Flyttar hem till Sverige från Norge, söker svenska tips

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Linsu
Teslaägare

Flyttar hem till Sverige från Norge, söker svenska tips

Inlägg av Linsu »

Hej!

Bott i Norge i 3 år och kört först en 2015 Model S 85D följt av min nuvarande 2021 Model 3 LR. Norska TOCN har en hel del bra erbjudanden till medlemmar, och det är lite praktiska grejer jag söker tips på när jag väl importerar bilen vid årsskiftet.

Frågan kommer säkert, så: om en har bott i Norge i minst 1 år och ägt bilen i minst 6 månader är det avgiftsfritt att importera den vid flytt förutom omregistrering, besiktning osv.

Till frågorna:
1. I Norge har TOCN ett deal med CoverMe/IF med helförsäkring för ca 1000kr/mån. Finns det några liknande deals i Sverige via TCS eller TOWS? Inte hittat något, skickat förfrågan till WaterCircles under tiden

2. Jag har ett dedikerat kreditkort för laddning via NAF som ger 15% rabatt på all typ av laddning upp till 800kr eller nåt sånt. Tips på motsvarande i Sverige?

3. Inte aktuellt än, men är nyfiken. I Norge finns EVServices, Bosch (el)Bilexperten, EVHub och några till som är professionellt inriktade mot Teslaservice och nu även reparation av batteripaket och andra komplexa Tesla-specifika problem. Finns det några motsvarande i Sverige? Har googlat utan att hitta någon med liknande nisch

4. Hur ser kötiderna och servicen ut på servicecentren runtom i landet? Det finns betydligt färre servicecenter än i Norge, men också långt ifrån lika många Teslor

Tacksam för svar! Och svarar gärna på frågor om någon undrar om norsk elbilspolitik eller annat.

Bifogar bild från första flyttroadtrippen på 1400km T/R med släp och takbox nu i helgen för stämningens skull :)
0C6F0372-8872-4D6B-88E7-3AF30A96D5E4.JPG
Senast redigerad av Linsu, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Flyttar hem till Sverige från Norge, söker svenska tips

Inlägg av NEO »

Gjorde flytten 2019 från Norge.

Vi ligger fortfarande långt efter, ska man hitta annan än Tesla att skruva på bilen får man söka sig storstäderna, Grufman bil har blivit skapligt duktiga. TOCN ligger millenium före någon klubb i Sverige, TWS vet jag har några event och rabatter, finns en facebook grupp om de. Korta kötider, bra med mobile repair om man bor 1-2h från något service center som erbjuder tjänsten.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vad är TCD en förkortning för?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

SwedishAdvocate skrev:
Tesla club Denmark?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

NEO skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tesla club Denmark?
Gissade på det, men Google via VPN som går 'genom' annat europeiskt land hittade inget...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Linsu
Teslaägare

Inlägg av Linsu »

Oops, TCD var bara feltrycks-Nisse — menade TCS, Tesla Club Sweden.
NEO skrev:

Vi ligger fortfarande långt efter, ska man hitta annan än Tesla att skruva på bilen får man söka sig storstäderna, Grufman bil har blivit skapligt duktiga. TOCN ligger millenium före någon klubb i Sverige, TWS vet jag har några event och rabatter, finns en facebook grupp om de. Korta kötider, bra med mobile repair om man bor 1-2h från något service center som erbjuder tjänsten.
Tack för insikt, tog du med dig en bil i flytten du också?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

[ :D quote="Linsu"]Oops, TCD var bara feltrycks-Nisse — menade TCS, Tesla Club Sweden.
NEO skrev:

Tack för insikt, tog du med dig en bil i flytten du också?[/quote]

Yepp, tog hem en showroom P85+ med AP1, facelift front och nextgen framsäten
59DD0F21-B679-4E2F-A5CD-F20975071327.jpeg
Skriv svar