Prissänkning att vänta..?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare

Prissänkning att vänta..?

Inlägg av EnDaniel »

Elon Musk påstår att vi kan förvänta prissänkning på 3 och Y i Europa framöver. Hur hanterar man detta? Vill ju inte gärna stå där med Svarte Petter om t.ex. Model Y går ned 9.4% som i Kina precis efter man fått leverans.. :shock:

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-nest ... ere/235415
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Re: Prissänkning att vänta..?

Inlägg av malmer »

Har svårt att se så massiv sänkning här. Speciellt med tanke på svaga kronan. Men skulle inte vara förvånad om det blir en liten sänkning framåt kanske mars-april-snåret om de lyckas beta av en del av den rätt långa backloggen de ändå har i europa.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
backe

Inlägg av backe »

malmer skrev:
Har svårt att se så massiv sänkning här. Speciellt med tanke på svaga kronan. Men skulle inte vara förvånad om det blir en liten sänkning framåt kanske mars-april-snåret om de lyckas beta av en del av den rätt långa backloggen de ändå har i europa.

Hur har du fått tillgång till deras backlog?

Beställer man en MY LR så uppger dom november-januari som leveransmånad, känns inte som jättelång backlog. Är väl det som är på väg hit med båt från Kina antar jag? Man la även upp lagerbilar av MY på sin hemsida förra veckan.
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

malmer skrev:
Hur lång är teslas backlog i Europa nu?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Tesla skulle väl aldrig göra en drastisk prissänkning som drabbade befintliga kunders andrahandsvärde när de precis tog leverans?

Nä, det låter inte alls likt tesla som företag…. (Ni som varit med tidigare, vet…)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

thebishop skrev:
Tesla skulle väl aldrig göra en drastisk prissänkning som drabbade befintliga kunders andrahandsvärde när de precis tog leverans?

Nä, det låter inte alls likt tesla som företag…. (Ni som varit med tidigare, vet…)
Kul om MYRWD går ner till 629 och plaid till 1199 vid årsskiftet.

Tillgång och efterfrågan styr allt, redan nu ser man ett ras på begagnatmarknaden. Sa det tidigare, överbelånade hushåll köper definitivt ingen bil över millen för skoj skull när räntorna närmar sig 5% som man tidigare kunnat unna sig att baka in i huslån (aktier/fonder som rusat och även huspriser)

Det vi ser nu är bara början.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

thebishop skrev:

Vi som faktiskt tror på att Tesla framförallt är drivet av sitt Mission Statement förstår att biosfärens välbefinnande väger tyngre för det här företaget... Eller som någon sa: "The needs of the many outweigh the needs of the few – or the one."...
The Mission of Tesla

Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO November 18, 2013

Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. If we could have done that with our first product, we would have, but that was simply impossible to achieve for a startup company that had never built a car and that had one technology iteration and no economies of scale. [Min understrykn.] /...

Source:
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

backe skrev:
malmer skrev:

Hur har du fått tillgång till deras backlog?

Beställer man en MY LR så uppger dom november-januari som leveransmånad, känns inte som jättelång backlog. Är väl det som är på väg hit med båt från Kina antar jag? Man la även upp lagerbilar av MY på sin hemsida förra veckan.
Kollade precis nu. Enligt TroyTeslike som analyserar backlogs och annat för Tesla, och som har väldigt bra trackrecord, så ligger backloggen i europa på 86 tusen bilar ungefär i senaste prognosen, över alla modeller. Antagligen något lägre nu. Sist jag kollade så låg den på typ 150k, så Tesla verkar ha betat av en hel del det senaste. Mer än jag trodde. Så en prissänkning är nog inte omöjlig efter årsskiftet. Kan möjligtvis komma tidigare om efterfrågan faller kraftigt av att folk förväntar sig en prissänkning.
Model 3 SR+ 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ffi8KgvXwAAcjzT.png
Backlogen har snarare ökat i Europa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Zalman3 skrev:
Ffi8KgvXwAAcjzT.png
Var fick jag 150k ifrån då...nu blir jag förvirrad. Minns tydligen helt fel. :)
Model 3 SR+ 2019
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Ffi8KgvXwAAcjzT.png
Är backloggen med eller utan CT?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Blir orolig för vissa i forumet, vilka verkar tror att en elbil på 600 kkr är en säker eller bra affär.
Helt idiotiskt att köpa en dyr elbil om man inte värdesätter det en Tesla kan erbjuda.
Inom min familj är vi beredda att välja bort annat för att ha en MY.
Måsten för oss är = Tesla MY med LFP, dragkrok och Ryzen. Resten är inte superviktigt.
Jag sålde nyss min M3LR med förlust om man inte hade fått bonus pengar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare

Inlägg av EnDaniel »

Lerumsexpressen skrev:
Blir orolig för vissa i forumet, vilka verkar tror att en elbil på 600 kkr är en säker eller bra affär.
Helt idiotiskt att köpa en dyr elbil om man inte värdesätter det en Tesla kan erbjuda.
Måsten för oss är = Tesla MY med LFP, dragkrok och Ryzen. Resten är inte superviktigt.
Klart alla vill göra en bra affär. Allt annat vore ju att ljuga. När det är snack om prissänkning upp till 10% är det en ganska betydanden sådan. Men om du nu är likgiltig till detta förstår jag inte varför du tar dig bryet att försöka uppfostra oss övriga?

Vidare tror jag merparten på forumet här inser att nya bilar är en förlustaffär och närmst jämförbart med lyxkonsumtion.

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

EnDaniel skrev:
Lerumsexpressen skrev:
Klart alla vill göra en bra affär. Allt annat vore ju att ljuga. När det är snack om prissänkning upp till 10% är det en ganska betydanden sådan. Men om du nu är likgiltig till detta förstår jag inte varför du tar dig bryet att försöka uppfostra oss övriga?

Vidare tror jag merparten på forumet här inser att nya bilar är en förlustaffär och närmst jämförbart med lyxkonsumtion.
Det var inte meningen att uppfostra, så ber om ursäkt om jag sårar någon.
Mitt syfte är att korta / minska ångesten för folk och att vi inte chansar med pengar som egentligen behövs för annat.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare

Inlägg av EnDaniel »

Lerumsexpressen skrev:
EnDaniel skrev:
Lerumsexpressen skrev:

Det var inte meningen att uppfostra, så ber om ursäkt om jag sårar någon.
Mitt syfte är att korta / minska ångesten för folk och att vi inte chansar med pengar som egentligen behövs för annat.
Okej. Men priset på bilen förväntas snarare gå ner än upp. Utgår från att folk klarar att betala uppgett pris vid beställningen utan att sitta i problem ekonomiskt. Vet inte hur väl du följt Teslas prissättningen genom åren men det har ju skett ganska många gånger att det kommer mer eller mindre radikala prisändringar utan varsel. Är inte så kul att köpa på "toppen" även fast man har råd. Denna gången har emellertid Elon Musk faktiskt aviserat att det kommer en prissänkning så nu har man ju viss chans att faktiskt göra något om man inte tagit emot bilen ännu..

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det finns nog en hel del som dragits med i det där att elbilar är rena vinstmaskinen, och köpt betydligt dyrare bil än de först tänkt.
Jag är själv sån. Har inget intresse av att ha en dyr fin bil egentligen utan det handlar bara om pengar i slutänden.
Har funkat bra ekonomiskt senaste åren, men det håller inte för evigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Ffi8KgvXwAAcjzT.png
Utan Cybertruck, eftersom modellen inte finns ännu.

Vad gäller de leveransfönster Tesla uppger vid nybeställning (nov-jan) för Y LR och P så är de bullshit. Folk som beställt i maj väntar fortfarande på leverans - det är alltså fem månaders backlogg på _de_ ordrarna. Och då snackar vi plain vanilla svart eller vit.

Å andra sidan, med tanke på Teslas usla tilldelningssystem så kan säkert någon som beställer nu få gå före alla andra i kön och få redan i november. Men det är isåfall bara tur i Teslalotteriet och ingen indikation på vikande backlogg.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
backe

Inlägg av backe »

Andersen skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Bilagan Ffi8KgvXwAAcjzT.png finns inte längre
Utan Cybertruck, eftersom modellen inte finns ännu.

Vad gäller de leveransfönster Tesla uppger vid nybeställning (nov-jan) för Y LR och P så är de bullshit. Folk som beställt i maj väntar fortfarande på leverans - det är alltså fem månaders backlogg på _de_ ordrarna. Och då snackar vi plain vanilla svart eller vit.

Å andra sidan, med tanke på Teslas usla tilldelningssystem så kan säkert någon som beställer nu få gå före alla andra i kön och få redan i november. Men det är isåfall bara tur i Teslalotteriet och ingen indikation på vikande backlogg.

Verkar inte vara så lång backlog.
Och det låg t.o.m. bilar uppe på Teslas sida förra veckan som lagerbilar.
Sen kan det såklart vara andra tider i andra länder.

När jag beställde min så var leveranstid uppgiven till 3-4 månader om jag minns rätt, tog 3 veckor att få leverans. Det var i mars.

Sen så väntar alla som beställt annat än svart/vit bil och vit inredning på MYP, men det är nog en annan problematik.

Enligt vad jag förstått så kommer man börja exportera mer från Kina nu också om man inte lyckas höja efterfrågan med prissänkning.
315309DC-DF5D-4045-BC06-500B21075145.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

thebishop skrev:

Jo, Model 3 sänktes 30 000 strax efter att jag hämtade ut min.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare

Inlägg av EnDaniel »

mikebike skrev:
thebishop skrev:

35k och missat "facelift" för min del... :shock:

Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Exakt därför jag sålde min M3 LR för 627, den är annonserad för 602 nu.

Tror vi garanterat vi kan räkna att bilarna sänks med 10-20% inom 1-2 år. Elon själv har sagt att priserna på bilarna är för höga.

BYD kommer nog ta andelar av Tesla i EU, tror Tesla kommer sänka priser, göra laddningen billigare, enklare, bättre nav etc.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

mikebike skrev:
thebishop skrev:

Det var ironi. Se sänkningarna de gjorde på S/X förut, en helt annan nivå. De kommer givetvis göra det igen när de tycker det är lämpligt. Bevisligen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

thebishop skrev:
Det var ironi. Se sänkningarna de gjorde på S/X förut, en helt annan nivå. De kommer givetvis göra det igen när de tycker det är lämpligt. Bevisligen.
Ja precis, de som varit med ett tag minns när man tappade rätt många hundra papp över natten, jag hade tur och lyckades sälja min 75D till överpris till en handlare så jag tappade "bara" 340 papp back på 18 månader, de som hade köpt en P nyligen drabbades bra mycket värre.

I Teslas fall när de är beroende av att växa hela tiden så förväntar jag mig att de kommer sänka priserna kraftigt framöver även om det äter in i deras vinst per bil, det är dyrare att låta fabrikerna jobba på lägre effekt än att öka efterfrågan med kraftigt sänkta priser. Om vi dessutom ser kronan återhämta sig lär effekten förstärkas.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

OfarligTesla skrev:
thebishop skrev:
Ja precis, de som varit med ett tag minns när man tappade rätt många hundra papp över natten, jag hade tur och lyckades sälja min 75D till överpris till en handlare så jag tappade "bara" 340 papp back på 18 månader, de som hade köpt en P nyligen drabbades bra mycket värre.

I Teslas fall när de är beroende av att växa hela tiden så förväntar jag mig att de kommer sänka priserna kraftigt framöver även om det äter in i deras vinst per bil, det är dyrare att låta fabrikerna jobba på lägre effekt än att öka efterfrågan med kraftigt sänkta priser. Om vi dessutom ser kronan återhämta sig lär effekten förstärkas.
Jag tappade 250 000 på en natt, kändes sådär…
Model S P85DL+
Skriv svar