Senaste version 2025.26

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Senaste version 2022.36

Inlägg av Tellus »

McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Det går ju utmärkt att blanda av manuellt om man nu är med i matchen som förare. Det känns ibland som om hälften av inläggen på denna sajt är upprepningar av samma handhavandefel i alla trådar.

Kan vi inte ha EN tråd för klagomål kring vindrutetorkare och helljus så att övriga trådar kan handla om sitt trådämne?

Tack.
Det fungerade utmärkt innan uppdateringen med AP i mörker.

"Handhavandefel"? Tjena.
125E5805-F712-489C-BB27-82DF97325AD5.jpeg
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Fick 36.6 nu ikväll.

Nu funkar helljuset klockrent, vindrutetorkaren fick jag hjälpa till någon gång i mörkret vid duggregn annars klanderfritt.

AP funkar hur bra som helst i mörker och regn.

Bara att vänta på nästa uppdatering som säkert lär ställa till det igen… :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

agehall skrev:
Detta var med 2022.36.6 mjukvara. Eftersom det var första längre körningen med icke-optimala förhållanden kan jag inte riktigt jämföra helljusautomatiken och torkarautomatiken med hur det varit tidigare. Dock är det nytt för mig att bilen blir tvärsur för att den tycker att jag inte håller på ratten även fast jag gör det.
Tycker din beskrivning påminner om min upplevelse av de senare mjukvaran. Jag kör ju mest fram och tillbaka på samma sträcka men där funkar helljus och vindrutetorkare bra. Hade tidigare märkt att den inte reagerar att bilar med svagt halvljus, men tycker att den blivit bättre nu även på dessa.

Har också fått några sådana där plötsliga utskällningar av AP. Kan det vara kameran inne i kupén som registrerat mig som ouppmärksam?
En gång för några veckor sedan skulle bilen byta tillbaka till höger filen men var lite seg så en otålig BMW-förare i en Audi hade bestämt sig för att köra om mig på insidan, ”ganska” snabbt. Bilen skrek då till och röda ratten blinkade. Efter den händelsen så stängdes all ALL(!) automatik av farthållare, antisladd, regenerering… allt. Trodde allt pajat men när jag hade parkerat under dagen på jobbet så var allt normalt igen. Skum händelse.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

frippan skrev:
Vadå ”slå på igen”?
Menar du att automatiken inte längre är tvingande när man använder AP? Låter ju riktigt bra i så fall.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

frippan skrev:
Jag väntar fortfarande på partiell avbländning. Vissa hävdade ju att det skulle vara lättare att få till än total avbländning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

frippan skrev:
Fick 40.4 igår och körde några mil i mörker. Vilken skillnad, bländade av helt rätt och tände inte igen när mötande bländat av. Några oförklarliga avbländningar dock. Blir kul att testa mer.
Brages

Inlägg av Brages »

Tellus skrev:
frippan skrev:
Fick 40.4 igår och körde några mil i mörker. Vilken skillnad, bländade av helt rätt och tände inte igen när mötande bländat av. Några oförklarliga avbländningar dock. Blir kul att testa mer.
Glädjande men också irriterande att man inte brytt sig om att fixa detta tidigare.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Brages skrev:
Glädjande men också irriterande att man inte brytt sig om att fixa detta tidigare.
Ja, är glaset halvfullt eller halvtomt?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Tellus skrev:
frippan skrev:
Upplevde en stor förbättring redan i 2022.36 vad gäller helljuset. Slår på fortare igen när man slår på efter manuell avbländning också. Är det ytterligare förbättring i 40 så är det ju fantastiskt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Märkte ingen skillnad med 2022.36.6, körde imorse med 2022.4.4, ska bli spännande att testa på väg hem med automatiken igång. Har inte kört med automatiska helljus sedan länge, fullständigt uruselt där man bländar 999/1000 vid möten.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

jonasl skrev:
Tellus skrev:
frippan skrev:
Upplevde en stor förbättring redan i 2022.36 vad gäller helljuset. Slår på fortare igen när man slår på efter manuell avbländning också. Är det ytterligare förbättring i 40 så är det ju fantastiskt.
2022.36 är lika usel som tidigare versioner i min bil. Helt oanvändbar. Så jag hoppas på 40.

Undrar om de ens jobbar på att få till pixel-funktionen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Nicke Nyfiken skrev:
jonasl skrev:
Tellus skrev:
frippan skrev:
2022.36 är lika usel som tidigare versioner i min bil. Helt oanvändbar. Så jag hoppas på 40.

Undrar om de ens jobbar på att få till pixel-funktionen.
2022.36 gick inte att använda här heller. 40.4 helt annat beteende
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Jag undrar ofta om vi jagar spöken när vi tror att saker fungerar bättre. Jag har ju som sagt upplevt en stor förbättring, men beror den verkligen på nya versionen eller på att det fungerar bättre på den vägen jag oftast kör när det är mörkt av andra skäl? Den har t.ex. fått ny beläggning (som är svartare), det är mörkare ute vilket också ger bättre kontraster. Jag har bytt bil sen förra vintern, osv osv.

Men jag slutar aldrig hoppas. Torkarautomatiken är fortfarande kass i mörker iaf :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

jonasl skrev:
Jag undrar ofta om vi jagar spöken när vi tror att saker fungerar bättre. Jag har ju som sagt upplevt en stor förbättring, men beror den verkligen på nya versionen eller på att det fungerar bättre på den vägen jag oftast kör när det är mörkt av andra skäl? Den har t.ex. fått ny beläggning (som är svartare), det är mörkare ute vilket också ger bättre kontraster. Jag har bytt bil sen förra vintern, osv osv.

Men jag slutar aldrig hoppas. Torkarautomatiken är fortfarande kass i mörker iaf :-)
Ja det är löjeväckande att så fort det kommit en uppdatering så är det ett gäng (oftast samma individer) som hävdar att allting fungerar sååååå mycket bättre, och ibland till och med helt perfekt.

Och när nästa uppdatering kommer så hävdar samma individer återigen att allt blivit sååååå mycket bättre.
Hur är det ens möjligt när det var perfekt sedan innan? :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det intressanta är snarare de individer som påstår att det är lika dåligt som förut... :lol:

Klockade nu, det tar 1,2 sekunder efter möte innan helljuset slås på igen. Borde förstås vara 0,2 sekunder men det är inga 4-5 sekunder som någon påstått.

Att matrixfunktionen inte prioriterats är skitdåligt, beror troligen på att det nyss blivit lagligt i USA och därmed kommit upp på bordet hos programmerarna...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

BrooklynS skrev:
Det intressanta är snarare de individer som påstår att det är lika dåligt som förut... :lol:
Finns det grader i helvetet? ;-)

Skämt åsido. Bilen smäller fortfarande på helljuset på AP på väl upplysta trafikleder och i tätbebyggda områden. Ser inte heller genom vajerräcket på 2+1-vägar på ett acceptabelt sätt och jag har inte upplevt någon förbättring mellan .36. och .40. Fick .40.4.1 igår. Har inga förhoppningar om att det sker underverk denna gång heller.

Kör inte längre med automatiskt helljus utan har fått in vanan att avaktivera det i samma sekund jag aktiverar AP. Vore mycket bättre om jag slapp den extra rörelsen. Matrix kommer nog vilken torsdag som helst…
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

BrooklynS skrev:

Klockade nu, det tar 1,2 sekunder efter möte innan helljuset slås på igen. Borde förstås vara 0,2 sekunder men det är inga 4-5 sekunder som någon påstått.

Att matrixfunktionen inte prioriterats är skitdåligt, beror troligen på att det nyss blivit lagligt i USA och därmed kommit upp på bordet hos programmerarna...
Jag har kört Tesla i mer än 7 år och vet att det oftast bara är små knappt märkbara förbättringar som kommer. De där stora förbättringarna som kommer en och annan gång är ovanliga. Men vi vet att det finns några bilar som blir sååååå mycket bättre varje gång det kommer en uppdatering, även om den var helt perfekt redan innan. :lol:

Men intressant om nu helljusfördröjningen blivit konsekvent med 1,2 sekunders fördröjning. Jag har hittills haft till synes helt slumpartat mellan 1-3 sekunders fördröjning efter möte innan helljuset tänts.

Ja vi får hoppas att den ändrade lagstiftningen i USA kan skynda på utvecklingen av matrixfunktionen. Det hade varit den bästa lösningen för helljuset.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Nicke Nyfiken skrev:
Ja vi får hoppas att den ändrade lagstiftningen i USA kan skynda på utvecklingen av matrixfunktionen. Det hade varit den bästa lösningen för helljuset.
l0lz

Det har tagit Tesla 6 år att få till helljusautomatiken. Jo, det är sex jävla år sen dom hade sönder regnsensorn och helljusautomatiken.

När tror du dom får till matrix-funktionen?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

dstr skrev:
Är benägen att hålla med, det är uselt att det fortfarande inte fungerar riktigt bra. Har en liten förhoppning om matrix-funktionen i alla fall, de har ju skyfflat in väldigt mycket stålars i att utrusta bilen med den hårdvaran som krävs.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

dstr skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
l0lz

Det har tagit Tesla 6 år att få till helljusautomatiken. Jo, det är sex jävla år sen dom hade sönder regnsensorn och helljusautomatiken.

Jag har i princip gett upp den vanliga helljusautomatiken, så jag greppar varje halmstrå. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag får testa automatiken idag igen. Fick 40.4 i morse och ska köra hem i mörkret. Kan det vara så att bilar med lägre version av datorn hanterar det sämre? Jag har HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jo, mötena klarade den i princip fläckfritt. Ingen mötande behövde känna att bilen bländade av för sent. Men den är fortfarande dålig på att hantera framförvarande bilar. Om inte bilen framför är alldeles nära eller om vägen svänger lite så att bilen inte ligger alldeles rakt framför så börjar den slå av och på helljuset lite slumpmässigt. Sen är den nu nästan ännu värre med att vänta med att slå på helljuset igen efter ett möte. Det är verkligen inte bra!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Körde 18 mil på motorvägen mellan Göteborg och Ängelholm på söndagskvällen med 36.6. Första 10 (?) milen gick fint vilket väl verkar bero på att det var någon bil inom synhåll framför mig den sträckan. I takt med att trafiken började glesa ut sig blev det dock problem med mitträcke i ett krön och sedan lite för ofta för långt avstånd mellan mötande bilar. D.v.s. när en bil passerar slår bilen på helljuset när man kanske under andra omständigheter hade börjat fundera på att blända av för nästa bil. Vägen till och från motorvägen gick smärtfritt även om det var sträckor upplysta nog för att jag själv inte skulle ha kört med helljus på dem.
Det var riktigt tråkigt väder med regn och lite dimmigt men jag körde 100% på automatiken på vindrutetorkarna. Typiskt är det dock så att man skulle vilja slå på torkarna en stund före bilen gör det och ibland även köra på lite högre tempo. När den väl kommit igång med första torkningen brukar den dock hålla igång i lagom eller nästan lagom tempo. Jag har full förståelse för de som ger upp och tror att torkarna aldrig skall komma igång dock.

Enligt min uppfattning var det väldigt stor skillnad i helljusautomatiken i och med version 2022.36. Blir det lika mycket bättre med 2022.40 börjar man ju bli riktigt glad :).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jerker skrev:
Jo, mötena klarade den i princip fläckfritt. Ingen mötande behövde känna att bilen bländade av för sent. Men den är fortfarande dålig på att hantera framförvarande bilar. Om inte bilen framför är alldeles nära eller om vägen svänger lite så att bilen inte ligger alldeles rakt framför så börjar den slå av och på helljuset lite slumpmässigt. Sen är den nu nästan ännu värre med att vänta med att slå på helljuset igen efter ett möte. Det är verkligen inte bra!
Verkligen intressant angående framförvarande bilar. Jag har varit riktigt imponerad över hur galant min bil klarat dessa. Vi kanske kan be Tesla ta möteslogiken från din bil och kombinera med logiken för framförvarande bil från min så är de ju klara :lol:
Driver sajten Car.info
Skriv svar