl att anta att denna ”finess” inte alls gäller bilar utrustade med Matrixljus?
Där kan du vara något på spåren. (Hoppas jag)

Min MY har heller aldrig ställt om ljuset och vad jag minns så har jag aldrig mött någon MY med feljusterade strålkastare. Däremot möter man M3 lite då och då med ena eller båda halvljusen som bländar. Senast för några dagar sedan mötte jag en M3 där vänster strålkastare bländade som helljus medan höger var helt normalt halvljus.
Jag behövde gå in i menyn och ställa om vänstra strålkastaren på min bil ganska omgående efter leverans. Den pekade rätt i nyllet på mötande, så visst händer det även på MY.
Är ju väldigt enkelt att justera själv dock.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av larjon »

tor-ake skrev:
Matrix är ett ganska trivialt problem, fattar inte varför de inte får till det? Man behöver bara titta efter vita eller starkt röda pixelområden, applicera transformationsmatris så att pixel X,Y i kamerabilden blir pixel X,Y i strålkastaren och släcka denna.

Om man råkar släcka ett litet område pga snöflinga eller reflex så är det inte hela världen, mycket bättre än att släcka hela helljusbilden.

Behövs ingen AI som klassificerar och bestämmer bäring och kurs på objekten i bilden. Lys inte på lysande objekt, helt enkelt.
Aha, det låter ju bra!
Frågan är ju då som sagt varför de inte får till det. Tar ju hellre fungerande matrix-strålkastare än att kunna köra ett Zoom-samtal från skärmen...
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av tor-ake »

Tydligen har matrix varit olagligt på grund av en teknikalitet i USA , men Biden har (genom H.R Bill 3684) drivit igenom att lagen skall ändras bl.a. på denna punkt och det skall vara på plats senast november 2023.

Att det inte har hänt tidigare beror på att D.O.T. Har haft en väldigt omfattande testprocedur som bl.a. innefattar att man ställer människor i olika positioner relativt fordonet, i olika körfall, och avgör om man blir bländad. T.ex en motorcykel som står vid en korsning på en anslutande väg skall inte bli bländad, vilket många matrixsystem struntar i. Även jag struntar i det. Om jag kommer på en 90-väg och en snubbe står vid en utfart så får denne helt enkelt titta åt ett annat håll till jag passerat. Men så får man inte göra i USA.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av ONSatan »

tor-ake skrev:
Tydligen har matrix varit olagligt på grund av en teknikalitet i USA , men Biden har (genom H.R Bill 3684) drivit igenom att lagen skall ändras bl.a. på denna punkt och det skall vara på plats senast november 2023.

Att det inte har hänt tidigare beror på att D.O.T. Har haft en väldigt omfattande testprocedur som bl.a. innefattar att man ställer människor i olika positioner relativt fordonet, i olika körfall, och avgör om man blir bländad. T.ex en motorcykel som står vid en korsning på en anslutande väg skall inte bli bländad, vilket många matrixsystem struntar i. Även jag struntar i det. Om jag kommer på en 90-väg och en snubbe står vid en utfart så får denne helt enkelt titta åt ett annat håll till jag passerat. Men så får man inte göra i USA.
De testerna gäller bara ny teknik va?
Jag menar, en random tesla med automatik bländar ju runt 50% av medtrafikanterna som det är idag….
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jaegaern »

Nicke Nyfiken skrev:
larjon skrev:
Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Jag har haft lite olika bilar med den funktionen (bla. Audi och Range Rover), men ingen har fungerat tillräckligt bra för att jag ska vara helt avslappnad.

Däremot är ju regnsensorn en riktig besvikelse. Där har jag i princip kunnat slå på automatiken vid leverans av bilen och sen inte behövt röra torkarspaken under hela tiden jag ägt bilen. I min Tesla är den helt obrukbar. Lite extra irriterande med tanke på att det är lite extra krångligt att välja hastighet manuellt.
Min upplevelse är att Teslas AP1 helljusautomatik är bäst. Bättre än någon annan bil jag provat.
På min P85 men AP1 stod helljusautomatiken alltid på. Funkade hur bra som helst. Höll inte på att blinka i tätbebyggt område med gatubelysning.

Visst missade den ibland att släcka för lastbilar med svaga positionsljus på hytten, som kom över ett krön, och det tog ungefär 0,5 sekunder för länge innan den tände helljuset efter ett möte. Men utöver det var det inget att klaga på. Det var avslappnade att använda automatiken på den bilen, inte ett stressmoment som det är nu med min MYP.
Håller helt med, AP1 var grym avseende helljusautomatiken!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jaegaern »

tor-ake skrev:
Matrix är ett ganska trivialt problem, fattar inte varför de inte får till det? Man behöver bara titta efter vita eller starkt röda pixelområden, applicera transformationsmatris så att pixel X,Y i kamerabilden blir pixel X,Y i strålkastaren och släcka denna.

Om man råkar släcka ett litet område pga snöflinga eller reflex så är det inte hela världen, mycket bättre än att släcka hela helljusbilden.

Behövs ingen AI som klassificerar och bestämmer bäring och kurs på objekten i bilden. Lys inte på lysande objekt, helt enkelt.
Precis!

Enda jag ser är att de vill släppa det med årets "holiday update". Det kan inte vara problem att få till implementationen. Det har jag mycket svårt att se.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar