Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig?
Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig?
Fruktansvärt störande video iaf
100% fokus på honom och inte bilen, ville ju se bilen……
Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig?
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.
Kan dom leverera till det priset så kommer dom göra det, finns säkert något Force majeure i extrema fall.
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.
Kan dom leverera till det priset så kommer dom göra det, finns säkert något Force majeure i extrema fall.
Beställde ny tjänstebil (Model 3) i juni/juli tror jag det var och leverans senast feb 2023. Bilreda som adminstrerarar det hela slog bakut att det fanns en sådan ny paragraf och stoppade beställning. Bilen blev slutligen beställd och jag vet inte om det vara Bilreda eller Tesla som gav sig. + 6 månader är ju en ganska lång tid i dessa osäkra tider var gäller prisutveckling på olika komponenter och det går inte alltid att för företagen hedga sig för det.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.
Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.
Jo, det gör dom självklart! Du kan inte ändra priset i ett avtal bara för att officiella prislistan går upp. Finns några få undantag, men väldigt få. Nästan alla bilar jag har i min signatur blev beställda långt innan de fanns att provköra och priserna gick ofta upp flera gånger innan jag tog leverans. Självklart fick jag det pris jag signerade på, hur skulle man annars kunna beställa ngt om man inte vet vad slutpriset blir?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Man ska inte stirra sig blind på Cd (cW) värdet när man pratar om energiförbrukning i bilar utan då är det CdA som är intressant.
” As drag area CdA is the fundamental value that determines power required for a given cruise speed it is a critical parameter for fuel consumption at a steady speed.”
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.
Men nu var det inte lätta lastbilar vi pratade om utan att det blir problem när törstiga SUV ska bli elbilar.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.
Men nu var det inte lätta lastbilar vi pratade om utan att det blir problem när törstiga SUV ska bli elbilar.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Äschh. Jag har en e-tron 55 och tycker inte direkt räckvidden i den är kort. Ca 32-33mil i motorvägstempo sommartid. Hög förbrukning ja, kort räckvidd nja.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Precis. Tog en stund att lösa.
För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Precis. Tog en stund att lösa.
För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.
Antar du avser MX, vad hade den för batteri och räckvidd för ”många” år sedan, och vilket år. Har inte koll, därav min fråga.
Hitta nu model X 60D som kom 2016, vilket kanske är det du avser som länge sen, men 32 mil är ju inte bättre än E-tron som kom -18, -19. Men visst den ör snålare.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Precis. Tog en stund att lösa.
För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.
Antar du avser MX, vad hade den för batteri och räckvidd för ”många” år sedan, och vilket år. Har inte koll, därav min fråga.
Hitta nu model X 60D som kom 2016, vilket kanske är det du avser som länge sen, men 32 mil är ju inte bättre än E-tron som kom -18, -19. Men visst den ör snålare.
Model X släpptes först som 90D 2016, 60D(som egentligen var 75) var budgetalternativet som kom senare(och sen slutade säljas).
Tillbaka till P3, kommer det finnas några att provköra innan nästa höst, eller blir det att köpa grisen i säcken?
Hade varit bra att veta. De ska iaf visa den på ngn elbilsmässa i Gbg i närtid fick jag mail om. Man kan hoppas att några av de här förseriebilarna iaf kan visas upp i deras showrooms snart. Då kan man iallafall titta på vilen. Köra lär ju dröja ett tag eftersom bilen inte är färdigutvecklad. Ska knalla in och fråga när jag får tillfälle.