Varje kilowattimme (kWh) räknas

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av tor-ake »

Var har jag skrivit att de skall snabbladda mitt i natten?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

Okej dags att be alla som svarat i tråden om utsäkt. Trådstarten och mina svar (provocerande) var inte allvarligt menat utan mer för att belysa svårigheten med att minska CO2 utsläppen genom att köpa elbil och SAMTIDIGT minska elförbrukningen i Sverige under rådande omständigheter.

De senaste 30åren (före 2019) har ju varken elpriset eller tillgången varit några problem sen duktiga ingenjörer byggde världens robustaste elsystem. Nu är vi i en situation där en myndighet säger att ”varje kWh räknas” och ”sänk värmen” medan en annan delar ut 70.000kr för att öka elförbrukningen och minska CO2 utsläppen.

Att el skulle bli en bristvara i Sverige och kanske ransoneras trodde jag aldrig.

Jag är elingenjör sen +25år och (tror) jag har hyfsad uppfattning om hur systemet hänger ihop.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av tor-ake »

Nu är det ju inte Sveriges elsystem som primärt är problemet, även om det skulle kunna vara mycket bättre. Hela norra Europa inkl Storbritannien har misslyckats kapitalt med sin energipolitik och vi får vara med och bära lasset med vårt elnät. 4GW som vi exporterar kontinuerligt hade man kunnat långsamladda en miljon elbilar med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av mati »

Man kan ju jämföra med Tyskland, som faktiskt är lite av anledningen till att vi har en energikris. Där propageras nu från politiskt håll att folk ska skaffa värmepumpar. Helst alla, och helst igår. Alltså bort med villaolja och gas och in med det som Sverige har använt sig av i årtionden, värmepumpar som faktiskt går på el. Tyskarna är ju alltid lite efter när det gäller att anamma ny teknik. Och just el är sannerligen en dyr bristvara i Tyskland, men man anser ändå att en högeffektiv värmepump är trots elbrist mycket bättre än att fortsätta elda upp putingas och olja, som ju också är bristvara.
Så nej, jag har verkligen inget dåligt samvete när jag laddar bilarna. Förutsättningarna har ändrats, men kontentan är densamma. Vi måste spara energi och samtidigt komma bort från fossila bränslen. Nu har det blivit ännu tydligare hur viktigt det är. Det värsta man kan göra nu är att dra slutsatsen att en fossilbil ändå är bättre och ett mer hållbart alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

tor-ake skrev:
Nu är det ju inte Sveriges elsystem som primärt är problemet, även om det skulle kunna vara mycket bättre. Hela norra Europa inkl Storbritannien har misslyckats kapitalt med sin energipolitik och vi får vara med och bära lasset med vårt elnät. 4GW som vi exporterar kontinuerligt hade man kunnat långsamladda en miljon elbilar med.
Javisst är det så men 2019 gjorde EU det till lag att vi måste exportera denna mängd konternuerligt oavsett om Sverige (vi) vill eller inte. Elproducenterna vill såklart för de får bra betalt.

Var hade vi kunnat hitta 4GW konternuerlig effekt någonstans i Sverige? Var inte dom där 4 reaktorerna som stängdes nyss på cirkus 4GW?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Man kan ju jämföra med Tyskland, som faktiskt är lite av anledningen till att vi har en energikris. Där propageras nu från politiskt håll att folk ska skaffa värmepumpar. Helst alla, och helst igår. Alltså bort med villaolja och gas och in med det som Sverige har använt sig av i årtionden, värmepumpar som faktiskt går på el. Tyskarna är ju alltid lite efter när det gäller att anamma ny teknik. Och just el är sannerligen en dyr bristvara i Tyskland, men man anser ändå att en högeffektiv värmepump är trots elbrist mycket bättre än att fortsätta elda upp putingas och olja, som ju också är bristvara.
Så nej, jag har verkligen inget dåligt samvete när jag laddar bilarna. Förutsättningarna har ändrats, men kontentan är densamma. Vi måste spara energi och samtidigt komma bort från fossila bränslen. Nu har det blivit ännu tydligare hur viktigt det är. Det värsta man kan göra nu är att dra slutsatsen att en fossilbil ändå är bättre och ett mer hållbart alternativ.
Självklart ska man inte ha dåligt samvete för att köra/ladda elbil eller laga mat med elspisen vid middagstid. Jag bara provocerade tidigare.

Hursomhelst tror och hoppas jag att ALLA politiker (även Tyska) vaknar upp och inser hur jäkla viktigt en stabil och tillförlitlig CO2 fri elproduktion är för ett välfärdssamhälle och omställningen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av tor-ake »

LarsOJ skrev:
tor-ake skrev:
Nu är det ju inte Sveriges elsystem som primärt är problemet, även om det skulle kunna vara mycket bättre. Hela norra Europa inkl Storbritannien har misslyckats kapitalt med sin energipolitik och vi får vara med och bära lasset med vårt elnät. 4GW som vi exporterar kontinuerligt hade man kunnat långsamladda en miljon elbilar med.
Javisst är det så men 2019 gjorde EU det till lag att vi måste exportera denna mängd konternuerligt oavsett om Sverige (vi) vill eller inte. Elproducenterna vill såklart för de får bra betalt.

Var hade vi kunnat hitta 4GW konternuerlig effekt någonstans i Sverige? Var inte dom där 4 reaktorerna som stängdes nyss på cirkus 4GW?
Nej de var mindre, runt 4-600MW/styck har jag för mig.

Men ponera att vi haft kvar dem - vad är det som hade hindrat att det byggts 4GW ytterligare överföringskapacitet till kontinenten? Så att vi exporterat 8GW kontinuerligt? Läget hade varit ungefär det samma, ända till dess vi kan mätta hela Europas energibehov.
Och kanske Finland hade upptäckt att deras Olkilouto 3 inte blivit lönsamt och lagt ned projektet.

Vi är där vi är på grund av en mängd faktorer, men vi har ju teknologin och pengarna att ta oss till en bättre sits, om vi bara spelar våra kort rätt. Stoppa vindkraft och kasta 400 miljarder i ett svart hål i hopp om frälsning vet jag inte om det är den bästa idén men den som lever får väl se.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

tor-ake skrev:
LarsOJ skrev:
tor-ake skrev:
Nu är det ju inte Sveriges elsystem som primärt är problemet, även om det skulle kunna vara mycket bättre. Hela norra Europa inkl Storbritannien har misslyckats kapitalt med sin energipolitik och vi får vara med och bära lasset med vårt elnät. 4GW som vi exporterar kontinuerligt hade man kunnat långsamladda en miljon elbilar med.
Javisst är det så men 2019 gjorde EU det till lag att vi måste exportera denna mängd konternuerligt oavsett om Sverige (vi) vill eller inte. Elproducenterna vill såklart för de får bra betalt.

Var hade vi kunnat hitta 4GW konternuerlig effekt någonstans i Sverige? Var inte dom där 4 reaktorerna som stängdes nyss på cirkus 4GW?
Nej de var mindre, runt 4-600MW/styck har jag för mig.

Men ponera att vi haft kvar dem - vad är det som hade hindrat att det byggts 4GW ytterligare överföringskapacitet till kontinenten? Så att vi exporterat 8GW kontinuerligt? Läget hade varit ungefär det samma, ända till dess vi kan mätta hela Europas energibehov.
Och kanske Finland hade upptäckt att deras Olkilouto 3 inte blivit lönsamt och lagt ned projektet.

Vi är där vi är på grund av en mängd faktorer, men vi har ju teknologin och pengarna att ta oss till en bättre sits, om vi bara spelar våra kort rätt. Stoppa vindkraft och kasta 400 miljarder i ett svart hål i hopp om frälsning vet jag inte om det är den bästa idén men den som lever får väl se.
Ringhals 1 - 881MW stängd 2020
Ringhals 2 - 905MW stängd 2019
Oskarshamn 1 - 473MW stängd 2017
Oskarshamn 2 - 638MW stängd 2015
———————————————————
Totalt 2897MW

Men stängningarna gör också att det blir stora begränsningar i stamnätet för att skicka el söderut.

Hade denna effekt funnits kvar idag så är jag övertygad om att det aldrig hade pratats om någon el eller effektbrist i Sverige eftersom kabeln till Tyskland är maxad redan. Och man hade nog tänkt sig för att bygga nya kablar när man sett hur det hade gått för övriga Europa.

Sen hade man ju kunnat göra något bättre för de där 400 miljarderna också ;)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av tor-ake »

LarsOJ skrev:
Ringhals 1 - 881MW stängd 2020
Ringhals 2 - 905MW stängd 2019
Oskarshamn 1 - 473MW stängd 2017
Oskarshamn 2 - 638MW stängd 2015
———————————————————
Totalt 2897MW

Men stängningarna gör också att det blir stora begränsningar i stamnätet för att skicka el söderut.
Vill bara tillägga att om man bygger ut överföringskapaciteten nord-syd med lite HVDC-teknik så minskar problemet med överföring, eftersom man kan skapa stora mängder syntetisk svängmassa vid övergången DC-AC. Tyvärr verkar vi vara lika handlingsförlamade när det gäller att rätta till bristen på överföringskapacitet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

tor-ake skrev:
LarsOJ skrev:
Ringhals 1 - 881MW stängd 2020
Ringhals 2 - 905MW stängd 2019
Oskarshamn 1 - 473MW stängd 2017
Oskarshamn 2 - 638MW stängd 2015
———————————————————
Totalt 2897MW

Men stängningarna gör också att det blir stora begränsningar i stamnätet för att skicka el söderut.
Vill bara tillägga att om man bygger ut överföringskapaciteten nord-syd med lite HVDC-teknik så minskar problemet med överföring, eftersom man kan skapa stora mängder syntetisk svängmassa vid övergången DC-AC. Tyvärr verkar vi vara lika handlingsförlamade när det gäller att rätta till bristen på överföringskapacitet.
Jag tror inte det kommer byggas någon mer överföringskapacitet nord-syd. Industriboomen i norra sverige har tydligt aviserat att de kommer behöva all el som produceras där inom 10-15år vilket är snabbast möjliga ledtid för en ny länk. Då blir en ny länk bortkastade pengar (75 miljarder).
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Andersen »

Från Tidöavtalet:
FfRLmLsWYAEReC8.png
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
niklas12
Inlägg: 2593
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av niklas12 »

Andersen skrev:
Från Tidöavtalet:
FfRLmLsWYAEReC8.png
Det låter sunt
Nu med ny regering på plats och förutsättningar för egen planerbar elproduktion så finns inget behov av denna överföring från svenskt håll.
Det som drev denna satsning är citat från SVK nedan

Förbindelsen bidrar till att trygga elförsörjning i södra Sverige genom en ökad importkapacitet från Tyskland vid ansträngda förhållanden. Redan idag råder produktionsbrist av el i Sydsverige och behovet av att transportera el till landets södra regioner förstärks ytterligare av den kärnkraftsavveckling som planeras i både Ringhals och Oskarshamn.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av strejf »

LarsOJ skrev:
Melon Must skrev:
Elkrisen beror på att det är energikris. För att spara på energi är det jättestor fördel med att köra elbil. En liter bensin innehåller 9kWh som du inte kan köra alls lika långt som 9kWh el.
Hur tänkte du nu? Det är ju ingen brist på bensin? Elen vi använder måste ju produceras i närområdet och användas direkt, och det produceras för lite. Menar du att man istället ska elda upp bensinen för att producera el?

Jag vet att elbilen har helt överlägsen verkningsgrad och har därför beställt en. Men jag kan inte se hur det hjälper till med att minska elförbrukningen i Sverige.
Det verkar vara brist på diesel iaf.

https://sverigesradio.se/artikel/varnin ... gre-priser
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1216
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av RagWal »

niklas12 skrev:
Andersen skrev:
Från Tidöavtalet:
FfRLmLsWYAEReC8.png
Det låter sunt
Nu med ny regering på plats och förutsättningar för egen planerbar elproduktion så finns inget behov av denna överföring från svenskt håll.
Det som drev denna satsning är citat från SVK nedan

Förbindelsen bidrar till att trygga elförsörjning i södra Sverige genom en ökad importkapacitet från Tyskland vid ansträngda förhållanden. Redan idag råder produktionsbrist av el i Sydsverige och behovet av att transportera el till landets södra regioner förstärks ytterligare av den kärnkraftsavveckling som planeras i både Ringhals och Oskarshamn.
Det låter som kortsiktigt tänkande.
I framtiden tror iaf jag överföringskapacitet är bristvara.
Planerad byggstart 2024, Drifttagning 2026. Varför inte låta processerna rulla på fram tills de börjar kosta på riktigt åtminstone.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

strejf skrev:
LarsOJ skrev:
Melon Must skrev:
Elkrisen beror på att det är energikris. För att spara på energi är det jättestor fördel med att köra elbil. En liter bensin innehåller 9kWh som du inte kan köra alls lika långt som 9kWh el.
Hur tänkte du nu? Det är ju ingen brist på bensin? Elen vi använder måste ju produceras i närområdet och användas direkt, och det produceras för lite. Menar du att man istället ska elda upp bensinen för att producera el?

Jag vet att elbilen har helt överlägsen verkningsgrad och har därför beställt en. Men jag kan inte se hur det hjälper till med att minska elförbrukningen i Sverige.
Det verkar vara brist på diesel iaf.

https://sverigesradio.se/artikel/varnin ... gre-priser
Från länken du postade:

” Det kan få de redan höga priserna på diesel att fortsätta uppåt, men branschen tror inte att det kommer bli brist på drivmedlet.”

Så nej branchen tror inte på någon brist. Höga priser ja. Olja (till skillnad från el) kan ju importeras från hela världen till EU/Sverige.

Det Energimyndigheten pratar om är ju brist på el som kan ge ransonering/bortkoppling. I ett sånt läge spelar det ingen roll hur mycket du kan betala då inget kan levereras. Vi kommer alltid kunna betala mer än tredje världen och Asien för olja.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Mickep »

Behöver man använda bilen? är väl snare det man skall ställa sig. Kan man ta cykeln till affären/dagis/jobbet).
Om varje kWh räknas (eftersom det var premissen) så kan man säga att man bör göra vad man kan. sänka energiförbrukningen. för det är vad det handlar om.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Gargamel »

Mickep skrev:
Behöver man använda bilen? är väl snare det man skall ställa sig. Kan man ta cykeln till affären/dagis/jobbet).
Om varje kWh räknas (eftersom det var premissen) så kan man säga att man bör göra vad man kan. sänka energiförbrukningen. för det är vad det handlar om.
Stäng av värmen hemma, går att klä på sig mer. Var kWh räknas...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:
Behöver man använda bilen? är väl snare det man skall ställa sig. Kan man ta cykeln till affären/dagis/jobbet).
Om varje kWh räknas (eftersom det var premissen) så kan man säga att man bör göra vad man kan. sänka energiförbrukningen. för det är vad det handlar om.
Kan det kanske bli lite mera prat om mer jobba-hemma nu igen kanske? :)
Corona har ju visat att det till väldigt stora delar kan fungera bra, då kan man spara på både el och fossila
bränslen liksom :)
Det finns såklart baksidor med det också men NÅT har vi ju lärt oss under denna period också, där det
funkar tycker jag att det borde utnyttjas mer igen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Dizzycap »

Svenska kraftnät noterar att konsumenterna dragit ned sin elkonsumtion markant (-18% jämfört med Sep2021).

Sveriges totala elförbrukning minskade 4% jämfört med Sep2021.

Konsumenter i elhandelsområde SE4 har minskat sin förbrukning med smått hisnande 21% jämfört med Sep2021.

https://www.svk.se/press-och-nyheter/pr ... --3333082/

Var september betydligt varmare i år än förra året?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Dafro »

Gargamel skrev:
Mickep skrev:
Behöver man använda bilen? är väl snare det man skall ställa sig. Kan man ta cykeln till affären/dagis/jobbet).
Om varje kWh räknas (eftersom det var premissen) så kan man säga att man bör göra vad man kan. sänka energiförbrukningen. för det är vad det handlar om.
Stäng av värmen hemma, går att klä på sig mer. Var kWh räknas...
Svårt när man inte har satt på värmen ön. ;)
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av LarsOJ »

Dizzycap skrev:
Svenska kraftnät noterar att konsumenterna dragit ned sin elkonsumtion markant (-18% jämfört med Sep2021).

Sveriges totala elförbrukning minskade 4% jämfört med Sep2021.

Konsumenter i elhandelsområde SE4 har minskat sin förbrukning med smått hisnande 21% jämfört med Sep2021.

https://www.svk.se/press-och-nyheter/pr ... --3333082/

Var september betydligt varmare i år än förra året?
Det var något kallare 2022 än 2021 men ganska liten skillnad.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ka ... /september

Många spabad avstängda :lol:
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av NiklasTesla »

LarsOJ skrev:
Dizzycap skrev:
Svenska kraftnät noterar att konsumenterna dragit ned sin elkonsumtion markant (-18% jämfört med Sep2021).

Sveriges totala elförbrukning minskade 4% jämfört med Sep2021.

Konsumenter i elhandelsområde SE4 har minskat sin förbrukning med smått hisnande 21% jämfört med Sep2021.

https://www.svk.se/press-och-nyheter/pr ... --3333082/

Var september betydligt varmare i år än förra året?
Det var något kallare 2022 än 2021 men ganska liten skillnad.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ka ... /september

Många spabad avstängda :lol:
Och så tog med ett träd som skuggade min solcellsanlägning lite :lol: :twisted:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Bjelke »

NiklasTesla skrev:
LarsOJ skrev:
Dizzycap skrev:
Svenska kraftnät noterar att konsumenterna dragit ned sin elkonsumtion markant (-18% jämfört med Sep2021).

Sveriges totala elförbrukning minskade 4% jämfört med Sep2021.

Konsumenter i elhandelsområde SE4 har minskat sin förbrukning med smått hisnande 21% jämfört med Sep2021.

https://www.svk.se/press-och-nyheter/pr ... --3333082/

Var september betydligt varmare i år än förra året?
Det var något kallare 2022 än 2021 men ganska liten skillnad.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ka ... /september

Många spabad avstängda :lol:
Och så tog med ett träd som skuggade min solcellsanlägning lite :lol: :twisted:
Sådana åtgärder ska inte underskattas heller, det är ju ganska många som egentligen skulle kunna göra lika,
och det är ofta höst/vår som det kan göra skillnad ju :)
Problemet verkar oftast vara att man inte äger dessa träd själv, så lösningen blir ju lite mer komplicerad
tyvärr… Man undrar ju lite nu om detta kan ändras i dessa tider? För alla bäckar små liksom…
Mati har tex skrivit om sin grannes begynnande skuggning av sin anläggning, enkelt löst men
grannen verkar oresonlig…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 939
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Arctic Drifter »

September 2021 så fanns det 101 954 st elbilar registrerade i landet.
September 2022 så fanns det 180 854 st elbilar registrerade i landet.

Så om totala förbrukningen minskat så är det trots 78 900 st fler elbilar... dock inte alla som rullar i SE4 men ändå...

Referens: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Tesla Model Y Performance
Huffington
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2022 13:34

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Inlägg av Huffington »

Det fins ju en enkel lösning på överföringsproblemet mellan SE1 och SE4. Elbilisterna bör ladda i SE1 för att minska belastningen på stamnätet!


Edit: Det är en komplicerad fråga om konsumtion kontra global miljöhänsyn, nu även problematiserad av den politiska aspekten.
Skriv svar