Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm
Moderator: Redaktion
Re: Köpa första elbilen, tips på lagerbilar mm
Med E-Niro måste TS, som kör 5000 mil per år, serva var 3e månad.
Med ID3 måste han serva var 24e månad.
Jag vet vad jag hade valt.
Jo, Hyundai och Kia gör väldigt bra, kompetenta och prisvärda elbilar, men deras servicekrav är ju lite av ett scam-upplägg i karaktären.GustavE skrev:Med E-Niro måste TS, som kör 5000 mil per år, serva var 3e månad.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Ja det är mycket dåligt, men förbättrat på Kia EV6 till 24månader/3000mil vs 12månader/1500milmartinot skrev:Jo, Hyundai och Kia gör väldigt bra, kompetenta och prisvärda elbilar, men deras servicekrav är ju lite av ett scam-upplägg i karaktären.GustavE skrev:Med E-Niro måste TS, som kör 5000 mil per år, serva var 3e månad.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
-
Niro EV Action, om du hittar någon. Blir typ samma pengar som dom vill ha för E-Niro efter bonus. Ett tips är att höra av dig till lite olika ÅFs, finns en del bilar med avhopp som redan är beställda och påväg hem som man kan ta över
Sen har Niro EV dessutom ”bättre” serviceintervall, lika som EV6 (första service vid 2 år/3000 mil) 

För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Om bilen ligger på 2,5kWh per mil på vintern i den hastigheten med 10% degradering så måste du hitta en bil som har 80kWh. Blir svårt med den budgeten.
Senast redigerad av Nogo, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Det viktigaste: köp en snål bil, absolut inte en SUV eller CUV.
Räckvidd är överskattat. Bättre med en lättare bil.
Kolla upp försäkringskostnad.
Jag tycker räckvidd är allt.d3marcus skrev:Det viktigaste: köp en snål bil, absolut inte en SUV eller CUV.
Man vill ju inte behöva ladda när man ska åka fram och tillbaka till jobbet.
Men det ör såklart upp till TS, men svårt med den budgeten att få räckvidd som behövs i extremfallen men om det bara är några gånger per år så kan man väl stå ut med att ladda.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.Nogo skrev:För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
Men annars håller jag helt med.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.Dafro skrev:Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.Nogo skrev:För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.Nogo skrev:Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.Dafro skrev:Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.Nogo skrev:För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Bifogar en bild för bättre förståelse till någon som vill pendla långt i motorvägshastighet. När det gäller batteristorlek och förbrukning. Bilden är då nyttjande av 90% till 0%.Dafro skrev:Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.Nogo skrev:Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.Dafro skrev:Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.Nogo skrev:För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
Bilden är tagen när det regnade en del. Räkna med samma förbrukning när det går till 0 grader utan nederbörd.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Du skrev du har en M3P? Om du kör med 20" så gör det rejäl skillnad att gå ner till 18".Nogo skrev:Bifogar en bild för bättre förståelse till någon som vill pendla långt i motorvägshastighet. När det gäller batteristorlek och förbrukning. Bilden är då nyttjande av 90% till 0%.Dafro skrev:Jo då skulle jag vilja köra 120, därför jag byter min E-tron, kommer inte ens 25 mil nu i 12 grader, visst det var blåst och lite regn förra helgen.Nogo skrev:Givetvis om det är halt får man gå ner men här i södra Sverige är det oftast bara kallt med fint underlag på motorvägen.Dafro skrev:Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.Nogo skrev:För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
Bilden är tagen när det regnade en del. Räkna med samma förbrukning när det går till 0 grader utan nederbörd.
Jag gick från snitt på 240wh/km till ca 180.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dvs en Model 3 RWD/SR+.d3marcus skrev:Det viktigaste: köp en snål bil, absolut inte en SUV eller CUV.

Absolut, 20" är ett måste för att pendla med stiltaliz skrev:Du skrev du har en M3P? Om du kör med 20" så gör det rejäl skillnad att gå ner till 18".

men jag tänker på id3/eniro/kona och dessa bilar som har en högre förbrukning än model 3. Jag tror dessa bilar ligger lätt på 2,2-2,5kwh/mil under vintertid.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
-
180 Wh/km är samma siffra som Björn Nyland anger för en 2021 M3 LR med 18" och aero-fälgsidorna på i 120 km/h på torrt sommarväglag. Då var det 25 grader varmt. Han anger 166-172 Wh/km för 2021 M3 SR+ under liknande förhållanden. Antar att det också var med aero-fälgsidorna på.Nogo skrev:Absolut, 20" är ett måste för att pendla med stiltaliz skrev:Du skrev du har en M3P? Om du kör med 20" så gör det rejäl skillnad att gå ner till 18".
Jag gick från snitt på 240wh/km till ca 180.är nog inte normalt att köra över 6500mil om året med en M3P
men jag tänker på id3/eniro/kona och dessa bilar som har en högre förbrukning än model 3. Jag tror dessa bilar ligger lätt på 2,2-2,5kwh/mil under vintertid.
För ID.3 på sommarväglag får han 205 Wh/km i 120 km/h med en 2020 (?) som har vad som ser ut att vara rätt aerodynamiskt effektiva 18"-fälgar. Fast då var det bara 12 grader varmt ute....
Som jämförelse anger han 271 Wh/km för en 2021 ID.3 i vinterväglag, -8 grader kallt och med 18" i 120 km/h. Den bilens fälgar ser dock inte ut att vara lika aerodynamiskt effektiva som Teslas 18" med aero-fälgsidor...
Källor:
TM3LR sommar
ID.3 sommar
ID.3 vinter
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?Dafro skrev:Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.Nogo skrev:För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.Dexter86 skrev:Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?Dafro skrev:Alternativet är att inte ligga i 120 på vintern, gör rätt stor skillnad att ligga i 100-110 istället.Nogo skrev:För 450k så finns det knappt något alternativ om du ska ligga i 120km/h. Räkna med 2,2kWh/mil på vintern. Det innebär att du behöver 64kWh batteri som du använder 90% av och då har du 0,2mils marginal på vintern vilket är lågt och batteriet kommer att degraderas. Säg 10% degradering. Då får du komma upp till 70kWh batteri. Vilka bilar har det batteripacket och som går för 450? Jag har idag en M3P med 82kWh batteri som degraderats och jag klarar precis 30mil per dag med 90% laddning.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
Tror inte heller att det stämmer. Vad är det för en bil?Dafro skrev:Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.Dexter86 skrev:Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Men tyvärr kan jag inte det här tillräckligt bra för att ställa upp en enkel ekvation för att visa att det omöjligt kan stämma...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
M3P -21 med 20” om jag läst rätt.SwedishAdvocate skrev:Tror inte heller att det stämmer. Vad är det för en bil?Dafro skrev:Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.Dexter86 skrev:Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
Men tyvärr kan jag inte det här tillräckligt bra för att ställa upp en enkel ekvation för att visa att det omöjligt kan stämma...
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Kollade nu på Nylands test och dör drar den 147 Wh/km i 90 och 197 Wh/km i 120, det ger en ökning på ca 34%, detta i 20 grader och 20” hjul. Detta säger ju helt klart att 1.7% är helt orimligt, troligen närmare 15% med tanke på ökat luftmotstånd.Dafro skrev:M3P -21 med 20” om jag läst rätt.SwedishAdvocate skrev:Tror inte heller att det stämmer. Vad är det för en bil?Dafro skrev:Med en stor rejäl bil så, du har en liten låg bil. Men har ändå lite svårt att förbrukningen bara skulle öka 1.7% med en höjning 110 till 120, ,¨men den grafen kanske stämmer.Dexter86 skrev:Enligt energigrafen hade jag sparat 1.7% igår på att köra 110km/h istället för 120km/h … är 1.7% rätt stor skillnad?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Hej!
Tack för all input
Just nu känns nog ID3 som ett vettigt alternativ
Jag behöver absolut inte ligga och köra i 120 km/h. Med XC60;n (D4 AWD) så har jag tävlat med mig själv i att köra så snålt som möjlig. Brukar klara 0,63 i snitt vid till största delen landsvägskörning
Tack för all input
Jag behöver absolut inte ligga och köra i 120 km/h. Med XC60;n (D4 AWD) så har jag tävlat med mig själv i att köra så snålt som möjlig. Brukar klara 0,63 i snitt vid till största delen landsvägskörning
Låter som en bra pendlarbil, lycka till!MorganP skrev:Hej!
Tack för all input
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Håller med 100%.taliz skrev:Du skrev du har en M3P? Om du kör med 20" så gör det rejäl skillnad att gå ner till 18".Nogo skrev:
Kan rekommendera TS att välja en bil som är väldigt snål i drivlinan, har värmepump, gärna ca. 80 kWh stort batteri och även välja fälgar på 18" (eller så små som bilen kan ha), om du har möjlighet.
Är segt att inte kunna pendla till jobbet utan att behöva ladda på vägen. Då blir elbil plötsligt inte lika smidig och trevlig i vardagen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Titta på VW site. De har några bilar i lager för omgående leverans.Raptor skrev:Hur fort kan man få en id5?