Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
Zalman3 skrev:
Många i bilbranschen har det tufft nu.
Volvo Cars börsintroducerades för snart ett år sedan. Nu ligger aktien nästan 10 kronor under introduktionspriset på 53 kronor, vilket är all-time-low. Som mest har aktien sålts för 93 kronor.

Det senaste kursraset kom efter en analys från storbanken BNP Paribas, rapporterar Dagens Industri. BNP Paribas menar att aktien, trots nedgången, är övervärderad. De anser att aktien borde vara värd 38 kronor.
BNP Paribas tror att Volvo kommer att tvingas pressa sina marginaler på elbilar framöver.
Den 9 november kommer Volvos nya elbil EX90 att lanseras. Det är en toppmodell med stor marginal som behöver sälja bra. Fler eldrivna modeller ska följa den och Volvos mål är att varannan såld bil ska vara elektrisk 2025.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ns-analys/

Volvo MÅSTE lyckas med EX90, vilket jag hoppas och tror att dom gör.
Min killgissning, är att det står mellan Polestar 3 och Volvo EX90, vilken som blir årets elbil 2023.
Polestar 3 är tyvärr en besvikelse med ett pris runt miljonen och man satsar på att endast sälja 70-80.000 stycken år 2025….

Klarar man det målet så är det väl jättebra.
Det är troligen mer än vad Tesla säljer idag av båds sina bilar i samma segment(S/X).
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

backe skrev:

Klarar man det målet så är det väl jättebra.
Det är troligen mer än vad Tesla säljer idag av båds sina bilar i samma segment(S/X).
Polestar 3 är väl i samma segment som Tesla Model Y?

Polestar 3 är cirka 15cm längre och 5cm bredare men har betydligt mindre bagageutrymme än Tesla Model Y.
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
backe skrev:

Klarar man det målet så är det väl jättebra.
Det är troligen mer än vad Tesla säljer idag av båds sina bilar i samma segment(S/X).
Polestar 3 är väl i samma segment som Tesla Model Y?
Finns exakt noll lyx eller utrustning i form av hårdvara i en MY, men PS3 är fullmatad med detta såsom luftfjädring, ventilerade säten, riktigt kraftfull stereo, fullt instrumentkluster, rejäl ljudisolering m.m.

Batteriet är 111 kWh också som ligger mer i linje med en MX.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

TSLA ca $209. Köpläge?!!! ;)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Ja, jag sa ju tidigare (för något halvår sedan när kursen var nere förra gången innan splitten) att jag tyckte 600 kändes som ett intressant prislapp. Då vände den strax däröver så köpläget uppstod inte den gången. Hade jag inte bränt mina stålar på samma aktie redan som jag nu har gjort så hade jag nog gått all in. Nu blir det till att rida ut den här för min del.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Elon kommer väl troligen att sälja en del när/om Twitter-LBO:n stänger, vilket kommer att pressa kursen en del om det händer.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

200lax på rött@210
Första tsla köpet på länge,nu börjar det kännas som att det kan studsa om inte den svarta svanen seglar in igen
Och blink köptes vid öppning.
Ruvar på dom in i november med stopploss på 10%
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Hoppas det blir en bra investering! Jag bottenfiskade (hoppas jag) i Nvidia idag med (1000 st @ 115).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2430
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Tråkiga med Tesla aktien förutom att den har väldigt mycket emot sig på kort sikt som jag ser är att den inte heller lämna någon utdelning/direktavkastning.

MVH
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5989
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

NiklasTesla skrev:
Tråkiga med Tesla aktien förutom att den har väldigt mycket emot sig på kort sikt som jag ser är att den inte heller lämna någon utdelning/direktavkastning.

MVH
Utdelning är ju dock bara bra om du kan investera dom pengarna med bättre avkastning än vad tesla gör. Iofs verkar Elon rätt galen, ska dom växa 50% per år lär dom få investera rätt friskt. Frågan är hur många års 50% tillväxt som redan är viktat in i priset…
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Det surras om buyback.
Screenshot_20221014-064221_YouTube.jpg
Återköp driver upp kursen.
Screenshot_20221014-064347_YouTube.jpg
Om man bestämmer sig för återköp.
Så vore det lämpligt att göra detta i år, innan en skattehöjning införs 1 januari 2023.
Screenshot_20221014-064446_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Att Tesla skulle återköpa aktier inför en stundande lågkonjunktur låter inte troligt i min värld.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Att Tesla skulle återköpa aktier inför en stundande lågkonjunktur låter inte troligt i min värld.
Det vore kaxigt eftersom alla andra har minskad försäljning och därmed minskad vinst!
Dessutom är många traditionella biltillverkare högt belånade och drabbas av allt högre låneräntor.

Tesla däremot förväntas göra rekordvinst Q3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Att Tesla skulle återköpa aktier inför en stundande lågkonjunktur låter inte troligt i min värld.
Det vore kaxigt eftersom alla andra har minskad försäljning och därmed minskad vinst!
Dessutom är många traditionella biltillverkare högt belånade och drabbas av allt högre låneräntor.

Tesla däremot förväntas göra rekordvinst Q3.
Vad andras situation är eller vad Tesla haft för historiska vinster tror jag Tesla bortser ifrån om dom beslutar om en buy-back. Det är helt irrelevant. Lite som att köpa en ny yacht för att grannen köpt en större båt än en själv trots att man vet att man kanske blir av med jobbet...
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tesla har 200 miljarder på ”banken” och kan återköpa aktier till ett värde av 10 miljarder varje kvartal utan att behöva röra det dom har på banken. Sen kan man alltid debattera om det är läge att börja redan nu eller kanske vänta ett år då man har ännu mer på banken.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Det verkar inte som att aktiemarknaden tycker att skattelättnaderna Tesla får i Kina som tack för Taiwan--utspelet är tillräckligt stora.. aktien öppnar neråt
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Handelsblatt: Tesla puts planned battery cell production on hold at German plant
"The planned launch will be delayed until at least 2024, according to the report, which said problems had been discovered with an important production process presented by Tesla CEO Elon Musk two years ago."

https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-10-14/

edit: depaywalled - https://archive.ph/LN9Sj
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Tesla's battery factory at Giga Berlin is making excellent progress and is well on its way to starting production. The German team is full ahead, despite misleading local news reports based on unnamed sources.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ng-reports
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Fler surrar om återköp.
Tesla-aktiekursen har halverats sedan toppen: fondförvaltaren kräver "aggressivt återköp.

Även fondförvaltaren Gary Black, i vars framtida fond Tesla är den största positionen, talade för en sådan åtgärd på torsdagen. Pris-vinstkvoten för aktien är för närvarande lägre än någonsin, företaget har kontanter till hands på nästan 19 miljarder dollar och förväntar sig ytterligare 20 miljarder dollar i fritt kassaflöde 2023, skrev han i ett öppet brev till företaget Teslas styrelse. Ett "aggressivt återköp" med en volym på minst 10 miljarder dollar bör därför snarast övervägas.
https://teslamag.de/news/tesla-aktie-ho ... kauf-53568
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

"Tesla's guidance for this year is 50% growth in production and deliveries. To achieve that, they would need 1,404,333 deliveries in 2022 which means 495,760 in Q4. That's not going to happen. However, they still have a shot at achieving 50% growth in production."

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

suck, tycker aktien har en bra värde, givetvis lägre än när den var som högst. Men att tvinga tesla att köpa aktier för att kursen skall höjas (så de själv kan göra sig av med tesla aktier), känns inte helt rätt.
Det kan vara köpläge om den rör sig mot (under) 200.
Skulle vilja se att de istället har en modest utdelning på aktien. det skulle göra att den går upp med långsiktiga ägare.(det skulle göra den mer stabil)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjelkeman »

Korttidsinvesterare vill ha tillbaka pengar nu. Tror inte det passar i Teslas planer och vision. Vad skulle Tesla vinna på det?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Stor chans till en 40% ökning i år.
Siffror som andra biltillverkare vara drömmer om.
Målet är väl att nå en årstakt på över 2 miljoner bilar innan årets slut.
Screenshot_20221016-122515_Twitter.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 985
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Aktien TSLA

Inlägg av Toja »

Sabbe skrev:
Tesla har 200 miljarder på ”banken” och kan återköpa aktier till ett värde av 10 miljarder varje kvartal utan att behöva röra det dom har på banken. Sen kan man alltid debattera om det är läge att börja redan nu eller kanske vänta ett år då man har ännu mer på banken.
Tesla behöver nog sina cache till framtida investeringar.
Det är dyrt att växa fort.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Bara Tesla som växer i USA.
6B494506-0B9F-495F-B18C-E98B92972C9A.jpeg
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar