Blir tokig på hur min Nav fungerar.
Skulle köra ca 50 mil en väg i helgen. La in mitt slutmål och vet att det finns flera SC på vägen hem till Sthlm. Ändå väljer bilens Nav den första bästa SUCen där bilen skall ha 47% kvar vid ankomst. Jag vill inte ladda där, utan ladda i Örebro, ca 10 mil längre bort och närmare hem.
Det går helt enkelt inte att välja bort den "förvalda" laddningen som Navigatorn lägger till per automatik?
Går in manuellt på kartan, väljer "laddare" och då dyker alla upp på kartan, men kan inte få den info jag behöver då med batteri% mm kvar. Och blir väldigt krångligt när jag sitter och kör på motorvägen att hålla på med skärmen.
Någon som har någon smidig lösning på detta?
Har förvalt i inställningarna "föreslå laddning" på navigatorn.
Tack//M
Navigator/laddningsinfo
Moderator: Redaktion
Re: Navigator/laddningsinfo
Jag brukar skrolla längst ned i turn-by-turn instruktionerna och välja "ta bort alla laddstopp"
Om den då visar att batteriet inte räcker fram, då navigerar jag till den supercharger där jag vill ladda. När jag kommer fram dit navigerar jag till slutmålet igen, och upprepar samma procedur och då berättar navigatorn hur många procent och minuter jag måste ladda.
Järnfosfatbatteriet i min bil laddar så snabbt även på hög SoC att det är värt att ladda till 95% på en billig SuC för att minimera laddning på dyra SuC så det är många parametrar att ta hänsyn till.
Om man inte har något bättre för sig
Om den då visar att batteriet inte räcker fram, då navigerar jag till den supercharger där jag vill ladda. När jag kommer fram dit navigerar jag till slutmålet igen, och upprepar samma procedur och då berättar navigatorn hur många procent och minuter jag måste ladda.
Järnfosfatbatteriet i min bil laddar så snabbt även på hög SoC att det är värt att ladda till 95% på en billig SuC för att minimera laddning på dyra SuC så det är många parametrar att ta hänsyn till.
Om man inte har något bättre för sig

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Tack för svar!
Vad är "turn by turn" instruktionerna?
Tycker det är en riktigt usel lösning Tesla har just nu. Skall ju självklart kunna välja vilken laddare man vill under rutten när man lagt in slutmål.
Men kanske går, bara jag som inte hittat lösningen?
Tycker det är en riktigt usel lösning Tesla har just nu. Skall ju självklart kunna välja vilken laddare man vill under rutten när man lagt in slutmål.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag störde mig lite på samma sak som dig när vi precis hämtat bilen (juni -22). Nu har jag lärt mig att gilla vissa saker som Tesla gjort och lärt mig leva med det som de gjort mindre bra.Moodys skrev:Tack för svar!
Nu efter 1500 mil så har jag en hyfsat god känsla för vad den drar under givna förutsättningar.
Så jag har avaktiverat att den ska föreslå laddstop, sen kör jag navigering mot slutmålet.
Räcker det inte eller jag vill ladda på vägen av andra anledningar så lägger jag till den/de SuC som behövs som delstopp på resan.
Vissa av oss är bekväma att rulla in med 2 % på SuC, andra vill rulla in med 42 % för att känna sig trygga. Så jag försöker se det som att Tesla försökt sig på en medelväg, en medelväg som inte passar mig så därför slår jag av deras förslag och lägger in SuC manuellt. Värdigt en bil för 800k? Tveksamt, men kanske också orimligt att få ABRP-funktionalitet i navin av en biltillverkare.
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance
Jag är inne på att göra på samma sätt som du, dock kan jag tycka att det vore en väldigt enkelt uppdatering för Tesla att man själv skall kunna välja SUC i navigatorns förslag. Borde inte vara så svårt.Arctic Drifter skrev:Jag störde mig lite på samma sak som dig när vi precis hämtat bilen (juni -22). Nu har jag lärt mig att gilla vissa saker som Tesla gjort och lärt mig leva med det som de gjort mindre bra.Moodys skrev:Tack för svar!
Nu efter 1500 mil så har jag en hyfsat god känsla för vad den drar under givna förutsättningar.
Så jag har avaktiverat att den ska föreslå laddstop, sen kör jag navigering mot slutmålet.
Räcker det inte eller jag vill ladda på vägen av andra anledningar så lägger jag till den/de SuC som behövs som delstopp på resan.
Vissa av oss är bekväma att rulla in med 2 % på SuC, andra vill rulla in med 42 % för att känna sig trygga. Så jag försöker ser det som att Tesla försökt sig på en medelväg, en medelväg som inte passar mig så därför slår jag av deras förslag och lägger in SuC manuellt. Värdigt en bil för 800k? Tveksamt, men kanske också orimligt att få ABRP-funktionalitet i navin av en biltillverkare.
Men får väl bli som du föreslår.