Daliydriver/trackdaybil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ny_bil_tack
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 okt 2021 14:17

Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Ny_bil_tack »

Jahopp, efter att blivit glatt överraskad av vår Y, och att jag tröttnat på att ha en bil för massor med pengar stå i garaget.
Att en Tesla dessutom inte kräver servis, som på en trackdaybil kan vara väldigt dyrt gjorde valet enklare.

En M3P beställdes, leverans i maj, det såg ljust ut, det skulle bli en trackday bil till våren.

Men coronan kom i mellan, Kina stängde ned, bilen skulle komma i december, total katastrof....

Så en bättre begagnad letades upp, inhandlades i mitten av Juni.

Jag hade redan beställt massa delar av SMOG.NU, jag har läst *6en hel del, följt dstr, samt prata med SMOG om3650 vad man minst måste göra.

Så fort jag fått bilen klämde jag på nya smidda fäljar som ger mig möjlighet att åka med 275 runt om, första trackdagen var på mantorp, 3 varv, sen ville inte bromsarna vara med, bilen var för mjuk, lite nervös under inbromsning, och inte så snabb som jag hoppats.

Det han bli en sväng till Kinnekulle också, även där var den långsammare än jag trott.

Hur som helst, semestern kom, jag lastade upp familjen i Yn och drog till Spanien, bilen ställdes hos killen som sköter våra firma bilar, han hade 4 veckor på sig att byta fjädring, bromsar och lite stag.

Väl hemma efter semestern så hämtade jag bilen, lite strul med ABS sensorer, hjulinställningar som Bandhagens däck tillslut löste (Jag vill göra lite reklam här för Bandhagens däck, dom är nog bland det bättre i Sverige på hjulinställningar).

Bilen folierades, den ska ju se ut som en rääserbil....

Sen blev det en mängd banmöten och en resa till Nurnburgring under sensommaren och hösten.

Bilen har betett sig helt fantastiskt efter montaget av MMP delarna, den är styv och "räjsig" när jag ställer in den för trackdays, och den är skön och en bra arbetskamrat på dagarna när jag ställer in den för det.

Nu har jag börjat lära mig bilen, så jag ser fram mot nästa sommar, även om jag hoppas på lite is körning i vinter.

Det har också varit förvånansvärt roligt att möta alla min "trackdaykompisar", jag hade förväntat mig massor med tråkningar, men 99% är intresserade, förvånade och tycker det är kul.

Jag har hunnit med att slå mina egna varvtider på 2 banor, varit första elbilen på en förar utbildning, varit första EL bil på en Alfa Romeo banmöte (Jag är medlem, men har ingen Alfa som klarar banåkning)
Roligast och störst av allt denna sommaren var ändå att jag var den första EL bilen som tagit en trofe i Scuderia Hanseat på Nurburgring

20137-Group%2010-20220901-15-15-14-TH-1A7A8804.jpg
B66I9778.JPEG
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 830
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Elof »

Coolt!
Ser ut som Gotland på den nedre bilden?
Vad kör du för tider där i så fall?
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Alex-H »

Du är inte i behov av grövre krängare fram och bak som en uppgradering?
Användarvisningsbild
Ny_bil_tack
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 okt 2021 14:17

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Ny_bil_tack »

Elof skrev:
Coolt!
Ser ut som Gotland på den nedre bilden?
Vad kör du för tider där i så fall?
Vet inte, fick inga fria varv i det torra, under 3,30 ska det bli utan problem, men bilen är inte så snabb på sydslingan, så Gotland ring passar inte bilen så bra.
Användarvisningsbild
Ny_bil_tack
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 okt 2021 14:17

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Ny_bil_tack »

Alex-H skrev:
Du är inte i behov av grövre krängare fram och bak som en uppgradering?
Nej, det är en fråga om att styva upp stötdämparna.
MMP har gjort krängningshämmare till bilen men avråder från att montera dem.
Bilen tappar det snälla mjuka och mycket tydliga beteendet, den blir betydligt mer svårläst när den är på greppsgränsen!
Så det hoppar jag, jag är så imponerad av hur enkel bilen är att köra på gränsen just nu!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av taliz »

Kul!
Hur har det funkat med laddning? Har dom så man kan toppa upp vid många banor nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ny_bil_tack
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 okt 2021 14:17

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Ny_bil_tack »

taliz skrev:
Kul!
Hur har det funkat med laddning? Har dom så man kan toppa upp vid många banor nu?
Har inte varit vid Knutstorp, men enligt laddkartorna så finns det inget där i närheten.

Gotland, en katastrof, 1 st SC i Visby, Virta 120 kw, långt från banan, 1 st 50 kw vid fåröfärjan, dom ha ett gäng 22kw AC laddare vid banan, men det duger ju egentligen bara till att fylla på så man tar sig till en snabbladdare, så det blev inte många varv tyvärr, men jag pratade med Alrik, deras mål är att ha en SC vid banan nästa år, å då blir Gotland ring åter igen Sveriges bästa bana.

De andra banorna jag besökt har laddning inom 5 km, Gelleråsen, Mantorp, Sviestad och GTR

Kinnekulle ring har laddare ca 25 km bort, så det har fungerat.

Batteriet räcker i princip till körning på förmiddagen man åker å laddar och äter lunch, åker eftermiddag, sen ladda å sen hem, har fungerat utmärkt.

Det bör till läggas att billen är ju fantastiskt skön att åka till och från banorna med, jämfört med mina tidigare bilar.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 939
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Arctic Drifter »

Härligt, vad har du gjort för tider på Nordschleife då?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Legato »

Kul att läsa om, blir inspirerad att göra något liknande!

Får man fråga grovt hur mycket pengar du lagt på bilen (utöver bilens kostnad alltså)? Tycker du att den är riktigt bra på banan nu eller är det fortfarande vissa saker du skulle vilja förbättra?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Ny_bil_tack
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 okt 2021 14:17

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Ny_bil_tack »

Arctic Drifter skrev:
Härligt, vad har du gjort för tider på Nordschleife då?
OJ, jag har ju bara varit där på Scuderians evenemang, då är inte bansträckningen så att man kan mäta BTG, eller ett varv iom att GP streckan är med, men jag "tror" att jag kör ett varv på ca 8,45 - 9,00, så det blir väll drygt 8 - 8,15 BTG, nu har jag inga exakta siffror, så det finns massor att slipa bort, men man blir så feg på Nordschleife, det finns ju inga felmarginaler.

Dessutom höll jag bara fullt på långa rakan 1 gång, den suger så fruktansvärt mycket batteri.
Användarvisningsbild
Ny_bil_tack
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 okt 2021 14:17

Re: Daliydriver/trackdaybil

Inlägg av Ny_bil_tack »

Legato skrev:
Kul att läsa om, blir inspirerad att göra något liknande!

Får man fråga grovt hur mycket pengar du lagt på bilen (utöver bilens kostnad alltså)? Tycker du att den är riktigt bra på banan nu eller är det fortfarande vissa saker du skulle vilja förbättra?
Absolut, grovt räknat ca 200,000:- men då ingår även rdäck och fläskfälgar.

Bilen är riktigt bra nu, det är ingen GT bil, så rena GT bilar hänger man inte med, men vanliga 911, BMW m3 osv osv åker jag jämt med eller fortare, där är det mer körskicklighet och banans karaktär som avgör.
Dock har något riktigt skojigt hänt i år, dom gånger jag åker ikapp erkänt snabba bilar, så brukar dom åka av eller på riktigt ställa till det för sig, ingen har lyckligtvis resulterat i haverier, utan sladdat av, kommit för fort in, så dom är tvungna att ta riktigt stora omvägar.
Det verkar som det är extremt stressande att få en "Tesla" i backspegeln när man tjackat en dyr fin GT3... :-)

Uppgraderingar, Ja det pratas om att unplugged kommer med en uppdaterad programvara för kylning, vi får se, en diff broms vore kul, men inte avgörande
Det jag absolut MÅSTE ha in i bilen är en bättre stol, man är helt slut efter några varv, stolen är för dålig, Unpplugged har en men den kostar några kronor att få hit från usa, jag vet att SMOG letar efter leverantörer, så vi får se, det finns några beggade i europa från unplugged att få fatt i också.
En portabel bur vore trevligt så man kan använda 4 eller 6 punktsbälten, men inte heller det är så viktigt.

Dom uppgraderingar som måste till för att bilen skall bli fantastisk är en ny stol och en ny ratt (orginalratten är för ful å trist)
Skriv svar