https://www.motor.no/aktuelt/tesla-nest ... ere/235415
Moderator: Redaktion
malmer skrev:Har svårt att se så massiv sänkning här. Speciellt med tanke på svaga kronan. Men skulle inte vara förvånad om det blir en liten sänkning framåt kanske mars-april-snåret om de lyckas beta av en del av den rätt långa backloggen de ändå har i europa.
Hur lång är teslas backlog i Europa nu?malmer skrev:Har svårt att se så massiv sänkning här. Speciellt med tanke på svaga kronan. Men skulle inte vara förvånad om det blir en liten sänkning framåt kanske mars-april-snåret om de lyckas beta av en del av den rätt långa backloggen de ändå har i europa.
Kul om MYRWD går ner till 629 och plaid till 1199 vid årsskiftet.thebishop skrev:Tesla skulle väl aldrig göra en drastisk prissänkning som drabbade befintliga kunders andrahandsvärde när de precis tog leverans?
Nä, det låter inte alls likt tesla som företag…. (Ni som varit med tidigare, vet…)
Vi som faktiskt tror på att Tesla framförallt är drivet av sitt Mission Statement förstår att biosfärens välbefinnande väger tyngre för det här företaget... Eller som någon sa: "The needs of the many outweigh the needs of the few – or the one."...thebishop skrev:Tesla skulle väl aldrig göra en drastisk prissänkning som drabbade befintliga kunders andrahandsvärde när de precis tog leverans?
Nä, det låter inte alls likt tesla som företag…. (Ni som varit med tidigare, vet…)
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. If we could have done that with our first product, we would have, but that was simply impossible to achieve for a startup company that had never built a car and that had one technology iteration and no economies of scale. [Min understrykn.] /...
Source:
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Kollade precis nu. Enligt TroyTeslike som analyserar backlogs och annat för Tesla, och som har väldigt bra trackrecord, så ligger backloggen i europa på 86 tusen bilar ungefär i senaste prognosen, över alla modeller. Antagligen något lägre nu. Sist jag kollade så låg den på typ 150k, så Tesla verkar ha betat av en hel del det senaste. Mer än jag trodde. Så en prissänkning är nog inte omöjlig efter årsskiftet. Kan möjligtvis komma tidigare om efterfrågan faller kraftigt av att folk förväntar sig en prissänkning.backe skrev:malmer skrev:Har svårt att se så massiv sänkning här. Speciellt med tanke på svaga kronan. Men skulle inte vara förvånad om det blir en liten sänkning framåt kanske mars-april-snåret om de lyckas beta av en del av den rätt långa backloggen de ändå har i europa.
Hur har du fått tillgång till deras backlog?
Beställer man en MY LR så uppger dom november-januari som leveransmånad, känns inte som jättelång backlog. Är väl det som är på väg hit med båt från Kina antar jag? Man la även upp lagerbilar av MY på sin hemsida förra veckan.
Var fick jag 150k ifrån då...nu blir jag förvirrad. Minns tydligen helt fel.Zalman3 skrev:Backlogen har snarare ökat i Europa.
Är backloggen med eller utan CT?Zalman3 skrev:Backlogen har snarare ökat i Europa.
Klart alla vill göra en bra affär. Allt annat vore ju att ljuga. När det är snack om prissänkning upp till 10% är det en ganska betydanden sådan. Men om du nu är likgiltig till detta förstår jag inte varför du tar dig bryet att försöka uppfostra oss övriga?Lerumsexpressen skrev:Blir orolig för vissa i forumet, vilka verkar tror att en elbil på 600 kkr är en säker eller bra affär.
Helt idiotiskt att köpa en dyr elbil om man inte värdesätter det en Tesla kan erbjuda.
Inom min familj är vi beredda att välja bort annat för att ha en MY.
Måsten för oss är = Tesla MY med LFP, dragkrok och Ryzen. Resten är inte superviktigt.
Jag sålde nyss min M3LR med förlust om man inte hade fått bonus pengar.
Det var inte meningen att uppfostra, så ber om ursäkt om jag sårar någon.EnDaniel skrev:Klart alla vill göra en bra affär. Allt annat vore ju att ljuga. När det är snack om prissänkning upp till 10% är det en ganska betydanden sådan. Men om du nu är likgiltig till detta förstår jag inte varför du tar dig bryet att försöka uppfostra oss övriga?Lerumsexpressen skrev:Blir orolig för vissa i forumet, vilka verkar tror att en elbil på 600 kkr är en säker eller bra affär.
Helt idiotiskt att köpa en dyr elbil om man inte värdesätter det en Tesla kan erbjuda.
Måsten för oss är = Tesla MY med LFP, dragkrok och Ryzen. Resten är inte superviktigt.
Vidare tror jag merparten på forumet här inser att nya bilar är en förlustaffär och närmst jämförbart med lyxkonsumtion.
Okej. Men priset på bilen förväntas snarare gå ner än upp. Utgår från att folk klarar att betala uppgett pris vid beställningen utan att sitta i problem ekonomiskt. Vet inte hur väl du följt Teslas prissättningen genom åren men det har ju skett ganska många gånger att det kommer mer eller mindre radikala prisändringar utan varsel. Är inte så kul att köpa på "toppen" även fast man har råd. Denna gången har emellertid Elon Musk faktiskt aviserat att det kommer en prissänkning så nu har man ju viss chans att faktiskt göra något om man inte tagit emot bilen ännu..Lerumsexpressen skrev:Det var inte meningen att uppfostra, så ber om ursäkt om jag sårar någon.EnDaniel skrev:Klart alla vill göra en bra affär. Allt annat vore ju att ljuga. När det är snack om prissänkning upp till 10% är det en ganska betydanden sådan. Men om du nu är likgiltig till detta förstår jag inte varför du tar dig bryet att försöka uppfostra oss övriga?Lerumsexpressen skrev:Blir orolig för vissa i forumet, vilka verkar tror att en elbil på 600 kkr är en säker eller bra affär.
Vidare tror jag merparten på forumet här inser att nya bilar är en förlustaffär och närmst jämförbart med lyxkonsumtion.
Mitt syfte är att korta / minska ångesten för folk och att vi inte chansar med pengar som egentligen behövs för annat.
Utan Cybertruck, eftersom modellen inte finns ännu.Maw skrev:Är backloggen med eller utan CT?Zalman3 skrev:Backlogen har snarare ökat i Europa.
Andersen skrev:Utan Cybertruck, eftersom modellen inte finns ännu.Maw skrev:Är backloggen med eller utan CT?Zalman3 skrev:Backlogen har snarare ökat i Europa.
Vad gäller de leveransfönster Tesla uppger vid nybeställning (nov-jan) för Y LR och P så är de bullshit. Folk som beställt i maj väntar fortfarande på leverans - det är alltså fem månaders backlogg på _de_ ordrarna. Och då snackar vi plain vanilla svart eller vit.
Å andra sidan, med tanke på Teslas usla tilldelningssystem så kan säkert någon som beställer nu få gå före alla andra i kön och få redan i november. Men det är isåfall bara tur i Teslalotteriet och ingen indikation på vikande backlogg.
Jo, Model 3 sänktes 30 000 strax efter att jag hämtade ut min.thebishop skrev:Tesla skulle väl aldrig göra en drastisk prissänkning som drabbade befintliga kunders andrahandsvärde när de precis tog leverans?
35k och missat "facelift" för min del...mikebike skrev:Jo, Model 3 sänktes 30 000 strax efter att jag hämtade ut min.thebishop skrev:Tesla skulle väl aldrig göra en drastisk prissänkning som drabbade befintliga kunders andrahandsvärde när de precis tog leverans?
Det var ironi. Se sänkningarna de gjorde på S/X förut, en helt annan nivå. De kommer givetvis göra det igen när de tycker det är lämpligt. Bevisligen.mikebike skrev:Jo, Model 3 sänktes 30 000 strax efter att jag hämtade ut min.thebishop skrev:Tesla skulle väl aldrig göra en drastisk prissänkning som drabbade befintliga kunders andrahandsvärde när de precis tog leverans?
Ja precis, de som varit med ett tag minns när man tappade rätt många hundra papp över natten, jag hade tur och lyckades sälja min 75D till överpris till en handlare så jag tappade "bara" 340 papp back på 18 månader, de som hade köpt en P nyligen drabbades bra mycket värre.thebishop skrev:Det var ironi. Se sänkningarna de gjorde på S/X förut, en helt annan nivå. De kommer givetvis göra det igen när de tycker det är lämpligt. Bevisligen.
Jag tappade 250 000 på en natt, kändes sådär…OfarligTesla skrev:Ja precis, de som varit med ett tag minns när man tappade rätt många hundra papp över natten, jag hade tur och lyckades sälja min 75D till överpris till en handlare så jag tappade "bara" 340 papp back på 18 månader, de som hade köpt en P nyligen drabbades bra mycket värre.thebishop skrev:Det var ironi. Se sänkningarna de gjorde på S/X förut, en helt annan nivå. De kommer givetvis göra det igen när de tycker det är lämpligt. Bevisligen.
I Teslas fall när de är beroende av att växa hela tiden så förväntar jag mig att de kommer sänka priserna kraftigt framöver även om det äter in i deras vinst per bil, det är dyrare att låta fabrikerna jobba på lägre effekt än att öka efterfrågan med kraftigt sänkta priser. Om vi dessutom ser kronan återhämta sig lär effekten förstärkas.