SR: Bilägare vann mot leasingbolag | DNB/Peugeot Finans

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

SR: Bilägare vann mot leasingbolag | DNB/Peugeot Finans

Inlägg av SwedishAdvocate »

Månadsavgiften för privatleasing har i många fall chockhöjts efter räntehöjningen. Nu har den första bilägaren, Mats Jonas Danielsson, fått rätt i Allmänna Reklamationsnämnden, enligt Ekot.
Ärendet kan öppna för att många bilägare kan få pengar tillbaka när ”fasta” månadsavgifter höjts. /...

https://carup.se/bilagare-vann-mot-leas ... adsavgift/
Public Service strikes again! ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: SR: Bilägare vann mot leasingbolag | DNB/Peugeot Finans

Inlägg av Jaegaern »

Är det skillnad på privatleasing och finansiell leasing på firman när det kommer till hur de får sätta den bakomliggande räntan? Jag tror att i mitt avtal så kan det justeras och det är det som ligger till grund för en nästan fördubbling sedan allt ståhej började. Låg på 570SEK/mån till DNB, nu är det runt 1200SEK/mån..

Jag antar att privatpersoner kan vara mer skyddade, men intressant om någon har lite info att komma med i frågan :)
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Det var väl ok att höja enligt det finstilta men marknadsfört som "fast månadskostnad" tror jag.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Jag har såklart noll koll på detta, men i mitt finansavtal med DnB står det en räntesats, som jag har tänkt är alldeles för låg i dagens läge, och ett exakt belopp kronor för alla periodavgifter.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
Det var väl ok att höja enligt det finstilta men marknadsfört som "fast månadskostnad" tror jag.
Jo precis så förstår jag de också.. De är marknadsföringen som är fel, avtalet däremot säger att de kan justeras.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
Jo precis så förstår jag de också.. De är marknadsföringen som är fel, avtalet däremot säger att de kan justeras.
Aha förstår. Förklarar en del.

Då har ett företag inte en suck att få rätt i det läget då det är mindre marknadsfört.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nu har även originalkällan fått upp lite text och en direktlänk till ljudinslaget på sin hemsida. Något som gick att hitta dvs:...
Bilbolag höjde leasingavgiften – nu får kunden pengarna tillbaka

/.../ Många svenskar som leasar sin bil har klagat när dom fått avgiften höjd. Hittills i år har anmälningarna ökat med 370 procent jämfört med samma period i fjol.

Nu har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fattat sitt första beslut gällande leasingavgifter som höjts, fast det stått att månadskostnaden är fast.

”Det är kul att beslutet är i min favör”, säger Mats Jonas Danielsson som gjort en anmälan tidigare i år.

https://sverigesradio.se/artikel/efter- ... asingbolag
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar