Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
SwedishAdvocate

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev:
.../ Det riktigt smarriga är ju alla myndigheter och politiker som använder Twitter. Undrar hur de kommer agera nu när det är ny ägare med väldigt ”speciella” ideer.
Varför skulle det vara svårare än att byta till Instagram eller Mastodon? Eller någon annan app...

Det finns inget som tvingar myndigheter att använda sig av Twitter. De har alla egna hemsidor. +Krisinformation ifall det skulle behövas. Finns även helt vanliga pressmedelanden.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev:
LarsOJ skrev:
.../ Det riktigt smarriga är ju alla myndigheter och politiker som använder Twitter. Undrar hur de kommer agera nu när det är ny ägare med väldigt ”speciella” ideer.
Varför skulle det svårare än att byta till Instagram eller Mastodon? Eller någon annan app...

Det finns inget som tvingar myndigheter att använda sig av Twitter. De har alla egna hemsidor. +Krisinformation ifall det skulle behövas. Finns även helt vanliga pressmedelanden.
Nä såklart men tror dom gillar Twitter. Särskilt politiker och kändisar. Svårt att ”följa” en hemsida… Kanske bra om Twitter går i graven.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

LarsOJ skrev:
Melon Must skrev:
Det är väldigt mycket påhitt om woke och fejkad propaganda från Tokhögern om hur det är. Tokhögern och Ryssarna har förresten exakt samma retorik, se den här ryska propagandafilmen som lika gärna kunde varit riktad till trumpanhängarna om den var på engelska.

Tokhöger (ja jag röstade på SD sista valet) kan du väl få kalla mig. Dom är ju lite tokiga.. men Ryssland eller rysstroll epitet stämmer inte på mig iaf. Jag hatar Ryssland och ryssar och vill att de blir krossade för all framtid i Ukraina. Vi har donerat snart 100.000kr till olika hjälpinsatser i Ukraina med tips från LarsW blogg. Nu när 20% av svenska folket röstat SD kan väl inte alla vara Trumpanhängare och Rysstroll längre?
Hur kan man hata hela folket. Tycker du att alla i Ryssland är mördare?
Jag är i Sverige för att en grupp kriminella tvingade ut mig och en hel del andra ur våra hem och vårat land.
Den gruppen tillhörde en viss folkgrupp men jag har aldrig hatat den folkgruppen och har massor men bekanta, kompisar och vänner som tillhör gruppen.
Tyvärr kan jag inte förstå hat inställningen.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

nek0 skrev:
LarsOJ skrev:
Melon Must skrev:
Det är väldigt mycket påhitt om woke och fejkad propaganda från Tokhögern om hur det är. Tokhögern och Ryssarna har förresten exakt samma retorik, se den här ryska propagandafilmen som lika gärna kunde varit riktad till trumpanhängarna om den var på engelska.

Tokhöger (ja jag röstade på SD sista valet) kan du väl få kalla mig. Dom är ju lite tokiga.. men Ryssland eller rysstroll epitet stämmer inte på mig iaf. Jag hatar Ryssland och ryssar och vill att de blir krossade för all framtid i Ukraina. Vi har donerat snart 100.000kr till olika hjälpinsatser i Ukraina med tips från LarsW blogg. Nu när 20% av svenska folket röstat SD kan väl inte alla vara Trumpanhängare och Rysstroll längre?
Hur kan man hata hela folket. Tycker du att alla i Ryssland är mördare?
Jag är i Sverige för att en grupp kriminella tvingade ut mig och en hel del andra ur våra hem och vårat land.
Den gruppen tillhörde en viss folkgrupp men jag har aldrig hatat den folkgruppen och har massor men bekanta, kompisar och vänner som tillhör gruppen.
Tyvärr kan jag inte förstå hat inställningen.
Jag tror nog du förstår vad jag menar när jag säger att jag hatar ryssar och Ryssland i kontexten Ukrainakriget. Det var ju några i tråden som antydde att jag var Rysstroll.

Och jag vill att RYSSLAND blir krossade i Ukraina så de aldrig någonsin mer kan ställa till med något liknande.

Du får gilla Ryssland och ryssar hur mycket du vill.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Bästa sättet är att ignorera folk som attackerar en.(enligt devisen att inte argumentera med idioter då de drar ned en till sin nivå och slår en med erfarenhet). Man har ingen skyldighet att svara på dumma påståenden.
De som kritiserat woke menar att det är en snäv åsiktskorridor och folk måste hela tiden misstänkliggöras och frågas var de står i vissa frågor (och nåde dem om de svarar fel).
Vad elon har för lösning återstår att se. Just nu håller han på att effektivt sätt att förstöra företaget twitter. (För att sedan kanske bygga upp det)
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

VoltAmpere skrev:
För att återgå något till tråden så tror jag att Elon super bort Tesla med Twitter tramset, tyvärr :cry:
Han jobbar sannerligen bra på det. Kan någon rycka bort honom från Tesla?
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

VoltAmpere skrev:
VoltAmpere skrev:
För att återgå något till tråden så tror jag att Elon super bort Tesla med Twitter tramset, tyvärr :cry:
Hur skulle en sådan bortryckning kunna ske? Jag har ingen kunskap om strukturen i Teslas styrelse. Men vore nog bra för Tesla helt klart.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Tesla bygger elbilar med vinstmarginal på 30% och har ett duktigs försprång i det mesta, och Musk bör petas för att några högljudda individer är butthurt över att humor kommer tillbaka till Twitter?
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Lurkern skrev:
Tesla bygger elbilar med vinstmarginal på 30% och har ett duktigs försprång i det mesta, och Musk bör petas för att några högljudda individer är butthurt över att humor kommer tillbaka till Twitter?
Jag tror att det är en jäkla massa inflytelserika individer som blir butthurt för Twitter. Det kan vara nog så farligt för Tesla om de blir motarbetade. Tror de flesta Elon=Tesla
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

LarsOJ skrev:
VoltAmpere skrev:
VoltAmpere skrev:
Hur skulle en sådan bortryckning kunna ske? Jag har ingen kunskap om strukturen i Teslas styrelse. Men vore nog bra för Tesla helt klart.
Tesla har väl en styrelse?
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

LarsOJ skrev:
Lurkern skrev:
Jag tror att det är en jäkla massa inflytelserika individer som blir butthurt för Twitter. Det kan vara nog så farligt för Tesla om de blir motarbetade. Tror de flesta Elon=Tesla
Det är ett faktum redan sedan Elon deklarerade att han röstar Republikanskt pga att Demokraterna tappat det. Hela låtsas-problematiken kring Twitter handlar om det.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Lurkern skrev:
LarsOJ skrev:
Lurkern skrev:
Det är ett faktum redan sedan Elon deklarerade att han röstar Republikanskt pga att Demokraterna tappat det. Hela låtsas-problematiken kring Twitter handlar om det.
Okej du har säkert rätt men jag har svårt att se att det inte kan förvärras om han kör på ordentligt nu med Twitter.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vissa som tror att elon gasar på för att göra århundradets sämsta affär, och är på väg att köra twitter i botten. Men låt säga att demokraterna har en kapitalstark väljar bas som kan vara kurspåverkande. (Men samtidigt finns det republikaner som sett elbilar som något woke klimatlurendrejeri som nu kommer på andra tankar)
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Mickep skrev:
Vissa som tror att elon gasar på för att göra århundradets sämsta affär, och är på väg att köra twitter i botten. Men låt säga att demokraterna har en kapitalstark väljar bas som kan vara kurspåverkande. (Men samtidigt finns det republikaner som sett elbilar som något woke klimatlurendrejeri som nu kommer på andra tankar)
Han förefaller vara inne på att genomföra intäktsdrivande ändringar på twitter, svårt att se varför han skulle köra twitter i botten. Twitter var redan i botten affärsmässigt, men det är klart, kanske inte går att ta sig ur situationen.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Problemet är att iom köpet fick företaget ta över skulderna i miljardklassen. Och de överstiger vida intäkterna. (Företaget visade röda siffror redan innan) (Får se om halvering av lönekostnaderna räcker). De anställda lär ju inte varit jättepositiva till att bli uppsagd via Mail. Och nu har en del kritiskt anställda blivit uppsagd av misstag). Företaget har blivit stämd inte bara av anställda även av ledningen som förväntar sig ersättning i mångmiljonklassen. Det ser inte bra ut.
Men rent tekniskt så skulle nog twitter kunna drivas från någons garage (med en serverhall någonstans)
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Finns utmaningar, men de där var kända innan han drog igång.
SwedishAdvocate

Lurkern skrev:
Det är ett faktum redan sedan Elon deklarerade att han röstar Republikanskt pga att Demokraterna tappat det. /... [Min understrykn.]
Eller hur...

Om det är några som "tappat det" så är det ju Republikanerna.

En stor anledning till att Elon är gramse på Demokraterna är ju för att Demokraterna i sin tur är gramse på Elon för att han har motarbetat facklig organisering i åtminstone Freemontfabriken. Om han inte hade gjort det så hade demokraterna säkert sett annorlunda på det hela. Från Elons perspektiv kan man kanske förstå hans synsätt under tiden som Tesla hade ansträngd ekonomi. Men den tiden är ju sen X år tillbaka förbi...

Till detta har ju även kriget i Ukraina tillkommit. Och tyvärr så vet vi ju alla hur han ser på det...

Sen har ju Elon gått och hängt upp sig på den här 'woke-grejen' också. Vad det beror på har jag dock inte koll på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev:

Sen har ju Elon gått och hängt upp sig på den här 'woke-grejen' också. Vad det beror på har jag dock inte koll på...
”Elon Musk says he's wading into politics to stop the "woke mind virus" from destroying civilization.”

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... 2022-5?amp

Han säger ju i intervju att han vill rädda civilisationen. Har han en poäng tror du?
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Demokraterna jagar imaginära problem som strukturell rasism, white supremacy etc., Biden håller fantasifyllda tal och deklarerar halva USA:s befolkning som (semi-) fascister, samtidigt som Republikanerna jagar verkliga problem som kriminalitet, öppna gränser och inflationen. De senare verkliga problemen anser Demokraterna är inbillade å sin sida. Detta i retoriken, praktiken är en annan femma.

Angående Ukraina så deklarerade Biden tydligt strax innan invasionen i februari i år att de är OK om Ryssland tar en del av Ukraina, men inte hela. Om Musk vill se en sådan lösning är det Demokraterna han hade gett sitt stöd.

Fattar att Elon tröttnat.
SwedishAdvocate

Lurkern skrev:
Demokraterna jagar imaginära problem som strukturell rasism, white supremacy etc., Biden håller fantasifyllda tal och deklarerar halva USA:s befolkning som (semi-) fascister, samtidigt som Republikanerna jagar verkliga problem som kriminalitet, öppna gränser och inflationen. De senare verkliga problemen anser Demokraterna är inbillade å sin sida. Detta i retoriken, praktiken är en annan femma.

Angående Ukraina så deklarerade Biden tydligt strax innan invasionen i februari i år att de är OK om Ryssland tar en del av Ukraina, men inte hela. Om Musk vill se en sådan lösning är det Demokraterna han hade gett sitt stöd.

Fattar att Elon tröttnat.
Håller så klart inte med om ett enda ord av det ovanstående. Och pallar inte 'tangentbordsdebattera' det med dig heller.

Men vem vet... Någon annan kanske känner för det.
SwedishAdvocate

LarsOJ skrev:
SwedishAdvocate skrev:
.../ Sen har ju Elon gått och hängt upp sig på den här 'woke-grejen' också. Vad det beror på har jag dock inte koll på...
”Elon Musk says he's wading into politics to stop the "woke mind virus" from destroying civilization.”

Han säger ju i intervju att han vill rädda civilisationen. Har han en poäng tror du?
Från artikeln:
.../ Musk hasn't outlined what he thinks constitutes the "woke mind virus," /...
Om han inte förklarar vad det är han tycker är ett problem så är det ju helt omöjligt att veta hur han tänker.

Jag kan se ett problem med "woke", och det är att en del som genomgått irreversibla ingrepp på sina könsorgan sedan har ångrat de här ingreppen. Eventuellt berör det även biologiska kvinnor som opererat bort sin bröst, samt olika former av hormonbehandlingar med avsikt att ändra någon slags könsidentitet. Men det här inget som jag fördjupat mig i över huvud taget. Det är så klart illa – men som sagt – jag har inte fördjupat mig i det här över huvud taget, och det är inget som jag känner för diskutera här heller.

Hur något slags "woke mind virus" skulle vara ett hot mot civilisationen, eller hur det skulle kunna vara orsaken till varför mänskligheten aldrig skulle komma till Mars kan jag inte se över huvud taget.

EDIT: Men hade det inte varit tillåtet med div. operationer av könsorgan och/eller hormonbehandlingar så hade det ju funnits de som varit missnöjda för det...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det måste gå att hålla två(eller fler) tankar i huvudet samtidigt och även åsikter även om de i det politisk klimatet är svårt.

Exempel man kan säga att livet börjar vid befruktning, utan att tycka att abort är mord eller att det skall förbjudas (kvinnans rätt att bestämma övertrumpar foster (barnet)).
Man kan stödja Transpersoners rätt i samhället utan att tycka att dömda våltäktsmän skall få gå in på kvinnofängelse (bara för att de påstår sig vara kvinna). eller att medelmåttiga män skall ta idrottsstipendier till elituniversitet och medaljer av kvinnor.
Man kan tycka att svarta i usa har och är utsatt för viss rasism utan att tycka att poliser mördar alla de kommer över, eller att ge ersättnigs till slavars ättlingar är rätt. Man kan tycka att Trump är i****t men samtidigt inse att det skapades väldigt mycket välstånd (dock ökade klyftor) (om det var tack vare eller trots låter jag vara osagt).
samma sätt som i sverige kunna säga att viss sakpolitik från sd är rätt men samtidgt inte bortse från att partiet skapades av ss soldater och hakkors och bss var dess identitet på 90talet.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev:
LarsOJ skrev:
SwedishAdvocate skrev:
.../ Sen har ju Elon gått och hängt upp sig på den här 'woke-grejen' också. Vad det beror på har jag dock inte koll på...

Från artikeln:
.../ Musk hasn't outlined what he thinks constitutes the "woke mind virus," /...
Om han inte förklarar vad det är han tycker är ett problem så är det ju helt omöjligt att veta hur han tänker.
Jag har ju postat tidigare i tråden när han förklarar vad wokeness betyder för honom:

“At its heart, wokeness is divisive, exclusionary and hateful. It basically gives mean people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue,”

- Elon Musk

https://dailycitizen.focusonthefamily.c ... bylon-bee/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Det måste gå att hålla två(eller fler) tankar i huvudet samtidigt och även åsikter även om de i det politisk klimatet är svårt.

Exempel man kan säga att livet börjar vid befruktning, utan att tycka att abort är mord eller att det skall förbjudas (kvinnans rätt att bestämma övertrumpar foster (barnet)).
Man kan stödja Transpersoners rätt i samhället utan att tycka att dömda våltäktsmän skall få gå in på kvinnofängelse (bara för att de påstår sig vara kvinna). eller att medelmåttiga män skall ta idrottsstipendier till elituniversitet och medaljer av kvinnor.
Man kan tycka att svarta i usa har och är utsatt för viss rasism utan att tycka att poliser mördar alla de kommer över, eller att ge ersättnigs till slavars ättlingar är rätt. Man kan tycka att Trump är i****t men samtidigt inse att det skapades väldigt mycket välstånd (dock ökade klyftor) (om det var tack vare eller trots låter jag vara osagt).
samma sätt som i sverige kunna säga att viss sakpolitik från sd är rätt men samtidgt inte bortse från att partiet skapades av ss soldater och hakkors och bss var dess identitet på 90talet.
Ja, polariseringen som har skett dom senaste åren är ett stort problem, båda sidor gräver ned sig i sina skyttegravar och gör det näst intill omöjligt att nå vettiga kompromisser på i stort sett alla områden.

Vad gäller USA:s ekonomi så visar dock forskningen tydligt att det skapats betydligt mer välstånd under demokratiskt styre än under republikanskt, typ det dubbla i många studier. Den allmänna uppfattningen att "republikaner är bättre på ekonomi än demokrater" är alltså iaf enligt forskningen helt felaktig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate

LarsOJ skrev:
Jag har ju postat tidigare i tråden när han förklarar vad wokeness betyder för honom:

“At its heart, wokeness is divisive, exclusionary and hateful. It basically gives mean people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue,”

- Elon Musk

https://dailycitizen.focusonthefamily.c ... bylon-bee/
Som jag skrev så finns det ett problem med operationer på könsorgan och/eller könshormoner. Exakt hur man ska lösa det vet dock inte jag. Men spontant så verkar väl en 18-årsgräns som en vettig tanke...

I övrigt så anser jag kort och förenklat att Musk har helt fel.

Musk säger sig förespråka "free speech". Det innebär på den här planeten att andra människor kommer ge uttryck för det som han och andra benämner som "woke". Och då får väl han ifall han vill ta debatten i sak istället för att bara slänga sig med extremt korta, snuttifierade 'one-liners' som den i citatet ovan.
Skriv svar