Vad händer med kontantinsats vid leasing om Försvarsmakten tar över fordonet? Jag vet att Försvarsmakten tar över ägandet från leasingföretaget och då blir jag som leasar löst från leasingkontraktet och behöver inte betala någon mer leasing.
Jag har ställt denna fråga till Försvarsmakten och de hänvisade till Länsstyrelsen eftersom det är Länsstyrelsen som värderar fordon som tas över av Försvarsmakten. Länsstyrelsen betalar sedan ut ersättning till fordonets ägare. Leasingföretaget får betalt för bilen av Länsstyrelsen och jag ställde frågan till Länsstyrelsen vad som händer med kontantinsatsen vid leasing men de kunde inte svara på det och hänvisade till leasingföretaget. Jag har ställt frågan till en återförsäljare och väntar svar.
Är det någon här på forumet som vet svaret på min fråga?
Kontantinsats vid leasing - Försvarsmakten tar över bilen
Moderator: Redaktion
Re: Kontantinsats vid leasing - Försvarsmakten tar över bile
När tar dom över bilen och varför? Är det för att det är krig känns det som kontantinsatsen är det minsta problemet man har.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Tänker du på fordon som krigsplaceras?
Model Y LR AWD 2022
Trodde jag hade läst alla funderingar inför Teslaköp men denna var ny! Du får tillbaka din kontantinsats (eller rättare sagt bilens marknadsvärde - din restskuld) via leasingbolaget. - "Om det blir aktuellt att avlämna fordonet vid höjd beredskap så får ägaren ersättning för sin egendom och resor i samband med avlämnandet."
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Jag tänker på när fordonet tas över av Försvarsmakten.jonasl skrev:Tänker du på fordon som krigsplaceras?
Inget problem. Jag vill bara veta vad som händer.Remuz skrev:När tar dom över bilen och varför? Är det för att det är krig känns det som kontantinsatsen är det minsta problemet man har.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Men det sker väl bara med krigsplacerade fordon?Lanken skrev:Jag tänker på när fordonet tas över av Försvarsmakten.jonasl skrev:Tänker du på fordon som krigsplaceras?
Model Y LR AWD 2022
Det hette nog krigsplacering förr. En gång hade jag en motorcykel som var krigsplacerad och skulle lämnas till Försvarsmakten vid behov. I dag verkar det kallas uttagsbeslut när fordon bereds att kunna förfogas över av Försvarsmakten.jonasl skrev:Men det sker väl bara med krigsplacerade fordon?Lanken skrev:Jag tänker på när fordonet tas över av Försvarsmakten.jonasl skrev:Tänker du på fordon som krigsplaceras?