Fast Q8 kommer väl sen, nu ör det väl bara en facelift med större batteri, men vi får väl ge det några veckor och se. Spännande iallafall.Nect skrev:Haha ja! Det sabbade allt lite för dem… men Q8 lär det bli iaf för att rätta till felet nu då de flesta källorna säger det. Och sen borde det bli som du skrev att båda heter Q8. Men hade för mig att jag läste att den med mindre batteriet skulle heta 55 som tidigare. Men det blir kanske då Q8 55Legato skrev:Haha ja det brinner nog helt klart. Gissar att de är rätt frustrerade över ideen att kalla första modellen endast e-tron också. Upplagt för förvirring...macky skrev:Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna.
När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Q8:an är faceliften. Du kanske tänker på Q6:an?Dafro skrev:Fast Q8 kommer väl sen, nu ör det väl bara en facelift med större batteri, men vi får väl ge det några veckor och se. Spännande iallafall.Nect skrev:Haha ja! Det sabbade allt lite för dem… men Q8 lär det bli iaf för att rätta till felet nu då de flesta källorna säger det. Och sen borde det bli som du skrev att båda heter Q8. Men hade för mig att jag läste att den med mindre batteriet skulle heta 55 som tidigare. Men det blir kanske då Q8 55Legato skrev:Haha ja det brinner nog helt klart. Gissar att de är rätt frustrerade över ideen att kalla första modellen endast e-tron också. Upplagt för förvirring...macky skrev:Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna.
När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
När FL Q8 som kommer nu har gjort sitt så ska det ju komma en Q8 på ny plattform. Inte på PPE vad jag läst. Tror att VW ska ta fram en plattform för alla elbilar när MEB och PPE gjort sitt. Men det var ett tag sen jag såg det. Kanske har ändrats nu.
Re: Audi e-tron
Ok, jag trodde man bara gjorde en facelift V nuvarande och att Q8 kom sen. Q6 har jag inte koll på.Nect skrev:Q8:an är faceliften. Du kanske tänker på Q6:an?Dafro skrev:Fast Q8 kommer väl sen, nu ör det väl bara en facelift med större batteri, men vi får väl ge det några veckor och se. Spännande iallafall.Nect skrev:Haha ja! Det sabbade allt lite för dem… men Q8 lär det bli iaf för att rätta till felet nu då de flesta källorna säger det. Och sen borde det bli som du skrev att båda heter Q8. Men hade för mig att jag läste att den med mindre batteriet skulle heta 55 som tidigare. Men det blir kanske då Q8 55Legato skrev:Haha ja det brinner nog helt klart. Gissar att de är rätt frustrerade över ideen att kalla första modellen endast e-tron också. Upplagt för förvirring...macky skrev:Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna.
När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Det ryktas om att bilder på nya E-tron kommer nästa vecka på Onsdag (9 November) Någon som vet mer om det?
Audi öppnar för beställning vecka 47, första bilarna kommer till Sverige vecka 10 (demo).
Audi öppnar för beställning vecka 47, första bilarna kommer till Sverige vecka 10 (demo).
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Audi e-tron
Samma dag som EX90 släpps, bra eller dåligt.current skrev:Det ryktas om att bilder på nya E-tron kommer nästa vecka på Onsdag (9 November) Någon som vet mer om det?
Audi öppnar för beställning vecka 47, första bilarna kommer till Sverige vecka 10 (demo).
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Pratade med min Audi säljare idag och de kommer få info om nya faceliften om ca 2v.
Vad de vet just nu är att leveranserna drar igång i slutet av Q1/början av Q2 2023 så snabba puckar.
Vad de vet just nu är att leveranserna drar igång i slutet av Q1/början av Q2 2023 så snabba puckar.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Frågan ör hur lång tid det tar innan det blir ett års levtid på dessa, men q1, början av q2 är bra.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
https://www.motor1.com/news/620303/audi ... ck-teaser/
Range & efficiency
Improved aerodynamics and updated power electronics should improve efficiency. But not much since the models will be heavier because of larger batteries. The table below assumes a reduced consumption of 0.5kWh/100km compared to the Audi e-tron.
Model WLTP Consumption WLTP Range
Audi Q8 e-tron 50 18.9 - 22.5 kWh/100km 390 - 460 km
Audi Q8 e-tron 55 19.1 - 23 kWh/100km 456 - 550 km
Audi Q8 e-tron S 22.6 - 24.7 kWh/100km 425 - 464 km
Audi Q8 e-tron Sportback 50 18.3 - 22.5 kWh/100km 450 - 380 km
Audi Q8 e-tron Sportback 55 18.6 - 22.7 kWh/100km 462 - 565 km
Audi Q8 e-tron Sportback S 22.3 - 24.4 kWh/100km 425 - 464 km
We will know more when the Audi Q8 e-tron is finalized and tested by WLTP standards. The latest rumor is it is expected to be presented in late 2022.
Audi Q8 e-tron exterior
There will be a huge number of exterior options to the Audi Q8 e-tron. More than 50 Paint colors, two body shapes, wheels from 19" - 22", paint styles, different optics, mirror types, and many more options make it possible to create your unique design.
Range & efficiency
Improved aerodynamics and updated power electronics should improve efficiency. But not much since the models will be heavier because of larger batteries. The table below assumes a reduced consumption of 0.5kWh/100km compared to the Audi e-tron.
Model WLTP Consumption WLTP Range
Audi Q8 e-tron 50 18.9 - 22.5 kWh/100km 390 - 460 km
Audi Q8 e-tron 55 19.1 - 23 kWh/100km 456 - 550 km
Audi Q8 e-tron S 22.6 - 24.7 kWh/100km 425 - 464 km
Audi Q8 e-tron Sportback 50 18.3 - 22.5 kWh/100km 450 - 380 km
Audi Q8 e-tron Sportback 55 18.6 - 22.7 kWh/100km 462 - 565 km
Audi Q8 e-tron Sportback S 22.3 - 24.4 kWh/100km 425 - 464 km
We will know more when the Audi Q8 e-tron is finalized and tested by WLTP standards. The latest rumor is it is expected to be presented in late 2022.
Audi Q8 e-tron exterior
There will be a huge number of exterior options to the Audi Q8 e-tron. More than 50 Paint colors, two body shapes, wheels from 19" - 22", paint styles, different optics, mirror types, and many more options make it possible to create your unique design.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Trevlig info men trodde E55 skulle var närmare IX50s räckvidd, sedan förstår jag inte riktigt de kortare räckvidderna på dessa dyra suvar men dom kanske säljer de också. Tänker att man vill typ ha ”extra allt” när man betalar en mille.Off Grid Byggaren skrev:https://www.motor1.com/news/620303/audi ... ck-teaser/
Range & efficiency
Improved aerodynamics and updated power electronics should improve efficiency. But not much since the models will be heavier because of larger batteries. The table below assumes a reduced consumption of 0.5kWh/100km compared to the Audi e-tron.
Model WLTP Consumption WLTP Range
Audi Q8 e-tron 50 18.9 - 22.5 kWh/100km 390 - 460 km
Audi Q8 e-tron 55 19.1 - 23 kWh/100km 456 - 550 km
Audi Q8 e-tron S 22.6 - 24.7 kWh/100km 425 - 464 km
Audi Q8 e-tron Sportback 50 18.3 - 22.5 kWh/100km 450 - 380 km
Audi Q8 e-tron Sportback 55 18.6 - 22.7 kWh/100km 462 - 565 km
Audi Q8 e-tron Sportback S 22.3 - 24.4 kWh/100km 425 - 464 km
We will know more when the Audi Q8 e-tron is finalized and tested by WLTP standards. The latest rumor is it is expected to be presented in late 2022.
Audi Q8 e-tron exterior
There will be a huge number of exterior options to the Audi Q8 e-tron. More than 50 Paint colors, two body shapes, wheels from 19" - 22", paint styles, different optics, mirror types, and many more options make it possible to create your unique design.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nu var det inte Audi officiella uppgifter utan motortidningens beräkningar. Det är möjligt att vi får se någon mil tiil den 11 november.
Men med 19 kWh mer användbart i batteriet och något snålare drivlina så är väl 56 mil WLTP ganska rimligt.
Men med 19 kWh mer användbart i batteriet och något snålare drivlina så är väl 56 mil WLTP ganska rimligt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Ska inte klaga, låter helt ok, men då har dom inte fått dom så mycket snålare tyvärr. Samma storlek på batteri som IX50 som väl har 630 som wltp.Off Grid Byggaren skrev:Nu var det inte Audi officiella uppgifter utan motortidningens beräkningar. Det är möjligt att vi får se någon mil tiil den 11 november.
Men med 19 kWh mer användbart i batteriet och något snålare drivlina så är väl 56 mil WLTP ganska rimligt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Blir spännande och se om uppdateringen blir ett magplask eller inte.
Har en beställd i4:a men om inte priset drar iväg allt för mycket på nya Q8:an så är den kanske mer aktuell pga den korta leveranstiden.

Har en beställd i4:a men om inte priset drar iväg allt för mycket på nya Q8:an så är den kanske mer aktuell pga den korta leveranstiden.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Förlängde min ett år för gick ju inte att få tag i något alternativ, ja förutom kanske en Y då, med rimlig leveranstid. Så nu går det extra året ut i Juli så hoppas en del på Q8:an..
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Då har man släppt faceliften som nu även finns på Audis hemsida (går dock inte att beställa än)
Både räckvidd och laddhastigheten ökas.
58 mil WLTP för 55:an.
Ca 9% lägre förbrukning än den gamla.
”Nya Audi Q8 e-tron kan beställas från mitten av november med leverans under våren 2023.
Proline-utrustning är standard. De svenska priserna är:
Audi Q8 e-tron 50 (340 hk / 664 Nm)
799 900 kr
Audi Q8 e-tron 55 (409 hk / 664 Nm)
894 400 kr
Audi SQ8 e-tron (504 hk / 973 Nm)
1 013 300 kr”
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... aKvlpv4SGo
Både räckvidd och laddhastigheten ökas.
58 mil WLTP för 55:an.
Ca 9% lägre förbrukning än den gamla.
”Nya Audi Q8 e-tron kan beställas från mitten av november med leverans under våren 2023.
Proline-utrustning är standard. De svenska priserna är:
Audi Q8 e-tron 50 (340 hk / 664 Nm)
799 900 kr
Audi Q8 e-tron 55 (409 hk / 664 Nm)
894 400 kr
Audi SQ8 e-tron (504 hk / 973 Nm)
1 013 300 kr”
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... aKvlpv4SGo
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Rimligt prissatt, 200 lägre för 55 än IX50 men får se vad som ingår, men om laddkurvan är så mycket bättre vet jag inte om jag håller med om men helt ok med tanke på längre räckvidd. Hade vi fått välja Audi så hade det helt klart blivit en sådan här.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Laddkurvan är ju solklart sämre...
Min e-tron laddar med 150 kW rakt av upp till 80% SOC och sen avtar inte hastigheten lika snabbt som i de där diagrammen.
Gissar att de menar fler km/tidsenhet, för genomsnittlig kW är solklart lägre... Kan inte ens vara snabbare sett till km om de inte använder en väldigt liten andel av intervallet (typ 20-70%). Inte ens 20-80% bör vara snabbare i km räknat och definitivt inte 10-90%.
Däremot tycker jag de lagt sig attraktivt i pris sett till den ganska dramatiska höjningen av räckvidden.
Min e-tron laddar med 150 kW rakt av upp till 80% SOC och sen avtar inte hastigheten lika snabbt som i de där diagrammen.
Gissar att de menar fler km/tidsenhet, för genomsnittlig kW är solklart lägre... Kan inte ens vara snabbare sett till km om de inte använder en väldigt liten andel av intervallet (typ 20-70%). Inte ens 20-80% bör vara snabbare i km räknat och definitivt inte 10-90%.
Däremot tycker jag de lagt sig attraktivt i pris sett till den ganska dramatiska höjningen av räckvidden.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 13 jul 2022 13:22
Re: Audi e-tron
Jag var igår skarpt intresserad av avboka min MYP beställd i juni och istället ta en Etron 55 som finns i lager hos Audi-handlare (i Värmland) för 829 000kr.
Men nu när dom nya siffrorna släppts på bättre räckvidd så känns inte den ”gamla” Etron 55 så het längre…
Har ni några goda råd till mig?
Men nu när dom nya siffrorna släppts på bättre räckvidd så känns inte den ”gamla” Etron 55 så het längre…
Har ni några goda råd till mig?
Re: Audi e-tron
Lecab antar jag? Ja 830k är ju ett bra nypris, men relativt nya modellen så skulle jag nog personligen ge max dryga 700.Danne_1932 skrev:Jag var igår skarpt intresserad av avboka min MYP beställd i juni och istället ta en Etron 55 som finns i lager hos Audi-handlare (i Värmland) för 829 000kr.
Men nu när dom nya siffrorna släppts på bättre räckvidd så känns inte den ”gamla” Etron 55 så het längre…
Har ni några goda råd till mig?
Lecab kommer nog ha en massa begagnade inom kort. De var ju extremt aggressiva med prissättning på sin leasing. Min går ut i juni, måste vara många andra som ska lämna tillbaka ungefär då också.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 13 jul 2022 13:22
Re: Audi e-tron
Ja hos Lecab. Tänkte något liknande nu, känns ju plötsligt 100tkr för dyr. När jag pratade med en säljare igår så var 829tkr ej prutbart…Legato skrev:Lecab antar jag? Ja 830k är ju ett bra nypris, men relativt nya modellen så skulle jag nog personligen ge max dryga 700.Danne_1932 skrev:Jag var igår skarpt intresserad av avboka min MYP beställd i juni och istället ta en Etron 55 som finns i lager hos Audi-handlare (i Värmland) för 829 000kr.
Men nu när dom nya siffrorna släppts på bättre räckvidd så känns inte den ”gamla” Etron 55 så het längre…
Har ni några goda råd till mig?
Lecab kommer nog ha en massa begagnade inom kort. De var ju extremt aggressiva med prissättning på sin leasing. Min går ut i juni, måste vara många andra som ska lämna tillbaka ungefär då också.
Re: Audi e-tron
Håller med, med tanke på att du får en ny med samma räckvidd för mindre, sedan beror det såklart på utrustning och dom verkar lite grann iallafall. Om räckvidden räcker så håller jag med om att den inte borde kosta så mycket men under 800 kommer du nog inte. Pröva att speca den nya 50 med samma utr för att jämföra. Jag hade nog även försökt speca en 55 med minimum för att se vad den skulle landa på men det är för att jag vill ha lite mer räckvidd. Så mycket bättre komfort än MYP, tycker jag är väl bäst att lägga till.Danne_1932 skrev:Ja hos Lecab. Tänkte något liknande nu, känns ju plötsligt 100tkr för dyr. När jag pratade med en säljare igår så var 829tkr ej prutbart…Legato skrev:Lecab antar jag? Ja 830k är ju ett bra nypris, men relativt nya modellen så skulle jag nog personligen ge max dryga 700.Danne_1932 skrev:Jag var igår skarpt intresserad av avboka min MYP beställd i juni och istället ta en Etron 55 som finns i lager hos Audi-handlare (i Värmland) för 829 000kr.
Men nu när dom nya siffrorna släppts på bättre räckvidd så känns inte den ”gamla” Etron 55 så het längre…
Har ni några goda råd till mig?
Lecab kommer nog ha en massa begagnade inom kort. De var ju extremt aggressiva med prissättning på sin leasing. Min går ut i juni, måste vara många andra som ska lämna tillbaka ungefär då också.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 13 jul 2022 13:22
Re: Audi e-tron
Bra feedback!Dafro skrev:Håller med, med tanke på att du får en ny med samma räckvidd för mindre, sedan beror det såklart på utrustning och dom verkar lite grann iallafall. Om räckvidden räcker så håller jag med om att den inte borde kosta så mycket men under 800 kommer du nog inte. Pröva att speca den nya 50 med samma utr för att jämföra. Jag hade nog även försökt speca en 55 med minimum för att se vad den skulle landa på men det är för att jag vill ha lite mer räckvidd. Så mycket bättre komfort än MYP, tycker jag är väl bäst att lägga till.Danne_1932 skrev:Ja hos Lecab. Tänkte något liknande nu, känns ju plötsligt 100tkr för dyr. När jag pratade med en säljare igår så var 829tkr ej prutbart…Legato skrev:Lecab antar jag? Ja 830k är ju ett bra nypris, men relativt nya modellen så skulle jag nog personligen ge max dryga 700.Danne_1932 skrev:Jag var igår skarpt intresserad av avboka min MYP beställd i juni och istället ta en Etron 55 som finns i lager hos Audi-handlare (i Värmland) för 829 000kr.
Men nu när dom nya siffrorna släppts på bättre räckvidd så känns inte den ”gamla” Etron 55 så het längre…
Har ni några goda råd till mig?
Lecab kommer nog ha en massa begagnade inom kort. De var ju extremt aggressiva med prissättning på sin leasing. Min går ut i juni, måste vara många andra som ska lämna tillbaka ungefär då också.
Ja bättre komfort, fin premiumkänsla i inredning mm är bla det som lockar mig.
Re: Audi e-tron
Märklig laddkurva. Är det nya cellkemin som skulle sätta stopp? Eller har de bränt sig på gamla 55? Den ser som påpekats ut sämre ut än idag.
Måste vara första gången audi gör en FL utan att fixa nytt utseende på strålkastare/bakljus. Allt krut på batteriet kanske.
Måste vara första gången audi gör en FL utan att fixa nytt utseende på strålkastare/bakljus. Allt krut på batteriet kanske.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
I de nya ingår ju Proline. Så jag skulle snarare gissa tvärtom. Den "gamla" 55a de har för 829 är troligen också en Proline, men skulle hypotetiskt tom kunna ha mindre utrustning än det som ingår i startpriset på den nya.Dafro skrev:Håller med, med tanke på att du får en ny med samma räckvidd för mindre, sedan beror det såklart på utrustning och dom verkar lite grann iallafall. Om räckvidden räcker så håller jag med om att den inte borde kosta så mycket men under 800 kommer du nog inte. Pröva att speca den nya 50 med samma utr för att jämföra. Jag hade nog även försökt speca en 55 med minimum för att se vad den skulle landa på men det är för att jag vill ha lite mer räckvidd. Så mycket bättre komfort än MYP, tycker jag är väl bäst att lägga till.Danne_1932 skrev:Ja hos Lecab. Tänkte något liknande nu, känns ju plötsligt 100tkr för dyr. När jag pratade med en säljare igår så var 829tkr ej prutbart…Legato skrev:Lecab antar jag? Ja 830k är ju ett bra nypris, men relativt nya modellen så skulle jag nog personligen ge max dryga 700.Danne_1932 skrev:Jag var igår skarpt intresserad av avboka min MYP beställd i juni och istället ta en Etron 55 som finns i lager hos Audi-handlare (i Värmland) för 829 000kr.
Men nu när dom nya siffrorna släppts på bättre räckvidd så känns inte den ”gamla” Etron 55 så het längre…
Har ni några goda råd till mig?
Lecab kommer nog ha en massa begagnade inom kort. De var ju extremt aggressiva med prissättning på sin leasing. Min går ut i juni, måste vara många andra som ska lämna tillbaka ungefär då också.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Ja nya 55:an har fått sämre. 50 är lika som det ser ut då det är gamla 55:ans batteri med mer tillgängligt. Så på en långresa så kanske det blir jämtskägg mellan dessa två?Legato skrev:Laddkurvan är ju solklart sämre...
Min e-tron laddar med 150 kW rakt av upp till 80% SOC och sen avtar inte hastigheten lika snabbt som i de där diagrammen.
Gissar att de menar fler km/tidsenhet, för genomsnittlig kW är solklart lägre... Kan inte ens vara snabbare sett till km om de inte använder en väldigt liten andel av intervallet (typ 20-70%). Inte ens 20-80% bör vara snabbare i km räknat och definitivt inte 10-90%.
Däremot tycker jag de lagt sig attraktivt i pris sett till den ganska dramatiska höjningen av räckvidden.
Funderar faktiskt på en 50 nu för den gamla 55:ans räckvidd duger gott och väl för mig. Och den nya 50:ans får bättre räckvidd! De där 100k som skiljer i pris kan man då nyttja till extrautrustning istället tänker jag

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25