Bott i Norge i 3 år och kört först en 2015 Model S 85D följt av min nuvarande 2021 Model 3 LR. Norska TOCN har en hel del bra erbjudanden till medlemmar, och det är lite praktiska grejer jag söker tips på när jag väl importerar bilen vid årsskiftet.
Frågan kommer säkert, så: om en har bott i Norge i minst 1 år och ägt bilen i minst 6 månader är det avgiftsfritt att importera den vid flytt förutom omregistrering, besiktning osv.
Till frågorna:
1. I Norge har TOCN ett deal med CoverMe/IF med helförsäkring för ca 1000kr/mån. Finns det några liknande deals i Sverige via TCS eller TOWS? Inte hittat något, skickat förfrågan till WaterCircles under tiden
2. Jag har ett dedikerat kreditkort för laddning via NAF som ger 15% rabatt på all typ av laddning upp till 800kr eller nåt sånt. Tips på motsvarande i Sverige?
3. Inte aktuellt än, men är nyfiken. I Norge finns EVServices, Bosch (el)Bilexperten, EVHub och några till som är professionellt inriktade mot Teslaservice och nu även reparation av batteripaket och andra komplexa Tesla-specifika problem. Finns det några motsvarande i Sverige? Har googlat utan att hitta någon med liknande nisch
4. Hur ser kötiderna och servicen ut på servicecentren runtom i landet? Det finns betydligt färre servicecenter än i Norge, men också långt ifrån lika många Teslor
Tacksam för svar! Och svarar gärna på frågor om någon undrar om norsk elbilspolitik eller annat.
Bifogar bild från första flyttroadtrippen på 1400km T/R med släp och takbox nu i helgen för stämningens skull