Dax för E-traktor?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Dax för E-traktor?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
Det enda olagliga som du räknar upp är ju att de kör för fort/fartspärren är manipulerad. Det är ju en sak för polisen och har inget med A-traktorer som fordon att göra. Tycker du man ska förbjuda vanliga bilar också eftersom det finns idioter som kör som svin/för fort?

Inget lagkrav på regskylt bak eller avgasrör så det kan du ta med Transportstyrelsen. Inte ungdomarnas fel.

Annars låter det som du har samma problem med A-traktorer som vi har med cyklister här i Stockholm, ingen hjärna att tala om.
Att det inte är olagligt att manipulera avgassystemet så att det kommer ut mängder med svart rök, eller att bilen enligt lag får låta så man väcks mitt på natten trots att den befinner sig flera kilometer bort, gör inte saken bättre. I så fall kan man ju undra vilket konstigt samhälle vi lever i, när ungdomar tillåts köra omkring på ett sätt som är olagligt för vuxna som kör riktiga bilar. Vilka signaler skickar vi ut då? Det är okej att du förpestar luften och äventyrar hälsan hos dina grannar, du är ju bara 15.

Exemplet som du drar, att jag inte reagerar när traktorer drar igång, nej det gör jag inte. För traktorer har för det mesta ganska tysta motorer nuförtiden, och jag känner ingen bonde som avsiktligt trimmar sin traktor så att den låter och ryker. Eller som kör burnouts mitt i natten. En traktor är en traktor. Den används som redskap på en åker. Att kalla en personbil för en traktor, bara för att ungdomar utan körkort ska få möjlighet att köra bil på allmän väg, är ju bara patetiskt. Jag saknar verkligen all förståelse för detta (som du säkert har märkt). Jag växte ju inte upp med denna märkliga kultur. Och när jag nu som vuxen konfronteras med detta hela tiden är det svårt att se något positivt i det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

LarsaR skrev:
LarsOJ skrev:
Arctic Drifter skrev:
mans71 skrev:
Jag är för A-traktorer så länge man förbjuder dom på vägar med 50 km/h eller mer.
Instämmer, riktigt farligt när de är ute och cruisar på 2+1 vägar med hastighetsbegränsningen 110 km/h.

A-traktorer får visserligen inte köras på motorväg och motortrafikled, men det finns många partier av t.ex. E4an som är 2+1 med 110 km/h som hastighetsgräns där de får köra. Livsfarligt!
Tycker du det är livsfarligt när en ”vanlig” traktor kör där också? Kanske det är du som bidrar med det farliga i situationen?
En vanlig traktor ser ut som en traktor, en A-traktor som en bil. Har den dessutom en dåligt synlig LGF skylt blir det ändå svårare….
Låter som du får lära dig att titta längre fram alt. Syntest/ köra långsammare. Hur hinner du bromsa om en bil blir bogserad eller kör sakta av andra anledningar?
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

LarsOJ skrev:
LarsaR skrev:
LarsOJ skrev:
Arctic Drifter skrev:
mans71 skrev:
Jag är för A-traktorer så länge man förbjuder dom på vägar med 50 km/h eller mer.
Instämmer, riktigt farligt när de är ute och cruisar på 2+1 vägar med hastighetsbegränsningen 110 km/h.

A-traktorer får visserligen inte köras på motorväg och motortrafikled, men det finns många partier av t.ex. E4an som är 2+1 med 110 km/h som hastighetsgräns där de får köra. Livsfarligt!
Tycker du det är livsfarligt när en ”vanlig” traktor kör där också? Kanske det är du som bidrar med det farliga i situationen?
En vanlig traktor ser ut som en traktor, en A-traktor som en bil. Har den dessutom en dåligt synlig LGF skylt blir det ändå svårare….
Låter som du får lära dig att titta längre fram alt. Syntest/ köra långsammare. Hur hinner du bromsa om en bil blir bogserad eller kör sakta av andra anledningar?
Läs hela inlägget, det vi invänder mot är att man hittat på en fordonstyp som kan innebära onödiga risker. Du ville ju själv bli av med dom när sonen fyllde 18, varför?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
En bil som bogseras måste ha varningsblinkers på och ska dessutom bara bogseras kortast möjliga sträcka. Och det finns en anledning. Alla andra fordon som kör på allmän väg ska hålla en rimlig hastighet, vilket de ju också allra oftast gör. Man bör inte köra orimligt långsamt, dvs avsevärt långsammare än alla andra bilar eftersom det utgör en trafikfara. Gör man det ändå så kan man ju undra varför. Då är fordonet antingen inte i körbart skick och borde inte framföras överhuvudtaget, eller så är föraren inte kapabel att köra fortare, och borde således inte köra bil.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Flagada skrev:

Då gällde dessutom 16år och "traktorkort" (skriv B-kortsteorin) för att köra.
När AM-kort för mopeder infördes kom någon på den briljanta idén att baka in även traktorbehörighet också från 15år!?!

Mina tankar gå åt samma bättre utbildning, att skicka 15-åringar ut i "personbil" efter endast 8 timmar obligatoriskt teori plus 4tim körträning på automatväxlad EUmoped utan krav på att det ska vara väl genomfört eller uppkörning är hål i huvudet. Borde vara samma krav som för B-kort, med riskutbildning ett och två. Sedan två års prickfri prövotid och fem års väntan på B-kort om man kör med manipulerad hastighetsspärr.
Traktorkort från 16 år var mycket vettigare än att köra traktor på moppekort från 15, i alla fall för medtrafikanter. Då hade man att välja på att vänta på B-kort och övningsköra, skriva traktorkort och meka med A-traktor eller skaffa lätt MC. De lite hippare skaffade lätt MC och fordonsgänget A-traktor. Vi andra väntade på körkortet, var ju iaf bara två år att vänta.
Elbilist sedan 2014
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

LarsaR skrev:
LarsOJ skrev:
LarsaR skrev:
LarsOJ skrev:
Arctic Drifter skrev:

Läs hela inlägget, det vi invänder mot är att man hittat på en fordonstyp som kan innebära onödiga risker. Du ville ju själv bli av med dom när sonen fyllde 18, varför?
Jag kan komma på massor av fordonstyper som innebär onödiga risker. I en annan populär tråd här på forumet sittet flertalet och väntar på sina ny S Plaid med 1000hk..

Och är det verkligen onödiga risker? Sverige har lägst dödlighet i trafiken trots att vi tillåter dessa dödsmaskiner. Kan det vara så att det är bra att lära sig komma ut i trafiken i 30km/h? Så sen när man får låna pappas Tesla på 18års dagen så har man iaf lite koll.

Skojade bara om att jag vill förbjuda A-traktorer. Jag älskar dom! Ger mig hopp om ungdomen. Kul att se mycket tjejer också.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
En bil som bogseras måste ha varningsblinkers på och ska dessutom bara bogseras kortast möjliga sträcka. Och det finns en anledning. Alla andra fordon som kör på allmän väg ska hålla en rimlig hastighet, vilket de ju också allra oftast gör. Man bör inte köra orimligt långsamt, dvs avsevärt långsammare än alla andra bilar eftersom det utgör en trafikfara. Gör man det ändå så kan man ju undra varför. Då är fordonet antingen inte i körbart skick och borde inte framföras överhuvudtaget, eller så är föraren inte kapabel att köra fortare, och borde således inte köra bil.
Okej så om A-traktorerna syns bättre så är de inget problem? Är det så jag ska tolka det du säger? Eller är problemet att de kör för sakta?

Det är ju lag på LGF skylt i bak. Tycker de flesta har en sådan så jag har aldrig haft problem att uppfatta att jag har ett långsamtgående fordon framför mig.

Jag är aldrig stressad eller har bråttom i trafiken så jag har aldrig haft några problem med att de kör sakta.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
Okej så om A-traktorerna syns bättre så är de inget problem? Är det så jag ska tolka det du säger? Eller är problemet att de kör för sakta?

Det är ju lag på LGF skylt i bak. Tycker de flesta har en sådan så jag har aldrig haft problem att uppfatta att jag har ett långsamtgående fordon framför mig.

Jag är aldrig stressad eller har bråttom i trafiken så jag har aldrig haft några problem med att de kör sakta.
Får förtydliga mig.
Föredrar A-traktorer framför mopedbilar. Skulle dock vilja ändra reglementet, traktorkörkort, 45km/h, bältestvång på förare och passagerare (max 1 passagerare/bälte). (Samt någon slags kontroll på att LGF skylten är tydlig, här är dom tyvärr ofta väl begagnade och bleka, svåra att upptäcka i mörker) Fördelarna mot mopedbil blir då säkrare fordon för de som åker i dom, mindre utsläpp så länge dom inte ”modifieras” ;) . Dessutom kommer dom närmare trafiktempot och är kortare tid på den enfiliga 110 vägen om dom hamnar där.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare

Inlägg av Esson »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Det :o blir svårt med en eldriven A-traktor. Hur ska man få den att spotta ur sig en massa svart rök? Och vad ska man ha istället för ett superstort avgasrör så att omgivningen ändå ser vilken häftig typ man är? Och då pratar jag inte ens om allt oljud en A-traktor måste ge ifrån för att vara ståndsmässig.
Jäklar vad du verkar ogilla A-traktorer :o

Jag tycker de är utmärkt att 15 åringar kan lära sig köra under kontrollerade former (30km/h) i riktiga bilar som
Ja, jag hatar a-traktorer. I mina ögon borde de förbjudas asap. De där kontrollerade formerna du pratar om finns inte. Jag bor på landet där a-traktorer och mekande med metallskrot ingår i livsstilen. Det som dånar förbi här hemma är varken trafiksäkert, miljövänligt eller lagligt. Ungarna kör som idioter, någon fartspärr har åkdonen sällan. Det händer att man blir omkörd av en sådan "traktor". Framförallt nu, när vanliga bilar kan kallas för A-traktor. De går lika fort som vanliga personbilar, men de har inget regnummer, inget avgasrör, och den som kör har oftast ingen hjärna att tala om.
Coal Rolling är förmodligen jätteroligt för en finnig 15 åring, men resten av samhället borde sätta stopp för detta eländet. Jag förstår ärligt talat inte varför Sverige är så speciellt att vi som enda land i Europa tillåts ha dessa grejer på våra vägar. Det rimmar dessutom extremt dåligt med den annars så höga svansföringen när det gäller trafiksäkerhet och miljö.

Finland har något de kallar Lätt bil som får gå i 60km/h och framföras med mopedkörkort från och med 15 års ålder.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

LarsaR skrev:

Får förtydliga mig.
Föredrar A-traktorer framför mopedbilar. Skulle dock vilja ändra reglementet, traktorkörkort, 45km/h, bältestvång på förare och passagerare (max 1 passagerare/bälte). (Samt någon slags kontroll på att LGF skylten är tydlig, här är dom tyvärr ofta väl begagnade och bleka, svåra att upptäcka i mörker) Fördelarna mot mopedbil blir då säkrare fordon för de som åker i dom, mindre utsläpp så länge dom inte ”modifieras” ;) . Dessutom kommer dom närmare trafiktempot och är kortare tid på den enfiliga 110 vägen om dom hamnar där.
Mitt svar var till mati men annars tycker jag punkterna du tar upp är vettiga.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SkipperO skrev:
Mitt förslag, ny fordonstyp: E-traktor
- Liknade regler som A-traktor
- eldriven, Max 48V
?

Varför en sådan gräns på 48V?

Känns spontant onödig och något som i praktiken helt sänker det (i övrigt bra) förslaget av dig.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
Du får åka ner till Preem parkeringen i Götene och bekanta dig med ungdomarna! Bjuda på en åktur i din Hyundai så kanske du får en sväng i en cool sänkt Volvo epa.
Jag bekantar mig inte med några ungdomar. Jag kan eventuellt sträcka mig så långt att jag skulle kunna tänka mig att läxa upp dem ordentligt, men det skulle nog inte bli särskilt framgångsrikt från min synvinkel. Förmodligen skulle jag hamna på akuten med brutna ben eller än värre.
Jag inte har minsta intresse att sätta mig i en epa, på samma sätt som ungarna inte vill sätta sig i en elbil med mig.
Åååkej det låter som du har en rätt skev bild av dagens ungdom. Trist.
Upplever Mats som mer av en realist än vad du är.

Känns mer som du är någon flummig (vänster?)idealist som tror att alla världens problem löses med "dialog".
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
Jag kan komma på massor av fordonstyper som innebär onödiga risker. I en annan populär tråd här på forumet sittet flertalet och väntar på sina ny S Plaid med 1000hk..
Varför skulle det vara farligt?

Anser du att den säkraste bilen är en med max 10 hk?

Du får isf. komma med någon studie eller statistik som stödjer dina hemmasnickrade teorier.

Dessutom så verkar du vara en ytterst trist person som är emot bilar, och speciellt de med mycket pulver under huven.

Då önskar troligen att alla bilar fick ha max 10 hk och alla (inte bara a-traktorer) fick köra i max 35 km/h. Paradiset enligt dig.
Bild
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Syftet med en väg att effektivt transportera sig från A till B.

Alla har säkert råkat ut för en bonde som kör sin traktor och plog ett par kilometer för att nå nästa åker men det sker sällan och rör sig just om en kort sträcka. Inte så stor påverkan men nödvändigt.

Om man tillåter många långsamgående fordon på vägarna byggda för snabbare trafik så leder det till samhälleliga effektivitetsförluster. Försenade linjebussar, försenade transporter, osv. Jag och säkert många andra upplever det dagligen. Stor påverkan till begränsad eller ingen nytta.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esson skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Det :o blir svårt med en eldriven A-traktor. Hur ska man få den att spotta ur sig en massa svart rök? Och vad ska man ha istället för ett superstort avgasrör så att omgivningen ändå ser vilken häftig typ man är? Och då pratar jag inte ens om allt oljud en A-traktor måste ge ifrån för att vara ståndsmässig.
Jäklar vad du verkar ogilla A-traktorer :o

Jag tycker de är utmärkt att 15 åringar kan lära sig köra under kontrollerade former (30km/h) i riktiga bilar som
Ja, jag hatar a-traktorer. I mina ögon borde de förbjudas asap. De där kontrollerade formerna du pratar om finns inte. Jag bor på landet där a-traktorer och mekande med metallskrot ingår i livsstilen. Det som dånar förbi här hemma är varken trafiksäkert, miljövänligt eller lagligt. Ungarna kör som idioter, någon fartspärr har åkdonen sällan. Det händer att man blir omkörd av en sådan "traktor". Framförallt nu, när vanliga bilar kan kallas för A-traktor. De går lika fort som vanliga personbilar, men de har inget regnummer, inget avgasrör, och den som kör har oftast ingen hjärna att tala om.
Coal Rolling är förmodligen jätteroligt för en finnig 15 åring, men resten av samhället borde sätta stopp för detta eländet. Jag förstår ärligt talat inte varför Sverige är så speciellt att vi som enda land i Europa tillåts ha dessa grejer på våra vägar. Det rimmar dessutom extremt dåligt med den annars så höga svansföringen när det gäller trafiksäkerhet och miljö.

Finland har något de kallar Lätt bil som får gå i 60km/h och framföras med mopedkörkort från och med 15 års ålder.
Klart vettigare än våra svenska regler. 35 km/h är ju löjligt lågt som vi har. 60 km/h som i Finland låter klart vettigare, och något som skapar bättre harmoni med övriga trafiken på småvägarna.

Själv tycker jag att man skulle, efter körtkortstest/lämplighetstest, kunna köra normala bilar, men med någon form av begränsning i hastighet (kanske max 90 km/h) och någon form av obligatorisk skylt på bilen mellan 16 år till 18 år. Dessutom hårdare regler att kortet/tillståndet kan enkelt dras in av polisen vid minsta företeelse. Blir lite som en begränsad prövotid på två år för de som är lämpade och klarar kraven.
Bild
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
Du får åka ner till Preem parkeringen i Götene och bekanta dig med ungdomarna! Bjuda på en åktur i din Hyundai så kanske du får en sväng i en cool sänkt Volvo epa.
Jag bekantar mig inte med några ungdomar. Jag kan eventuellt sträcka mig så långt att jag skulle kunna tänka mig att läxa upp dem ordentligt, men det skulle nog inte bli särskilt framgångsrikt från min synvinkel. Förmodligen skulle jag hamna på akuten med brutna ben eller än värre.
Jag inte har minsta intresse att sätta mig i en epa, på samma sätt som ungarna inte vill sätta sig i en elbil med mig.
Åååkej det låter som du har en rätt skev bild av dagens ungdom. Trist.
Upplever Mats som mer av en realist än vad du är.

Känns mer som du är någon flummig (vänster?)idealist som tror att alla världens problem löses med "dialog".
Ja då har du fått fel uppfattning. Röstade SD i sista valet alltid mörkblått innan. Entreprenör sen 15+år. Hatar vänsterflummare. Älskar bilar och motorcyklar. Har hållt på med motorsport hela livet och nu mycket gamla jänkebilar.

Reagerade på att Mati skrev:

”Jag bekantar mig inte med några ungdomar.”

och att han trodde han skulle bli sönderslagen om han läxade upp dem som kört illa.

Tyckte det var trist att han känner så.

Har följt forumet några år. Mati är realist och därför är det intressant att höra hans synpunkter och åsikter om det mesta. Han är nog min favorit på forumet. Det betyder inte att jag håller med i allt.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:

Du får isf. komma med någon studie eller statistik som stödjer dina hemmasnickrade teorier.

Dessutom så verkar du vara en ytterst trist person som är emot bilar, och speciellt de med mycket pulver under huven.

Då önskar troligen att alla bilar fick ha max 10 hk och alla (inte bara a-traktorer) fick köra i max 35 km/h. Paradiset enligt dig.
Om du läste mitt andra inlägg ovan så kanske du förstår. Jag häcklar alltså dom i tråden som tycker det är trafikfarligt med en Volvo V70 som går i 30km/h. Jag är nybörjare på forum så ironi måste jag träna på. Men tack för att du tyckte jag var en trist person. Det var meningen.

Jag har bilar med mer pulver än de flesta och utan vare sig abs, säkerhetsbälten, antispinn eller annan assistans.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
SkipperO skrev:
- eldriven, Max 48V
?

Känns spontant onödig och något som i praktiken helt sänker det (i övrigt bra) förslaget av dig.
Finns väl en oro att 15 åringarna ska börja trimma högspännings grejerna kan jag tro.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anser att det finns en poäng med någon slags fyrhjuliga bil-fordon även för ungdomar. USA har det. Och Sverige är mer glesbefolkat än USA...

Har inte riktigt koll på dagens regelverk, men de nya regelförslagen verkar väl vettiga.
- Krav på säkerhetsbälte vid färd på väg.
- Krav på att passagerare vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
- Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
- Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

Tycker även jag att det krävs utbildning motsvarande vanligt körkort.

Och det är väl rimligt att hastigheten är någonstans mellan 45-60 km/h.

Sen anser jag att man ska avgränsa ner storleken på de här fordonen. Är väl rimligt att de väger åtminstone som typ senaste generationen av VW Polo. Men samtidigt tycker jag det är onödigt med större fordon än typ senaste gen V70. Sen kan man väl lägga till några modeller av de minsta pick-up-erna som finns på den svenska marknaden för de som vill ha det. Tycker det är onödigt och helt fel med för energislukande fordon i den här kategorin.

Tycker också så klart att det är rimligt med något slags bonus-system för lämpliga eldrivna fordon som uppfyller krav motsvarande de ovanstående.

Och så rejäla sanktioner för regelbrott på det.

Vem vet – kanske hade Lisa Holm varit i livet idag ifall hon hade haft något som det ovanstående istället för mopeden som hennes nycklar satt i... Oavsett så skulle såna här fordon vara 'rätt mkt' säkrare än olika slags mopeder/lätta motorcyklar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

martinot skrev:
SkipperO skrev:
- eldriven, Max 48V
?

Tänkte att 48V, som det ofta verkar vara i mildhybrider, gör det lättare och säkrare för de som kopplar och bygger själv. Verkar som regelgränsen går vid 60V DC. Men jag är ju ingen elektriker… Tar till mig av kritiken i denna remissrundan och överväger noga innan den slutliga motionen. ( ;
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:

och att han trodde han skulle bli sönderslagen om han läxade upp dem som kört illa.

Det är inte bara att jag "känner" så utan det finns en anledning till detta. Jag råkade för några år sedan komma ihop mig en en ungdom som bodde nånstans i grannskapet. Han var inte 15 längre, men i skallen var han nog det. Han körde omkring med en trimmad och oreggad tung cross precis överallt. I skogen, på landsvägen här utanför där vi bor, i bergtäkten som ligger en bit bort. Detta gjorde han både dagtid och nattetid, och det ekade i hela området så man hörde detta överallt, vad man än gjorde. Att sova var inte att tänka på. Jag stoppade den där killen när han flög förbi här. Men han blev bara hotful. Senare kom han tillbaka, lite full och med en ölburk i handen, och så hotade han ännu mer och menade att han hade rätten på sin sida att göra så. Jag ringde polisen, men de skojarna tyckte inte att det var nåt allvarligt. Jag skulle prata med föräldrarna, sa de. Hur fan ska jag veta vem hans föräldrar är?! Jag tror faktiskt inte han var minderårig längre.
När det nu kommer samma slags ungdomar (ja, jag generaliserar) med söndertrimmade sk traktorer som ryker och dånar, och som går betydligt fortare än vad de får göra enligt lag, så känner jag ingen större lust att befatta mig med dem.
Twiggy
elbilist

Inlägg av Twiggy »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:

Har du vaknat på fel sida av sängen eller?

Varför känner du ett behov att att trycka ner LarsOJ? Är det för att han tycker annorlunda än dig?

Jag brukar sälla. Skriva här i forumet men när jag läser sånt här måste jag säga ifrån, sjukt tråkigt att läsa…

Det enda trista jag läser i tråden är ditt sätt att bemöta en annan medlem i forumet som tycker/tänker annorlunda än dig själv
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Twiggy skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:

Har du vaknat på fel sida av sängen eller?

Varför känner du ett behov att att trycka ner LarsOJ? Är det för att han tycker annorlunda än dig?

Jag brukar sälla. Skriva här i forumet men när jag läser sånt här måste jag säga ifrån, sjukt tråkigt att läsa…

Det enda trista jag läser i tråden är ditt sätt att bemöta en annan medlem i forumet som tycker/tänker annorlunda än dig själv
Lugnt för min del jag tror han missuppfattade situationen till viss del. Delvis mitt fel.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:

Det är inte bara att jag "känner" så utan det finns en anledning till detta. Jag råkade för några år sedan komma ihop mig en en ungdom som bodde nånstans i grannskapet. Han var inte 15 längre, men i skallen var han nog det. Han körde omkring med en trimmad och oreggad tung cross precis överallt. I skogen, på landsvägen här utanför där vi bor, i bergtäkten som ligger en bit bort. Detta gjorde han både dagtid och nattetid, och det ekade i hela området så man hörde detta överallt, vad man än gjorde. Att sova var inte att tänka på. Jag stoppade den där killen när han flög förbi här. Men han blev bara hotful. Senare kom han tillbaka, lite full och med en ölburk i handen, och så hotade han ännu mer och menade att han hade rätten på sin sida att göra så. Jag ringde polisen, men de skojarna tyckte inte att det var nåt allvarligt. Jag skulle prata med föräldrarna, sa de. Hur fan ska jag veta vem hans föräldrar är?! Jag tror faktiskt inte han var minderårig längre.
När det nu kommer samma slags ungdomar (ja, jag generaliserar) med söndertrimmade sk traktorer som ryker och dånar, och som går betydligt fortare än vad de får göra enligt lag, så känner jag ingen större lust att befatta mig med dem.
Tråkigt att höra då förstår jag din misstänksamhet till motorburen ungdom.

Ungdomar är ju väldigt mottagliga för trender och vad jag förstått på min egen grabb så tycker de att det är jäkligt coolt när det låter mycket. Han har tjatat på mig att få ta bort ljuddämparen på sin A-traktor men jag har satt stopp för det.

Jag kan själv tycka att det är coolt med en 2000hk dragracing V8 som ylar men inte en sketen A-traktor som man bara sågat bort röret på.

Hoppas du får träffa lite vettiga ungdomar nån gång också. De finns faktiskt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hade blivit jätteglad om jag hade sett någon av ungarna, som brukar åka förbi här på sommarn på sina mopeder, faktiskt hade kommit på en elmoppe. Men det har nog aldrig hänt. Det brukar dåna och väsnas och stinka. I somras kom det ett gäng på sina mopeder som tyckte att det var lämpligt att gasa lite extra när jag gick över vägen med mina två hundar. Landsvägen går liksom rakt igenom min tomt, jag har byggnader på bägge sidor. Hundarna sket tack o lov i detta. Men de hade lika gärna kunnat få panik och sprungit in i mopederna.
Tyvärr verkar det fortfarande vara coolt och hippt när det låter och ryker så mycket som möjligt. Att det är mest väsen utan verklig effekt, i motsats till eldrivna fordon där man får en massa effekt helt utan väsen, verkar inte spela så stor roll.
Jag har aldrig förstått vitsen med detta. Det har för mig ingenting med teknikintresse att göra. För då hade man ju varit intresserad av senaste och häftigaste tekniken, inte bara av en massa ljud och avgaser. Tycker jag. När jag var tonåring drömde jag om att bygga en egen elbil, just av den anledningen att det kändes rätt och framtidssäkert och häftigt. Redan som 10-åring blev jag påkommen när jag hade slaktat en gammal dammsugare hos en kompis. Jag hade tänkt att skruva motorn på en trampbil de hade. Det var nog tur att de stoppade mig, annars hade jag kanske inte suttit här nu. Men hela drömmen om elbilen förblev naturligtvis just en dröm. Ända tills jag var tillräckligt stor för att kunna betala en Tesla, 33 år senare. Synd bara att jag aldrig fick bygga en egen elbil. Fan vad coolt det hade varit.
Skriv svar