Dax för E-traktor?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Dax för E-traktor?

Inlägg av SkipperO »

Transportstyrelsen har just släppt en rapport med förslag på förändrade regler för A-traktorer. Vad jag kan se nämns inget om eldrivna A-traktorer, som verkar vara nästan omöjligt att få registrera enligt vad jag läst tidigare.
Man kan ju tycka mycket om denna typen av fordon, men om de ändå finns kan man väll göra det bästa av det.

Mitt förslag, ny fordonstyp: E-traktor
- Liknade regler som A-traktor
- eldriven, Max 48V
- Max 45km/h (Ordentlig teknisk spärr)

Med högre hastighet stör de trafikrytmen mindre och ungdomarna lär sig att meka elbil, och bidrar till en hållbar framtid.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dax för E-traktor?

Inlägg av jonasl »

Det största problemet är väl att en a-traktor måste ha dragkrok och en dragvikt på minst 1000 kg, alternativt väga minst 2000 kg. Om jag förstår rätt. Få elbilar som kvalar in.

Motorbyte på lämplig bil och godkänd hastighetsbegränsare tror jag går att få igenom redan idag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det blir svårt med en eldriven A-traktor. Hur ska man få den att spotta ur sig en massa svart rök? Och vad ska man ha istället för ett superstort avgasrör så att omgivningen ändå ser vilken häftig typ man är? Och då pratar jag inte ens om allt oljud en A-traktor måste ge ifrån för att vara ståndsmässig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Det :o blir svårt med en eldriven A-traktor. Hur ska man få den att spotta ur sig en massa svart rök? Och vad ska man ha istället för ett superstort avgasrör så att omgivningen ändå ser vilken häftig typ man är? Och då pratar jag inte ens om allt oljud en A-traktor måste ge ifrån för att vara ståndsmässig.
Jäklar vad du verkar ogilla A-traktorer :o

Jag tycker de är utmärkt att 15 åringar kan lära sig köra under kontrollerade former (30km/h) i riktiga bilar som är säkra. De blir också intresserade av mekanik, teknik och verktyg mm. istället för att sitta vid datorn eller vara inaktiva på annat sätt. Vi kommer behöva bilintresserade händiga människor som kan jobba i bilindustrin och service eftermarknad.

Det är ju just en traktor och då är det regler för traktor som gäller. Du gnäller väl inte på bonden när han startar sin gamla Jonne och det ryker?

Sen är det väl kul att ungarna skapar sig en egen kultur och vad som är coolt och inte. De vill ju absolut inte bli som nån gubbe i en 500hk Tesla som ligger och trycker bakom en lastbil i 70km/h på E4 8-)

Du får åka ner till Preem parkeringen i Götene och bekanta dig med ungdomarna! Bjuda på en åktur i din Hyundai så kanske du får en sväng i en cool sänkt Volvo epa.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

LarsOJ skrev:
Jag kan förstå det, jag har själv blivit ”coal-rolled” flera ggr den senaste tiden av A-traktorer, det verkar vara närmast en standardfunktion nuförtiden. Man kan ju tycka att det finns mer konstruktiva sätt att mecka med motorer än att medvetet skita ned för att ge fingret åt dom som bryr sig om miljö och klimat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

SkipperO skrev:
Transportstyrelsen har just släppt en rapport med förslag på förändrade regler för A-traktorer. Vad jag kan se nämns inget om eldrivna A-traktorer, som verkar vara nästan omöjligt att få registrera enligt vad jag läst tidigare.
Man kan ju tycka mycket om denna typen av fordon, men om de ändå finns kan man väll göra det bästa av det.

Mitt förslag, ny fordonstyp: E-traktor
- Liknade regler som A-traktor
- eldriven, Max 48V
- Max 45km/h (Ordentlig teknisk spärr)

Med högre hastighet stör de trafikrytmen mindre och ungdomarna lär sig att meka elbil, och bidrar till en hållbar framtid.
Finns ju redan regler för moppebilar (som kan vara elektriska) sen många år. De får gå i 45/km/h. Behövs inga nya regler.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

mati skrev:
Det blir svårt med en eldriven A-traktor. Hur ska man få den att spotta ur sig en massa svart rök? Och vad ska man ha istället för ett superstort avgasrör så att omgivningen ändå ser vilken häftig typ man är? Och då pratar jag inte ens om allt oljud en A-traktor måste ge ifrån för att vara ståndsmässig.
Är det inte för att kunna generera ett massivt motorljud, som elbilar måste utrustas med externa högtalare, så folk hör dem i låga hastigheter?
Två "not a flamethrower" monterade i lämpligt stora kromade rör, riktade uppåt, borde ju göra susen för avgasrörs simulering.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev:
LarsOJ skrev:
Jag kan förstå det, jag har själv blivit ”coal-rolled” flera ggr den senaste tiden av A-traktorer, det verkar vara närmast en standardfunktion nuförtiden. Man kan ju tycka att det finns mer konstruktiva sätt att mecka med motorer än att medvetet skita ned för att ge fingret åt dom som bryr sig om miljö och klimat.

/fth
Ja alla hatar elbilar och miljön… du låg säkert för nära ;)

Traktorer har ju inga avgaskrav så det är väl jordbruksverket eller nån politiker du ska vända dig till.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

https://www.expressen.se/nyheter/eddie- ... overkligt/
Eddie, 15, har en lastbil som a-traktor: ”Overkligt"
Tycker jag är hyfsat galet!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

LarsOJ skrev:
Nej, verkligen inte.

Det har flera gånger varit väldigt uppenbart, när jag närmar mig (med rimligt avstånd) för att köra om och föraren ser att jag kör en Tesla, så vinglar A-traktorn till när hen fumlar med den gissningsvis dolda kontakten, sen bolmar det svart rök från skorstenen, gärna förstärkt med lite blinkningar och tut när jag väl kör om.

Det här är en "grej" bland många A-traktorägare, det råder inga tvivel om det.

/fth

EDIT: exempel från annan tråd, detta börjar alltså bli väldigt vanligt viewtopic.php?f=57&t=29596&start=10
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev:
LarsOJ skrev:
Nej, verkligen inte.

Det har flera gånger varit väldigt uppenbart, när jag närmar mig (med rimligt avstånd) för att köra om och föraren ser att jag kör en Tesla, så vinglar A-traktorn till när hen fumlar med den gissningsvis dolda kontakten, sen bolmar det svart rök från skorstenen, gärna förstärkt med lite blinkningar och tut när jag väl kör om.

Det här är en "grej" bland många A-traktorägare, det råder inga tvivel om det.

/fth

EDIT: exempel från annan tråd, detta börjar alltså bli väldigt vanligt viewtopic.php?f=57&t=29596&start=10
” What is the environmental impact of “rolling coal?” Rolling coal wastes fuel, which means that your engine is less efficient. That harms the environment. In fact, many people who opt to modify their engines in this way do so because they want to take an anti-environmentalism stance.

Kidsen är trötta på Gretagenerationen. Tyckte det syntes ganska väl i skolvalet och bland unga väljare.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är ju rätt generösa regler för eldriven mopedbil.

45 km/h och max vikten 400 kg räknas exklusive batteriets vikt.

Undrar hur länge det kommer vara häftigt med tjock svart rök ur avgasrören, och ett väldigt högt oljud?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

LarsOJ skrev:
Kidsen är trötta på Gretagenerationen. Tyckte det syntes ganska väl i skolvalet och bland unga väljare.
Så "coal rolling" är alltså egentligen något bra? :roll:

/fth
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev:
LarsOJ skrev:
Så "coal rolling" är alltså egentligen något bra? :roll:

/fth
Ja uppenbarligen tycker många det men det är ju dåligt för miljön och motorn.

Är ju ett sätt att göra ett statement mot samhället och de vuxna. Vissa klottrar grafitti andra skjuter smällare och raketer.

Så har ju ungdomar gjort i alla tider. Du busade säkert med något när du var ung också?

Är ju en högst marginell företeelse och det är ju alltså sot som kommer ur avgasröret. Vedeldningen i villaområdena är ju ett betydligt större hälso/miljöproblem. Igår låg röken tät över vårt område. Tror massa nybörjare inte fattar att veden måste vara torr :(
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Jag är för A-traktorer så länge man förbjuder dom på vägar med 50 km/h eller mer.
Model S P85DL+
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mans71 skrev:
Jag är för A-traktorer så länge man förbjuder dom på vägar med 50 km/h eller mer.
Vi har mycket 60 vägar häromkring (norra Sth) och det är väl alla gamla 70 vägar som skyltats om. Bland annat en väg som grabben kör till skolan.

Jag skulle hellre se att de höjde A-traktor gränsen till 45km/h.

Men när grabben fyller 18 så skall A-traktorer förbjudas för alltid hoppas jag 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Det :o blir svårt med en eldriven A-traktor. Hur ska man få den att spotta ur sig en massa svart rök? Och vad ska man ha istället för ett superstort avgasrör så att omgivningen ändå ser vilken häftig typ man är? Och då pratar jag inte ens om allt oljud en A-traktor måste ge ifrån för att vara ståndsmässig.

Jag tycker de är utmärkt att 15 åringar kan lära sig köra under kontrollerade former (30km/h) i riktiga bilar som
Ja, jag hatar a-traktorer. I mina ögon borde de förbjudas asap. De där kontrollerade formerna du pratar om finns inte. Jag bor på landet där a-traktorer och mekande med metallskrot ingår i livsstilen. Det som dånar förbi här hemma är varken trafiksäkert, miljövänligt eller lagligt. Ungarna kör som idioter, någon fartspärr har åkdonen sällan. Det händer att man blir omkörd av en sådan "traktor". Framförallt nu, när vanliga bilar kan kallas för A-traktor. De går lika fort som vanliga personbilar, men de har inget regnummer, inget avgasrör, och den som kör har oftast ingen hjärna att tala om.
Coal Rolling är förmodligen jätteroligt för en finnig 15 åring, men resten av samhället borde sätta stopp för detta eländet. Jag förstår ärligt talat inte varför Sverige är så speciellt att vi som enda land i Europa tillåts ha dessa grejer på våra vägar. Det rimmar dessutom extremt dåligt med den annars så höga svansföringen när det gäller trafiksäkerhet och miljö.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mati skrev:
Ja, jag hatar a-traktorer. I mina ögon borde de förbjudas asap. De där kontrollerade formerna du pratar om finns inte. Jag bor på landet där a-traktorer och mekande med metallskrot ingår i livsstilen. Det som dånar förbi här hemma är varken trafiksäkert, miljövänligt eller lagligt. Ungarna kör som idioter, någon fartspärr har åkdonen sällan. Det händer att man blir omkörd av en sådan "traktor". Framförallt nu, när vanliga bilar kan kallas för A-traktor. De går lika fort som vanliga personbilar, men de har inget regnummer, inget avgasrör, och den som kör har oftast ingen hjärna att tala om.
Coal Rolling är förmodligen jätteroligt för en finnig 15 åring, men resten av samhället borde sätta stopp för detta eländet. Jag förstår ärligt talat inte varför Sverige är så speciellt att vi som enda land i Europa tillåts ha dessa grejer på våra vägar. Det rimmar dessutom extremt dåligt med den annars så höga svansföringen när det gäller trafiksäkerhet och miljö.
Hear, hear!

/fth
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

mans71 skrev:
Instämmer, riktigt farligt när de är ute och cruisar på 2+1 vägar med hastighetsbegränsningen 110 km/h.

A-traktorer får visserligen inte köras på motorväg och motortrafikled, men det finns många partier av t.ex. E4an som är 2+1 med 110 km/h som hastighetsgräns där de får köra. Livsfarligt!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
Du får åka ner till Preem parkeringen i Götene och bekanta dig med ungdomarna! Bjuda på en åktur i din Hyundai så kanske du får en sväng i en cool sänkt Volvo epa.
Jag bekantar mig inte med några ungdomar. Jag kan eventuellt sträcka mig så långt att jag skulle kunna tänka mig att läxa upp dem ordentligt, men det skulle nog inte bli särskilt framgångsrikt från min synvinkel. Förmodligen skulle jag hamna på akuten med brutna ben eller än värre.
Jag inte har minsta intresse att sätta mig i en epa, på samma sätt som ungarna inte vill sätta sig i en elbil med mig.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:

Jag tycker de är utmärkt att 15 åringar kan lära sig köra under kontrollerade former (30km/h) i riktiga bilar som
Det enda olagliga som du räknar upp är ju att de kör för fort/fartspärren är manipulerad. Det är ju en sak för polisen och har inget med A-traktorer som fordon att göra. Tycker du man ska förbjuda vanliga bilar också eftersom det finns idioter som kör som svin/för fort?

Inget lagkrav på regskylt bak eller avgasrör så det kan du ta med Transportstyrelsen. Inte ungdomarnas fel.

Annars låter det som du har samma problem med A-traktorer som vi har med cyklister här i Stockholm, ingen hjärna att tala om.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
Jag bekantar mig inte med några ungdomar. Jag kan eventuellt sträcka mig så långt att jag skulle kunna tänka mig att läxa upp dem ordentligt, men det skulle nog inte bli särskilt framgångsrikt från min synvinkel. Förmodligen skulle jag hamna på akuten med brutna ben eller än värre.
Jag inte har minsta intresse att sätta mig i en epa, på samma sätt som ungarna inte vill sätta sig i en elbil med mig.
Åååkej det låter som du har en rätt skev bild av dagens ungdom. Trist.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Arctic Drifter skrev:
mans71 skrev:
Instämmer, riktigt farligt när de är ute och cruisar på 2+1 vägar med hastighetsbegränsningen 110 km/h.

A-traktorer får visserligen inte köras på motorväg och motortrafikled, men det finns många partier av t.ex. E4an som är 2+1 med 110 km/h som hastighetsgräns där de får köra. Livsfarligt!
Tycker du det är livsfarligt när en ”vanlig” traktor kör där också? Kanske det är du som bidrar med det farliga i situationen?
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

LarsOJ skrev:
Arctic Drifter skrev:
mans71 skrev:

Tycker du det är livsfarligt när en ”vanlig” traktor kör där också? Kanske det är du som bidrar med det farliga i situationen?
En vanlig traktor ser ut som en traktor, en A-traktor som en bil. Har den dessutom en dåligt synlig LGF skylt blir det ändå svårare….
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Credde skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/eddie- ... overkligt/
Eddie, 15, har en lastbil som a-traktor: ”Overkligt"
Tycker jag är hyfsat galet!
Screenshot_30.jpg
Inget overkligt, snarare en överlevare, på 80-talet sa Bilprovningens- tolkning av reglerna att " fordonets lämplighet som dragfordon ska ifrågasättas", vilket tolkades som att det krävdes separat ram för att kunna godkännas. Detta gjorde först slut på alla Volvo Duetter ( som var den sista svenska bil med separat ram, PV:n hade självbärande kaross) Resterande a-traktorer var tunga lastbilar, ju större desto bättre dragare!
Och om jag minns rätt reviderades reglerna även då efter dödsolyckor utanför nåt disco där en stor traktorregistrerad lastbil var inblandad.

Därefter kunde man istället bygga om alla Sveriges 740 till a-traktorer och landets traktorbyggare fick en ny generation volvobilar till förfogande.

Då gällde dessutom 16år och "traktorkort" (skriv B-kortsteorin) för att köra.
När AM-kort för mopeder infördes kom någon på den briljanta idén att baka in även traktorbehörighet också från 15år!?!

Mina tankar gå åt samma bättre utbildning, att skicka 15-åringar ut i "personbil" efter endast 8 timmar obligatoriskt teori plus 4tim körträning på automatväxlad EUmoped utan krav på att det ska vara väl genomfört eller uppkörning är hål i huvudet. Borde vara samma krav som för B-kort, med riskutbildning ett och två. Sedan två års prickfri prövotid och fem års väntan på B-kort om man kör med manipulerad hastighetsspärr.
Skriv svar