Dax för E-traktor?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

LarsOJ

Re: Dax för E-traktor?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Jag hade blivit jätteglad om jag hade sett någon av ungarna, som brukar åka förbi här på sommarn på sina mopeder, faktiskt hade kommit på en elmoppe. Men det har nog aldrig hänt. Det brukar dåna och väsnas och stinka. I somras kom det ett gäng på sina mopeder som tyckte att det var lämpligt att gasa lite extra när jag gick över vägen med mina två hundar. Landsvägen går liksom rakt igenom min tomt, jag har byggnader på bägge sidor. Hundarna sket tack o lov i detta. Men de hade lika gärna kunnat få panik och sprungit in i mopederna.
Tyvärr verkar det fortfarande vara coolt och hippt när det låter och ryker så mycket som möjligt. Att det är mest väsen utan verklig effekt, i motsats till eldrivna fordon där man får en massa effekt helt utan väsen, verkar inte spela så stor roll.
Jag har aldrig förstått vitsen med detta. Det har för mig ingenting med teknikintresse att göra. För då hade man ju varit intresserad av senaste och häftigaste tekniken, inte bara av en massa ljud och avgaser. Tycker jag. När jag var tonåring drömde jag om att bygga en egen elbil, just av den anledningen att det kändes rätt och framtidssäkert och häftigt. Redan som 10-åring blev jag påkommen när jag hade slaktat en gammal dammsugare hos en kompis. Jag hade tänkt att skruva motorn på en trampbil de hade. Det var nog tur att de stoppade mig, annars hade jag kanske inte suttit här nu. Men hela drömmen om elbilen förblev naturligtvis just en dröm. Ända tills jag var tillräckligt stor för att kunna betala en Tesla, 33 år senare. Synd bara att jag aldrig fick bygga en egen elbil. Fan vad coolt det hade varit.
Kan ju vara ett kul projekt fortfarande att bygga en elbil/fordon? Finns mycket bra delar och framförallt batterier nuförtiden. Jag kollar på mycket videos/forum från USA där de bygger coola elfordon. Skulle själv vilja bygga ett elektriskt gårdsfordordon med flak som är robust och lite terrängdugligt för att köra ut vatten/mat till hästarna. Finns ju att köpa såklart men det är ju inge svårt. Fina med ett gårdsfordon är ju att man inte måste hålla på med registrering mm.

https://www.diyelectriccar.com/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hade jag haft tid så hade det varit jättekul. Men jag klarar ju inte ens att få ordning på min snickarverkstad på grund av att dagarna är för korta. Och så är det alla hus som behöver renoveras hela tiden. Jag får vänta 20 år till. Då är jag förhoppningsvis pensionär och har kanske tid över för sådana projekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Jag kan komma på massor av fordonstyper som innebär onödiga risker. I en annan populär tråd här på forumet sittet flertalet och väntar på sina ny S Plaid med 1000hk..
Varför skulle det vara farligt?

Anser du att den säkraste bilen är en med max 10 hk?

Du får isf. komma med någon studie eller statistik som stödjer dina hemmasnickrade teorier.

Dessutom så verkar du vara en ytterst trist person som är emot bilar, och speciellt de med mycket pulver under huven.

Då önskar troligen att alla bilar fick ha max 10 hk och alla (inte bara a-traktorer) fick köra i max 35 km/h. Paradiset enligt dig.
Om du läste mitt andra inlägg ovan så kanske du förstår. Jag häcklar alltså dom i tråden som tycker det är trafikfarligt med en Volvo V70 som går i 30km/h. Jag är nybörjare på forum så ironi måste jag träna på. Men tack för att du tyckte jag var en trist person. Det var meningen.

Jag har bilar med mer pulver än de flesta och utan vare sig abs, säkerhetsbälten, antispinn eller annan assistans.
Du misstolkar detta inlägget ovan av mig. Jag undrar vad du har emot att elbilar har 1000 hk eller mer?

Avundsjuk? :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Anser att det finns en poäng med någon slags fyrhjuliga bil-fordon även för ungdomar. USA har det. Och Sverige är mer glesbefolkat än USA...
Håller med. Men USA har inga idiotiska A-traktorer eller kassa mopedbilar?

Precis som i USA så tycker jag det är bättre att ungdomar 16+ år, som är lämplighetsprövade och passerar test, får köra normala säkra och vettiga normala bilar.

Eventuellt med lite hastighetsrestriktioner och extra hård bevakning under en prövotid (som i UK).

Dagens A-traktorer, och för att inte tala om dessa plastiga och osäkra (och miljöovänliga) dåliga mopedbilar, kan däremot ersättas med riktiga bilar tycker jag.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, precis. Istället för att låta ungdomar utan körkort och utan körvana blåsa omkring i nånting som klassas som lantbruksredskap men som egentligen är en bil av oklart skick, hade det kanske varit bättre att göra ungefär som i USA. B-körkort med 16 eller 17, men med mycket hårda krav, lämplighetskontroll osv. Den som "måste" ha bil i den åldern kommer då rimligen se till att ta ett sådant körkort och att behålla det genom att sköta sig. Den som kan vänta 2 år till får väl vänta då.
Egentligen skulle det bara bli en utökning av nuvarande svenska regelverket som avser övningskörning, vilket ju uppenbarligen fungerar ganska bra.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Jag kan komma på massor av fordonstyper som innebär onödiga risker. I en annan populär tråd här på forumet sittet flertalet och väntar på sina ny S Plaid med 1000hk..
Varför skulle det vara farligt?

Anser du att den säkraste bilen är en med max 10 hk?

Du får isf. komma med någon studie eller statistik som stödjer dina hemmasnickrade teorier.

Dessutom så verkar du vara en ytterst trist person som är emot bilar, och speciellt de med mycket pulver under huven.

Då önskar troligen att alla bilar fick ha max 10 hk och alla (inte bara a-traktorer) fick köra i max 35 km/h. Paradiset enligt dig.
Om du läste mitt andra inlägg ovan så kanske du förstår. Jag häcklar alltså dom i tråden som tycker det är trafikfarligt med en Volvo V70 som går i 30km/h. Jag är nybörjare på forum så ironi måste jag träna på. Men tack för att du tyckte jag var en trist person. Det var meningen.

Jag har bilar med mer pulver än de flesta och utan vare sig abs, säkerhetsbälten, antispinn eller annan assistans.
Du misstolkar detta inlägget ovan av mig. Jag undrar vad du har emot att elbilar har 1000 hk eller mer?

Avundsjuk? :)
Nä inte ännu… och absolut inget emot. Svincool ju.
När det går att köpa en +700hk elpickup eller 2 dörrars sportbil så blir jag köpsugen. Tills dess håller jag mig till V8 för nöjets skull.

När det gäller familjebil så är storkek och komfort viktigast för mig.
backe

Inlägg av backe »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Anser att det finns en poäng med någon slags fyrhjuliga bil-fordon även för ungdomar. USA har det. Och Sverige är mer glesbefolkat än USA...

Precis som i USA så tycker jag det är bättre att ungdomar 16+ år, som är lämplighetsprövade och passerar test, får köra normala säkra och vettiga normala bilar.

Eventuellt med lite hastighetsrestriktioner och extra hård bevakning under en prövotid (som i UK).

Dagens A-traktorer, och för att inte tala om dessa plastiga och osäkra (och miljöovänliga) dåliga mopedbilar, kan däremot ersättas med riktiga bilar tycker jag.
Vad är det som gör 16 år till en mer lämplig gräns än 18 år för att köra bil? Jag förstår att 16-åringar vill köra bil tidigare, men är det mer lämpligt ur ett vuxet perspektiv?

Om det är att det är bättre än moppebil eller a-traktor så kanske lösningen hellre är att begränsa det än att sänka åldern på körkortet för bil?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Vad är det som gör 16 år till en mer lämplig gräns än 18 år för att köra bil? Jag förstår att 16-åringar vill köra bil tidigare, men är det mer lämpligt ur ett vuxet perspektiv?

Om det är att det är bättre än moppebil eller a-traktor så kanske lösningen hellre är att begränsa det än att sänka åldern på körkortet för bil?
Förstår inte vad du menar i den sista meningen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Vad är det som gör 16 år till en mer lämplig gräns än 18 år för att köra bil? /...
Som jag skrev i mitt tidigare (men lite långa inlägg), så tycker jag 'fallet' Lisa Holm är värt att beakta i det här sammanhanget. Kanske hade hon varit i livet idag ifall hon hade haft något fyrhjuligt att köra istället för mopeden som hennes nycklar satt i... Oavsett så är någon typ av bil 'rätt mkt' säkrare än olika slags mopeder/lätta motorcyklar...

Det finns rätt stora delar av det här landet där kollektivtrafiken inte är särskilt utbyggd...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Lisa_Holm
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Som jag skrev i mitt tidigare (men lite långa inlägg), så tycker jag 'fallet' Lisa Holm är värt att beakta i det här sammanhanget. Kanske hade hon varit i livet idag ifall hon hade haft något fyrhjuligt att köra istället för mopeden som hennes nycklar satt i... Oavsett så är någon typ av bil 'rätt mkt' säkrare än olika slags mopeder/lätta motorcyklar...

Det finns rätt stora delar av det här landet där kollektivtrafiken inte är särskilt utbyggd...
Just Lisa Holm blev tagen innan hon ens hann kliva på sin moped. Det hade gissningsvis inte slutat annorlunda om hon hade haft en bil. Men det är spekulationer. Däremot så bodde hon ganska långt bort från stället i Blomberg där hon jobbade och där hon mördades. Det var en jäkligt lång sträcka för en moppe, och jag har alltid tyckt att det känns lite galet att hon överhuvudtaget vågade att köra så långt. Jag hade inte gjort det. Inte för att jag hade varit rädd att bli mördad, utan helt enkelt för att det kan hända så himla mycket på så många mil och under alla timmar som en sådan resa tar med en moped. Men jag antar att hon stod på sig och ville så gärna köra själv. Det var första gången. Och hennes sista resa.
Jag träffade Lisa bara dagen innan hon mördades. Vi var stammisar på kaféet där hon jobbade. Efter att detta hade hänt har vi inte varit där mer än någon enstaka gång ibland. Jag trodde att nu, när hennes mördare har fått sin rättvisa dom i form av en kniv i halsen, skulle det bli lite lättare att besöka stället. Men den läskiga känslan försvinner nog aldrig riktigt.
backe

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Förstår inte vad du menar i den sista meningen...

Jag menar att om mopedbil eller A-traktor inte är lämpliga fordon så kanske begränsning eller förbättringar ska göras där och inte sänka åldersgränsen på B-körkort.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

LarsOJ skrev:
Arctic Drifter skrev:
mans71 skrev:
Jag är för A-traktorer så länge man förbjuder dom på vägar med 50 km/h eller mer.
Instämmer, riktigt farligt när de är ute och cruisar på 2+1 vägar med hastighetsbegränsningen 110 km/h.

A-traktorer får visserligen inte köras på motorväg och motortrafikled, men det finns många partier av t.ex. E4an som är 2+1 med 110 km/h som hastighetsgräns där de får köra. Livsfarligt!
Tycker du det är livsfarligt när en ”vanlig” traktor kör där också? Kanske det är du som bidrar med det farliga i situationen?
Nej, på en vanlig traktor är det inte LGF-skylten som primärt får mig att bromsa utan silhuetten av traktorn. Gäller det en A-traktor så hade enligt mig det gärna fått vara ett krav på att LGV-skylten är belyst. Är vägen rak och plan så kommer mitt halvljus lysa upp den men är det en svacka eller ej rak väg så är det nödvändigtvis inte så.

När jag skrev att det är livsfarligt begränsade jag det inte till att enbart se ur mitt perspektiv utan mer ur ett samhällsperspektiv.

Att blanda fordon som kör 100 km/h och 30 km/h ser du ingen problematik med alltså?
Tesla Model Y Performance
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Arctic Drifter skrev:
LarsOJ skrev:
Arctic Drifter skrev:
mans71 skrev:
Jag är för A-traktorer så länge man förbjuder dom på vägar med 50 km/h eller mer.
Instämmer, riktigt farligt när de är ute och cruisar på 2+1 vägar med hastighetsbegränsningen 110 km/h.

A-traktorer får visserligen inte köras på motorväg och motortrafikled, men det finns många partier av t.ex. E4an som är 2+1 med 110 km/h som hastighetsgräns där de får köra. Livsfarligt!
Tycker du det är livsfarligt när en ”vanlig” traktor kör där också? Kanske det är du som bidrar med det farliga i situationen?
Nej, på en vanlig traktor är det inte LGF-skylten som primärt får mig att bromsa utan silhuetten av traktorn. Gäller det en A-traktor så hade enligt mig det gärna fått vara ett krav på att LGV-skylten är belyst. Är vägen rak och plan så kommer mitt halvljus lysa upp den men är det en svacka eller ej rak väg så är det nödvändigtvis inte så.

När jag skrev att det är livsfarligt begränsade jag det inte till att enbart se ur mitt perspektiv utan mer ur ett samhällsperspektiv.

Att blanda fordon som kör 100 km/h och 30 km/h ser du ingen problematik med alltså?
Jo problematiskt och irriterande men inte livsfarligt. Verkar va jäkligt ovanligt med denna typ av olyckor också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ovanligt men ändå så dör det ungdomar som i vissa fall solklart hade levt om det sett
annorlunda ut.
Bälten hade kunnat rädda några och några har dött i riktigt höga hastigheter :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Ovanligt men ändå så dör det ungdomar som i vissa fall solklart hade levt om det sett
annorlunda ut.
Ja, en krock i 30km/h borde aldrig vara dödlig, och framförallt inte med säkerhetsbälte på.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Bjelke skrev:
annorlunda ut.
Jag menade att det är ovanligt med olyckor där bakomvarande vanliga bilister inte hinner bromsa för en långsam A-traktor.

Alla olyckor med dödlig utgång är ju för att de har kört alldeles för fort. Den i Värmland hade de väl kört i 210 km/h.

Deras föräldrar hade ju lika gärna kunnat ge dom nycklarna till vanliga bilen eller putta ner ungarna för ett stup.

Jag anser fortfarande inte att det är fordonstypen som sådan som är problemet.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Bjelke skrev:
annorlunda ut.
Ja, en krock i 30km/h borde aldrig vara dödlig, och framförallt inte med säkerhetsbälte på.
Nä det är ju det som är hela poängen med A-traktor. Om reglerna efterföljs vill säga.
backe

Inlägg av backe »

Såg den här på FB, osäker om den går på el dock :p
026CEF9E-0284-42C7-B805-0CED70B564FA.jpeg
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... n-stoppas/

” Men redan i början av nästa år kan fordonen stoppas.
EU-kommissionen tycker inte om att Sverige tillåter att traktorerna används som personbilar.”

Jäkla EU lägger näsan iblöt igen :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

2 av 3 A-traktorer är olagliga visar polisens kontroller. :roll:

Vi får hoppas EU:s hot om förbud blir verklighet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... j-godkanda

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Något rätt gör vi ju här i landet i alla fall med överlägset lägst trafikdödlighet i EU och Världen.

Frågan är om dödsolyckorna skulle öka eller minska om man förbjöd A-traktorer?
1C89EB46-5678-4BA4-82B8-1171DAEA8B95.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Alltså att svenskarna inte kör ihjäl sig i trafiken beror ju inte på de utomordentliga färdigheterna bakom ratten utan det beror helt och hållet på att det är så glest mellan bilarna och att man sänkt hastigheten till delvis orimliga nivåer, att vägarna är mötesseparerade, inhägnade och bredare än i något annat land i Europa.
Jag har alltid hävdat - och jag håller fast vid det - att om Sverige hade haft samma täta trafik och samma höga hastighetsgränser som t.ex. Tyskland (som f ö också har mycket smalare vägar och inte sällan en massa träd utmed landsvägarna) så hade vi haft extremt hög trafikrelaterad dödlighet i Sverige. Folk hade kört ihjäl sig på löpande band. Jag kan tycka att folk i allmänhet kör som krattor i det här landet. Bara en sån enkel sak att typ ingen bryr sig om högerregeln. Jag trodde faktiskt i flera år att högerregeln inte fanns i Sverige, just eftersom bokstavligen alla skiter i den.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Alltså att svenskarna inte kör ihjäl sig i trafiken beror ju inte på de utomordentliga färdigheterna bakom ratten utan det beror helt och hållet på att det är så glest mellan bilarna och att man sänkt hastigheten till delvis orimliga nivåer, att vägarna är mötesseparerade, inhägnade och bredare än i något annat land i Europa.
Jag har alltid hävdat - och jag håller fast vid det - att om Sverige hade haft samma täta trafik och samma höga hastighetsgränser som t.ex. Tyskland (som f ö också har mycket smalare vägar och inte sällan en massa träd utmed landsvägarna) så hade vi haft extremt hög trafikrelaterad dödlighet i Sverige. Folk hade kört ihjäl sig på löpande band. Jag kan tycka att folk i allmänhet kör som krattor i det här landet. Bara en sån enkel sak att typ ingen bryr sig om högerregeln. Jag trodde faktiskt i flera år att högerregeln inte fanns i Sverige, just eftersom bokstavligen alla skiter i den.
Exakt! Kom inte och säg att inte A-traktorer sänker hastigheten på vägarna :D

Allvarligt talat tror jag inte A-traktorernas vara eller inte vara påverkar olycksstatistiken i någon större utsträckning.

Här är en bra översikt på kön, ålder och typer av olyckor med dödlig utgång de senaste åren:

https://www.trafa.se/globalassets/stati ... -05-15.pdf

Vill man kraftigt minska dödligheten är det äldre +75år och motorcyklar man ska förbjuda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu generaliserar du också. Det finns naturligtvis en del äldre som kanske inte borde köra bil, men vete fan om jag inte är mer rädd för 18-25 åringar som tror att de är odödliga och fullärda.
Motorcyklister, visst kör en del som idioter. Men just dessa individer verkar inte ha någon form av självbevarelsedrift överhuvudtaget. Skulle man ta motorcykeln ifrån dem så skulle de troligen göra nåt annat farligt som äventyrar deras och andras liv. Jag tror inte att det finns särskilt många sådana. Men det är de som syns.
Apropå äldre. Idag stod grannen ute på gatan bredvid sin bil och såg allmänt hjälplös ut. När jag frågade honom om det var nåt så sa han "det small te'". Va? Small till vadå? Så småningom begrep jag att han hade varit med om sitt livs första trafikolycka. Han är 91 år gammal. Han har en jävligt dum utfart, man varken ser vänster eller höger, och jag har alltid undrat hur han överhuvudtaget vågar att köra ut där. Men det har aldrig hänt nåt. Men idag dök det tydligen upp en bil som han råkade missa. Vägen är extremt smal här och den andra bilen kom lite för nära och liksom hyvlade av den främre nummerplåten på grannens bil. Den såg ut som ett dragspel. Jag antar att den andra bilen har fått en rejäl repa. Men det var grannens fel, som han själv menar. Hoppas att ingen kommer på idén att han ska lämna in sitt körkort nu. Han kör nämligen fortfarande som en gud, trots sin ålder. Jag känner inget som helst obehag när jag sitter bredvid honom i bilen.
Skriv svar