Undrar vad de båda variablerna påverkar?
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
/TK
Moderator: Redaktion
Låter ju hoppfullt.ChristerSjo skrev:Körde för första gången i dag med 2022.40.4 idag i mörker. Har aldrig haft bättre helljusautomatik. Den är mer åt det känsliga hållet nu och bländar av oftare än den borde. Men i tätbebygtt område funkar det inte bra, den borde ju kunna se att de är gatubelysning och därmed inte välja att slå på/av helljuset titt som tätt. Men som sagt ett steg i rätt riktning med denna version.
Version 36.X var lika kass som tidigare versioner. Det händer något i version 40.X.Nicke Nyfiken skrev:Låter ju hoppfullt.ChristerSjo skrev:Körde för första gången i dag med 2022.40.4 idag i mörker. Har aldrig haft bättre helljusautomatik. Den är mer åt det känsliga hållet nu och bländar av oftare än den borde. Men i tätbebygtt område funkar det inte bra, den borde ju kunna se att de är gatubelysning och därmed inte välja att slå på/av helljuset titt som tätt. Men som sagt ett steg i rätt riktning med denna version.
Körde precis en sväng på landsväg med MYP med 36.6 och stålsatte mig för att låta bilen sköta helljuset för att få lite statistik.
Ungefär varannan mötande bil blinkade med helljuset. Sedan var de några av de som inte blinkade med helljuset som istället visade sin irritation genom att tända sitt helljus precis innan mötet.
Kanske våra brev till Transportstyrelsen nådde någon på Tesla med inflytande?ChristerSjo skrev:Version 36.X var lika kass som tidigare versioner. Det händer något i version 40.X.
Härligt! Och kul för er som haft problem tidigareNEO skrev:Kan bekräfta att heljusautomatiken faktiskt är användbar nu. Mötte sex bilar med auto på, bilen bländande av exakt vid samma stund som jag själv hade gjort.
Det kan inte vara sant, det tog Tesla sex år!
Jag tror det när jag ser det.NEO skrev:Kan bekräfta att heljusautomatiken faktiskt är användbar nu. Mötte sex bilar med auto på, bilen bländande av exakt vid samma stund som jag själv hade gjort.
Det kan inte vara sant, det tog Tesla sex år!
Fick inget prov på motorvägen idag då det var mycket trafik och massa baklysen framför mig.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror det när jag ser det.NEO skrev:Kan bekräfta att heljusautomatiken faktiskt är användbar nu. Mötte sex bilar med auto på, bilen bländande av exakt vid samma stund som jag själv hade gjort.
Det kan inte vara sant, det tog Tesla sex år!![]()
Funkar det på motorväg och 2+1 väg?
spacecoin skrev:Kanske våra brev till Transportstyrelsen nådde någon på Tesla med inflytande?ChristerSjo skrev:Version 36.X var lika kass som tidigare versioner. Det händer något i version 40.X.Håller tummarna på förbättringen oavsett. Håller mig kvar på 2022.24 med radar tills vidare iaf.
Nu kör jag i norra Sverige med betydligt mindre mötande trafik och färre 2:1 vägar, men, det fungerade dåligt med radar förut, lite bättre nu (2022.40.4)spacecoin skrev:Kanske våra brev till Transportstyrelsen nådde någon på Tesla med inflytande?ChristerSjo skrev:Version 36.X var lika kass som tidigare versioner. Det händer något i version 40.X.Håller tummarna på förbättringen oavsett. Håller mig kvar på 2022.24 med radar tills vidare iaf.
Ska tillägga att jag körde på en mindre väg med mycket kurvor och backkrön. Därför var det glädjande att den klarade mötena så bra. Men den har alltså säkert av samma anledning svårt att fatta att bilen framför som ligger rätt långt till vänster i kurvan inte vill ha helljus i backspegeln.Franz skrev:Verkligen intressant angående framförvarande bilar. Jag har varit riktigt imponerad över hur galant min bil klarat dessa. Vi kanske kan be Tesla ta möteslogiken från din bil och kombinera med logiken för framförvarande bil från min så är de ju klaraJerker skrev:Jo, mötena klarade den i princip fläckfritt. Ingen mötande behövde känna att bilen bländade av för sent. Men den är fortfarande dålig på att hantera framförvarande bilar. Om inte bilen framför är alldeles nära eller om vägen svänger lite så att bilen inte ligger alldeles rakt framför så börjar den slå av och på helljuset lite slumpmässigt. Sen är den nu nästan ännu värre med att vänta med att slå på helljuset igen efter ett möte. Det är verkligen inte bra!
Det spelar ju ingen som helst roll om bilen gör rätt enligt din definition, för det hjälper inte mig om det samtidigt innebär att var eller varannan mötande bilist bländar mig avsiktligt för att de anser sig bli bländade av min bil, oavsett om de fått sitt körkort med flingpaketet eller inte. Man får anpassa sig till verkligheten och inte förvänta sig en ideal värld.BrooklynS skrev:Bilar har i allmänhet avbländbara backspeglar så även där handlar det om handhavandefel när folk 500 m längre fram börjar blinka med bromsljuset för att de vill att bakomvarande skall blända av…
Och vid möte så vill man ju ha sikt åtminstone fram till att ljuskäglorna möts och vägen mellan fordonen är belysta. Då tittar man i vägrenen istället för att frenetiskt blinka med helljuset för att mötande inte bländar av med en kilometer kvar innan möte.
Ibland undrar man ju om folk fick körkortet i flingpaketet.
Med det sagt så finns det nog ingen perfekt avbländning eftersom omständigheterna är oändligt varierande. Men vana av att köra i mörker underlättar både för att förstå när bilen gör rätt/fel och för när medtrafikanterna gör det.
Javisst, poängen är då att det blir svårt med samma programvara för en bil som mest går på landsväg i Norrbottens inland och en bil som mest går i rusningspendling mellan förort och centrum i Mälardalen.Nicke Nyfiken skrev:Det spelar ju ingen som helst roll om bilen gör rätt enligt din definition, för det hjälper inte mig om det samtidigt innebär att var eller varannan mötande bilist bländar mig avsiktligt för att de anser sig bli bländade av min bil, oavsett om de fått sitt körkort med flingpaketet eller inte. Man får anpassa sig till verkligheten och inte förvänta sig en ideal värld.BrooklynS skrev:Bilar har i allmänhet avbländbara backspeglar så även där handlar det om handhavandefel när folk 500 m längre fram börjar blinka med bromsljuset för att de vill att bakomvarande skall blända av…
Och vid möte så vill man ju ha sikt åtminstone fram till att ljuskäglorna möts och vägen mellan fordonen är belysta. Då tittar man i vägrenen istället för att frenetiskt blinka med helljuset för att mötande inte bländar av med en kilometer kvar innan möte.
Ibland undrar man ju om folk fick körkortet i flingpaketet.
Med det sagt så finns det nog ingen perfekt avbländning eftersom omständigheterna är oändligt varierande. Men vana av att köra i mörker underlättar både för att förstå när bilen gör rätt/fel och för när medtrafikanterna gör det.
Hur hanterar andra biltillverkares moderna autohelljussystem möte med en lastbil över krön som du beskriver? Är det löst med matrix/pixel eller även med singellampor? Har inte kört någon sån själv.Jerker skrev:Efter att ha testat den nya versionen av autohelljus så återgår jag nu till manuellt. Även om det är mycket bättre än tidigare så sitter jag som på nålar och kontrollerar hela tiden att den sköter sig. Och jag tvingas hela tiden korrigera när den inte klarar av att tända snabbt efter möte eller parera för framförvarande bilar etc.
Jag vet inte hur bra en sån här funktion behöver bli för att jag ska kunna använda den och slappna av. Ett scenario, som är väldigt vanligt i möten, är att jag som människa ser lyktor som kommer att komma fram över ett backkrön eller ur en kurva och kan blända av precis innan lyktorna dyker upp. Jag tycker att det är så man ska göra. Och i backkrön så klarar inte automatiken identifiera ett större fordon som har positionsljus på taket. Det innebär att förarens ögon kommer över krönet långt före lyktorna, som min bil ska reagera på. Då dröjer det mycket längre innan min bländar av än om jag gör det manuellt.
Nej, jag använder inte automatiken. Den är för dålig.
Nä, det funkar inte på dom heller skulle jag säga. Lamporna på taket på en lastbil är för svaga.RagWal skrev:Hur hanterar andra biltillverkares moderna autohelljussystem möte med en lastbil över krön som du beskriver? Är det löst med matrix/pixel eller även med singellampor? Har inte kört någon sån själv.Jerker skrev:Efter att ha testat den nya versionen av autohelljus så återgår jag nu till manuellt. Även om det är mycket bättre än tidigare så sitter jag som på nålar och kontrollerar hela tiden att den sköter sig. Och jag tvingas hela tiden korrigera när den inte klarar av att tända snabbt efter möte eller parera för framförvarande bilar etc.
Jag vet inte hur bra en sån här funktion behöver bli för att jag ska kunna använda den och slappna av. Ett scenario, som är väldigt vanligt i möten, är att jag som människa ser lyktor som kommer att komma fram över ett backkrön eller ur en kurva och kan blända av precis innan lyktorna dyker upp. Jag tycker att det är så man ska göra. Och i backkrön så klarar inte automatiken identifiera ett större fordon som har positionsljus på taket. Det innebär att förarens ögon kommer över krönet långt före lyktorna, som min bil ska reagera på. Då dröjer det mycket längre innan min bländar av än om jag gör det manuellt.
Nej, jag använder inte automatiken. Den är för dålig.
Grattis dig som möter lastbilar med svaga lampor på taket! Här sitter det 4-8 extraljus med ruggigt mycket kräm, bländar på 1 km avstånd och lurar automatiken att blända av…wector skrev:Nä, det funkar inte på dom heller skulle jag säga. Lamporna på taket på en lastbil är för svaga.RagWal skrev:Hur hanterar andra biltillverkares moderna autohelljussystem möte med en lastbil över krön som du beskriver? Är det löst med matrix/pixel eller även med singellampor? Har inte kört någon sån själv.Jerker skrev:Efter att ha testat den nya versionen av autohelljus så återgår jag nu till manuellt. Även om det är mycket bättre än tidigare så sitter jag som på nålar och kontrollerar hela tiden att den sköter sig. Och jag tvingas hela tiden korrigera när den inte klarar av att tända snabbt efter möte eller parera för framförvarande bilar etc.
Jag vet inte hur bra en sån här funktion behöver bli för att jag ska kunna använda den och slappna av. Ett scenario, som är väldigt vanligt i möten, är att jag som människa ser lyktor som kommer att komma fram över ett backkrön eller ur en kurva och kan blända av precis innan lyktorna dyker upp. Jag tycker att det är så man ska göra. Och i backkrön så klarar inte automatiken identifiera ett större fordon som har positionsljus på taket. Det innebär att förarens ögon kommer över krönet långt före lyktorna, som min bil ska reagera på. Då dröjer det mycket längre innan min bländar av än om jag gör det manuellt.
Nej, jag använder inte automatiken. Den är för dålig.
Vi hade en större modell av Mercedes som lånebil för några år sedan och den var så jäkla bra att jaglarjon skrev:Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?
Jag har haft lite olika bilar med den funktionen (bla. Audi och Range Rover), men ingen har fungerat tillräckligt bra för att jag ska vara helt avslappnad.
Däremot är ju regnsensorn en riktig besvikelse. Där har jag i princip kunnat slå på automatiken vid leverans av bilen och sen inte behövt röra torkarspaken under hela tiden jag ägt bilen. I min Tesla är den helt obrukbar. Lite extra irriterande med tanke på att det är lite extra krångligt att välja hastighet manuellt.
Nej. De är halvkassa allihopa.larjon skrev:Av nyfikenhet, är det någon som har bra erfarenhet av helljusautomatik från något annat märke?