OfarligTesla skrev:improwise skrev:
Läste du ens länken? De benämner t.ex. fallet med ridstövlar där kunden själv kunde konfigurera hur de skulle se ut på hemsidan och just de stövlarna tillverkades då, men eftersom det gjordes enligt förbestämda val så bedöms det inte som en "specialbeställd vara med personlig prägel" utan företaget hade valt vilka alternativ kunden hade att välja på. Du kan t.ex. läsa mer om det fallet i utslagen ARN 2013-03620 så ser du hur de resonerar. I ditt fall med soffan så om det är 15 färger de presenterar på sin hemsida som olika val så är det inget som specialanpassats med personlig prägel, om du däremot frågar om att få soffan i en färg som inte finns som ett val så blir det fråga om en specialbeställning.
Tesla hamnade på svarta listan för att de inte informerat tillräckligt om ångerrätten enligt distansavtalslagen och sedan inte velat ta tillbaka en bil, hur tror du att de kan göra det ifall de inte omfattades av den? I utslaget står det dessutom att köpet bedöms som att det omfattades av ångerrätten i enlighet med distansavtalslagen (
https://teslaclubsweden.se/tesla-hamnat ... rta-lista/).
Och om du läser artikeln om Konsumentverket på det sättet vet jag faktiskt inte vad jag skall säga då det är helt tydligt att Konsumentverket inte anser att Tesla fullföljde sina åtaganden enligt lagen då det är precis de delar där Tesla avviker från lagen man har haft åsikter om. Man behöver inte nämna distansavtalslagen, ångerrätten är rätten att ångra köpet av en vara enligt distansavtalslagen.
Det är precis att den inte är dispositiv som Tesla fått kritik för, de försöker begränsa saker gällandes lagen och hänvisar till vad deras avtal säger trots att det begränsar deras skyldigheter enligt lagen.
Artikeln du länkar till gäller som du själv skriver att Tesla inte informerat om ångerrätten och dess villkor vilket är en annan frågeställning och förmodligen inte relevant numera när Tesla enligt artikeln ändrat i sina avtal. Skälet till hävningen är dessutom att köpare upplever att bilen har fel snarare än att köparen ångrat sig (åtminstone enligt artikeln). Vill man ångra köpet redan innan man ens fått leveransen lär det inte vara så aktuellt att det är på grund av att produkten är felaktig. Så även om artikeln i sig är intressant så är den väldigt Tesla-specifik och avser förmodligen inte något som gäller idag. ARN utslaget gäller som jag förstår det en person som beställt ett par ridstövlar med blixtlåst som tillval, jag vet inte i vilken mån det är applicerbart på något som inte är ett tillval, t.ex. färgen på en bil som rimligtvis inte kan väljas bort.
Försöker man avtal bort en icke dispositiv lag är det inte så mycket att diskutera, Tesla har uppenbarligen, åtminstone tidigare, haft dålig koll på Distansavtalslagen. Frågeställningen här, åtminstone min frågeställning, är dock som nämnts tidigare inte vad just Tesla gjort tidigare, utan rent generellt vad som gäller idag, och då med viss extra vikt på Polestar då iom att det är vad tråden handlar om. Sen kanske frågeställningen i sig behöver bli lite mer detaljerad, det jag talar om är primärt när man kan ångra/häva ett köp utan någon extra kostnad eller till en i sammanhanget försumbar extrakostnad, vilket är det jag tror de flesta menar med att ångra ett köp. Sen finns det andra möjligheter där man de facto häver ett köp, men till en kostnad som kan anses vara väsentlig, t.ex. att man blir av med sin handpenning till en bostad eller liknande.
För att återknyta till tråden så mycket som möjligt kan nog frågeställningen förenklas ytterligare, vad gäller för regler för avbeställning av en lagd order på en Polestar via nätet (vet inte om det är enda sättet) när det sker bortom 14 dagar från dess att beställningen gjordes? Görs det någon skillnad på om avbeställningen sker innan bilen ens gått till tillverkning eller om man istället ångrar sig när det är dags att hämta ut bilen?