Förkonditionering av batteri
Moderator: Redaktion
- Mighty Moe
- Teslaägare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 20 okt 2022 10:09
Förkonditionering av batteri
Hejsan, relativt ny Teslaägare, Model Y Performance, och jag undrar om det finns några bättre eller sämre sätt att förkonditionera batteriet nu när det börjar bli kallt? Ser en markant ökning av hur mycket batteri den tar nu.
Mvh,
Stephan
Mvh,
Stephan
Senast redigerad av Mighty Moe, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19946
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förkonditionering av batteri
Största skillnaden beror på klimatanläggningen när det blir kallt, batteriet värms normalt
sett bara om du navigerar till en supercharger (men även om batteriet är riktigt kallt så
värms det men minns inte vid vilken temperatur men det är ganska lite den värmer då).
sett bara om du navigerar till en supercharger (men även om batteriet är riktigt kallt så
värms det men minns inte vid vilken temperatur men det är ganska lite den värmer då).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förkonditionering av batteri
Om man vill få lägre förbrukning vid körning, så kan man förvärma någon timme innan avfärd eller använda avfärdstimer, helst inkopplad till nätet om man vill behålla SOC.
Man får då också högre effekt från batteriet (bättre acceleration och regen)
Värmen i batteriet tas sedan tillvara och värmer kupén.
Men totala energimängden man använt blir nog ungefär oförändrad, bara förskjuten.
Man får då också högre effekt från batteriet (bättre acceleration och regen)
Värmen i batteriet tas sedan tillvara och värmer kupén.
Men totala energimängden man använt blir nog ungefär oförändrad, bara förskjuten.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Mighty Moe
- Teslaägare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 20 okt 2022 10:09
Re: Förkonditionering av batteri
Tack för era svar. Har läst i handboken att det förkonditioneras när man använder avfärdstimern men tycker det inte påverkar alls så mycket. @Tellus, hur förvärmer du?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förkonditionering av batteri
Hemma står den i 10 gradigt garage, så förvärmer bara några minuter. På jobbet 5 minuter vid plusgrader upp till ca 30 minuter när det är som kallast.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Förkonditionering av batteri
Du kommer förbruka mer ström om du förvärmer.
Man lurar bara sig själv om man gör det för att sänka förbrukningen.
Man lurar bara sig själv om man gör det för att sänka förbrukningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förkonditionering av batteri
Batteriet värms bara före avfärd om det är riktigt kallt, och då bara till 6-6.5 grader.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förkonditionering av batteri
Det beror kanske på hur bilen står vid förvärmning och samvetet?taliz skrev:Du kommer förbruka mer ström om du förvärmer.
Man lurar bara sig själv om man gör det för att sänka förbrukningen.
Står man med kopplad laddsladd där någon annan betalar strömmen sparar man ström i batteriet samt slipper betala själv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förkonditionering av batteri
Finns det några nackdelar med att inte förvärma inför supercharger-laddning, dvs inte navigera till utan bara köra in? Förutom att det kanske tar längre tid att ladda.
Re: Förkonditionering av batteri
Tror man skonar batteriet och mindre risk för degradering om man förvärmer? Rätta mig om jag har felgeny skrev:Finns det några nackdelar med att inte förvärma inför supercharger-laddning, dvs inte navigera till utan bara köra in? Förutom att det kanske tar längre tid att ladda.
Re: Förkonditionering av batteri
Skulle säga att det är en åtgärd för batteriets livslängd främst…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förkonditionering av batteri
Jag försökte en gång ladda med iskallt batteri och 8% SoC på en 50 kW DC-laddare.Dexter86 skrev:Tror man skonar batteriet och mindre risk för degradering om man förvärmer? Rätta mig om jag har felgeny skrev:Finns det några nackdelar med att inte förvärma inför supercharger-laddning, dvs inte navigera till utan bara köra in? Förutom att det kanske tar längre tid att ladda.
Jag fick 1 kW i början. D.v.s. är batteriet kallt så drar bilen ned på laddeffekten för att inte skada det.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19946
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förkonditionering av batteri
Men visst är det en skillnad på om man är inkopplad eller inte också? Jag vill iaf minnas att batterietAAKEE skrev:Batteriet värms bara före avfärd om det är riktigt kallt, och då bara till 6-6.5 grader.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
värms före avfärd mest om bilen står på laddning (eller har sladden inkopplad egentligen)…
Och om den förvärmer utan laddkabel inkopplad så lär det finnas en nedre gräns på Soc där den inte
värmer heller, typ 20% kanske?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förkonditionering av batteri
När jag bor på hotell i Östersund och det är minus 25-30 grader.
Laddar på hotellets 11kW.
Då laddar jag till 90% över natten.
När jag vaknar laddar jag mera samtidigt som jag slår på värmen.
Då har jag både varmt batteri och kupé, när jag åker iväg.
Laddar på hotellets 11kW.
Då laddar jag till 90% över natten.
När jag vaknar laddar jag mera samtidigt som jag slår på värmen.
Då har jag både varmt batteri och kupé, när jag åker iväg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19946
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förkonditionering av batteri
Låter som ScandicZalman3 skrev:När jag bor på hotell i Östersund och det är minus 25-30 grader.
Laddar på hotellets 11kW.
Då laddar jag till 90% över natten.
När jag vaknar laddar jag mera samtidigt som jag slår på värmen.
Då har jag både varmt batteri och kupé, när jag åker iväg.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Förkonditionering av batteri
Läst någonstans att den värmer till 10 grader om man ej är inkopplad. Samt 20 grader om man drar ström från väggen.Bjelke skrev:Men visst är det en skillnad på om man är inkopplad eller inte också? Jag vill iaf minnas att batterietAAKEE skrev:Batteriet värms bara före avfärd om det är riktigt kallt, och då bara till 6-6.5 grader.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
värms före avfärd mest om bilen står på laddning (eller har sladden inkopplad egentligen)…
Och om den förvärmer utan laddkabel inkopplad så lär det finnas en nedre gräns på Soc där den inte
värmer heller, typ 20% kanske?
Dock verkar det ju kanske inte stämma om AAKEE har rätt och dessutom källa på det.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Förkonditionering av batteri
Jag brukar bo på Hotell Ett i Östersund.Bjelke skrev:Låter som ScandicZalman3 skrev:När jag bor på hotell i Östersund och det är minus 25-30 grader.
Laddar på hotellets 11kW.
Då laddar jag till 90% över natten.
När jag vaknar laddar jag mera samtidigt som jag slår på värmen.
Då har jag både varmt batteri och kupé, när jag åker iväg.vi har gjort exakt lika där iaf i flera år (men har sagt upp Mer-abonnemanget nu)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förkonditionering av batteri
Lithiumbatterier har högt internt motstånd när de är kalla. Det är omöjligt att få full fart på laddningen utan att ha hög batteritemperatur med de batterier Tesla använder.Honkan skrev:Skulle säga att det är en åtgärd för batteriets livslängd främst…
Det är mest sannolikt så att Tesla begränsar laddhastigheten lite utöver den gräns som batteriet i sig sätter beroende på temperatur. Detta för att skona batteriet.
När jag läser på om snabbladdning och lithitum plating ser det ut som att Tesla ändå släpper på en del på ett inte uppvärmt batteri. Min slutsats är att med fullt förvärmt batteri bör lithium plating vara ett icke-problem (eller i vart fall minimerat) samtidigt som snabbladdnibg med kalkt batteri ändå går ganska fort = det finns risk att Tesla låter batteriet ta en liten smäll för att slippa dra ned laddhastigheten till väldigt låg.
Det är svårt att vara säker på ngt med i vart fall är batterierna så varma vid full förvärmning att vi inte borde oroa oss.
Jag förvärmer alltid när det är möjligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förkonditionering av batteri
Jag har goda data på att mitt batteri (Panna 82 kWh) inte värms till mer än ca +6.5C om bilen står ute i [svinkallt] och planerad avresa med förvärmning av kupen är satt.Jaegaern skrev:Läst någonstans att den värmer till 10 grader om man ej är inkopplad. Samt 20 grader om man drar ström från väggen.Bjelke skrev:Men visst är det en skillnad på om man är inkopplad eller inte också? Jag vill iaf minnas att batterietAAKEE skrev:Batteriet värms bara före avfärd om det är riktigt kallt, och då bara till 6-6.5 grader.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
värms före avfärd mest om bilen står på laddning (eller har sladden inkopplad egentligen)…
Och om den förvärmer utan laddkabel inkopplad så lär det finnas en nedre gräns på Soc där den inte
värmer heller, typ 20% kanske?
Dock verkar det ju kanske inte stämma om AAKEE har rätt och dessutom källa på det.
Just detta har gjort ett helt gäng gånger från mitt (gamla) jobb med svinkallt ute och bilen ståendes med kallt batteri.
Med kopplad kabel: Händer ej ofta förutom hemma, eftersom jag laddar sent för att ha låg SOC över tid avslutas laddningen ganska nära före avresa. 11 kW laddning hemma brukar ge batteritemp ca 22 grader vid avresa mitt i vintern med 15C i garaget och ingen förvärmning görs.
Min uppfattning efter nätter där bilen knappt behövt ladda är att bilen inte värmt batteriet utan det har hållt ca 15C eller så (bilen kopplad). Har inte kollat detta i detalj dock.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förkonditionering av batteri
Det går förvärma kupe iaff under 20% SOC numera.Bjelke skrev:Men visst är det en skillnad på om man är inkopplad eller inte också? Jag vill iaf minnas att batteriet
värms före avfärd mest om bilen står på laddning (eller har sladden inkopplad egentligen)…
Och om den förvärmer utan laddkabel inkopplad så lär det finnas en nedre gräns på Soc där den inte
värmer heller, typ 20% kanske?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förkonditionering av batteri
Jag skulle önska att det fanns ett val här. Ibland kan ju snabbladdning vara enda alternativet men jag kan acceptera att det tar tid så det är OK att BMS drar ner laddhastigheten.AAKEE skrev:När jag läser på om snabbladdning och lithitum plating ser det ut som att Tesla ändå släpper på en del på ett inte uppvärmt batteri. Min slutsats är att med fullt förvärmt batteri bör lithium plating vara ett icke-problem (eller i vart fall minimerat) samtidigt som snabbladdnibg med kalkt batteri ändå går ganska fort = det finns risk att Tesla låter batteriet ta en liten smäll för att slippa dra ned laddhastigheten till väldigt låg.
Eller ännu hellre - ge oss en möjlighet att tvinga fram förvärmning av batteriet.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Förkonditionering av batteri
Noterade med den nya energigrafen att nästan 5% använts till förkonditionering. Oklart för mig om det är 5 procentenheter eller 5% av förbrukning under den körningen. Är det procentenheter så är det ju rätt mycket, behövs säkert förvärmning för att snabbladdning inte ska skada batteriet, men för mig skulle jag kunna offra lite hastighet i snabbladdning om förkonditionering drar onödig energi (SuC rätt dyrt numera).
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Förkonditionering av batteri
Låter man bli att navigera till SuC så förvärmer den inte. Man väljer själv…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förkonditionering av batteri
Det hade vart bra att kunna förvärma ”fritt”agehall skrev:
Jag skulle önska att det fanns ett val här. Ibland kan ju snabbladdning vara enda alternativet men jag kan acceptera att det tar tid så det är OK att BMS drar ner laddhastigheten.
Eller ännu hellre - ge oss en möjlighet att tvinga fram förvärmning av batteriet.
Jag har åkt och laddat på en 24kW AC-laddare för att få upp batteritemperaturen efter att bilen stått en vecka ute i kylan. När batteritempen var drygt 40C kopplades jag loss och åkte till en 200kW-laddare.
Det kommer troligen ske fler gånger så länge inte det går förvärma utan att navigera till SuC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förkonditionering av batteri
Batterivärmen går dock på när man kopplar in SuC om batteriet inte är helt förkonditionerat.BrooklynS skrev:Låter man bli att navigera till SuC så förvärmer den inte. Man väljer själv…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5