Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

GustavE
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av GustavE »

Med E-Niro måste TS, som kör 5000 mil per år, serva var 3e månad.
Med ID3 måste han serva var 24e månad.
Jag vet vad jag hade valt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av martinot »

GustavE skrev:
Med E-Niro måste TS, som kör 5000 mil per år, serva var 3e månad.
Med ID3 måste han serva var 24e månad.
Jag vet vad jag hade valt.
Jo, Hyundai och Kia gör väldigt bra, kompetenta och prisvärda elbilar, men deras servicekrav är ju lite av ett scam-upplägg i karaktären.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4168
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Tellus »

martinot skrev:
GustavE skrev:
Med E-Niro måste TS, som kör 5000 mil per år, serva var 3e månad.
Med ID3 måste han serva var 24e månad.
Jag vet vad jag hade valt.
Jo, Hyundai och Kia gör väldigt bra, kompetenta och prisvärda elbilar, men deras servicekrav är ju lite av ett scam-upplägg i karaktären.
Ja det är mycket dåligt, men förbättrat på Kia EV6 till 24månader/3000mil vs 12månader/1500mil
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
OvePaHornet
Inlägg: 268
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av OvePaHornet »

Niro EV Action, om du hittar någon. Blir typ samma pengar som dom vill ha för E-Niro efter bonus. Ett tips är att höra av dig till lite olika ÅFs, finns en del bilar med avhopp som redan är beställda och påväg hem som man kan ta över :) Sen har Niro EV dessutom ”bättre” serviceintervall, lika som EV6 (första service vid 2 år/3000 mil) :P
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 539
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Nogo »

För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Senast redigerad av Nogo, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av d3marcus »

Det viktigaste: köp en snål bil, absolut inte en SUV eller CUV.

Räckvidd är överskattat. Bättre med en lättare bil.

Kolla upp försäkringskostnad.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Dafro »

d3marcus skrev:
Det viktigaste: köp en snål bil, absolut inte en SUV eller CUV.

Räckvidd är överskattat. Bättre med en lättare bil.

Kolla upp försäkringskostnad.
Jag tycker räckvidd är allt.

Man vill ju inte behöva ladda när man ska åka fram och tillbaka till jobbet.

Men det ör såklart upp till TS, men svårt med den budgeten att få räckvidd som behövs i extremfallen men om det bara är några gånger per år så kan man väl stå ut med att ladda.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Dafro »

Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Men annars håller jag helt med.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 539
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Nogo »

Dafro skrev:
Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Men annars håller jag helt med.
Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Dafro »

Nogo skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Men annars håller jag helt med.
Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.
Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 539
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Nogo »

Dafro skrev:
Nogo skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Men annars håller jag helt med.
Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.
Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.
Bifogar en bild för bättre förståelse till någon som vill pendla långt i motorvägshastighet. När det gäller batteristorlek och förbrukning. Bilden är då nyttjande av 90% till 0%.

Bilden är tagen när det regnade en del. Räkna med samma förbrukning när det går till 0 grader utan nederbörd.
IMG20220930211518.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av taliz »

Nogo skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Men annars håller jag helt med.
Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.
Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.
Bifogar en bild för bättre förståelse till någon som vill pendla långt i motorvägshastighet. När det gäller batteristorlek och förbrukning. Bilden är då nyttjande av 90% till 0%.

Bilden är tagen när det regnade en del. Räkna med samma förbrukning när det går till 0 grader utan nederbörd.
Du skrev du har en M3P? Om du kör med 20" så gör det rejäl skillnad att gå ner till 18".
Jag gick från snitt på 240wh/km till ca 180.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
Det viktigaste: köp en snål bil, absolut inte en SUV eller CUV.

Räckvidd är överskattat. Bättre med en lättare bil.

Kolla upp försäkringskostnad.
Dvs en Model 3 RWD/SR+. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 539
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Nogo »

taliz skrev:
Du skrev du har en M3P? Om du kör med 20" så gör det rejäl skillnad att gå ner till 18".
Jag gick från snitt på 240wh/km till ca 180.
Absolut, 20" är ett måste för att pendla med stil ;) är nog inte normalt att köra över 6500mil om året med en M3P

men jag tänker på id3/eniro/kona och dessa bilar som har en högre förbrukning än model 3. Jag tror dessa bilar ligger lätt på 2,2-2,5kwh/mil under vintertid.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nogo skrev:
taliz skrev:
Du skrev du har en M3P? Om du kör med 20" så gör det rejäl skillnad att gå ner till 18".
Jag gick från snitt på 240wh/km till ca 180.
Absolut, 20" är ett måste för att pendla med stil ;) är nog inte normalt att köra över 6500mil om året med en M3P

men jag tänker på id3/eniro/kona och dessa bilar som har en högre förbrukning än model 3. Jag tror dessa bilar ligger lätt på 2,2-2,5kwh/mil under vintertid.
180 Wh/km är samma siffra som Björn Nyland anger för en 2021 M3 LR med 18" och aero-fälgsidorna på i 120 km/h på torrt sommarväglag. Då var det 25 grader varmt. Han anger 166-172 Wh/km för 2021 M3 SR+ under liknande förhållanden. Antar att det också var med aero-fälgsidorna på.

För ID.3 på sommarväglag får han 205 Wh/km i 120 km/h med en 2020 (?) som har vad som ser ut att vara rätt aerodynamiskt effektiva 18"-fälgar. Fast då var det bara 12 grader varmt ute....

Som jämförelse anger han 271 Wh/km för en 2021 ID.3 i vinterväglag, -8 grader kallt och med 18" i 120 km/h. Den bilens fälgar ser dock inte ut att vara lika aerodynamiskt effektiva som Teslas 18" med aero-fälgsidor...

Källor:
TM3LR sommar

ID.3 sommar

ID.3 vinter
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Dexter86 »

Dafro skrev:
Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Men annars håller jag helt med.
Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Dafro »

Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
Nogo skrev:
För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.

Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.

Men annars håller jag helt med.
Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.
Tror inte heller att det stämmer. Vad är det för en bil?

Men tyvärr kan jag inte det här tillräckligt bra för att ställa upp en enkel ekvation för att visa att det omöjligt kan stämma...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.
Tror inte heller att det stämmer. Vad är det för en bil?

Men tyvärr kan jag inte det här tillräckligt bra för att ställa upp en enkel ekvation för att visa att det omöjligt kan stämma...
M3P -21 med 20” om jag läst rätt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Dafro »

Dafro skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.
Tror inte heller att det stämmer. Vad är det för en bil?

Men tyvärr kan jag inte det här tillräckligt bra för att ställa upp en enkel ekvation för att visa att det omöjligt kan stämma...
M3P -21 med 20” om jag läst rätt.
Kollade nu på Nylands test och dör drar den 147 Wh/km i 90 och 197 Wh/km i 120, det ger en ökning på ca 34%, detta i 20 grader och 20” hjul. Detta säger ju helt klart att 1.7% är helt orimligt, troligen närmare 15% med tanke på ökat luftmotstånd.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
MorganP
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 okt 2022 09:30

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av MorganP »

Hej!


Tack för all input

Just nu känns nog ID3 som ett vettigt alternativ

Jag behöver absolut inte ligga och köra i 120 km/h. Med XC60;n (D4 AWD) så har jag tävlat med mig själv i att köra så snålt som möjlig. Brukar klara 0,63 i snitt vid till största delen landsvägskörning
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Dafro »

MorganP skrev:
Hej!


Tack för all input

Just nu känns nog ID3 som ett vettigt alternativ

Jag behöver absolut inte ligga och köra i 120 km/h. Med XC60;n (D4 AWD) så har jag tävlat med mig själv i att köra så snålt som möjlig. Brukar klara 0,63 i snitt vid till största delen landsvägskörning
Låter som en bra pendlarbil, lycka till!
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av Raptor »

Hur fort kan man få en id5?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Nogo skrev:

Bilden är tagen när det regnade en del. Räkna med samma förbrukning när det går till 0 grader utan nederbörd.
Du skrev du har en M3P? Om du kör med 20" så gör det rejäl skillnad att gå ner till 18".
Jag gick från snitt på 240wh/km till ca 180.
Håller med 100%.

Kan rekommendera TS att välja en bil som är väldigt snål i drivlinan, har värmepump, gärna ca. 80 kWh stort batteri och även välja fälgar på 18" (eller så små som bilen kan ha), om du har möjlighet.

Är segt att inte kunna pendla till jobbet utan att behöva ladda på vägen. Då blir elbil plötsligt inte lika smidig och trevlig i vardagen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm

Inlägg av taliz »

Raptor skrev:
Hur fort kan man få en id5?
Titta på VW site. De har några bilar i lager för omgående leverans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar