Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Polestar 3

Inlägg av thebishop »

backe skrev:
thebishop skrev:
Bokade. Tröttnat vänta på nya S LR, tesla brände förtroendekapitalet, väntar hellre 6 månader till på denna nu.
Grattis, sugen på en jag med.
Vad blev det för spec?

Det som jag undrar och som Polestar Inte hade svar på idag är om man kan uppdatera order med Lidar sen. Skulle gärna ha det.
Hyfsat all in, hoppas kunna lägga till lidar senare men överlever utan.
6A39BD62-F996-4FAB-86E0-E1637D6CC370.jpeg
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
macky

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
macky skrev:
Vad gäller med Lidar egentligen? Det skulle komma under 2023 men alltså inte på de bilar som beställs nu?
Verkar förfölja mig, satt ju på e-tron första året men sen blev det brist och plockades bort. Fick aldrig det på min. Har väl funkat bra utan utom en gång i motljus när bilen inte kände av bilarna framför. Rätt obehagligt nör man fick rycka in. Hände i kökörning på e4:an.
Skulle etron haft Lidar första året?
Den hade det ungefär första året som alla audis A6 och uppåt. Sen blev det brist och den plockades bort. Hävdades att den inte behövdes annat än på A8 som var förberedd för level 3 på mitträckesavskiljd väg.
A311A23D-7006-48C2-A59F-4D1D198C2B24.jpeg
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

macky skrev:
HelectriC skrev:
macky skrev:
Vad gäller med Lidar egentligen? Det skulle komma under 2023 men alltså inte på de bilar som beställs nu?
Verkar förfölja mig, satt ju på e-tron första året men sen blev det brist och plockades bort. Fick aldrig det på min. Har väl funkat bra utan utom en gång i motljus när bilen inte kände av bilarna framför. Rätt obehagligt nör man fick rycka in. Hände i kökörning på e4:an.
Skulle etron haft Lidar första året?
Den hade det ungefär första året som alla audis A6 och uppåt. Sen blev det brist och den plockades bort. Hävdades att den inte behövdes annat än på A8 som var förberedd för level 3 på mitträckesavskiljd väg.
Sådan har jag på min bil, feb -19 :D Trodde alla hade det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Geelys alternativ till Polestar 3 är ju Zeekr 001.
Vilken är billigare, rymligare, längre räckvidd och kanske kommer snabbare till Sverige än Polestar 3.
Unika spaningen: Elbilen Zeekr 001 på besök i Sverige.

Under de senaste dagarna har nyheterna kring Zeekr 001 haglat tätt. Ny batteriteknik från CATL ska ge den 1000 kilometer i räckvidd nästa år. Den satte också nyligen två galna världsrekord, bland annat snabbaste driften för en elbil.

Men det som många väntar på är när Zeekr och kanske möjligtvis 001 kommer till Sverige. Att Zeekr ska komma till Europa är bara en tidsfråga, företaget har talat om globala ambitioner där Europa ingår.
https://alltomelbil.se/unika-spaningen- ... i-sverige/

The Zeekr 001 can scoot to 60 mph in under 4 seconds and reach a top speed of 124 miles per hour. Using a high power DC fast charger, it can replenish the battery from 10% SOC to 80% SOC in just 30 minutes, says Top Gear. All this goodness comes at a starting price (in China) of around $46,000. The top level dual motor car sells for just around $56,000 and offers over 436 miles (700 km) of range.

Cargo Volume 2,144 liters
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Den såg inte kul ut
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Beställde också en under eventet, en Performance med extra allt. Får väl se om och när men det skadar inte att ha en köplats.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
backe skrev:
HelectriC skrev:
Jag upptäckte en kul grej, första timmarna när konfiguratorn var öppen så hade dom glömt ta extra betalt för nappaskinn, så jag har det gratis i min beställning :D
Skönt, hoppas dom inte korrigerar det.

Rätt säker på att det inte var gratis i Sverige dock.
Jag har ju ett bindande kontrakt och det är ju inte direkt som att det är fullständigt orimligt att man faktiskt fick välja klädsel själv eftersom det faktiskt inte stod något pris på nappa när jag tryckte mig igenom (jag minns att jag faktiskt tänkte att det var typiskt dagens anda och Polestar att värdera veganklädsel till samma pris som nappa, jag hade inte en tanke på att ngt kunde vara fel). Annorlunda om de tex glömt en tiopotens och jag fick pris på bilen som är en tiondel, då kan de hävda att jag borde förstått att något är fel.
Finns väl ingen som inte reserverar sig för felskrivningar idag?
Samtidigt är det nog många som bjuder på det numera, allt för att inte riskera arga inlägg med massa likes på sociala media. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Skall bli uppfriskande med en bil med ljuddämpning, HUD, fungerande vindrutetorkare, rengöring av strålkastare och förmodligen fungerande dynamisk avbländning av helljus - lite basfunktioner… sen lite sämre räckvidd och acc och inte lika snygg kanske, men med service i närområdet - hoppas motsvarigheten till autopilot funkar lika bra som AP1 så blir det hellfint.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

thebishop skrev:
Skall bli uppfriskande med en bil med ljuddämpning, HUD, fungerande vindrutetorkare, rengöring av strålkastare och förmodligen fungerande dynamisk avbländning av helljus - lite basfunktioner… sen lite sämre räckvidd och acc och inte lika snygg kanske, men med service i närområdet - hoppas motsvarigheten till autopilot funkar lika bra som AP1 så blir det hellfint.
Ja för 1 mille kan kan ju hoppas att dom åtminstone löst lite basfunktioner. ;)

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:

Bild
Nyfiken; det är en massa extra kablar med i din beställning för ca. 15 000? Vad är vitsen med de?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

martinot skrev:
thebishop skrev:

Bild
Nyfiken; det är en massa extra kablar med i din beställning för ca. 15 000? Vad är vitsen med de?
De kommer nog plockas bort en del där helt ärligt - men jag antog att de hade donglar liksom teslas umc och tänkte justera det när det närmar sig - se det som en placeholder. (Kanske blir min gamla tesla umc annars, har en extra…)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

taliz skrev:
thebishop skrev:
Ja för 1 mille kan kan ju hoppas att dom åtminstone löst lite basfunktioner. ;)
Eller hur! Det är ju vissa saker man saknat på model s - som kostade en bra slant till…
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Betalar man någon reservationsavigft eller liknande eller hur funkar det med Polestar
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare

Inlägg av Sladden »

Dexter86 skrev:
Betalar man någon reservationsavigft eller liknande eller hur funkar det med Polestar
Yes 1.500 får du slanta upp!
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

SR-71-BlackBird skrev:
Beställde också en under eventet, en Performance med extra allt. Får väl se om och när men det skadar inte att ha en köplats.
Har övriga tillverkare tagit efter Teslas rätt generösa villkor gällande avbeställningar och liknande som väl egentligen inte är någon självklarhet. Har väl så här långt inte varit några problem i praktiken eftersom alla elbilar haft kö, men om det nu blir svårare tider och många av de presumtiva kunderna redan hunnit köpa så kanske det kan bli det annars.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

improwise skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Har övriga tillverkare tagit efter Teslas rätt generösa villkor gällande avbeställningar och liknande som väl egentligen inte är någon självklarhet. Har väl så här långt inte varit några problem i praktiken eftersom alla elbilar haft kö, men om det nu blir svårare tider och många av de presumtiva kunderna redan hunnit köpa så kanske det kan bli det annars.
Om det är samma som i Norge så klassas det som nätköp och då måste dom erbjuda öppet köp.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare

Inlägg av Lystico »

Blev tagen av hur snygg bilen är.

Är det någon som har koll på hur service osv fungerar hos Polestar? Tesla har ju gått och blivit halvt omöjliga att ha att göra med kring detta.
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Lystico skrev:

Är det någon som har koll på hur service osv fungerar hos Polestar? Tesla har ju gått och blivit halvt omöjliga att ha att göra med kring detta.
När jag var inställd på att skaffa Polestar 2 så pratade jag med dem om det och iaf i Stockholm finns det en hel del servicecenter som ägs av Volvo Car själva sen de köpte upp Upplands Motor, flera av dessa verkade man kunna använda även med Polestar. Vänner som kör Volvo har haft mycket gott att säga om dem och fått väldigt bra bemötande med fräscha lånebilar osv.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

improwise skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Det är inte Tesla utan något som kallas för distansavtalslagen. :mrgreen:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Lystico skrev:

När jag var inställd på att skaffa Polestar 2 så pratade jag med dem om det och iaf i Stockholm finns det en hel del servicecenter som ägs av Volvo Car själva sen de köpte upp Upplands Motor, flera av dessa verkade man kunna använda även med Polestar. Vänner som kör Volvo har haft mycket gott att säga om dem och fått väldigt bra bemötande med fräscha lånebilar osv.
Dom flesta volvoverkstäder (om inte t.o.m. alla) gör väl service på en Polestar?
Kollar man på hemsidan får man intrycket att få auktoriserade volvoverkstäder fattas.

Volvoverkstäder har ju erfarenheter och kunskap angående elbilar i och med Renault.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Volvoverkstäder har ju erfarenheter och kunskap angående elbilar i och med Renault.
Dessutom erfarenhet från Volvos egna elbilar som XC40 och C40.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Dessutom erfarenhet från Volvos egna elbilar som XC40 och C40.
Jovisst. Men Renaults elbilar har man sålt och servat sedan 2013.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tydligen bara 1cm högre än en XC70.
På sätt och vis kan man kanske säga att detta är en modern version av den…

SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Tydligen bara 1cm högre än en XC70.
På sätt och vis kan man kanske säga att detta är en modern version av den…
Vilket mått på XC70 har man tagit då? Är det inklusive eller exklusive de rätt rejäla takräckena på XC70? Om det är mätt inklusive takräckena är det väl inte så konstigt om Polestar 3 'bara' skulle vara 1 cm högre... Polestar 3 har ju så vitt jag kan se inga takräcken...

Och vad är det för markfrigång på XC70 jämfört med Polestar 3?

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Lystico skrev:

I Umeå har Tesla mycket bättre service än Volvo, VW mm.
Det är ett av många starka skäl till att jag kör Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar