Polestar 3
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 3
Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?HelectriC skrev:Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Jaha, så även V60/90 kan få det? Jag tänkte att möjligen XC90 var enda modell med massage.LarsOJ skrev:Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?HelectriC skrev:Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Ganska säker på att det inte fanns till V90 för ett par år sedan, jag hade en V90 T8 Inscription med så gott som alla tillval. Däremot ser jag att det finns som tillval i dag på samma bil, dock väldigt dyrt för den funktionen.HelectriC skrev:Jaha, så även V60/90 kan få det? Jag tänkte att möjligen XC90 var enda modell med massage.LarsOJ skrev:Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?HelectriC skrev:Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Tack!Sladden skrev:Jag har bifogat relevant avsnitt på i ett inlägg på sida 7 i den här tråden.improwise skrev:Jag lyckas inte hitta Polestars allmänna villkor där dom reglerar ev. ångerrätt med mera utöver vad lagen kräver, någon som vet var dom finns? Vill helst inte behöva beställa en bil för att få tag på det
har du testat funktionen? är den nåt att ha? i vissa bilar funkar massage riktigt bra (Mercedes tex), men i vissa känns det mer som en gimmick (har för mig jag testade en VW en gång och det kunde man vara utan)backe skrev:Ganska säker på att det inte fanns till V90 för ett par år sedan, jag hade en V90 T8 Inscription med så gott som alla tillval. Däremot ser jag att det finns som tillval i dag på samma bil, dock väldigt dyrt för den funktionen.HelectriC skrev:Jaha, så även V60/90 kan få det? Jag tänkte att möjligen XC90 var enda modell med massage.LarsOJ skrev:Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?HelectriC skrev:Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Model 3-24/Polestar 3-24
- OfarligTesla
- Teslaägare
Funkar väl okej i XC60 som jag testat, jag är inte mycket för massage i någon form men vänner som har den kör det ofta och jag kan väl inte säga att den är dålig direkt.HelectriC skrev:
har du testat funktionen? är den nåt att ha? i vissa bilar funkar massage riktigt bra (Mercedes tex), men i vissa känns det mer som en gimmick (har för mig jag testade en VW en gång och det kunde man vara utan)
Tycker Polestar har lyckats väl med PS3, betydligt snyggare än PS2, hyfsat rätt pris, bra räckvidd och dragvikt.
Dock är bagageutrymmet lite i minsta laget (484/1411) sen är det lite märkligt att trots de lagt stor vikt vid aerodynamiken (b.la. främre aero-vinge) så har den ett Cd värde om 0,29.
VW ID Buzz som i jämförelse mer ser ut som formen av en tegelsten ligger på Cd värde om 0,285 hade men inte kunnat tro...
Dock är bagageutrymmet lite i minsta laget (484/1411) sen är det lite märkligt att trots de lagt stor vikt vid aerodynamiken (b.la. främre aero-vinge) så har den ett Cd värde om 0,29.
VW ID Buzz som i jämförelse mer ser ut som formen av en tegelsten ligger på Cd värde om 0,285 hade men inte kunnat tro...
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Det är väl därför man tar till knep som främre aero-vingen? För att kompensera för att man inte låtit designen dikteras av luftmotståndet.Wolf78 skrev:Tycker Polestar har lyckats väl med PS3, betydligt snyggare än PS2, hyfsat rätt pris, bra räckvidd och dragvikt.
Förstår hur du tänker, jag fick intrycket att Polestar just låtit designen av PS3 utformats för att göra luftmotståndet så lågt som möjligt.Fredrik j skrev:Det är väl därför man tar till knep som främre aero-vingen? För att kompensera för att man inte låtit designen dikteras av luftmotståndet.Wolf78 skrev:Tycker Polestar har lyckats väl med PS3, betydligt snyggare än PS2, hyfsat rätt pris, bra räckvidd och dragvikt.
Formen är betydligt slankare än t.ex XC90 som kanske mer är ett exempel på att designen dikterats mer för utrymme än luftmotstånd.
Personligen gillar jag designen, mer än tvålkopps-estetiken (läs MB EQE suv) men blev lite häpen att PS3 hade sämre Cd värde än ID Buzz, hade jag inte kunnat tro vid en första anblick.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Cd är inte allt, luftmotståmdet för PS3 blir naturligtvis ändå betydligt lägre än för ID Buzz.Wolf78 skrev:Förstår hur du tänker, jag fick intrycket att Polestar just låtit designen av PS3 utformats för att göra luftmotståndet så lågt som möjligt.Fredrik j skrev:Det är väl därför man tar till knep som främre aero-vingen? För att kompensera för att man inte låtit designen dikteras av luftmotståndet.Wolf78 skrev:Tycker Polestar har lyckats väl med PS3, betydligt snyggare än PS2, hyfsat rätt pris, bra räckvidd och dragvikt.
Formen är betydligt slankare än t.ex XC90 som kanske mer är ett exempel på att designen dikterats mer för utrymme än luftmotstånd.
Personligen gillar jag designen, mer än tvålkopps-estetiken (läs MB EQE suv) men blev lite häpen att PS3 hade sämre Cd värde än ID Buzz, hade jag inte kunnat tro vid en första anblick.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Zalman3 skrev:Geelys alternativ till Polestar 3 är ju Zeekr 001.
Vilken är billigare, rymligare, längre räckvidd och kanske kommer snabbare till Sverige än Polestar 3.
https://alltomelbil.se/unika-spaningen- ... i-sverige/Unika spaningen: Elbilen Zeekr 001 på besök i Sverige.
Under de senaste dagarna har nyheterna kring Zeekr 001 haglat tätt. Ny batteriteknik från CATL ska ge den 1000 kilometer i räckvidd nästa år. Den satte också nyligen två galna världsrekord, bland annat snabbaste driften för en elbil.
Men det som många väntar på är när Zeekr och kanske möjligtvis 001 kommer till Sverige. Att Zeekr ska komma till Europa är bara en tidsfråga, företaget har talat om globala ambitioner där Europa ingår.
Oerhört relevant inlägg i denna tråd…![]()
The Zeekr 001 can scoot to 60 mph in under 4 seconds and reach a top speed of 124 miles per hour. Using a high power DC fast charger, it can replenish the battery from 10% SOC to 80% SOC in just 30 minutes, says Top Gear. All this goodness comes at a starting price (in China) of around $46,000. The top level dual motor car sells for just around $56,000 and offers over 436 miles (700 km) of range.
Cargo Volume 2,144 liters
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?taliz skrev:Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
Model 3-24/Polestar 3-24
-
Men vilken är egentligen den 'rimliga' effektsiffran här?...taliz skrev:Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
Och vad är egentligen den riktiga anledningen till Teslas effektsiffror (som sen alla andra tvingas följa efter)?
Tycker det verkar vara något som Tesla var tvungna att ta till eftersom det till synes inte gick att sälja bilarna i tillräcklig utsträckning med koldioxidreduktionsargumentet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
taliz skrev:Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
X Plaid lite dyrare? 50-60% mer är ganska stor skillnad.
EQE 53 AMG kostar nog 20-30% mer och är en helt annan typ av bil.
Model 3 och i4 M50 blir bara löjligt att jämföra med.
Gissar att alla som beställer en PS3 är ok med prestanda/effekt och inte vill ha en Model 3, speciellt då alla dessa fakta står på hemsidan.
Uppfriskande med ett bolag som helt transparent skriver ut hela sin spec, finns vissa bolag där man mer eller mindre inte har någon aning vad som kommer när bilen väl kommer.
Volvo-emblemet passar väl bättre för en komfortabel cruiser? Polestar handlar ju om design och prestanda.HelectriC skrev:Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?taliz skrev:Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
Kanske kommer det en vildare variant senare.
Men att lansera en grundmodell med 360kw och en "performance" med bara 20kw till känns väldigt udda oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Får lov att hålla med, nästan ingen skillnad och dom säger väl att dom ska konkurrera med Porsche. Undrar vad det blir för effekt på EX90, borde bli mindre.taliz skrev:Volvo-emblemet passar väl bättre för en komfortabel cruiser? Polestar handlar ju om design och prestanda.HelectriC skrev:Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?taliz skrev:Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
Men att lansera en grundmodell med 360kw och en "performance" med bara 20kw till känns väldigt udda oavsett.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jag håller med om att Performancemodellen gott kunde haft lite mer pulver. Samtidigt har jag förstått det som att prestanda inte i första hand handlar om 0-100 för Polestar utan snarar om väghållning, bromsar, thermal management, förmåga att leverera kraften effektivt, med merataliz skrev:Volvo-emblemet passar väl bättre för en komfortabel cruiser? Polestar handlar ju om design och prestanda.HelectriC skrev:Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?taliz skrev:Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Allt blir dyrare.. Man måste ju anpassa drivaxlar, växellåda mm efter mer effekt.. Man anser väl att detta är bra nog för den kundgrupp man riktar sig mot..taliz skrev:Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
Sen vet man ju inte om de kommer en peformace senare..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag kan hålla med om att performancevarianten kunde haft en del mer effekt för att differentiera sig från den vanliga. Själv valde jag den vanliga. Behöver inte mer effekt än så och 22-tummarna kommer inte göra under för förbrukningen. 21-tum hade samma däcksida som på min e-tron med 21-tum så det kommer nog se bra ut. Personligen tycker jag att det är lite smått obehagligt med 2.5 ton med för mycket effekt. Är liksom för mycker massa att sätta stopp på märker man efter snabbare acceleration. E-tron är förvisso långt från sportig men ändå svårt att dölja så mycket vikt oavsett. Särskilt om man vill hs komfort i grunden. Men visst kan man göra snabba omkörningar.taliz skrev:Volvo-emblemet passar väl bättre för en komfortabel cruiser? Polestar handlar ju om design och prestanda.HelectriC skrev:Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?taliz skrev:Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
När Polestar 2 kom hade ifs både LR och Performance samma effekt men sedan en tid tillbaka har nylevererade P fått ytterligare 50 kW vilket även går att köpa till för LR och äldre P-bilar för en ganska överkomlig summa. Kanske kommer något liknande för PS3 också så småningom.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 performance har andra fälgar, bälten, bromsar, fjädrar och dämpare, men 3 har "bara" andra fälgar, gula bälten och några extra hästar. Känns som för liten skillnad mot vanliga.
Model 3-24/Polestar 3-24
[quote
="HelectriC"]
bilar funkar massage riktigt bra (Mercedes tex), men i vissa känns det mer som en gimmick (har för mig jag testade en VW en gång och det kunde man vara utan)[/quote]
Har inte ägt en Volvo sen 1994 så det kan jag inte svara på
Däremot så har jag haft några bilar med massage (Amerikanska) och det kan ju va jäkligt skönt om man är trött i ryggen efter träning eller jobb och få upp blodflödet. Skönt på långresa också om man blir trött i ryggen. Inte samma problem med elbilar på långresa dock då man ändå måste stanna ofta.
Du kommer garantera ”sakna” massage om du inte beställer d

har du testat funktionen? är den nåt att ha? i vissabacke skrev:Ganska säker på att det inte fanns till V90 för ett par år sedan, jag hade en V90 T8 Inscription med så gott som alla tillval. Däremot ser jag att det finns som tillval i dag på samma bil, dock väldigt dyrt för den funktionen.HelectriC skrev:Jaha, så även V60/90 kan få det? Jag tänkte att möjligen XC90 var enda modell med massage.LarsOJ skrev:Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?HelectriC skrev:Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?

Har inte ägt en Volvo sen 1994 så det kan jag inte svara på

Du kommer garantera ”sakna” massage om du inte beställer d