https://www.vibilagare.se/nyheter/nios- ... du-krockarKinesiska Nio tvingar kunderna skriva under på att de inte ska krocka med autopiloten påslagen.
När norrmannen Håvard Siegel Haukeberg skulle hämta ut sin nya Nio ES8 fick han åka hem med oförrättat ärende. Innan bilen kunde överlämnas ville handlaren nämligen att han skulle skriva under ett dokument – med ett löfte om att sluta använda autopiloten innan han kör på vilt, andra djur eller människor.
Det är den norska tidningen Motor som rapporterar om händelsen.
– Jag förstod ju att jag genom att underteckna detta kan sitta med all skuld om jag skulle använda Nio-piloten. Därför gick jag från utlämningen utan bilen. Jag vände alltså i dörren, säger Haukeberg till Motor.
Enligt dokumentet, som Motor tagit del av, måste användaren stänga av autopiloten om det är dåligt väder, dåligt väglag, svåra trafikförhållanden eller när människor eller djur dyker upp framför bilen.
I en kommentar till Motor säger Nios norska kommunikationsavdelning att kravet är både lagligt och rimligt.
– Det är för att påminna kunderna om det juridiska ansvaret vid användning av funktionerna, säger Asbjørn Mitusch på Nio till Motor.
Efter några samtal fram och tillbaka kunde Håvard Siegel Haukeberg trots allt hämta sin nya bil, utan att skriva under dokumentet. Men Nios krav får honom att misstro autopilotens kvalitet.
– Det verkar som att de försöker frånskriva sig ansvaret för olyckor och som att de inte litar på sin egen produkt, säger han till Motor.
Stäng av autopiloten – innan du krockar
Moderator: Redaktion
Stäng av autopiloten – innan du krockar
Är det rimligt att man ska stänga av Autopiloten innan man krockar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Detsamma gäller ju fina Tesla. Där finns det dock gott om exempel på när folk glömmer stänga av innan krock med dödsfall som följd…
Kasta Sten i glashus.
Kasta Sten i glashus.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Vad menar du? Vi skrev inte på något liknande avtal när vi köpte vår tesla?thebishop skrev:Detsamma gäller ju fina Tesla. Där finns det dock gott om exempel på när folk glömmer stänga av innan krock med dödsfall som följd…
Kasta Sten i glashus.
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Xeik skrev:Vad menar du? Vi skrev inte på något liknande avtal när vi köpte vår tesla?thebishop skrev:Detsamma gäller ju fina Tesla. Där finns det dock gott om exempel på när folk glömmer stänga av innan krock med dödsfall som följd…
Kasta Sten i glashus.
Nej, Tesla har ju en lite enklare version där du på skärmen godkänner att du är ansvarig för allt som kan hända när du använder AP. Så samma lika, mer att Nio gör det lite klumpigare och med ett märkligt ordval.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7977
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
I Kina måste NIO ägarna svara rätt på online-test i appen innan de får använda piloten (som NIO kallar autopiloten i sina bilar).
https://teslaclubsweden.se/nio-agare-ma ... autopilot/
De brottas med samma problem som Tesla: trots att det är endast förarstödssystem är det inte förarna media skyller på om det händer något.
Undrar hur NIO har tänkt att förarna ska hinna slå av piloten precis innan en olycka.
I Teslas säkerhetsstatistik räknas iaf olyckor som inträffar inom sex sekunder efter att man stängt av som autopilot olyckor.
https://teslaclubsweden.se/nio-agare-ma ... autopilot/
De brottas med samma problem som Tesla: trots att det är endast förarstödssystem är det inte förarna media skyller på om det händer något.
Undrar hur NIO har tänkt att förarna ska hinna slå av piloten precis innan en olycka.
I Teslas säkerhetsstatistik räknas iaf olyckor som inträffar inom sex sekunder efter att man stängt av som autopilot olyckor.
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Enkelt i teorin. Istället för att instinktivt stampa på bromsen för att förhindra en olycka, till exempel när en älg hoppar upp ur diket framför bilen, så får man lära sig att stänga av autopiloten istället. Detta får man visserligen öva ganska intensivt innan man klarar av det. Att bromsa vid fara sitter ju i ryggmärgen, det är inte helt lätt att lära sig nåt annat efter över 30 år med körkort. Yngre förare har säkert lättare för det. Många gamla (som vi) kommer troligen göra fel i början. En del kanske rentav tvärbromsar först och sedan stänger de av autopiloten, en del gör kanske ingenting eftersom de inte kommer ihåg vad som gäller. Sen finns säkert de riktigt begåvade som klarar av att stänga av autopiloten och därefter ändå lyckas bromsa i tid. Men det är bara en bonus i så fall.TiborBlomhall skrev:I Kina måste NIO ägarna svara rätt på online-test i appen innan de får använda piloten (som NIO kallar autopiloten i sina bilar).
https://teslaclubsweden.se/nio-agare-ma ... autopilot/
De brottas med samma problem som Tesla: trots att det är endast förarstödssystem är det inte förarna media skyller på om det händer något.
Undrar hur NIO har tänkt att förarna ska hinna slå av piloten precis innan en olycka.
I Teslas säkerhetsstatistik räknas iaf olyckor som inträffar inom sex sekunder efter att man stängt av som autopilot olyckor.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Har jag missat något? Autopiloten stängs ju av om man bromsar?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7977
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Ja, även NIO-s pilot beter sig så.Curik skrev:Har jag missat något? Autopiloten stängs ju av om man bromsar?
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Som förare är man ju alltid ansvarig för det som händer, så det är väl egentligen ingenting konstigt med detta?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Precis så. Det gäller även FSD beta. Det är precis samma typ av friskrivning.Jeppe_E skrev:Xeik skrev:Vad menar du? Vi skrev inte på något liknande avtal när vi köpte vår tesla?thebishop skrev:Detsamma gäller ju fina Tesla. Där finns det dock gott om exempel på när folk glömmer stänga av innan krock med dödsfall som följd…
Kasta Sten i glashus.
Nej, Tesla har ju en lite enklare version där du på skärmen godkänner att du är ansvarig för allt som kan hända när du använder AP. Så samma lika, mer att Nio gör det lite klumpigare och med ett märkligt ordval.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Eller hur. Visst är det klumpigt att inte gömma det i det finstilta eller i en panel som du ser först när du sätter dig bakom ratten som i tesla, men i slutändan är man mer än lovligt naiv om man litar på att såpass komplicerad programvara faktiskt fungerar felfritt (när ens liv hänger på det…). Skulle aldrig lita på detta som det ser ut idag, alldeles för många fel. Däremot trevlig assistans vid kö och motorväg…BrooklynS skrev:Som förare är man ju alltid ansvarig för det som händer, så det är väl egentligen ingenting konstigt med detta?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Stäng av autopiloten – innan du krockar
Hehe, lite kul!mati skrev:Enkelt i teorin. Istället för att instinktivt stampa på bromsen för att förhindra en olycka, till exempel när en älg hoppar upp ur diket framför bilen, så får man lära sig att stänga av autopiloten istället. Detta får man visserligen öva ganska intensivt innan man klarar av det. Att bromsa vid fara sitter ju i ryggmärgen, det är inte helt lätt att lära sig nåt annat efter över 30 år med körkort. Yngre förare har säkert lättare för det. Många gamla (som vi) kommer troligen göra fel i början. En del kanske rentav tvärbromsar först och sedan stänger de av autopiloten, en del gör kanske ingenting eftersom de inte kommer ihåg vad som gäller. Sen finns säkert de riktigt begåvade som klarar av att stänga av autopiloten och därefter ändå lyckas bromsa i tid. Men det är bara en bonus i så fall.TiborBlomhall skrev:I Kina måste NIO ägarna svara rätt på online-test i appen innan de får använda piloten (som NIO kallar autopiloten i sina bilar).
https://teslaclubsweden.se/nio-agare-ma ... autopilot/
De brottas med samma problem som Tesla: trots att det är endast förarstödssystem är det inte förarna media skyller på om det händer något.
Undrar hur NIO har tänkt att förarna ska hinna slå av piloten precis innan en olycka.
I Teslas säkerhetsstatistik räknas iaf olyckor som inträffar inom sex sekunder efter att man stängt av som autopilot olyckor.

Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld