Mickep skrev:Som jag har förstått det är "woke" inte att allas lika rättighet och frihet att göra. Utan mera vad folk uppfattar som ett tvång, en viss fascism dvs att folk blir avskedade (exempel i kanada där en professor(?) som vägrade använda en students påhittade pronomen och istället ville använda namnet.). Eller motståndet mot att män skall få använda kvinnors ombytesrum eller kvinnofängelse. (en stor del transfrågor), men även rasism som BLM och attacken på polisen (defund the police). och rasism (vita rasen tycker de skambeläggs och skall stå tillbaka (sk omvänd rasism). Också polarisering att det är en snäv åsiktskorridor (som inte ens de til vänstern kan hålla sig inom utan de blir detoxad och anklagad). Rädslan att stötta sig med någon är också woke.
För egentligen är det som "woke" står för bra, men de (motståndarna till woke) tycker de gått för långt och "woke" oftar fultolkar motståndaren för att kunna kalla dem invektiv.
Ja, stämmer med min uppfattning, det här med att woke skulle stå för jämlikhet (som står på wikipedia tex) visste jag inte ens förrän jag slog upp det igår,. Jag har inte alls märkt av att de jobbar för jämlikhet, möjligen använder det som alibi.